eli toi emännän m5 tekee sellasta että yön yli seisottuaan kun laittaa käyntiin niin alku menee ihan normaalisti, mutta noin 20 sekunnin jälkeen kuulu sellainen ääni kuin jokin katkaisija/rele napsahtaisi ja alkaa pieni matalaääninen hurina. Ääni myös loppuu noin 30 sekunnin jälkeen samanlaiseen napsaus-ääneen. Tätä se tekee vain kun auto on seisonut sammutettuna esim yön yli. Itsellä tuli mieleen sellainen että eikös toi 3.8 kerää jonkun alipaineen sinne putkistoon joka sitten liikuttaa imuilmassa olevaa läppää tietyllä kierrosalueella, vai olenko ihan hakoteillä?? tuon äänen kuulumisen aikana mottori käy ihan normaalisti ja normaaleilla kierroksilla.. Voisikko siis kyseessä olla joku alipaineletku/takaiskuventtiili vuoto??
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e34 m5 ääni konehuoneesta??
Collapse
X
-
Sellainen ilmapumppu siellä pumppaa ilmaa pakoputkeen. Ideana on saavuttaa pienemmät pakokaasupäästöt kylmällä koneella.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
-
-
Originally posted by Bemarnisti View Posteli siis ihan normaalia toimintaa moinen meteli?:thinkAll good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostJos ääni on se miksi sen kuvittelen, niin täysin normaalia. Joissakin yksilöissä nuo ilmapumput ääntävät vanhuuttaan aivan järkyttävän kovasti. Vähän kuin iso kompressori huutaisi kuormituksen alla.
Comment
-
-
Originally posted by Bemarnisti View Postmites sen pysty tarkastamaan että toimiiko se läppä joka aukeaa täyskaasukiihdytyksissä?All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Ilmapumppu, on myös monissa muissa autoissa mutta M5:ssa se voi ruveta pitämään mekkalaa.
Itse testasin resonanssikoteloläpän toiminnan ihan käyttämällä kaasuvivuston pari kertaa pohjassa niin että näin, liikkuiko läppä. Tämä liike on lähes valoa nopeampi, koska joutokäynnillä konetta ei saa huudattaa, mutta kun tekee tarpeeksi nopeasti, niin kierrokset eivät hirveästi yli 4000rpm:n mene. Luonnollisesti koneen öljynlämpötilan pitää olla ehdottomasti käyntilämpöinen. Kerta-pari, sen pitäisi riittää.
M5-forumilla on kokeiltu myös rasvaknölliä kaasuläpän vivustoon, käydään lenkillä ja avataan pelti. Jos vastakohdassa on rasvaa, niin sitten vivusto toimii. S38B38 käy vain niin kuumana, että aika moni aine alkaa jo haihtumaan kohtuullisen nopeasti siitä koneelta.
Läppä sinänsä ei aukea vain täyskiihdyksessä, vaan ennalta määrätyin kierroslukurajoin.BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
-
Ilmapumppu se siellä vain pitää ääntä. Käynnistyy joku 30s moottorin käynnistyksen jälkeen, jos jäähdytysnesteen lämpötila on alle 30 astetta. Sen pitäisi käydä noin puolitoista - kaksi minuuttia. Sen saa kyllä sammumaan polkaisemalla terävästi kaasua, että kierrokset käy siellä 2000 - 3000. Tarkoituksena on siis puhaltaa kuumaa ilmaa katalysaattoreille, jotta ne saavuttaisivat nopeammin toimintalämpötilansa ja näin saadaan päästöjä pienennettyä. Monet ovat tuon ottaneet pois jahka kompura on sanonut itsensä irti ns. "ylimääräisenä" painona. Ainakin itellä edellisessä M5:ssa ei voinut puhua mistään vaimeasta hurinasta enää, sen verran äänekäs laite se oli.
