e34 535 katkennut keinuvipu

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8284
    • Järvikylä (Nakkila)

    #16
    Originally posted by rakkine View Post
    Lyön sen uä-pesuriin, niin eiköhän enimmät lähde.
    Ei nyt viitti autovanhuksen yläkertaa kokonaan uusiksi tekemään. Ja kiitos tähänastisista kommenteista.
    ite vaihdoin vain yhden keinun kans ja aattelin että jos/kun seuraava katkee niin laitetaan kanteen uudet hilut + kampuran ja veivien laakerit.. ei oo vielä tarvinnu ja yli 2v aikaa kun sen yhden laitoin..
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • |foder|
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 7192
      • Forssa

      #17
      Itse suosittelisin vaihtamaan kaikki keinut kerralla. Kun se ensimmäinen katkee niin katkee myös muita jossain vaiheessa.

      Vaikkakin puhutaan eri koneesta mutta tekniikaltaan hyvin sama (mulla M20) niin mulla katkesi ensimmäinen keinu n. vuosi sitten. Toinen keinu meni sitten viime syksynä ja se kolmas keinu sitten tämän vuoden puolella helmikuussa. Tyhmänä joka kerta vaihdoin vain yhden.
      Näiden keinujen vaihdon välillä ei konetta varmasti rääkäisty edes lähellekkään rajoitinta...

      Se vain on karu totuus mutta näissä koneissa (M20 ja M30) keinut katkeilee vanhuuttaan. Metalli väsyy ja ominaisuudet heikkenevät...
      Nyt:
      E82 135i -11

      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

      Comment

      • Panu.K
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 824
        • Salo

        #18
        Originally posted by |foder| View Post
        Itse suosittelisin vaihtamaan kaikki keinut kerralla. Kun se ensimmäinen katkee niin katkee myös muita jossain vaiheessa.

        Vaikkakin puhutaan eri koneesta mutta tekniikaltaan hyvin sama (mulla M20) niin mulla katkesi ensimmäinen keinu n. vuosi sitten. Toinen keinu meni sitten viime syksynä ja se kolmas keinu sitten tämän vuoden puolella helmikuussa. Tyhmänä joka kerta vaihdoin vain yhden.
        Näiden keinujen vaihdon välillä ei konetta varmasti rääkäisty edes lähellekkään rajoitinta...

        Se vain on karu totuus mutta näissä koneissa (M20 ja M30) keinut katkeilee vanhuuttaan. Metalli väsyy ja ominaisuudet heikkenevät...
        M20 on vaan aika paljon pienempi homma vaihtaa keinut kun ne saa irti kansi paikoillaan. Eteenpäin lähtee m20 keinuvipu akseli nätisti munuaisten reijästä. M30 on pakko irroittaa kansi.

        Itse olen vaihtanut M20 ja M30 moottoreihin kumpaakin keinut niiden katkettua. Olen vaihtanut vain katkenneet keinut ja ne mitkä ovat näyttäneet kuluneelta. Ja koittakaa olla naarmuttamatta niitä keinuvipuakseleita. Se on todella vitumaista hakata niitä irti kun edellinen on naarmuttanut ne kunnolla.

        KL- varaosista vaan yläpään tiiviste sarja ja uudet keinuvipu akselit ja tarvittavat kilkkeet.

        Kansi kannattaa nostaa irti imusarjoineen. Tässä on suureksi avuksi moottorinosturi tai katossa kiinni oleva ketjutalja. Kansi imusarjoineen on kuitenkin painava nosteltava kun joutuu kurottelemaan, että ylttää moottorin päälle.

