Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 apusimpukan helasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Purtsi123
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 1011
    • Kuopio

    #16
    Tilasimpa syksyllä schmiedmannilta apusimpukan helan ja siinä ei se keskiosa pyöriny millään. Ihan totaalisen jumissa.
    E61 525xda -08

    Comment

    • Alpina E34
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1122
      • Masku

      #17
      Yksi Motonetin pusla ja yksi nahkahousujen pusla herkistelty. Kummatkin oli vulkanoitu jumiin ja totaalisen kuivia -> prässäsin molemmat auki ja hioin ylimääräiset kumin rämmäleet pois laakeripinnalta, uudet rasvat sisään ja kasaan.
      E34 Lenz 536ds -89

      E34 osille tarve:
      https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

      Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
      Originally posted by T3
      BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
      'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

      Comment

      • Coltti
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2009
        • 333
        • https://t.me/pump_upp

        #18
        Eipä vaikuttanut olevan valmiiksi jäykähköön ohjaukseen mitään vaikutusta, nihkeästi pyörivän apusimpukan pultin löysäämällä, kilometrin mittaiselle testiajolle... Vedän tästä nyt johtopäätöksen, että apusimpukan kuuluukin olla jäykähkö ja tuossa omassani ei ole vikaa.

        Sellanen juttu vaan tossa mietityttää, että eikö se sisin holkki ja keskimmäinen holkki tuossa helassa pitäisi olla laakeroitu toisiinsa? Noita heloja ja helan paikkaa katselleena näyttää, että se sisin holkki olisi ehkä aavistuksen sisempänä kuin se keskihela, eikä kiinnityskohdassakaan näyttäisi oleva mitään korokkeita helan ylä ja alapuolella, johon tuo sisin holkki vastaisi.


        Tilasin myös saksasta topranin valmistaman helan, jossa tuli varsi mukana, se on myös yhtä jäykkä kuin tällä hetkellä autossa kiinni oleva.

        Jos joku haluaa säästyä prässäämisen vaivalta, multa saa ton helan varsineen kohtuullisella hinnalla .
        https://t.me/pump_upp

        Comment

        • Vibaa
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 581
          • Vaasa

          #19
          Tilasimpas tuossa Topranilta helan jossa varsikin on mukana, noh eipähän se sitten pyörinyt ollenkaan, ei edes ruuvipenkissä kierretangolla ja kahdella mutterilla.
          Noh rahat sain kuitenkin takas ystävälliseltä ebay-myyjältä

          Sisäholkin otin pois paljastaen kolme eri "pintaa", keskimmäisessä kumia joka lienee laakeroitu osa? Uitin öljyssä sekä yritin herkistellä ilman tulosta.

          Eli kuinka porukka on saanut nämä jumiutuneet helat toimimaan?
          sigpic
          E34 530iA

          Comment

          • SushiX
            BTCF Member
            • Apr 2008
            • 2097
            • ǝɓuᴉʌʎH

            #20
            Onko näin, että jopa Schmiedmannilta tilatessa tuo osa on viallinen?

            Jos näin on niin harmittaa että tilasin kyseisen osan ennenkun kerkesin lukea tätä. Onko parempi vaihtoehto jättää tuo vanha apusimpukka paikalleen ja olla vaihtamatta sitä? Mitä sen tehtävä yleensä on?

            Onko hyödyllistä vaihtaa kaikki muut alustan ja ohjaukseen liittyvät osat paitsi sitä?

            Voisiko joku nyt selventää hiukan tietämätöntä ja tarkentaa noita ohjeita joilla voi testata helan toimivuuden?

            - SushiX
            E90 07 335D
            Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

            Comment

            • kalevik
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 957
              • Salo

              #21
              Originally posted by SushiX View Post
              Onko näin, että jopa Schmiedmannilta tilatessa tuo osa on viallinen?

              Jos näin on niin harmittaa että tilasin kyseisen osan ennenkun kerkesin lukea tätä. Onko parempi vaihtoehto jättää tuo vanha apusimpukka paikalleen ja olla vaihtamatta sitä? Mitä sen tehtävä yleensä on?

              Onko hyödyllistä vaihtaa kaikki muut alustan ja ohjaukseen liittyvät osat paitsi sitä?

