memebuy23buy

E34 keula hyökkii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ockelbo4500
    replied
    Ajettavuudella meinasin lähinnä että onko siinä tapahtunut ajanmyötä huononemista jolloin olisi voinut puslia jne. epäillä myös syyksi.
    Tuota on itse aina hieman hankala arvioida kun autolla ajaa jatkuvasti niin hiljalleen tapahtuvaa huononemista ei huomaa.

    Epäilen kuitenkin että nuo ajettavuuden pienet puutteet ovat monen asian summia, koska mitään yksittäistä selitystä en ole vielä löytänyt. Nivelet, puslat, helat yms. kaikki jos pistäis uutta niin varmasti paranisi tuosta, mutta ei tällä hetkellä vielä mielenkiintoa lähteä niin suuriin remotteihin. Muutenkin tuo auto alkaa olla jo elinikänsä ehtoopuolella.

    Leave a comment:


  • Radon
    replied
    Originally posted by ockelbo4500 View Post
    Jännä homma vain sinällään, että mitä alempana(kuormattuna) tuo perä roikkuu (ja camber kasvaa) niin sitä parempi tuo mielestäni on ajaa.
    Tuossa vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä camber, suurimpana ehkä suurempi kuorma takarenkailla jolloin pyörä on leveämmältä tiessä kiinni jolloin paino jakautuu renkaalle tasaisemmin ja myös painojakauma muuttuu enemmän takapäähän päin.

    Ajettavuudella meinasin lähinnä että onko siinä tapahtunut ajanmyötä huononemista jolloin olisi voinut puslia jne. epäillä myös syyksi.

    Leave a comment:


  • ockelbo4500
    replied
    Renkaat on kulunu suhteellisen tasaisesti. Takana hitusen enemmän syö noita sisäkantteja, muttei mitenkään mahottomasti.

    Laskeskelin tuossa nopsasti, että tuo -1,50`ois tuollaset 20mm pyörän ala ja yläreunan väliltä mitattuna. On tuossa mulla reilusti enempi tuota camberia kuitenkin. Jännä homma vain sinällään, että mitä alempana(kuormattuna) tuo perä roikkuu (ja camber kasvaa) niin sitä parempi tuo mielestäni on ajaa.

    Ja ajettavuuteen on hieman hankala sanoa. Ei tuo varmaan ikinä mulla ollessaan oo paljoo tuon parempi ajettava ollut. Kyllä tuolla ajaa, ei sen puoleen.

    Leave a comment:


  • Radon
    replied
    Originally posted by ockelbo4500 View Post
    Rengaskoko itellä 235/45R17 Aurorat ympäriinsä. Vanteissa perus ET20 ja renkaat on lähes uudenveroisella pinnalla vielä.
    Itse en en mitenkään ammattilainen ole näissä alustaasioissa mutta joku saa korjata jos ihan metsään menee jutut, tuo kertomasi etu auraus kuulostaa ihan oikealta taakse vaikka milli lisää, jäykemmillä kumeilla riittänee vähän vähempikin auraus. Cambereissahan näissä ei säätöjä ole joten etupäästä joutuu vinguttelemaan ja takapäähän tekemään säädön, tollaselle kumille hyvä taka camber olisi varmaan jotain -1.50' luokkaa eteen sitten luokkaa -0.40', onko renkaat ennen kuluneet tasaisesti ja pelannut vetelyä aikaisemmilla renkailla?

    Leave a comment:


  • ockelbo4500
    replied
    Rengaskoko itellä 235/45R17 Aurorat ympäriinsä. Vanteissa perus ET20 ja renkaat on lähes uudenveroisella pinnalla vielä.

    Pyöränkulmat tuosta on tuosta aikoinaan kolarikorjauksen jälkeen katsottu ja kaikki oli ainakin ohjearvojen sisällä. Mittaustodistus meni konttorille kun ei älynny kopioida sitä itselleen. Edessä aurausta ainakin viime säädöissä laitettu 2mm

    Pitäis kuitenkin tutkia tuo etupää montulla ja kattoa ettei apusimpukan hela tai jokin nivel ole mennyt huonoksi. Lotise ei kuitenkaan mistään.

    Lähinnä tuo ajettavuus on itsellä sellaista uraherkkyyden kaltaista. Tuntuu kuin keula tarttuisi matalienkin urien reunaan ja haluaa väkisin kiivetä jommalle kummalle laidalle sitä uraa. Sitten kun aikansa vänkää vastaan niin renkaan ote urasta hellittää ja sitten mennäänkin jo liiaksi toiseen suuntaan. Takapää ei tunnusta ohjailevan.

