Vähäpäästöisyys

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• jvakeva
    replied
    Vähäpäästöisyys

Onhan tästä jo jauhettukin, mutta kuitenkin.

Autona -90 530. rekisteriotteessa ei mainintaa vähäpäästöisyydestä, mutta konttorilla näin kuitenkin väittivät.
    Onko mitään muutoskatsastus, tms. porsaanreikiä olemassa? :think

Leave a comment:

• zener
    replied
    Eipä se nykysin otteessa lue ollenkaan.

Leave a comment:

• Pek-si
    replied
    Ok, näinpä hieman arvelinkin.

Leave a comment:

• M325i
    replied
    Originally posted by Pek-si View Post
    Kertokaapa viisaammat onko E34 M5 Touring -92 vähäpäästöinen jos rekisteriotteessa ei ole mainintaa katalysaattorista tai vähäpäästöisyydestä... Huhujen mukaan kaikki farkku ämmät olisivat vähäpäästöisiä.

-Pekka
    -1.1.92 jälk.rekisteröidyt on kaikki vähäpäästöisiä.

Leave a comment:

• M5 bemu
    replied
    ikävä kyllä on vähäpäästöinen...

Leave a comment:

• Pek-si
    replied
    Vähäpäästöisyydestä?

Kertokaapa viisaammat onko E34 M5 Touring -92 vähäpäästöinen jos rekisteriotteessa ei ole mainintaa katalysaattorista tai vähäpäästöisyydestä... Huhujen mukaan kaikki farkku ämmät olisivat vähäpäästöisiä.

-Pekka

Leave a comment:

• M.A.G.E
    replied
    Suomessa alettiin vaatimaan 1.1.1992 tai sen jälkeen ensirekisteröidyiltä henkilöautoilta vähäpäästöisyyttä rekisteröinnin ehtona. Jos esim. tuontiauto on vähäpäästöinen ja ensirekisteröity 1.12.1988 tai sen jälkeen, se merkitään myös Suomessa rekisteriin vähäpäästöisenä.

Last edited by M.A.G.E; 20-09-2005, 21:08.

Leave a comment:

• kalle7876
    replied
    vähäpäästönen?

eli missähän kulkee raja kun 535 muuttuu vähäpäästöseks? jotkut puhuu et -88 mut luin -90 mihin oli laitettu turbo eli se ei voinu olla vähä päästöinen,kun oli katti lisätty turbottamisen vuoksi

Leave a comment:

• Jonsku
    replied
    Jos tuontiauto on käyttöönotettu 1.12.1988 tai sen jälkeen ja se on merkitty vähäpäästöiseksi alkuperämaassaan niin se merkitään suomessa vähäpäästöiseksi. Näin lukee AKE:n ohjeessa, heitänpä vielä kohtapuoliin linkkiä kunhan kaivan sen esiin.

edittiä: tuossa on ohjeistus kys. hommasta http://www.ake.fi/pdf/548-208-2003.pdf

tämän varmaan olitkin huomannut mutta lisää keskustelua ~aiheesta http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=36761
    Last edited by Jonsku; 15-06-2005, 08:45.

Leave a comment:

• herja
    replied
    No jos se tosta verohelpotuksesta on kiinni niin mun pitäs sitten pystyä kuittaamaan toi oma kärry helposti ei vähäpäästöiseks kun se on ollu uudesta asti suomessa! Täytysköhän sitä tässä joku päivä kairata sillä konttorille ja yrittää.

Leave a comment:

• Rockwell
    replied
    Muggoahan onnisti. Pitää vissiin käydä Tampereella saakka leimaamassa vai missä tuo onnistuu?