Resonanssiläppä löytyy siitä plenumin alias imukotelon keskeltä, jonka tehtävä on luoda moottorille ahdetun moottorin tyylinen "paineistettu" tila hetkellisesti. Eli se imukotelo koostuu kahdesta kammiosta, toinen 1-3 sylintereille ja toinen 4-6 sylintereille. Noita kammioita yhdistää tuo joku about halkaisijaltaan 80mm pyöreä läppä joka on normaaliasennossa noin 45% kulmassa. Kun kierrokset saavuttaa reippaassa kiihdytyksessä noin 4000, sulkeutuu läppä hetkellisesti alipaineen vaikutuksesta ja imuilma ei enää sekotukkaan noiden kammioiden välillä vaan se pakotetaan nopeampaa reittiä sylintereille eli moottori saa enemmän ilmaa. Toisen kerran läppä sulkeutuu tuossa noin 6000 kierroksen kohdilla ja tapahtuman kulku on tietysti samanlainen kuin äskeinenkin. Näin saavutetaan korkeaviritteiseen moottoriin huomattavasti tasaisempi teho ja vääntökäyrä . Läpän toiminnan voi testata antamalla reippaasti kaasua hetkellisesti moottorille jolloin läpän pitäisi sulkeutua ja aueta itsestään. Kyllä sen toimimisen varsinkin tuossa 4000 korvilla huomaa ilman rasvaknöölejäkin, jos läppä toimii tai sitten ei. 3.6l mallissa moottorinohjaus testaa joka kerta käynnistyksen yhteydessä tuon läpän toiminnan käyttämällä sitä kiinni ja auki. Monissa yksilöissä noi letkut on halkeilleet sen verran paljon vuosien varrella, että läppä ei todennäköisesti toimi. Myös ne muut alipaineletkut vaikuttaa läpän toimintaa eli toisin sanoen kaikkien alipaineletkujen pitäisi olla ehjät, jotta tuo läppä varmasti toimii.
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostResonanssiläppä löytyy siitä plenumin alias imukotelon keskeltä, jonka tehtävä on luoda moottorille ahdetun moottorin tyylinen "paineistettu" tila hetkellisesti. Eli se imukotelo koostuu kahdesta kammiosta, toinen 1-3 sylintereille ja toinen 4-6 sylintereille. Noita kammioita yhdistää tuo joku about halkaisijaltaan 80mm pyöreä läppä joka on normaaliasennossa noin 45% kulmassa. Kun kierrokset saavuttaa reippaassa kiihdytyksessä noin 4000, sulkeutuu läppä hetkellisesti alipaineen vaikutuksesta ja imuilma ei enää sekotukkaan noiden kammioiden välillä vaan se pakotetaan nopeampaa reittiä sylintereille eli moottori saa enemmän ilmaa. Toisen kerran läppä sulkeutuu tuossa noin 6000 kierroksen kohdilla ja tapahtuman kulku on tietysti samanlainen kuin äskeinenkin. Näin saavutetaan korkeaviritteiseen moottoriin huomattavasti tasaisempi teho ja vääntökäyrä . Läpän toiminnan voi testata antamalla reippaasti kaasua hetkellisesti moottorille jolloin läpän pitäisi sulkeutua ja aueta itsestään. Kyllä sen toimimisen varsinkin tuossa 4000 korvilla huomaa ilman rasvaknöölejäkin, jos läppä toimii tai sitten ei. 3.6l mallissa moottorinohjaus testaa joka kerta käynnistyksen yhteydessä tuon läpän toiminnan käyttämällä sitä kiinni ja auki. Monissa yksilöissä noi letkut on halkeilleet sen verran paljon vuosien varrella, että läppä ei todennäköisesti toimi. Myös ne muut alipaineletkut vaikuttaa läpän toimintaa eli toisin sanoen kaikkien alipaineletkujen pitäisi olla ehjät, jotta tuo läppä varmasti toimii.
Ja systeemi toimii ainoastaan TÄYSKAASULLA kun kierrokset ovat ALLE tuon n.4100rpm tai YLI tuon 6700rpm.