              Voisiko joku nyt selventää hiukan tietämätöntä ja tarkentaa noita ohjeita joilla voi testata helan toimivuuden?

              - SushiX
              Tästä löytyy aiheesta juttua:



              Voihan se pusla olla kunnossakin, ja jos ei ole, osan voi palauttaa.

              Apusimpukan tehtävä on olla ohjauksen osa

              No, sitä tarvitaan jotta ohjauksen geometria toimii oikein, se siis kääntyy samaan suuntaan, saman verran ja saman pisteen ympäri (toisella puolella autoa) kuin varsinaisen simpukan kääntövarsi. Ja siinähän on kiinni keskimmäisen raidetangon toinen pää

              Itse olen vaihtanut vaikka vanhakin on tuntunut kunnossa olevan. Sitä ei kuitenkaan helposti yksin saa testattua, toinen heiluttamaan rattia edestakaisin (pyörät maassa) ja itse katsomaan liikkuuko apusimpukka/raidetangon pää ylös-alas. Ei saa liikkua yhtään.

              Jos kuitenkin liikkuu, tarkoittaa se sitä että oikeanpuoleinen etupyörä kulkee hieman omia polkujaan, tämä sitten taas aiheuttaa kaikenlaista, hakemista, uraherkkyyttä, tärinää, epänormaalia kulumista yms.
              E61 525i, Suzuki VS1400
              Exät: Jaana, Susanna, Maija

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #22
                Originally posted by SushiX View Post
                Voisiko joku nyt selventää hiukan tietämätöntä ja tarkentaa noita ohjeita joilla voi testata helan toimivuuden?

                - SushiX
                uuden irtohelan toimivuus on mahdollista testata kiristämällä sen läpi sopivan mittainen pultti mutterilla. Sitten pidetään kiintoavaimella / pihdeillä kiinni tästä pultista ja yritetään pyörittää helaa käsin pulttiin nähden, pyörii vaivalloisesti käsin = ok, pyörii helposti käsin = voi väljistyä nopeasti, jos ei pyöri käsin voi kokeilla pitää helan rungosta pihdeillä ja kääntää pulttiin nähden, jos pyörii järkevällä voimankäytöllä voi helan asentaa, jos ei pyöri hela on vialla.

                Jos hela on valmiiksi prässättynä sektorinvarteen voi sen kiristää helan päistä kohtuudella ruuvipenkin leukojen väliin ja kääntää varresta, jos kääntyy pienellä vastuksella, ok jos ei käänny ilman kohtuutonta voimankäyttöä = vialla ja jos tuntuu välystä ei sellaistakaan kannnata asentaa.

                Comment

                • SushiX
                  BTCF Member
                  • Apr 2008
                  • 2097
                  • ǝɓuᴉʌʎH

                  #23
                  Originally posted by WSE1 View Post
                  uuden irtohelan toimivuus on mahdollista testata kiristämällä sen läpi sopivan mittainen pultti mutterilla. Sitten pidetään kiintoavaimella / pihdeillä kiinni tästä pultista ja yritetään pyörittää helaa käsin pulttiin nähden, pyörii vaivalloisesti käsin = ok, pyörii helposti käsin = voi väljistyä nopeasti, jos ei pyöri käsin voi kokeilla pitää helan rungosta pihdeillä ja kääntää pulttiin nähden, jos pyörii järkevällä voimankäytöllä voi helan asentaa, jos ei pyöri hela on vialla.

                  Jos hela on valmiiksi prässättynä sektorinvarteen voi sen kiristää helan päistä kohtuudella ruuvipenkin leukojen väliin ja kääntää varresta, jos kääntyy pienellä vastuksella, ok jos ei käänny ilman kohtuutonta voimankäyttöä = vialla ja jos tuntuu välystä ei sellaistakaan kannnata asentaa.
                  Kiitoksia neuvoista... Myös Kalevik:ille kiitos..

                  Tilasin osan kuitenkin Schmiedmannilta ja siellä luvattiin testata osa jo ennen lähetystä. Jos osa silti on viallinen voinhan sen aina palauttaa..