        Keinuvivut tuppaavat katkeamaan vanhuuttaan/kuluneisuuttaan kun kierrättää lähelle punarajaa kiihdytyksessä, joten malttia näiden vanhojen koneiden kanssa. Tässä tapauksessa sylliinen löytyy kuitnekin irronneesta öljy putken pultista. Niihne kannatta tehdä lukitus. Eli reikä kannasta läpi ja siitä sitoo kiinni rautalankalla niin ei irtoa.
        Last edited by Panu.K; 15-07-2009, 08:35.
        Kulkuvälineet:
        Etsintä käynnissä
        ex BMW:t
        e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
        ex muun merkkiset:
        Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

        Comment

        • rakkine
          Bimmer Rookie
          • Jul 2009
          • 44
          • e-p

          #19
          Kompromissinä otin 6kpl uusia kiikkuja. Ellei vanhoissa näy kummempia vikoja, uusitaan sitten pakopuolelta kaikki.
          En tiedä, oliko syypää se irronnut pultti vai oliko se vain sattumalta vahinkopaikalla, mutta kyllähän se syntipukiksi sopisi.
          Vanhat romut ovat halvempia korjata kuin uudet.

          Saab 99 -81, Chevy 4X4 -82, Sumbeam Avenger -77, Dodge Dart -67, Mazda 626dsl -86, Pajero dsl -87, VW LT-86, VW Golf dsl -81, BMW 320 -87, Saab 900 -90, Saab 900 -88, Pajero dsl -88, Rellu 9 -88, Saab 9000 -90, Saab 9000 -94, BMW 535iA -90, Megane -01, Vento -95, 530dA -02, Golf IV -01, Avensis -12.

          Comment

          • jpa88
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 144
            • mme/jkl

            #20
            sinänsähän ne ei aivan uskomattoman kalliita ole ne keinutkaan ?a12euroa... kyllä se kansi sieltä imusarjoineen nousee ilman nosturiakin
            sigpic
            alfa 156
            e28 520i original teile
            ex:e32 730i "sepi"
            e21 "315"

            -MME connection-

            Comment

            • Panu.K
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 824
              • Salo

              #21
              Originally posted by jpa88 View Post
              sinänsähän ne ei aivan uskomattoman kalliita ole ne keinutkaan ?a12euroa... kyllä se kansi sieltä imusarjoineen nousee ilman nosturiakin
              Nousee toki, mutta helpottaa hommaa. Itsekkään en ole mikään voimaton mies, mutta on se kansi silti vittumainen varsinkin laittaa takaisin, jos sitä joutuu kokoajan kannattelemaan kun sitä asettelee kohdilleen ja samalla varoen kansipahvia. Itse olen hoitanut katosta roikkuvalla ketjutaljalla tälläiset hommat nykyään ja helpottaa hommaa suuresti.
              Kulkuvälineet:
              Etsintä käynnissä
              ex BMW:t
              e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
              ex muun merkkiset:
              Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

              Comment

              • rakkine
                Bimmer Rookie
                • Jul 2009
                • 44
                • e-p

                #22
                Ja t(m)arina jatkuu.
                Keinuremontti meni yllättävän mukavasti ilman suurempia vastuksia. Jäi vaan sellainen ongelma, ettei lähde käyntiin...
                Kipuna tulee tulpille ja painetta bensaletkuun, mutta pytyille asti soppa ei tunnu menevän. Ja kyllä, polttoaineletkut ovat oikein päin ja kaikki liittimet kiinni, mitä irrottamaan joutui.
                Mikäs nyt?
                Vanhat romut ovat halvempia korjata kuin uudet.

                Saab 99 -81, Chevy 4X4 -82, Sumbeam Avenger -77, Dodge Dart -67, Mazda 626dsl -86, Pajero dsl -87, VW LT-86, VW Golf dsl -81, BMW 320 -87, Saab 900 -90, Saab 900 -88, Pajero dsl -88, Rellu 9 -88, Saab 9000 -90, Saab 9000 -94, BMW 535iA -90, Megane -01, Vento -95, 530dA -02, Golf IV -01, Avensis -12.

