Tilasimpa syksyllä schmiedmannilta apusimpukan helan ja siinä ei se keskiosa pyöriny millään. Ihan totaalisen jumissa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 apusimpukan helasta
Collapse
X
-
Yksi Motonetin pusla ja yksi nahkahousujen pusla herkistelty. Kummatkin oli vulkanoitu jumiin ja totaalisen kuivia -> prässäsin molemmat auki ja hioin ylimääräiset kumin rämmäleet pois laakeripinnalta, uudet rasvat sisään ja kasaan.E34 Lenz 536ds -89
E34 osille tarve:
https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214
Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
Originally posted by T3BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
Comment
-
-
Eipä vaikuttanut olevan valmiiksi jäykähköön ohjaukseen mitään vaikutusta, nihkeästi pyörivän apusimpukan pultin löysäämällä, kilometrin mittaiselle testiajolle... Vedän tästä nyt johtopäätöksen, että apusimpukan kuuluukin olla jäykähkö ja tuossa omassani ei ole vikaa.
Sellanen juttu vaan tossa mietityttää, että eikö se sisin holkki ja keskimmäinen holkki tuossa helassa pitäisi olla laakeroitu toisiinsa? Noita heloja ja helan paikkaa katselleena näyttää, että se sisin holkki olisi ehkä aavistuksen sisempänä kuin se keskihela, eikä kiinnityskohdassakaan näyttäisi oleva mitään korokkeita helan ylä ja alapuolella, johon tuo sisin holkki vastaisi.
Tilasin myös saksasta topranin valmistaman helan, jossa tuli varsi mukana, se on myös yhtä jäykkä kuin tällä hetkellä autossa kiinni oleva.
Jos joku haluaa säästyä prässäämisen vaivalta, multa saa ton helan varsineen kohtuullisella hinnalla .
Comment
-
-
Tilasimpas tuossa Topranilta helan jossa varsikin on mukana, noh eipähän se sitten pyörinyt ollenkaan, ei edes ruuvipenkissä kierretangolla ja kahdella mutterilla.
Noh rahat sain kuitenkin takas ystävälliseltä ebay-myyjältä
Sisäholkin otin pois paljastaen kolme eri "pintaa", keskimmäisessä kumia joka lienee laakeroitu osa? Uitin öljyssä sekä yritin herkistellä ilman tulosta.
Eli kuinka porukka on saanut nämä jumiutuneet helat toimimaan?sigpic
E34 530iA
Comment
-
-
Onko näin, että jopa Schmiedmannilta tilatessa tuo osa on viallinen?
Jos näin on niin harmittaa että tilasin kyseisen osan ennenkun kerkesin lukea tätä. Onko parempi vaihtoehto jättää tuo vanha apusimpukka paikalleen ja olla vaihtamatta sitä? Mitä sen tehtävä yleensä on?
Onko hyödyllistä vaihtaa kaikki muut alustan ja ohjaukseen liittyvät osat paitsi sitä?
Voisiko joku nyt selventää hiukan tietämätöntä ja tarkentaa noita ohjeita joilla voi testata helan toimivuuden?
- SushiXE90 07 335D
Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!
Comment
-
-
Originally posted by SushiX View PostOnko näin, että jopa Schmiedmannilta tilatessa tuo osa on viallinen?
Jos näin on niin harmittaa että tilasin kyseisen osan ennenkun kerkesin lukea tätä. Onko parempi vaihtoehto jättää tuo vanha apusimpukka paikalleen ja olla vaihtamatta sitä? Mitä sen tehtävä yleensä on?
Onko hyödyllistä vaihtaa kaikki muut alustan ja ohjaukseen liittyvät osat paitsi sitä?
Voisiko joku nyt selventää hiukan tietämätöntä ja tarkentaa noita ohjeita joilla voi testata helan toimivuuden?
- SushiX
Voihan se pusla olla kunnossakin, ja jos ei ole, osan voi palauttaa.
