Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vähäpäästöisyys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raputurkki
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 545
    • Suomi

    Vähäpäästöisyys

    Searchilla kattelin noita asioita, mutta en saanu lopullista selkoa, joten on pakko taas kysellä.

    Eli kysymys on näin yksinkertainen: Voiko 1/1990 vähäpäästöiseksi rekisteröidyn e34 535i:n ahtaa ilman, että joutuu hankkimaan VTT:ltä jotain päästömittauksia?

    Tälläkin foorumilla on monilla kokemusta ahtamisesta ja siihen liittyvästä byrokratiasta, joten eiköhän tietoa löydy. Toivottavasti.
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 788
    • Suodenniemi

    #2
    Jos auton rekisteriotteeseen on merkitty että auto on vähäpäästöinen, vtt:n päästömittaus vaaditaan. Jos auton rekisteriotteessa ei ole merkintää vähäpäästöisyydestä, päästömittausta ei tarvita. 1990-luvun autoja on rekisteröity sekä vähäpäästöisiksi että ilman merkintää.
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86

    Comment

    • Hevimies
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1456
      • Savonlinna

      #3
      7 § Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen

      Moottorin vaihdon tai muutoksen (esim. ahtimen tai välijäähdyttimen asennus, ns. lastuviritykset) jälkeen vähäpäästöisen auton (myös ns. vapaaehtoisesti vä-häpäästöisen autoverohelpotusta saaneen auton) tulee täyttää autoa alun perin koskeneet tai myöhemmät vähäpäästöisyysvaatimukset.

      Käyttövoiman muuttuessa vähäpäästöisen auton tulee täyttää autoa alun perin koskeneet tai myöhemmät vähäpäästöisyysvaatimukset (aina vähintään en-simmäiset voimaan tulleet vähäpäästöisuusvaatimukset).

      Vähäpäästöisen auton moottorin iskutilavuutta voi suurentaa 6 §:n 3 momentis-sa tarkoitetuilla tavoilla (sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla) korkeintaan 10 % ilman osoitusta autoa alun perin koskeneiden tai myöhem-pien vähäpäästöisyysvaatimusten täyttymisestä.

      Selvitykseksi vähäpäästöisyysvaatimusten täyttymisestä ei riitä käytönaikainen päästömittaus eikä katalysaattorin olemassaolo tai asentaminen.



      8 § Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen

      3 momentti tarkoittaa mm. E15/04 -sääntöä. Ko. momentin tarkoittamissa moot-torinvaihdoissa tai -muutoksissa tulee osoittaa päästövaatimusten (esim. E15/04) täyttyminen (vaihtoehtoisesti bensiinikäyttöisen henkilö- tai pakettiau-ton moottorin tulee olla varustettu taikka se tulee varustaa moottorille sopivalla katalysaattorilla) ja autoa koskevien käytönaikaisten pakokaasupäästövaati-musten tulee täyttyä.


      Diesel-moottorin päästötason R24 (ja E 24/03) selvittämiseksi riittää käytönai-kainen mittaus. Muutoskatsastettaessa autoon diesel-moottoria, moottorin päästötasosta edellytetään siis selvitys vasta kun ajoneuvon edellytetään olevan vähäpäästöinen.

      http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
      Last edited by Hevimies; 02-06-2005, 15:51.

      Comment

      • Raputurkki
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 545
        • Suomi

        #4
        Eli vaaditaan se perkeleen kallis pussitesti. Nyt v...ttaa ankarasti!

        Comment

        • niksa
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 53
          • vantaa

          #5
          nonii

          meinasin samaa hommaa... auto just samaa vuosikertaa ja samal koneel.. siihen jäi.. 1000e on vähä liikaa. ja ammattilaisten tekemä tekniikkakin olisi tullut maksamaan vähän liikaa.. kaveri just turbotti e30 325:sen ja makso 8000e siit koneest ja säläst.

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Rekisteröi se ennemmin ei-vähäpäästöiseksi, searchilla löytyy miten muggo tuossa jo onnistui ja tarvittava papru löytyy aken sivuilta. Ei kyseessä ole kuitenkaan niin uusi auto, ettäkö tuo vähäpäästöisyys vaadittaisiin.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Raputurkki
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 545
              • Suomi

              #7
              Eli nyt kun searchia kattelin, ni sain sellasen kuvan, että vähäpäästösen auton voi muutoskatsastaa ei-vähäpäästöiseksi, kunhan se vaan täyttää ne 15/4 kriteerit?

              Olenko ymmärtänyt oikein?