                Comment

                • Panu.K
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2004
                  • 824
                  • Salo

                  #23
                  Originally posted by rakkine View Post
                  Ja t(m)arina jatkuu.
                  Keinuremontti meni yllättävän mukavasti ilman suurempia vastuksia. Jäi vaan sellainen ongelma, ettei lähde käyntiin...
                  Kipuna tulee tulpille ja painetta bensaletkuun, mutta pytyille asti soppa ei tunnu menevän. Ja kyllä, polttoaineletkut ovat oikein päin ja kaikki liittimet kiinni, mitä irrottamaan joutui.
                  Mikäs nyt?
                  Katsot että suuttimien liitin on varmasti kunnolla kiinni. Veikkaan jonkun liittimen olevan nyt vaan "paikoillaa", mutta ei ole pohjassa asti ja ei saa kontaktia. Tarkista myös ilmamäärä mittarin johto.
                  Kulkuvälineet:
                  Etsintä käynnissä
                  ex BMW:t
                  e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
                  ex muun merkkiset:
                  Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

                  Comment

                  • rakkine
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2009
                    • 44
                    • e-p

                    #24
                    Originally posted by Panu.K View Post
                    Katsot että suuttimien liitin on varmasti kunnolla kiinni. Veikkaan jonkun liittimen olevan nyt vaan "paikoillaa", mutta ei ole pohjassa asti ja ei saa kontaktia. Tarkista myös ilmamäärä mittarin johto.
                    Kyllä se liitinrivi tuntuisi ihan perillä asti olevan. Ilmamäärämittarin johto ja liitin näyttää myös hyvältä. Ainoa huonokuntoinen (hapettunut) liitin mikä tuli vastaan, oli imusarjan alla moottorin kylkeen telakoitu 3-napainen liitin.(mikä lie?) Kevyt puhdistus ei vaikuttanut mihinkään.

                    Sellainen huomio, että jos bensaletkun irrottaa ja kiinnittää uudelleen, eli päästää paineet pois, seuraavalla starttikerralla hörähtää lupaavasti ja käy ehkä 2-3 sek, mutta riemu jää siihen.
                    Meneekös tuo niin, että virran päälle kytkiessä b-pumppu kelaa paineet ylös ja sammuu, lähteäkseen taas käyntiin sitten kun kampiakselin asentotunnistin antaa signaalin?
                    Vanhat romut ovat halvempia korjata kuin uudet.

                    Saab 99 -81, Chevy 4X4 -82, Sumbeam Avenger -77, Dodge Dart -67, Mazda 626dsl -86, Pajero dsl -87, VW LT-86, VW Golf dsl -81, BMW 320 -87, Saab 900 -90, Saab 900 -88, Pajero dsl -88, Rellu 9 -88, Saab 9000 -90, Saab 9000 -94, BMW 535iA -90, Megane -01, Vento -95, 530dA -02, Golf IV -01, Avensis -12.

                    Comment

                    • kamu
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2005
                      • 182
                      • Pori

                      #25
                      Jos bensapumpun releen ohittaa, jääkö käyntiin ?.

                      Comment

                      • Panu.K
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 824
                        • Salo

                        #26
                        Originally posted by rakkine View Post
                        Kyllä se liitinrivi tuntuisi ihan perillä asti olevan. Ilmamäärämittarin johto ja liitin näyttää myös hyvältä. Ainoa huonokuntoinen (hapettunut) liitin mikä tuli vastaan, oli imusarjan alla moottorin kylkeen telakoitu 3-napainen liitin.(mikä lie?) Kevyt puhdistus ei vaikuttanut mihinkään.

                        Sellainen huomio, että jos bensaletkun irrottaa ja kiinnittää uudelleen, eli päästää paineet pois, seuraavalla starttikerralla hörähtää lupaavasti ja käy ehkä 2-3 sek, mutta riemu jää siihen.
                        Meneekös tuo niin, että virran päälle kytkiessä b-pumppu kelaa paineet ylös ja sammuu, lähteäkseen taas käyntiin sitten kun kampiakselin asentotunnistin antaa signaalin?
                        Muistaakseni b-pumppu pyörii vasta kun starttaa.

                        Lämpötila anturi voisi myös tehdä kiusaa.

