E34 525i m20b25 1990 kytkimen vaihto-operaatio meneillään. Uusi kytkin on Sachs 3000 132 002, ja numeroiden mukaan täsmää tähän autoon. Silmämääräisesti niin levy, asetelma kuin painelaakerikin näytti samalle kuin autossa olleet LUKin tuotteet. En kuitenkaan mitannut esim paineasetelman korkeutta.
Vanha kytkin oli öljyssä uinut eikä pitänyt. Ihmetystä purkaessa herätti se, että silmälaakeri puuttui kokonaan, vaikka kaikkien kuvien mukaan sellainen piti olla (ja paikkakin sille oli). Kytkin tod näk ei ollut alkuperäinen, koska mm kaikki paineasetelman pultit oli nylpätty pilalle.
Vaihdetut osat: kytkinpaketti täydellinen, työsylinterin tiivistesarja, kampuran takastefa, öljypohjan tiiviste, vaihteiston stefat. Lisäksi kardaani- ja pakoputkisto-osaa ym nippeliä.
Lisäksi lisätty siis puuttunut silmälaakeri, joka meni kivuttomasti paikalleen. Myös vaihteisto meni suht kivuttomasti takaisin eikä takerrellut.
Eilen sain kaiken nippuun. Silmämääräisesti näytti kaikki olevan kunnossa, joten vääntö virta-avaimesta. Ja konehan ei pyörähtänyt lainkaan (virtaa kyllä oli). Solenoidin liikkeen tuntee ja kuulee, mutta kone ei pyörähdäkään. Kokeilin siis vääntää kampuran etupäästä lenkillä -> ei hievahda milliäkään. Takarenkaasta vaihde päällä sama juttu -> ei pyöri milliäkään.
Vaihteet löytyivät 1-4 + pakki (viitosta en kokeillut kunnolla). Vaihde vapaalla renkaasta pyörittämällä loota pyörii kevyesti ja äänettömästi. Kytkin pohjassa ja vaihde päällä en ole pyörittänyt vielä, kun olin tallilla yksin.
Erinäisiä vaihtoehtoja, mitä on käynyt mielessä:
A) Voiko vaihteistossa olla kaksi vaihdetta päällä samaan aikaan (Getrag 260)?
B) Startti jotenkin jumittaa vauhtipyörälle?
C) Silmälaakeri ahdistaa (luulisi silti liikkuvan edes muutaman millin) tai on jotenkin huonosti?
D) Paineasetelma onkin muutaman millin väärän kokoinen, liian korkea tms (kaverilla ollut Subarun kanssa sellainen ongelma kerran, ja kone ei silloin pyörinyt, koska paineasetelman niitit oli kiinni vaihteiston kuoressa)?
E) ???
Vanha kytkin oli öljyssä uinut eikä pitänyt. Ihmetystä purkaessa herätti se, että silmälaakeri puuttui kokonaan, vaikka kaikkien kuvien mukaan sellainen piti olla (ja paikkakin sille oli). Kytkin tod näk ei ollut alkuperäinen, koska mm kaikki paineasetelman pultit oli nylpätty pilalle.
Vaihdetut osat: kytkinpaketti täydellinen, työsylinterin tiivistesarja, kampuran takastefa, öljypohjan tiiviste, vaihteiston stefat. Lisäksi kardaani- ja pakoputkisto-osaa ym nippeliä.
Lisäksi lisätty siis puuttunut silmälaakeri, joka meni kivuttomasti paikalleen. Myös vaihteisto meni suht kivuttomasti takaisin eikä takerrellut.
Eilen sain kaiken nippuun. Silmämääräisesti näytti kaikki olevan kunnossa, joten vääntö virta-avaimesta. Ja konehan ei pyörähtänyt lainkaan (virtaa kyllä oli). Solenoidin liikkeen tuntee ja kuulee, mutta kone ei pyörähdäkään. Kokeilin siis vääntää kampuran etupäästä lenkillä -> ei hievahda milliäkään. Takarenkaasta vaihde päällä sama juttu -> ei pyöri milliäkään.
Vaihteet löytyivät 1-4 + pakki (viitosta en kokeillut kunnolla). Vaihde vapaalla renkaasta pyörittämällä loota pyörii kevyesti ja äänettömästi. Kytkin pohjassa ja vaihde päällä en ole pyörittänyt vielä, kun olin tallilla yksin.
Erinäisiä vaihtoehtoja, mitä on käynyt mielessä:
A) Voiko vaihteistossa olla kaksi vaihdetta päällä samaan aikaan (Getrag 260)?
B) Startti jotenkin jumittaa vauhtipyörälle?
C) Silmälaakeri ahdistaa (luulisi silti liikkuvan edes muutaman millin) tai on jotenkin huonosti?
D) Paineasetelma onkin muutaman millin väärän kokoinen, liian korkea tms (kaverilla ollut Subarun kanssa sellainen ongelma kerran, ja kone ei silloin pyörinyt, koska paineasetelman niitit oli kiinni vaihteiston kuoressa)?
E) ???
Comment