Apusimpukan tehtävä on olla ohjauksen osa
No, sitä tarvitaan jotta ohjauksen geometria toimii oikein, se siis kääntyy samaan suuntaan, saman verran ja saman pisteen ympäri (toisella puolella autoa) kuin varsinaisen simpukan kääntövarsi. Ja siinähän on kiinni keskimmäisen raidetangon toinen pää
Itse olen vaihtanut vaikka vanhakin on tuntunut kunnossa olevan. Sitä ei kuitenkaan helposti yksin saa testattua, toinen heiluttamaan rattia edestakaisin (pyörät maassa) ja itse katsomaan liikkuuko apusimpukka/raidetangon pää ylös-alas. Ei saa liikkua yhtään.
Jos kuitenkin liikkuu, tarkoittaa se sitä että oikeanpuoleinen etupyörä kulkee hieman omia polkujaan, tämä sitten taas aiheuttaa kaikenlaista, hakemista, uraherkkyyttä, tärinää, epänormaalia kulumista yms.E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Originally posted by SushiX View PostVoisiko joku nyt selventää hiukan tietämätöntä ja tarkentaa noita ohjeita joilla voi testata helan toimivuuden?
- SushiX
Jos hela on valmiiksi prässättynä sektorinvarteen voi sen kiristää helan päistä kohtuudella ruuvipenkin leukojen väliin ja kääntää varresta, jos kääntyy pienellä vastuksella, ok jos ei käänny ilman kohtuutonta voimankäyttöä = vialla ja jos tuntuu välystä ei sellaistakaan kannnata asentaa.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View Postuuden irtohelan toimivuus on mahdollista testata kiristämällä sen läpi sopivan mittainen pultti mutterilla. Sitten pidetään kiintoavaimella / pihdeillä kiinni tästä pultista ja yritetään pyörittää helaa käsin pulttiin nähden, pyörii vaivalloisesti käsin = ok, pyörii helposti käsin = voi väljistyä nopeasti, jos ei pyöri käsin voi kokeilla pitää helan rungosta pihdeillä ja kääntää pulttiin nähden, jos pyörii järkevällä voimankäytöllä voi helan asentaa, jos ei pyöri hela on vialla.
Jos hela on valmiiksi prässättynä sektorinvarteen voi sen kiristää helan päistä kohtuudella ruuvipenkin leukojen väliin ja kääntää varresta, jos kääntyy pienellä vastuksella, ok jos ei käänny ilman kohtuutonta voimankäyttöä = vialla ja jos tuntuu välystä ei sellaistakaan kannnata asentaa.
Tilasin osan kuitenkin Schmiedmannilta ja siellä luvattiin testata osa jo ennen lähetystä. Jos osa silti on viallinen voinhan sen aina palauttaa..
Luin tuolta ikaisemmista postauksista, että tuo apusimpukka tai sen hela pitää jotenkin säätää, että auto ja pyörät kulkee suoraan.. Jos tämä pitää paikkansa, kuinka se säädetään, työkalut jne, jotten sitten osan kiinni laiton jälkeen voin sen säätää?
- SushIXE90 07 335D
Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!
Comment
-
-
Vaihdoin viime viikolla apusimpukan helan omaan autooni.
Vanhassa osassa sekä ilmeisesti alkuperäisessä sai keskiosan pyörimään juuri ja juuri käsin.
Uudesta topranin osasta josta jo kirjoitinkin tänne ei saanut millään pyörimään, edes ruuvipenkissä. Uitin öljyssä ilman keskiholkkia ym. ilman että tilanne muuttui.
Pistin kuitenkin tuon uuden helan kiinni, aluksi ohjaus tuntui hieman jäykemmältä mutta mielestäni on normalisoitunut nyt (taikka olen vain tottunut hieman jäykempään ohjaukseen:think).
Ohjaus sekä koko auto tuntuu kuitenkin vakaammalta nyt vaikka vanhassa en huomannu mitään välystä.
Sushille:
Apusimpukkaa ei oikein säädetä, aurauskulmia voi säätää mutta eihän niitten pitäisi paljoa muuttua apusimpukan vaihdosta mikäli vanha osa ei ole täysin kulahtanut ja edellinen kulmien säätö tehty sille kulahtaneelle osalle?sigpic
E34 530iA
Comment
-
-
Originally posted by Vibaa View PostUudesta topranin osasta josta jo kirjoitinkin tänne ei saanut millään pyörimään, edes ruuvipenkissä. Uitin öljyssä ilman keskiholkkia ym. ilman että tilanne muuttui.