                        Itsellä oli myös mystisiä starttaus ongelmia kansirempan jälkeen ja syyllinen taisi sitten loppujen lopuksi olle ilmamäärä mittarin johdon liitin, joka oli vähän hapettunut. Toiminut aiemmin siis ihan hyvin, mutta alkoi temppuilemaan kun oli irroitettuna ja kontakti paikka siirtyi hieman.
                        Kulkuvälineet:
                        Etsintä käynnissä
                        ex BMW:t
                        e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
                        ex muun merkkiset:
                        Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

                        Comment

                        • Mikazu
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 265
                          • -

                          #27
                          Viime vkl meni samanlaisesta koneesta keinu..vaati pienen kansi hitsauksen samalla..tarkistitko omasi?
                          Last edited by Mikazu; 29-09-2013, 20:59.

                          Comment

                          • rakkine
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2009
                            • 44
                            • e-p

                            #28
                            Mahtaisiko lämpötila-anturi tehdä näin massiivista tinkiä? Mikäs se noista on, kun termarin vieressä on kolme liitintä jonossa, väreillä merkittyinä?

                            V-maista yrittää metsästää vikaa, kun kaikki toimi ennen remppaa, ja nyt ei ollenkaan Tulee mietittyä, mitkä kaikki johdot pystyy laittamaan ristiin ja mitkä letkut unohtaa laittamatta ja ja ...

                            Löytyipä eilen iltahämärissä puolan johdostakin vika, löi läpi maihin, kerrankin oli uusi laittaa heti tilalle, vaan ei toivottua vaikutusta. Tulpanjohdot mitattu kunnossa oleviksi, jakajan kansi ja pyörijä uusittu vähän aiemmin.
                            Vanhat romut ovat halvempia korjata kuin uudet.

                            Saab 99 -81, Chevy 4X4 -82, Sumbeam Avenger -77, Dodge Dart -67, Mazda 626dsl -86, Pajero dsl -87, VW LT-86, VW Golf dsl -81, BMW 320 -87, Saab 900 -90, Saab 900 -88, Pajero dsl -88, Rellu 9 -88, Saab 9000 -90, Saab 9000 -94, BMW 535iA -90, Megane -01, Vento -95, 530dA -02, Golf IV -01, Avensis -12.

                            Comment

                            • rakkine
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2009
                              • 44
                              • e-p

                              #29
                              Originally posted by Mikazu View Post
                              Viime vkl meni samanlaisesta koneesta keinu..vaati pienen kansi hitsauksen samalla..tarkistitko omasi?
                              Tulihan sitä syynättyä, ei havaintoja muusta kuin ykkösen kuluneesta nokasta, tosin ei oikein paha sekään.
                              Vanhat romut ovat halvempia korjata kuin uudet.

                              Saab 99 -81, Chevy 4X4 -82, Sumbeam Avenger -77, Dodge Dart -67, Mazda 626dsl -86, Pajero dsl -87, VW LT-86, VW Golf dsl -81, BMW 320 -87, Saab 900 -90, Saab 900 -88, Pajero dsl -88, Rellu 9 -88, Saab 9000 -90, Saab 9000 -94, BMW 535iA -90, Megane -01, Vento -95, 530dA -02, Golf IV -01, Avensis -12.

                              Comment

                              • rakkine
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2009
                                • 44
                                • e-p

                                #30
                                Kampiakselin asentotunnistimelta mitattu 523Ω, heittää vähän siitä 540±10Ω, mitä täällä jossain threadissa näin jonkun ohjeistavan, mutta ei liene noin pienestä kiinni?

                                edit: ja myöhemmin löytyi väljemmät toleranssit, eli 400-800Ω. Ei siis anturista kiinni.
                                Last edited by rakkine; 21-07-2009, 00:36.
                                Vanhat romut ovat halvempia korjata kuin uudet.

                                Saab 99 -81, Chevy 4X4 -82, Sumbeam Avenger -77, Dodge Dart -67, Mazda 626dsl -86, Pajero dsl -87, VW LT-86, VW Golf dsl -81, BMW 320 -87, Saab 900 -90, Saab 900 -88, Pajero dsl -88, Rellu 9 -88, Saab 9000 -90, Saab 9000 -94, BMW 535iA -90, Megane -01, Vento -95, 530dA -02, Golf IV -01, Avensis -12.

                                Comment

                                Working...
                                X