    Vois olettaa, että tuo johtuu puslien pehmeydestä tms. Reaktiotangot kuitenkin vaihdettu noin 40tkm sitten, joten ei pitäisi vielä niistäkään johtua. Aikoinaan huonoilla reaktiotangon puslilla ajettavuus oli kyllä vielä reilusti huonompi.

    Leave a comment:


  • Radon
    replied
    Originally posted by ockelbo4500 View Post
    Voisiko joku kertoa ne "oikeat" pyöränkulmat tuollaiselle jonku verran madalletulle e34:lle ? Aste - minuuttiarvot käy vallan hyvin.
    Jotenkin ne tuntuu olevan niin vaikea mistään löytää.
    Madallus ei itsessään vaikuta oikeisiin pyöränkulma arvoihin vaan se muuttaa käytössä olevia, yleisin ongelma lienee camberit takana koska niissä ei säätöjä ole vakiona ja madalluksella isoin vaikutus juuri niihin, toinen on auraus joka näissä muistaakseni voi mennä harituksen puolelle isossa madalluksessa.

    Mutta tosiaan ainoita oikeita arvoja ei edes ole olemassa koska asiassa niin monta muuttujaa mutta mitä jäykempi on rengas sitä pienemmät kulmat pitäisi olla jotta homma pelaisi kuten on tarkoitettu. Eli millaiset renkaat on auton alla helpottaisi oikeiden kulmien löytymistä kun täälläkin varmasti tietoa asiasta on melkoisesti.

    Leave a comment:


  • ockelbo4500
    replied
    Voisiko joku kertoa ne "oikeat" pyöränkulmat tuollaiselle jonku verran madalletulle e34:lle ? Aste - minuuttiarvot käy vallan hyvin.
    Jotenkin ne tuntuu olevan niin vaikea mistään löytää.

    Leave a comment:


  • Radon
    replied
    Yleisin ongelma lienee väärät pyöränkulmat, nämä korostuu jos autoa madallettu tai alla jäykkärunkoiset matalaprofiiliset kumit.

    Leave a comment:


  • Harzzza
    replied
    Samaa suuntavakavuuden pulaa täälläkin. Välillä haluaa hyökkiä laidasta laitaan suoralla tielläkin. Takana uretaania isot puslat, samaten uudet niveltangot. Edessä uretaania reaktiotangot, ja uudet alatukivarret puslineen ja uusi keskitanko ja raidetangonpäät, uudet etuiskarit. Kiristetty rattiakselin mutteri, eikä simpukassa ihmeemmin väljää. On ajeltu 205-talvikumeilla ja 225-suuntavakavuuden testivoittajilla uusilla continentalin kesäkumeilla. (kesävanteissa tosin muutaman millin eri ET kun talvivanteissa...)

    Että siinä pähkinä mitä vielä tosiaan vois tehdä. Uusimattomia osia ei oikein enää keksi... takatukivarsien puslat orkkikset, voisko ne olla niin tussut että tekis moista vetelyä, vai onko simpukka sittenkin syyllinen, mene ja tiedä. Ilman painetta siellä tuntuu kyllä pientä väljää, joka katoaa tehostus päällä, antaako sitten ajossa tehostus periksi ja väljyys kääntelee pyöriä vaikkei ratti liikkuiskaan ? Muutenkin tuo simpukan välitys tuntuu otolliselta kaikelle häiriölle. Nopeempi ohjaus vois olla tunnokkaampi tuossa.

    Voihan olla että tuo on tehtaalla tehty jo kiemurtelijaks :think
    Toisilla vaan voi olla vahingossa suoraan menevä yksilö

    Leave a comment:


  • ockelbo4500
    replied
    Ei tuo oma auto nyt mitenkään huono ajettava ole, mutta suuntavakaampiakin autoja olen ajanut. No bmw ei kyllä koskaan edes testien mukaan ole ollut se ihan suorimpaan menevä auto.

    Lisäksi tuossa muutamia juttuja, jotka saattaa aiheuttaa ties mitä. Auto kun tuli aikoinaan mulle AVK:lta ja oli ihan kiitettävästi kyljestä kolaroitu. Ajettu on myös reilu 400tkm, joten varmasti nekin vielä vaihtamattomat puslat ja helat alkaisi olla vaihtokunnossa.

    Hitusen tuossa kuitenkin ohjaussimpukkaa kiristin ja tuntui että ohjauksen keskialue saattoi hieman parantua. Simpukka on ilmeisesti jo kulunut, koska reuna-alueilla on melko lailla klappia(huomaa jos auto ei käynnissä). Kiristää ei kuitenkaan kärsinyt kuin hitusen(ehkä noin 15 astetta siitä ruuvista) tai muuten meni keskialue jo jäykäksi.