Pistin kuitenkin tuon uuden helan kiinni, aluksi ohjaus tuntui hieman jäykemmältä mutta mielestäni on normalisoitunut nyt (taikka olen vain tottunut hieman jäykempään ohjaukseen:think).
Ohjaus sekä koko auto tuntuu kuitenkin vakaammalta nyt vaikka vanhassa en huomannu mitään välystä.
Ajossa näin tiukan helan kyllä huomaa heti siitä ettei ohjaus palauta lainkaan vaan auto jää kaartamaan.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View PostAjossa näin tiukan helan kyllä huomaa heti siitä ettei ohjaus palauta lainkaan vaan auto jää kaartamaan.
Varsinkin tuo että ei palauta kunnolla tuli huomattua partyillä selvästi. Kun siitä lentokentän liittymästä liittyi valtatielle niin auto jäi ihan selvästi kaartamaan vasemmalle. Myös ihmeellisiä ohjauksen heittelyitäkin on tullut havaittua, vaikka kulmat on säädetty. Olen laittanut ne epätaisaisesti kuluneiden eturenkaiden piikkiin, mutta tämän topicin luettua tuli kyllä heti mieleen apusimpukan hela. Onko lemföderin osassa pusla valmiiksi prässättynä?? Toki voisin hakea marmoriltakin uuden puslan mutta ei jaksa lähteä metsästämään paikkaa missä saisi prässättyä, kun siitäkin todennäköisesti pitää maksaa...Last edited by Kal.ju; 14-07-2011, 21:33.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View Postjos sektorinvarteen jo prässätty hela kiinnitetään päistään puristamalla ruuvipenkkiin niin pitää sektorinvarren käsin kääntyä. Jos näin ei tapahdu eli käsivoima ei riitä kääntämisen ei osaa tule asentaa; koska läpimenevä pultti puristaa helan myös autossa apurunkopalkin väliin ja jos hela on jumissa riittää simpukassa kyllä voimaa ja mikäli hela ei ala toimi normaalisti alkaa se pyöriä pultin ympärillä apurunkopalkin välissä ja pultti ja apurunko alkavat kulua... tästä syntyvästä välyksestä ei sitten selvitä enää helaa vaihtamalla.
Ajossa näin tiukan helan kyllä huomaa heti siitä ettei ohjaus palauta lainkaan vaan auto jää kaartamaan.sigpic
E34 530iA
Comment
-
-
Reilu vuosi sitten vaihtelin autooni apusimpukan helan. Sillon minulla oli kaksi helaa, toinen Motonetistä ja toinen tuli Saksasta paketissa, jossa oli kaikenlaisia alustan tukivarsia ja puslia. Luettuani keskusteluja viallisista osista päätin avata toisen näistä heloista. Näytti ihan hyvältä, laitoin vähän rasvaa holkkien väliin ja kasasin helan. Päälisin puolin helat näyttivät identtisiltä, joten päätin kuitenkin asentaa autoon sen helan, jota en purkanut. Tämä siksi, kun ajattelin että jos siihen nyt tuli jotain väljyyttä tuosta avausoperaatiosta. Nyt vuotta myöhemmin tuo asennettu hela ei kelvannut katsastusmiehelle (se apusimpukan varsi heilui ylös alas useita senttejä) ja oikein ihmettelin ääneen, että miten voi olla noin nopeasti mennyt. No seuraavana päivänä asentelin paikalle tuon avatun helan ja huomasin heti jotain eroa. Edellisellä kerralla ei ohjaus palauttanut hitaassa vauhdissa kunnolla aluksi, mutta nyt palautti. Mielenkiinnosta sitten avasin tuon viallisen helan ja sieltä löytyi tasan kaksi osaa: metallinen sisäholkki, metallinen ulkoholkki ja nämä olivat kumilla yhdessä. Siinä aikaisemmin avaamassa helassa oli yksi sisäholkki enemmän. Valitettavasti en muista kumpi hela oli saksasta ja kumpi Motonetistä.
Itse ainakin seuraavalla kerralla tutkin onko uudessa helassa kaikki osat mitä pitääkin.
Comment
-
Comment