Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 m5 ääni konehuoneesta??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemarnisti
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 244
    • Vihti

    e34 m5 ääni konehuoneesta??

    eli toi emännän m5 tekee sellasta että yön yli seisottuaan kun laittaa käyntiin niin alku menee ihan normaalisti, mutta noin 20 sekunnin jälkeen kuulu sellainen ääni kuin jokin katkaisija/rele napsahtaisi ja alkaa pieni matalaääninen hurina. Ääni myös loppuu noin 30 sekunnin jälkeen samanlaiseen napsaus-ääneen. Tätä se tekee vain kun auto on seisonut sammutettuna esim yön yli. Itsellä tuli mieleen sellainen että eikös toi 3.8 kerää jonkun alipaineen sinne putkistoon joka sitten liikuttaa imuilmassa olevaa läppää tietyllä kierrosalueella, vai olenko ihan hakoteillä?? tuon äänen kuulumisen aikana mottori käy ihan normaalisti ja normaaleilla kierroksilla.. Voisikko siis kyseessä olla joku alipaineletku/takaiskuventtiili vuoto??
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    #2
    Sellainen ilmapumppu siellä pumppaa ilmaa pakoputkeen. Ideana on saavuttaa pienemmät pakokaasupäästöt kylmällä koneella.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • Bemarnisti
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 244
      • Vihti

      #3
      Originally posted by Juhis View Post
      Sellainen ilmapumppu siellä pumppaa ilmaa pakoputkeen. Ideana on saavuttaa pienemmät pakokaasupäästöt kylmällä koneella.
      eli siis ihan normaalia toimintaa moinen meteli?:think

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        #4
        Originally posted by Bemarnisti View Post
        eli siis ihan normaalia toimintaa moinen meteli?:think
        Jos ääni on se miksi sen kuvittelen, niin täysin normaalia. Joissakin yksilöissä nuo ilmapumput ääntävät vanhuuttaan aivan järkyttävän kovasti. Vähän kuin iso kompressori huutaisi kuormituksen alla.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • Bemarnisti
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 244
          • Vihti

          #5
          Originally posted by Juhis View Post
          Jos ääni on se miksi sen kuvittelen, niin täysin normaalia. Joissakin yksilöissä nuo ilmapumput ääntävät vanhuuttaan aivan järkyttävän kovasti. Vähän kuin iso kompressori huutaisi kuormituksen alla.
          no se ääni kyllä kuullostaa vaimealta kompressorin ääneltä.. eli varmaankin juuri tuo mainitsemasi toimenpide.. mites sen pysty tarkastamaan että toimiiko se läppä joka aukeaa täyskaasukiihdytyksissä?

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            #6
            Originally posted by Bemarnisti View Post
            mites sen pysty tarkastamaan että toimiiko se läppä joka aukeaa täyskaasukiihdytyksissä?
            Mikä läppä? :think
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • Petteri75
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2550
              • Kirkkonummi

              #7
              Ilmapumppu, on myös monissa muissa autoissa mutta M5:ssa se voi ruveta pitämään mekkalaa.

              Itse testasin resonanssikoteloläpän toiminnan ihan käyttämällä kaasuvivuston pari kertaa pohjassa niin että näin, liikkuiko läppä. Tämä liike on lähes valoa nopeampi, koska joutokäynnillä konetta ei saa huudattaa, mutta kun tekee tarpeeksi nopeasti, niin kierrokset eivät hirveästi yli 4000rpm:n mene. Luonnollisesti koneen öljynlämpötilan pitää olla ehdottomasti käyntilämpöinen. Kerta-pari, sen pitäisi riittää.

              M5-forumilla on kokeiltu myös rasvaknölliä kaasuläpän vivustoon, käydään lenkillä ja avataan pelti. Jos vastakohdassa on rasvaa, niin sitten vivusto toimii. S38B38 käy vain niin kuumana, että aika moni aine alkaa jo haihtumaan kohtuullisen nopeasti siitä koneelta.

              Läppä sinänsä ei aukea vain täyskiihdyksessä, vaan ennalta määrätyin kierroslukurajoin.
              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

              Comment

              • Bemarnisti
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 244
                • Vihti

                #8
                Originally posted by Juhis View Post
                Mikä läppä? :think
                no olin jostakin lukevinani jostakin renonaattorikotelosta tai vastaavasta.. voi olla että sekotan nyt johki muuhun

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11685
                  • Kouvola

                  #9
                  Ilmapumppu se siellä vain pitää ääntä. Käynnistyy joku 30s moottorin käynnistyksen jälkeen, jos jäähdytysnesteen lämpötila on alle 30 astetta. Sen pitäisi käydä noin puolitoista - kaksi minuuttia. Sen saa kyllä sammumaan polkaisemalla terävästi kaasua, että kierrokset käy siellä 2000 - 3000. Tarkoituksena on siis puhaltaa kuumaa ilmaa katalysaattoreille, jotta ne saavuttaisivat nopeammin toimintalämpötilansa ja näin saadaan päästöjä pienennettyä. Monet ovat tuon ottaneet pois jahka kompura on sanonut itsensä irti ns. "ylimääräisenä" painona. Ainakin itellä edellisessä M5:ssa ei voinut puhua mistään vaimeasta hurinasta enää, sen verran äänekäs laite se oli.