                  Luin tuolta ikaisemmista postauksista, että tuo apusimpukka tai sen hela pitää jotenkin säätää, että auto ja pyörät kulkee suoraan.. Jos tämä pitää paikkansa, kuinka se säädetään, työkalut jne, jotten sitten osan kiinni laiton jälkeen voin sen säätää?

                  - SushIX
                  Last edited by SushiX; 14-07-2011, 13:12. Reason: typo
                  E90 07 335D
                  Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

                  Comment

                  • Vibaa
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2010
                    • 581
                    • Vaasa

                    #24
                    Vaihdoin viime viikolla apusimpukan helan omaan autooni.

                    Vanhassa osassa sekä ilmeisesti alkuperäisessä sai keskiosan pyörimään juuri ja juuri käsin.

                    Uudesta topranin osasta josta jo kirjoitinkin tänne ei saanut millään pyörimään, edes ruuvipenkissä. Uitin öljyssä ilman keskiholkkia ym. ilman että tilanne muuttui.

                    Pistin kuitenkin tuon uuden helan kiinni, aluksi ohjaus tuntui hieman jäykemmältä mutta mielestäni on normalisoitunut nyt (taikka olen vain tottunut hieman jäykempään ohjaukseen:think).
                    Ohjaus sekä koko auto tuntuu kuitenkin vakaammalta nyt vaikka vanhassa en huomannu mitään välystä.

                    Sushille:
                    Apusimpukkaa ei oikein säädetä, aurauskulmia voi säätää mutta eihän niitten pitäisi paljoa muuttua apusimpukan vaihdosta mikäli vanha osa ei ole täysin kulahtanut ja edellinen kulmien säätö tehty sille kulahtaneelle osalle?
                    sigpic
                    E34 530iA

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #25
                      Originally posted by Vibaa View Post
                      Uudesta topranin osasta josta jo kirjoitinkin tänne ei saanut millään pyörimään, edes ruuvipenkissä. Uitin öljyssä ilman keskiholkkia ym. ilman että tilanne muuttui.

                      Pistin kuitenkin tuon uuden helan kiinni, aluksi ohjaus tuntui hieman jäykemmältä mutta mielestäni on normalisoitunut nyt (taikka olen vain tottunut hieman jäykempään ohjaukseen:think).
                      Ohjaus sekä koko auto tuntuu kuitenkin vakaammalta nyt vaikka vanhassa en huomannu mitään välystä.
                      jos sektorinvarteen jo prässätty hela kiinnitetään päistään puristamalla ruuvipenkkiin niin pitää sektorinvarren käsin kääntyä. Jos näin ei tapahdu eli käsivoima ei riitä kääntämisen ei osaa tule asentaa; koska läpimenevä pultti puristaa helan myös autossa apurunkopalkin väliin ja jos hela on jumissa riittää simpukassa kyllä voimaa ja mikäli hela ei ala toimi normaalisti alkaa se pyöriä pultin ympärillä apurunkopalkin välissä ja pultti ja apurunko alkavat kulua... tästä syntyvästä välyksestä ei sitten selvitä enää helaa vaihtamalla.
                      Ajossa näin tiukan helan kyllä huomaa heti siitä ettei ohjaus palauta lainkaan vaan auto jää kaartamaan.

                      Comment

                      • Kal.ju
                        BTCF Member
                        • Mar 2003
                        • 2881
                        • Akaa / Toijala

                        #26
                        Originally posted by WSE1 View Post
                        Ajossa näin tiukan helan kyllä huomaa heti siitä ettei ohjaus palauta lainkaan vaan auto jää kaartamaan.
                        Omaan autoon vaihdettiin keväällä kaikki noi ohjauksen osat. Apusimpukan hain schmiedmannilta. Ohjaus on kyllä omasta mielestä nyt muuttunut selvästi.