    Pitää tässä ajella pitempää matkaa ja tutkailla miltä tuo tuntuu

    Leave a comment:


  • Leka
    replied
    Originally posted by ockelbo4500 View Post
    Mutta asiaan. Piti kysymäni että onko tuollainen keulasta hieman enemmän, kuin takaa, madallettu (keula 40-50mm ja perä noin 15mm madallettu) E34 jotenkin herkempi tuolle hakemiselle? Jos on niin voiko siihen vaikuttaa esim. lisäämällä aurausta edessä? Ja minkä verran aurauksella madalletun e34:n etupyörät tulisi olla.
    Olen ajanut yhtä vielä enemmän keulasta tiputettua E34:sta, joka oli muistaakseni aika kauhea ajettava +100km/h nopeuksissa. Omakin auto tuntuu paljon paremmalta, jos kyydissä on paljon kuormaa tai kärry perässä.
    Mulla on tuossa omassa kiulussa kulmat kokolailla samat kun M5:ssa eikä ole ole ollut mitään ongelmaa. Jos takapäähän on vaihdettu jo apurungon puslat ja niveltangot, niin silloin syytä voi alkaa etsiä takatukivarsien puslista, tämä varsinkin siinä tapauksessa jos tuntuu siltä että autoa ohjataan takapyörillä.

    Leave a comment:


  • ockelbo4500
    replied
    Omasta autosta taas lumien sulettua huomasi, että jonkinasteista suuntavakavuuden puutetta havaittavissa. Vuosien saatossa alustaan vaihdettu yhtä sun toista ja tällä hetkellä pitäis kaikki palikat olla suht hyvässä kunnossa.

    Silti auto on hieman hakeva. En kyllä takaa ettei jossain ole pientä välystä ja pehmeyttä.

    Mutta asiaan. Piti kysymäni että onko tuollainen keulasta hieman enemmän, kuin takaa, madallettu (keula 40-50mm ja perä noin 15mm madallettu) E34 jotenkin herkempi tuolle hakemiselle? Jos on niin voiko siihen vaikuttaa esim. lisäämällä aurausta edessä? Ja minkä verran aurauksella madalletun e34:n etupyörät tulisi olla.
    Olen ajanut yhtä vielä enemmän keulasta tiputettua E34:sta, joka oli muistaakseni aika kauhea ajettava +100km/h nopeuksissa. Omakin auto tuntuu paljon paremmalta, jos kyydissä on paljon kuormaa tai kärry perässä.

    Leave a comment:


  • Jürgen_
    replied
    Originally posted by kaitsute View Post
    WAT???


    Alkuperäisissä takakelkan puslissa on kumia vilkanoitu ristin muotoon ja suurin osa puslasta on ilmaa, joten täytin puslan sikaflexillä. Sika kuivuu noin millin / vrk eli ois ollu muutamassa viikossa kuivat, vaan en saanut laitettua alle kun vasta 5 kk päästä, joten oli ainakin kuivaneet tarpeeksi. Alkuperäinen puslahan ei ole kovin jäykkä eli taka-akseli tai tarkemmin sanottuna koko kelkka pääsee joustamaan mutkissa eli ohjaamaan.

    Uretaanipuslat ovat mielestäni liian kovat, eli ei anna juuri periksi juuri minkään vertaa joten nämä ovat niin sanotut välimallit, halvat ja löytyy joka puljusta hyllystä.

    Kannattaa käyttää tuulilasiliimaa, kovettuu vähän nopeammin. Ei ne uretaaniset puslat niin kauhean kovat ole kun vertaa niihin liimamassalla täytettyihin tavallisiin.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Renkaanpaineet jos on liian alhaiset isommissa (17" --> ) vanteissa niin vetelee huolella. Toinen on reaktiotankojen puslat. Ne vaikuttaa jokapaikassa auton ajettavuudessa. Jos on vanhat väsähtäneet niin varmasti isoilla vanteilla vetelee.

    Leave a comment:


  • kaitsute
    replied
    WAT???


    Alkuperäisissä takakelkan puslissa on kumia vilkanoitu ristin muotoon ja suurin osa puslasta on ilmaa, joten täytin puslan sikaflexillä. Sika kuivuu noin millin / vrk eli ois ollu muutamassa viikossa kuivat, vaan en saanut laitettua alle kun vasta 5 kk päästä, joten oli ainakin kuivaneet tarpeeksi. Alkuperäinen puslahan ei ole kovin jäykkä eli taka-akseli tai tarkemmin sanottuna koko kelkka pääsee joustamaan mutkissa eli ohjaamaan.

    Uretaanipuslat ovat mielestäni liian kovat, eli ei anna juuri periksi juuri minkään vertaa joten nämä ovat niin sanotut välimallit, halvat ja löytyy joka puljusta hyllystä.

    Leave a comment:

Working...
X