Leave a comment:

• happitussi
    replied
    Eipä siinä raputurkki, onnittelut näinkin pitkäjänteisestä yrityksestä. Itsekin olen yrittänyt mussuttaa tästä samasta asiasta katsastuskonttoreille yhtä huonolla menestyksellä kuin sinäkin. Aina on tosiaan homma tyssännyt konttorilla siihen samaan kommenttiin, että nämä ennen vuotta 1992 vähäpäästöiseksi merkityt bemut ovat saaneet jotain veroalennusta tuon vähäpäästöisyyden takia, joten sitä ei näin ollen muka voisi jälkeenpäin
    rekisteröidä vähäpäästöiseksi. Tämän enempää en sitten ole jaksanut pohtia asiaa, mutta olishan tuo hienoa jos joku älyäisi noista lakipykälistä vähän enemmän.

Leave a comment:

• Raputurkki
    replied
    Joo. Multa loppu virta, ku ketään ei tuntunu kiinnostavan se, mitä laissa lukee. Muggo ainaki yritti jeesailla, mutta homma on ainaki tällä hetkellä jäissä.

Loppujen lopuks kysymys on hyvin yksinkertaisesta asiasta:

AKE:n ohjeistuksen mukaan autot, jotka on ensireksiteröity ennen 1.1.1992 ja ovat vähäpäästöisiä tulee katsastaa vähäpäästöisiksi.

Lain mukaan auto on katsastettava vähäpäästöiseksi jos se on ensirekisteröity 1.1.1992 jälkeen.

Mun pointti on näissä keskusteluissa katsastusasemien virkamiesten ja AKE:n kanssa ollut, että ei voi olla mahdollista, että mun on pakko pitää se mun auto vähäpäästöiseksi rekisteröitynä, kun se on tullut pakolliseksi vasta 1992 ja mun auto on ensirekisteröity 1990.

Ketään ei vaan tunnu kiinnostavan mun pointti ja joka puolella sanotaan, että näin voi tehdä, jos auto kerran on vähäpäästöinen. Kukaan ei tunnu ymmärtävän katsastusasemilla tai AKE:ssa, että missään laissa ei ole sellaista pykälää, joka velvottaisi 1990 rekisteröidyn auton olemaan vähäpäästönen. Koska AKE tuntuu pitävän säännöksestään niin voimakkaasti kiinni, ni on aika vaikea taistella sitä vastaan.

Jos tosissaan haluais taistella tota epäkohtaa vastaan, nin pitäis ottaa yhteyttä asianajajaan, joka vielä selvittäisi tota pykäläviidakkoa enemmän. AKE:kin voisi ottaa asianajajan kommentit enemmän tosissaan. Autoliiton asianajajalta saa ilmasta konsultointiaikaa lakiasioissa 20 minuuttia, mikäli on autoliiton jäsen. Itse en ole liiton jäsen, joten senkin voi unohtaa. Joku liiton jäsenhän vois vielä tiedustella tosta asiasta autoliiton asianajajalta.

Vakiintunutta käytäntöä vastaan on helvetin vaikea tapella, vaikka se olis vääräkin käytäntö.

Leave a comment:

• Rockwell
    replied
    Tähänkö se tyssäsi?

Leave a comment:

• mukko
    replied
    Originally posted by Raputurkki
    Perse! Kävin vielä neljännellä katsastusasemalla kokeilemassa. Tulos: Ei onnistu, jos auto on vähäpäästöinen, ni se on myös sellasena katsastettava. Katsastusmies ei ollu kiinnostunut mistään papereista ja laeista.

Tässä vaiheessa mä heitän hanskat tiskiin. Ei jaksa enää kiinnostaa tää homma. Vittu jos lakia on niin vaikea lukea ja noudattaa, ni mä alan ite toimimaan samoin. Kaikki mahdolliset releet vaan moottoriin kiinni ilman mitään lupia. Kiinnostaa!!!

Ei kannata lipsua kato
    Tuu Tanpereelle auton + lippujen ja lappujen kanssa niin katsastetaan se ei-vähäpäästöiseksi

Ja muutenkin, voit nakata privaa niin tavottaa paremmin jos haluat keskustella aiheesta tarkemmin (esim. autosi tarkat tiedot jne auttais etiä päin, mitä oot nyt tehny jne jne...), tarkemmin ja 'rauhallisemmin'

Leave a comment:

Working...
X