              Tietääkseni siis vm.90 535i:stä voisi poistaa katit ja rekisteröidä takasin ei-vähäpäästöiseksi, koska niitä on rekisteröitynä ilman kattiakin?

              Olenko aivan hakoteillä?

              Muggolta kaipaisin nyt hieman apua, kun mies tuntuu tietävän asiasta aika paljon.

              kiitoksia kaikille, jotka vaivautuu selvittämään asiaa mulle.

              Comment

              • bmwjack
                Bimmer Rookie
                • Oct 2003
                • 138
                • Tampere

                #8
                voi sen turbottaa, kunhan ottaa turbon katsastukseen pois.

                JT

                Comment

                • Raputurkki
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 545
                  • Suomi

                  #9
                  No nyt oon taas vähän viisaampi. Luin Muggon postaamat Bemarin maahantuojan pdf:t ja oon nyt aika vahvasti sellasen kuvan saanut, että 1990 alkuvuodesta vähäpäästöiseksi rekisteröidyn auton voi vielä rekisteröidä takasin ei-vähäpäästöiseksi, koska kaikki Bemarin mallit on 8.93 lähtien täyttäneet noi 15/4 pakokaasusäädökset.

                  Ja eikö aken sivuilla lukenu, että niitä muutoksia voi tehdä, kunhan auto vielä täyttää ne 15/4 säädökset?

                  Kertokaa nyt mulle ihmeessä jos elän jossain Liisan Ihmemaassa, mutta musta tuntuu, että voisin vaihtaa auton takasin ei-vähäpäästöseksi?

                  Comment

                  • mukko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 5965
                    • Uleåborg

                    #10
                    Originally posted by Raputurkki
                    Kertokaa nyt mulle ihmeessä jos elän jossain Liisan Ihmemaassa, mutta musta tuntuu, että voisin vaihtaa auton takasin ei-vähäpäästöseksi?

                    Liput ja laput mukaan ja konttorille mars.
                    Eli printtaile ne lappuset ja käy mainitsemassa ko. epäkohdasta jolla sinua on siunattu. Muuttavat autosi merkinnän vähäpäästöisestä -> 'varustettu katalysaattorilla, käytettävä lyijytöntä bensaa' -merkintään.
                    Ja sitten KUN ja jos autosi on tuontiauto ja alkavat mussuttamaan jostain verovähennyksestä mikä ON MUKA saatu autoa verotettaessa niin kyseinen asia on täyttä BS:ää.
                    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                    Save the World, Fuck The Fuel Economy
                    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                    Comment

                    • Raputurkki
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 545
                      • Suomi

                      #11
                      Hei kiitoksia paljon Muggo! Pelastit mun päivän. Olen aivan liekeissä nyt kotona. Heti ku oon saanu tohon ne ei-vähäpäästösyyspaperit, ni alkaa mekaanisen ahtimen metsästys. Juhuu!!!

                      Auto muuten on tuontiauto. Voinko siis ihan pokkana kiistää sen, että siitä olisi saatu jotain veroetua? Eikö niillä ole katsastuksessa tosiaankaan mitään oikeita perusteita kieltää sitä muutoskatsastusta niillä perusteilla?

                      Niin joo, tarviiko mun vielä jotenki todistaa, että noita e34 535:itä on tehty ei-vähäpäästöisinäkin ja ilman kattia? Täällähän kaikki tietää, että näin on, mutta tietääkö ne siellä katsastuksessa sen myös? Ilmeisesti ne kuitenkin saa ne faktat selville halutessaan sieltä bmw-service.de-sivuilta, vai?
                      Last edited by Raputurkki; 03-06-2005, 22:16.

                      Comment

                      • Raputurkki
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 545
                        • Suomi

                        #12
                        Kävin tänään katsastuskonttorilla. Tulos: Ensin totesi, että koska olen saanut verohelpotusta autoa maahantuotaessa vähäpäästöisyydestä, niin sitä ei voida poistaa. Pyysivät vielä jotain tullin todistusta siitä, että auto ei ole saanut verohelpotuksia vähäpäästöisyydestä. Eihän mulla nyt sellasia ole. Sen sijaan kävin kotona etsimässä www.finlex.fi-sivuilta infoa verohelpotuksista koskien vähäpäästöisyyttä ja sieltä löytyy hyvin yksiselitteinen paperi, jossa sanotaan, että:" vähäpäästöisyyden perusteella verovähennystä myönnetään vain autosta, jota ei ole otettu käyttöön ulkomailla." Joten nyt olen aivan saletti, että tää verovähennysasia on täyttä p..kaa. Tarkennuksena aiempaan: verohelpotusta myönnetään nykyään vähäpäästösestä autosta, joka on ensirekisteröity ulkomailla. Tais olla ekan kerran 1.1.1999, ku näin alkoi tapahtumaan.

