Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vähäpäästöisyys

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mukko
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 5965
    • Uleåborg

Jos ja kun ei inssi suostu leimaamaan ei-vähäpäästöiseksi niin vaihdetaan konttoria.

Mutta noiden lippujen ja lappujen kanssa mitä minullakin oli mukanani niin kyllä saa vähäpäästöiseksi, lakia tulkitsemaan vain.
    '92:han se oli kun se pakko tuli, ennen sitä rekisteröidyt PITÄÄ SAADA ei-vähäpäästöisiksi nojaten tuohon 15/04:een + siihen BMW Suomen dokumenttiin mikä löytyy ihan AKE:n OMILTA SIVUILTA.

Ja se joka MULLE EKA NÄYTTÄÄ sen veropäätöksen JOSTA LÖYTYY VEROVÄHENNYS johtuen siitä että auto on rekisteröity tuontimaassa VÄHÄPÄÄSTÖISEKSI (tai lähinnä täyttämään Euro2 normit) ja tullaan rekisteröimään myös Suomessa ja siitä verovähennystä saa niin...
    Minä en ole vielä koskaan moista vähennystä lapuissani nähnyt
    Ja maksan vaikka sen pari prosenttia enemmän että jättävät antamatta tuon 'vähennyksen' (jota siis sen ole koskaan missään nähnyt, tai mihinkään tuollaiseen vähennykseen törmännyt????? pitäskö kirjottaa verovalitus ja vaatia tuosta vähäpäästöisyydestä sitten rahoja takasin kun silloin ei ole saanut vähennyksiä, auto kun on verotettu ihan vähäpäästöisenä.. nyttemmin siis tosin kyllä katsastettu ei-vähäpäästöiseksi mutta )
    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

Save the World, Fuck The Fuel Economy
    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

Comment

• nut
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1613
      • Vaasa/Kauhajoki

Tuota noin, lueskelin huvikseni tuota katsastajat.comia aiheeseen riippuen ja urputtivat siellä ettei auton päästötaso saa muka huonontua? Missä näin sanotaan ja onko toi yllämainittu sivu kovin luotettava paikka? Ainakin 779/1998 ja sen osittain kumonneesta 1256/2002:sta en mitää tollasta löytänyt, vaan:

"2. Muutokset eivät saa heikentää auton liikenneturvallisuuteen vaikuttavia ominaisuuksia eivätkä oleellisesti lisätä ohjauslaitteisiin, akselistoihin, jarruihin, voimansiirtoon tai kantaviin rakenteisiin ajon aikana kohdistuvia rasituksia. Autoa, auton rakenneosaa, varustetta tai ominaisuutta, jonka on auton käyttöönottoajankohtana edellytetty olevan E-säännön, direktiivin, FMVSS-standardin, CMVSS-standardin tai japanilaisten ajoneuvoja koskevien turvallisuussääntöjen tai yhdysvaltalaisten, kanadalaisten tai japanilaisten pakokaasupäästöjä koskevien sääntöjen mukainen, ei saa auton käytössä vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut käyttöönottoajankohdan mukaiset tai niitä uudemmat vaatimukset eivät täyty. Tarvittaessa vaatimuksenmukaisuudesta on esitettävä selvitys."

Siis tuossahan sanotaan nimenomaan käyttöajankohdan mukaiset eli näissä tapauksissa ennen 1.1.92 oleet normit jolloin ei oo vielä ollut pakollista vähäpäästöisyys.
      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

Comment

• 518i 86
        Bimmer Rookie
        • Mar 2004
        • 126

Saako m60b40 koneisen "ei vähäpäästöiseksi" millään possunreijällä?
        Auttaako asiaa jos vaihtaa moottorin autoon mikä on "ei vähäpäästöinen"?

Comment

• eeki
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 1966
          • HKI

Originally posted by 518i 86
          Saako m60b40 koneisen "ei vähäpäästöiseksi" millään possunreijällä?
          Auttaako asiaa jos vaihtaa moottorin autoon mikä on "ei vähäpäästöinen"?
          Päästöluokka menee aina kanta-auton mukaan, ei moottorin.
          Ducati 998 -02 //

Comment

• Raputurkki
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 545
            • Suomi

Nyt on juostu kolmessa katsastuskonttorissa. Tulos: Kaksi konttoria totesi, että ei ole mahdollista katsastaa ei-vähäpäästöiseksi. Yksi konttori totesi, että on mahdollista, kunhan vaan tuon TUV-todistuksen, jossa lukee mun auton valmistenumero ja alla, että se täyttää 15/4 pakokaasusäädöksen. Lisäksi pitäis olla tullin paperi, että se auto ei ole saanut verohuojennusta vähäpäästöisyydestä.

Tullin paperi mulla on, mutta millä vitun ilveellä mä saan paperin, joka todistaa sen, että toi auto täyttää 15/4:n, kun se on vähäpäästönen? Katsastuskonttorille ei riitä TUV, joka todistaa, et se on vähäpäästönen, vaan täytyis muka olla paperi siitä 15/4:ä? Eihän sellasta paperia voi olla, koska se auto on edistyksellisempi päästöjen suhteen kuin 15/4 säädökset täyttävä auto.