                        Varsinkin tuo että ei palauta kunnolla tuli huomattua partyillä selvästi. Kun siitä lentokentän liittymästä liittyi valtatielle niin auto jäi ihan selvästi kaartamaan vasemmalle. Myös ihmeellisiä ohjauksen heittelyitäkin on tullut havaittua, vaikka kulmat on säädetty. Olen laittanut ne epätaisaisesti kuluneiden eturenkaiden piikkiin, mutta tämän topicin luettua tuli kyllä heti mieleen apusimpukan hela. Onko lemföderin osassa pusla valmiiksi prässättynä?? Toki voisin hakea marmoriltakin uuden puslan mutta ei jaksa lähteä metsästämään paikkaa missä saisi prässättyä, kun siitäkin todennäköisesti pitää maksaa...
                        Last edited by Kal.ju; 14-07-2011, 21:33.

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14380
                          • Oulu

                          #27
                          Lemförderiä saa koko varren kera. Eikä muistaakseni ole edes kallis.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • Vibaa
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2010
                            • 581
                            • Vaasa

                            #28
                            Originally posted by WSE1 View Post
                            jos sektorinvarteen jo prässätty hela kiinnitetään päistään puristamalla ruuvipenkkiin niin pitää sektorinvarren käsin kääntyä. Jos näin ei tapahdu eli käsivoima ei riitä kääntämisen ei osaa tule asentaa; koska läpimenevä pultti puristaa helan myös autossa apurunkopalkin väliin ja jos hela on jumissa riittää simpukassa kyllä voimaa ja mikäli hela ei ala toimi normaalisti alkaa se pyöriä pultin ympärillä apurunkopalkin välissä ja pultti ja apurunko alkavat kulua... tästä syntyvästä välyksestä ei sitten selvitä enää helaa vaihtamalla.
                            Ajossa näin tiukan helan kyllä huomaa heti siitä ettei ohjaus palauta lainkaan vaan auto jää kaartamaan.
                            Tosiaan aluksi kävelyvauhdeissa ohjaus palautu hieman huonommin viimeiset ~65 astetta ratista. Suuremmissa nopeuksissa palautui täysin normaalisti. Nyt tuntuu kävelyvauhdissakin palautuvan samalla tavalla kuin ennenkin. Voisi olettaa että apusimpukka irroittanut ja pyörii nytten kuten pitääkin, tuskin se olisi nyt jo syönyt apurunkoa väljäksi?(~500km)
                            sigpic
                            E34 530iA

                            Comment

                            • bantza
                              Newbiemmer
                              • Mar 2010
                              • 18
                              • Nurmijärvi

                              #29
                              Reilu vuosi sitten vaihtelin autooni apusimpukan helan. Sillon minulla oli kaksi helaa, toinen Motonetistä ja toinen tuli Saksasta paketissa, jossa oli kaikenlaisia alustan tukivarsia ja puslia. Luettuani keskusteluja viallisista osista päätin avata toisen näistä heloista. Näytti ihan hyvältä, laitoin vähän rasvaa holkkien väliin ja kasasin helan. Päälisin puolin helat näyttivät identtisiltä, joten päätin kuitenkin asentaa autoon sen helan, jota en purkanut. Tämä siksi, kun ajattelin että jos siihen nyt tuli jotain väljyyttä tuosta avausoperaatiosta. Nyt vuotta myöhemmin tuo asennettu hela ei kelvannut katsastusmiehelle (se apusimpukan varsi heilui ylös alas useita senttejä) ja oikein ihmettelin ääneen, että miten voi olla noin nopeasti mennyt. No seuraavana päivänä asentelin paikalle tuon avatun helan ja huomasin heti jotain eroa. Edellisellä kerralla ei ohjaus palauttanut hitaassa vauhdissa kunnolla aluksi, mutta nyt palautti. Mielenkiinnosta sitten avasin tuon viallisen helan ja sieltä löytyi tasan kaksi osaa: metallinen sisäholkki, metallinen ulkoholkki ja nämä olivat kumilla yhdessä. Siinä aikaisemmin avaamassa helassa oli yksi sisäholkki enemmän. Valitettavasti en muista kumpi hela oli saksasta ja kumpi Motonetistä.

                              Itse ainakin seuraavalla kerralla tutkin onko uudessa helassa kaikki osat mitä pitääkin.

                              Comment

                              • BemaristiE34
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2008
                                • 61

                                #30
                                Päivitystä jos ei ollu jo täällä.. Näitä on kahenlaisia kumilaakerilla ja liukulaakerilla! Kuminen rupes narisee viikon jälkee.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