                  Resonanssiläppä löytyy siitä plenumin alias imukotelon keskeltä, jonka tehtävä on luoda moottorille ahdetun moottorin tyylinen "paineistettu" tila hetkellisesti. Eli se imukotelo koostuu kahdesta kammiosta, toinen 1-3 sylintereille ja toinen 4-6 sylintereille. Noita kammioita yhdistää tuo joku about halkaisijaltaan 80mm pyöreä läppä joka on normaaliasennossa noin 45% kulmassa. Kun kierrokset saavuttaa reippaassa kiihdytyksessä noin 4000, sulkeutuu läppä hetkellisesti alipaineen vaikutuksesta ja imuilma ei enää sekotukkaan noiden kammioiden välillä vaan se pakotetaan nopeampaa reittiä sylintereille eli moottori saa enemmän ilmaa. Toisen kerran läppä sulkeutuu tuossa noin 6000 kierroksen kohdilla ja tapahtuman kulku on tietysti samanlainen kuin äskeinenkin. Näin saavutetaan korkeaviritteiseen moottoriin huomattavasti tasaisempi teho ja vääntökäyrä . Läpän toiminnan voi testata antamalla reippaasti kaasua hetkellisesti moottorille jolloin läpän pitäisi sulkeutua ja aueta itsestään. Kyllä sen toimimisen varsinkin tuossa 4000 korvilla huomaa ilman rasvaknöölejäkin, jos läppä toimii tai sitten ei. 3.6l mallissa moottorinohjaus testaa joka kerta käynnistyksen yhteydessä tuon läpän toiminnan käyttämällä sitä kiinni ja auki. Monissa yksilöissä noi letkut on halkeilleet sen verran paljon vuosien varrella, että läppä ei todennäköisesti toimi. Myös ne muut alipaineletkut vaikuttaa läpän toimintaa eli toisin sanoen kaikkien alipaineletkujen pitäisi olla ehjät, jotta tuo läppä varmasti toimii.

                  Comment

                  • Kiree äMMä
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 309
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Esko View Post
                    Resonanssiläppä löytyy siitä plenumin alias imukotelon keskeltä, jonka tehtävä on luoda moottorille ahdetun moottorin tyylinen "paineistettu" tila hetkellisesti. Eli se imukotelo koostuu kahdesta kammiosta, toinen 1-3 sylintereille ja toinen 4-6 sylintereille. Noita kammioita yhdistää tuo joku about halkaisijaltaan 80mm pyöreä läppä joka on normaaliasennossa noin 45% kulmassa. Kun kierrokset saavuttaa reippaassa kiihdytyksessä noin 4000, sulkeutuu läppä hetkellisesti alipaineen vaikutuksesta ja imuilma ei enää sekotukkaan noiden kammioiden välillä vaan se pakotetaan nopeampaa reittiä sylintereille eli moottori saa enemmän ilmaa. Toisen kerran läppä sulkeutuu tuossa noin 6000 kierroksen kohdilla ja tapahtuman kulku on tietysti samanlainen kuin äskeinenkin. Näin saavutetaan korkeaviritteiseen moottoriin huomattavasti tasaisempi teho ja vääntökäyrä . Läpän toiminnan voi testata antamalla reippaasti kaasua hetkellisesti moottorille jolloin läpän pitäisi sulkeutua ja aueta itsestään. Kyllä sen toimimisen varsinkin tuossa 4000 korvilla huomaa ilman rasvaknöölejäkin, jos läppä toimii tai sitten ei. 3.6l mallissa moottorinohjaus testaa joka kerta käynnistyksen yhteydessä tuon läpän toiminnan käyttämällä sitä kiinni ja auki. Monissa yksilöissä noi letkut on halkeilleet sen verran paljon vuosien varrella, että läppä ei todennäköisesti toimi. Myös ne muut alipaineletkut vaikuttaa läpän toimintaa eli toisin sanoen kaikkien alipaineletkujen pitäisi olla ehjät, jotta tuo läppä varmasti toimii.
                    Vähän ehkä offtopikkia mutta pakko sen verran korjata tuota resonanssiläpän toimintaperiaatetta, että läppä on oikeasti siis kiinni 0-n.4100rpm jolloin aukeea ja pysyy avoinna kunnes kierrokset ovat n.6700rpm jolloin menee taas kiinni. Tarkoituksena on siis lisätä vääntöä M5:n varsinaisen vetoalueen "reunoille" eli alle 4000rpm ja yli 6700rpm alueille. Vääntökäyrä kun nousisi ja laskisi melko rajusti noissa kierroslukemissa ilman tätä systeemiä.