Konttorille ei kelvannut se täällä forumilla pyörinyt PDF:ä, jossa BMW Finland toteaa, että kaikki BMW-autot on 9.83 jälkeen täyttänyt 15/4 säädökset. Ne vittu vaatii puolueettoman asiantuntijatahon todistuksen, joka on erikseen vielä varustettu just mun auton valmistenumerolla.

Tää on aivan hirveetä vittuilua ja kusetusta katsastuskonttorin puolelta!

Comment

• Raputurkki
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 545
              • Suomi

Nyt oon ottamassa yhteyttä AKE:n säädöstenlaatijaan Petteri Hietalaan ja tiedustelen häneltä, miten AKE:n säädökset vähäpäästöisyydestä menevät yksiin Suomen lain kanssa.

AKE:n uudessa säädöksessä kuulemma sanotaan selvästi, että mikäli auto on rekisteröity tuontimaassa vähäpäästöiseksi, niin se on myös rekisteröitävä Suomessa vähäpäästöiseksi.

Tää AKE:n ohje voi mun mielestä olla ristiriidassa Suomen lain kanssa ja asiahan on niin, että laki ajaa aina kaikkien muiden säädösten ohi.

Eli nyt apua tarvitaan! Etsin itse laista vähäpäästöisyyttä koskevia pykäliä ja olisi hyvä jos sieltä löytyis sellanen pykälä, jossa sanotaan selvästi, että autoa, joka on käyttöönotettu ennen 1.1.1992 ei tarvitse rekisteröidä vähäpäästöiseksi. Jos löydätte jotain asiaa auttavia lakipykäliä, niin postatkaa ne tänne, ni mä voin sit käyttää niitä argumentoidessani Petteri Hietalan kanssa.

Mun tarkoitus olis nyt yrittää muuttaa tätä AKE:n ohjetta, jos se vaan mitenkään lakiin tukeutuen on mahdollista. Pitää vaan yrittää todistaa, että se niiden nykyinen ohje on ristiriidassa lain kanssa.

Soitan Hietalalle huomenna puolen päivän jälkeen, joten nyt olis aikaa tutkia lakikirjoja. Jeesatkaa bliis!

Comment

• Raputurkki
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2004
                • 545
                • Suomi

Perse! Kävin vielä neljännellä katsastusasemalla kokeilemassa. Tulos: Ei onnistu, jos auto on vähäpäästöinen, ni se on myös sellasena katsastettava. Katsastusmies ei ollu kiinnostunut mistään papereista ja laeista.

Tässä vaiheessa mä heitän hanskat tiskiin. Ei jaksa enää kiinnostaa tää homma. Vittu jos lakia on niin vaikea lukea ja noudattaa, ni mä alan ite toimimaan samoin. Kaikki mahdolliset releet vaan moottoriin kiinni ilman mitään lupia. Kiinnostaa!!!

Comment

• mukko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 5965
                  • Uleåborg

Originally posted by Raputurkki
                  Perse! Kävin vielä neljännellä katsastusasemalla kokeilemassa. Tulos: Ei onnistu, jos auto on vähäpäästöinen, ni se on myös sellasena katsastettava. Katsastusmies ei ollu kiinnostunut mistään papereista ja laeista.

Tässä vaiheessa mä heitän hanskat tiskiin. Ei jaksa enää kiinnostaa tää homma. Vittu jos lakia on niin vaikea lukea ja noudattaa, ni mä alan ite toimimaan samoin. Kaikki mahdolliset releet vaan moottoriin kiinni ilman mitään lupia. Kiinnostaa!!!

Ei kannata lipsua kato
                  Tuu Tanpereelle auton + lippujen ja lappujen kanssa niin katsastetaan se ei-vähäpäästöiseksi

Ja muutenkin, voit nakata privaa niin tavottaa paremmin jos haluat keskustella aiheesta tarkemmin (esim. autosi tarkat tiedot jne auttais etiä päin, mitä oot nyt tehny jne jne...), tarkemmin ja 'rauhallisemmin'
                  -- Official member of BTCF-Sauna Team --

Save the World, Fuck The Fuel Economy
                  Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

Comment

• Rockwell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 1713
                    • Helsinki

Tähänkö se tyssäsi?
                    BMW F31 330d M-Sport -13
                    ex. BMW F21 116i -13
                    ex. BMW 540i(g) Touring -01
                    ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                    ex. BMW 316g -99
                    ex. BMW M5 Touring -92
                    ex. BMW 535i -91
                    ex. BMW M5 -91
                    ex. BMW 325i Touring -90

Comment

• Raputurkki
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 545
                      • Suomi

Joo. Multa loppu virta, ku ketään ei tuntunu kiinnostavan se, mitä laissa lukee. Muggo ainaki yritti jeesailla, mutta homma on ainaki tällä hetkellä jäissä.