                        Lopputulos: Asiaa kuulemma jäädään selvittämään ja maanantaina katsastuskonttorin esimies esittää kantansa asiaan. Eli en saanu papereita ainakaan vielä.

                        Esitin tälläkin foorumilla pyörineitä pdf:papereita väitteitteni tukena, mutta saa nyt nähdä miten käy. Lupasivat soitella maanantaina.

                        Vaikeaa on!
                        Last edited by Raputurkki; 05-06-2005, 15:24.

                        Comment

                        • Raputurkki
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2004
                          • 545
                          • Suomi

                          #13
                          Nyt löysin netistä aivan helmi jutun kaikille. Kysymys on AKE:n katsastajan käsikirjasta.

                          Kirjassa todetaan mm. seuraavaa:

                          "Auto merkitään vähäpäästöiseksi vain, kun se todella on/tarvitsee olla sellainen."

                          Lisäksi:

                          "Huom! Maahantuonti- ja muuttoauton rekisteröintikatsastuksessa mahdollisesti tehdyt virheelliset merkinnät auton vähäpäästöisyydestä korjattava."

                          Ja:

                          "01.01.1992 tai sen jälkeen käyttöön otetun henkilöauton oltava vähäpäästöinen ARVA 46 ja 47 pykälä, 1256/92."


                          Näiden faktojen perusteella on mun mielestä aivan selvää, että ennen 1.1.1992 rekisteröidyn auton voi muutoskatsastaa takaisin ei-vähäpäästöiseksi, mikäli se on sellaiseksi virheellisesti katsastettu.


                          Että tällästä. Sivut löytyy netistä jos kiinnostaa. Googlella kannattaa hakea nimellä: Ajoneuvohallintakeskus 2001 katsastajan käsikirja.

                          Tässä vielä linkki suoraan: personal.inet.fi/koti/portti/ Rokla/images/Voimaantulo_1_%20osa.pdf
                          Last edited by Raputurkki; 04-06-2005, 19:46.

                          Comment

                          • nut
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1613
                            • Vaasa/Kauhajoki

                            #14
                            Tuota noin, itsekin taas alkoi asia vaivaamaan ja lueskelin tuon muggon postaaman pdffän (link) mistä pari kohtaa lainausta:

                            Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset.

                            Tarkoittaako tämä juurikin sitä että jos se on merkitty ulkolaiseen rekisteriotteeseen vähäpäästöiseksi se pitää myös rekisteröidä täällä vähäpäästöiseksi? Mitä tossa tarkoittaa toi hyväksytty? Kuka tahi mikä on hyväksynyt ja mitä?

                            Asianomaisen viranomaisen antaman todistuksen mukaan Ruotsissa henkilöautoille mallivuodesta 1989 voimaan tulleiden määräysten mu-kainen, ns. A- regulation.

                            Tietääkö joku jotain näistä svedujen koodeista? Ei oo kovin valaiseva toi A-regulation pelkästään kun otteen mukaan ei täytä A60-regulaattionia mutta 'ska uppfylla tomgångskraven för personbil enligt A40 punkt 2.15.3'. Se mikä tässä on mun silmiin osunu on tuo että tuon otteen mukaanhan sen pitää täyttää vaan ton A40:n tyhjäkäyntivaatimukset?

                            Kaiken tämän jorinan tarkoituksena siis kysyä saako tota 11/90 käyttöönotettua 24 venasta muutoskatsastettua ei-vähäpäästöseksi Vai tarvittasko tähän että noita m50-koneellisia olis myös rekisteröity suomeen ei-vähäpäästösinä?
                            BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                            Comment

                            • Rockwell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 1713
                              • Helsinki

                              #15
                              Kertokaas miten hommat etenee. Itsellä 11/91 535i.

                              Tuota Ajoneuvohallintakeskus 2001 katsastajan käsikirjaa ei enään tuolta löydy.
                              BMW F31 330d M-Sport -13
                              ex. BMW F21 116i -13
                              ex. BMW 540i(g) Touring -01
                              ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                              ex. BMW 316g -99
                              ex. BMW M5 Touring -92
                              ex. BMW 535i -91
                              ex. BMW M5 -91
                              ex. BMW 325i Touring -90

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