Comment
-
-
juu uskoakseni toimii tuo läppä.. ainakin vetoja on koko kierrosalueella aika munakkaasti
mites ootte vaihtanu noi apulaiteiden hihnat. ylä vai alakautta?
mitä kaikkee joutuu purkamaan? itellä menee vaihtoon ainaki toi tehostimen hihna ja samalla vois vaihtaa kaikki... siellä vissiin yhteensä on 2 hihnaa vai?:think
Comment
-
-
Itse nostin vähän keulaa ilmaan niin sujui suht näppärästi hihnojen vaihto sekä ylhäältä että alhaalta työstäen. Ainakaan pelkästään ylhäältä tuskin onnistuu kun ilmastoinnin kompura ja ohj.teh pumppu on molemmat kiristimineen aika matalalla. Ainakin oma suositukseni on että kannattaa uusia ehdottomasti ne kiristimet kaikki samalla. Alkaa olla aika syönyt noita.
Varoittava esimerkki: Omasta vaihdettiin just koneremontin yhteydessä kaikki hihnat ja 2kpl kiristimiä, mutta laturin kiristin jäi jostakin ihme syystä vaihtamatta: Murphyn lain mukaisesti(joka meikäläisellä on pätenyt loistavasti!) eikös tuo jälkeenpäin tarkasteltuna lähes täysin hampaaton kiristin4000km:n kohdalla päässyt sen verran löysälle ilman mitään ennakkovaroituksia, että remmi pomppasi ripeässä liikkeellelähdössä paikoiltaan, kiskoi muutkin hihnat paikoiltaan ja nosti lämmöt välittömästi tappiin ja nestettäkin onnistui vielä puskemaan paisarista. Onneksi selvisin uusien nesteiden vaihdolla ja huolellisella ilmauksella...
Comment
-
-
Originally posted by Kiree äMMä View PostItse nostin vähän keulaa ilmaan niin sujui suht näppärästi hihnojen vaihto sekä ylhäältä että alhaalta työstäen. Ainakaan pelkästään ylhäältä tuskin onnistuu kun ilmastoinnin kompura ja ohj.teh pumppu on molemmat kiristimineen aika matalalla. Ainakin oma suositukseni on että kannattaa uusia ehdottomasti ne kiristimet kaikki samalla. Alkaa olla aika syönyt noita.
Varoittava esimerkki: Omasta vaihdettiin just koneremontin yhteydessä kaikki hihnat ja 2kpl kiristimiä, mutta laturin kiristin jäi jostakin ihme syystä vaihtamatta: Murphyn lain mukaisesti(joka meikäläisellä on pätenyt loistavasti!) eikös tuo jälkeenpäin tarkasteltuna lähes täysin hampaaton kiristin4000km:n kohdalla päässyt sen verran löysälle ilman mitään ennakkovaroituksia, että remmi pomppasi ripeässä liikkeellelähdössä paikoiltaan, kiskoi muutkin hihnat paikoiltaan ja nosti lämmöt välittömästi tappiin ja nestettäkin onnistui vielä puskemaan paisarista. Onneksi selvisin uusien nesteiden vaihdolla ja huolellisella ilmauksella...
sellanen kyssäri ois vielä että ulkolämpötilamittari näyttää kokoajan pakkasta.. lukema tosin vaihtuu usein. No tilasin uuden anturin ja laitoin paikoilleen mutta ei muutosta.. irroitin ne johdot liittimestä ja kokeilin suoraan anturiin mutta ei toimi.. Oisko johto jostaki väliltä poikki? voiko noita piuhoja mitata mitenkää?:think
Comment
-
-
Originally posted by Bemarnisti View PostOisko johto jostaki väliltä poikki? voiko noita piuhoja mitata mitenkää?:think- E34 M5 Diamantschwarz restoration project-
ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
ex. Alpina D10 Touring #33/94
... and many more
Comment
-
Comment