Loppujen lopuks kysymys on hyvin yksinkertaisesta asiasta:

AKE:n ohjeistuksen mukaan autot, jotka on ensireksiteröity ennen 1.1.1992 ja ovat vähäpäästöisiä tulee katsastaa vähäpäästöisiksi.

Lain mukaan auto on katsastettava vähäpäästöiseksi jos se on ensirekisteröity 1.1.1992 jälkeen.

Mun pointti on näissä keskusteluissa katsastusasemien virkamiesten ja AKE:n kanssa ollut, että ei voi olla mahdollista, että mun on pakko pitää se mun auto vähäpäästöiseksi rekisteröitynä, kun se on tullut pakolliseksi vasta 1992 ja mun auto on ensirekisteröity 1990.

Ketään ei vaan tunnu kiinnostavan mun pointti ja joka puolella sanotaan, että näin voi tehdä, jos auto kerran on vähäpäästöinen. Kukaan ei tunnu ymmärtävän katsastusasemilla tai AKE:ssa, että missään laissa ei ole sellaista pykälää, joka velvottaisi 1990 rekisteröidyn auton olemaan vähäpäästönen. Koska AKE tuntuu pitävän säännöksestään niin voimakkaasti kiinni, ni on aika vaikea taistella sitä vastaan.

Jos tosissaan haluais taistella tota epäkohtaa vastaan, nin pitäis ottaa yhteyttä asianajajaan, joka vielä selvittäisi tota pykäläviidakkoa enemmän. AKE:kin voisi ottaa asianajajan kommentit enemmän tosissaan. Autoliiton asianajajalta saa ilmasta konsultointiaikaa lakiasioissa 20 minuuttia, mikäli on autoliiton jäsen. Itse en ole liiton jäsen, joten senkin voi unohtaa. Joku liiton jäsenhän vois vielä tiedustella tosta asiasta autoliiton asianajajalta.

Vakiintunutta käytäntöä vastaan on helvetin vaikea tapella, vaikka se olis vääräkin käytäntö.

Comment

• happitussi
                        Newbiemmer
                        • Apr 2004
                        • 25

Eipä siinä raputurkki, onnittelut näinkin pitkäjänteisestä yrityksestä. Itsekin olen yrittänyt mussuttaa tästä samasta asiasta katsastuskonttoreille yhtä huonolla menestyksellä kuin sinäkin. Aina on tosiaan homma tyssännyt konttorilla siihen samaan kommenttiin, että nämä ennen vuotta 1992 vähäpäästöiseksi merkityt bemut ovat saaneet jotain veroalennusta tuon vähäpäästöisyyden takia, joten sitä ei näin ollen muka voisi jälkeenpäin
                        rekisteröidä vähäpäästöiseksi. Tämän enempää en sitten ole jaksanut pohtia asiaa, mutta olishan tuo hienoa jos joku älyäisi noista lakipykälistä vähän enemmän.

Comment

• Rockwell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 1713
                          • Helsinki

Muggoahan onnisti. Pitää vissiin käydä Tampereella saakka leimaamassa vai missä tuo onnistuu?
                          BMW F31 330d M-Sport -13
                          ex. BMW F21 116i -13
                          ex. BMW 540i(g) Touring -01
                          ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                          ex. BMW 316g -99
                          ex. BMW M5 Touring -92
                          ex. BMW 535i -91
                          ex. BMW M5 -91
                          ex. BMW 325i Touring -90

Comment

• herja
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1649

No jos se tosta verohelpotuksesta on kiinni niin mun pitäs sitten pystyä kuittaamaan toi oma kärry helposti ei vähäpäästöiseks kun se on ollu uudesta asti suomessa! Täytysköhän sitä tässä joku päivä kairata sillä konttorille ja yrittää.
                            Retard Member

Comment

• Jonsku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 4647
                              • Tuusula

Jos tuontiauto on käyttöönotettu 1.12.1988 tai sen jälkeen ja se on merkitty vähäpäästöiseksi alkuperämaassaan niin se merkitään suomessa vähäpäästöiseksi. Näin lukee AKE:n ohjeessa, heitänpä vielä kohtapuoliin linkkiä kunhan kaivan sen esiin.

edittiä: tuossa on ohjeistus kys. hommasta http://www.ake.fi/pdf/548-208-2003.pdf

tämän varmaan olitkin huomannut mutta lisää keskustelua ~aiheesta http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=36761
                              Last edited by Jonsku; 15-06-2005, 08:45.
                              ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                              ex. Alpina D10 Touring #33/94
                              ... and many more

Comment

• kalle7876
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2005
                                • 493

vähäpäästönen?

eli missähän kulkee raja kun 535 muuttuu vähäpäästöseks? jotkut puhuu et -88 mut luin -90 mihin oli laitettu turbo eli se ei voinu olla vähä päästöinen,kun oli katti lisätty turbottamisen vuoksi
                                www.kkdmotorsport.com
                                www.pirkanmaanturbo.fi

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