                    Ja systeemi toimii ainoastaan TÄYSKAASULLA kun kierrokset ovat ALLE tuon n.4100rpm tai YLI tuon 6700rpm.
                    Last edited by Kiree äMMä; 11-08-2009, 17:13. Reason: virhe

                    Comment

                    • Kiree äMMä
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 309
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Eli jos läppä ei toimi, niin persdynolla sen voi huomata tuntuvana(normaalia voimakkaampana) tehopiikkinä tuossa 4000rpm kohdilla. Siis jos läppä on toimiva, niin veto on tasaisempi.

                      Comment

                      • Bemarnisti
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 244
                        • Vihti

                        #12
                        juu uskoakseni toimii tuo läppä.. ainakin vetoja on koko kierrosalueella aika munakkaasti

                        mites ootte vaihtanu noi apulaiteiden hihnat. ylä vai alakautta?
                        mitä kaikkee joutuu purkamaan? itellä menee vaihtoon ainaki toi tehostimen hihna ja samalla vois vaihtaa kaikki... siellä vissiin yhteensä on 2 hihnaa vai?:think

                        Comment

                        • Kiree äMMä
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 309
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Itse nostin vähän keulaa ilmaan niin sujui suht näppärästi hihnojen vaihto sekä ylhäältä että alhaalta työstäen. Ainakaan pelkästään ylhäältä tuskin onnistuu kun ilmastoinnin kompura ja ohj.teh pumppu on molemmat kiristimineen aika matalalla. Ainakin oma suositukseni on että kannattaa uusia ehdottomasti ne kiristimet kaikki samalla. Alkaa olla aika syönyt noita.

                          Varoittava esimerkki: Omasta vaihdettiin just koneremontin yhteydessä kaikki hihnat ja 2kpl kiristimiä, mutta laturin kiristin jäi jostakin ihme syystä vaihtamatta: Murphyn lain mukaisesti(joka meikäläisellä on pätenyt loistavasti!) eikös tuo jälkeenpäin tarkasteltuna lähes täysin hampaaton kiristin4000km:n kohdalla päässyt sen verran löysälle ilman mitään ennakkovaroituksia, että remmi pomppasi ripeässä liikkeellelähdössä paikoiltaan, kiskoi muutkin hihnat paikoiltaan ja nosti lämmöt välittömästi tappiin ja nestettäkin onnistui vielä puskemaan paisarista. Onneksi selvisin uusien nesteiden vaihdolla ja huolellisella ilmauksella...

                          Comment

                          • Bemarnisti
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 244
                            • Vihti

                            #14
                            Originally posted by Kiree äMMä View Post
                            Itse nostin vähän keulaa ilmaan niin sujui suht näppärästi hihnojen vaihto sekä ylhäältä että alhaalta työstäen. Ainakaan pelkästään ylhäältä tuskin onnistuu kun ilmastoinnin kompura ja ohj.teh pumppu on molemmat kiristimineen aika matalalla. Ainakin oma suositukseni on että kannattaa uusia ehdottomasti ne kiristimet kaikki samalla. Alkaa olla aika syönyt noita.

                            Varoittava esimerkki: Omasta vaihdettiin just koneremontin yhteydessä kaikki hihnat ja 2kpl kiristimiä, mutta laturin kiristin jäi jostakin ihme syystä vaihtamatta: Murphyn lain mukaisesti(joka meikäläisellä on pätenyt loistavasti!) eikös tuo jälkeenpäin tarkasteltuna lähes täysin hampaaton kiristin4000km:n kohdalla päässyt sen verran löysälle ilman mitään ennakkovaroituksia, että remmi pomppasi ripeässä liikkeellelähdössä paikoiltaan, kiskoi muutkin hihnat paikoiltaan ja nosti lämmöt välittömästi tappiin ja nestettäkin onnistui vielä puskemaan paisarista. Onneksi selvisin uusien nesteiden vaihdolla ja huolellisella ilmauksella...
                            joo tänään kävin ihmettelmässä auton alla ja huomasin että onhan siellä vielä kolmaski hihna.. se menee vielä tilaukseen samon nuo kiristimet...

                            sellanen kyssäri ois vielä että ulkolämpötilamittari näyttää kokoajan pakkasta.. lukema tosin vaihtuu usein. No tilasin uuden anturin ja laitoin paikoilleen mutta ei muutosta.. irroitin ne johdot liittimestä ja kokeilin suoraan anturiin mutta ei toimi.. Oisko johto jostaki väliltä poikki? voiko noita piuhoja mitata mitenkää?:think

                            Comment

                            • Jonsku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 4646
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by Bemarnisti View Post
                              Oisko johto jostaki väliltä poikki? voiko noita piuhoja mitata mitenkää?:think
                              Ihan normaalisti vastusmittarilla mittaa jotta onko katkoja välissä, FAQ-osiosta löytyy ETM josta näkee kytkikset sekä todennäköisesti troubleshooting-ohjeita kyseiseen vikaan
                              - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                              ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                              ex. Alpina D10 Touring #33/94
                              ... and many more

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