Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525i kytkimen vaihdossa ongelmia, paketti jumissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    E34 525i kytkimen vaihdossa ongelmia, paketti jumissa

    E34 525i m20b25 1990 kytkimen vaihto-operaatio meneillään. Uusi kytkin on Sachs 3000 132 002, ja numeroiden mukaan täsmää tähän autoon. Silmämääräisesti niin levy, asetelma kuin painelaakerikin näytti samalle kuin autossa olleet LUKin tuotteet. En kuitenkaan mitannut esim paineasetelman korkeutta.

    Vanha kytkin oli öljyssä uinut eikä pitänyt. Ihmetystä purkaessa herätti se, että silmälaakeri puuttui kokonaan, vaikka kaikkien kuvien mukaan sellainen piti olla (ja paikkakin sille oli). Kytkin tod näk ei ollut alkuperäinen, koska mm kaikki paineasetelman pultit oli nylpätty pilalle.

    Vaihdetut osat: kytkinpaketti täydellinen, työsylinterin tiivistesarja, kampuran takastefa, öljypohjan tiiviste, vaihteiston stefat. Lisäksi kardaani- ja pakoputkisto-osaa ym nippeliä.
    Lisäksi lisätty siis puuttunut silmälaakeri, joka meni kivuttomasti paikalleen. Myös vaihteisto meni suht kivuttomasti takaisin eikä takerrellut.

    Eilen sain kaiken nippuun. Silmämääräisesti näytti kaikki olevan kunnossa, joten vääntö virta-avaimesta. Ja konehan ei pyörähtänyt lainkaan (virtaa kyllä oli). Solenoidin liikkeen tuntee ja kuulee, mutta kone ei pyörähdäkään. Kokeilin siis vääntää kampuran etupäästä lenkillä -> ei hievahda milliäkään. Takarenkaasta vaihde päällä sama juttu -> ei pyöri milliäkään.

    Vaihteet löytyivät 1-4 + pakki (viitosta en kokeillut kunnolla). Vaihde vapaalla renkaasta pyörittämällä loota pyörii kevyesti ja äänettömästi. Kytkin pohjassa ja vaihde päällä en ole pyörittänyt vielä, kun olin tallilla yksin.

    Erinäisiä vaihtoehtoja, mitä on käynyt mielessä:
    A) Voiko vaihteistossa olla kaksi vaihdetta päällä samaan aikaan (Getrag 260)?
    B) Startti jotenkin jumittaa vauhtipyörälle?
    C) Silmälaakeri ahdistaa (luulisi silti liikkuvan edes muutaman millin) tai on jotenkin huonosti?
    D) Paineasetelma onkin muutaman millin väärän kokoinen, liian korkea tms (kaverilla ollut Subarun kanssa sellainen ongelma kerran, ja kone ei silloin pyörinyt, koska paineasetelman niitit oli kiinni vaihteiston kuoressa)?
    E) ???
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Kytkinlevy väärinpäin?
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Kapanos
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 1394
      • Kirkkonummen Westend

      #3
      En muista pitääkö kyseisessä operaatiossa käyttää startti irti? jos pitää niin onko se varmasti oikeassa kohdassa, eikä jumissa?
      E30 M50tic -90
      E34 M5 -90
      E91 325d M-sport -07
      Ford F100 -53 LS edition

      Comment

      • osilpi
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 486
        • Espoo

        #4
        Startti pitää ottaa irti tässä tapauksessa. 2 vaihteiston pulteista pitää starttia kiinni. Siitä ajattelin lähteä liikkeelle, kunhan saan tallille jonkun jelppimään, että saa pultit auki.

        Kytkinlevyä ei mielestäni voi laittaa kuin yksin päin tässä tapauksessa? Mielestäni vielä mallaamalla varmistin, ettei sovi toisin päin. Ja vaikka voisikin laittaa väärin päin, niin ei kai se koko pakettia jumittaisi täysin.
        E34 525i 12v 1990
        Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

        ex-BMW:t
        E28 520iA 1983
        E28 520iA 1985

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #5
          Ainoa mikä mielestäni voi jumittaa sen vauhtipyörän täysin on vääränkorkuinen paineasetelma. Asettuivatko ne painelaakeri ja haarukka oikein paikoilleen, ja oikein päin?
          Se että silmälaakeri puuttuu viittaa moottoriin joka on peräisin automaattivaihteisesta autosta. Myöskin ne nylpätyt pultit kuulostaa hätäisesti tehdystä koneen vaihdosta auton historiassa.
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • osilpi
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 486
            • Espoo

            #6
            Painelaakeri ja kytkinhaarukka on varmasti oikein päin ja kunnolla. Sen varmistin ennen asennusta.

            Mahdollisesta koneen vaihdosta en tiedä. Onko automaatin ja manuaalin koneissa sitten jotain eroa? Voisiko se silmälaakerin lisääminen jotenkin vaikuttaa tähän?

            Tuo paineasetelma tässä on ruvennut enemmänkin hämäämään, mutta numerot kyllä täsmää Sachsin Webcat-sovelluksen (google esim: webcat zf trading) ehdottamiin numeroihin.

            Onko m20b25-koneissa ollut eri korkuisia paineasetelmia?
            E34 525i 12v 1990
            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

            ex-BMW:t
            E28 520iA 1983
            E28 520iA 1985

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #7
              Automaatissa ei ole kytkinakselille tarkoitettua silmälaakeria ja se laakerihan on kampiakselin päässä. Itsestään se laakeri ei varmasti sieltä mihinkään häviä.
              Jos moottori ei pyöri vaikka kytkin on pohjassa niin silloin se vika on siinä vauhtpyörä-paineasetelma kombinaatiossa joka ottaa kiinni johonkin. Onko mahdollista että koneessa ei ole siihen kuuluva vauhtpyörä, vaan jostain muusta mallista oleva eripaksuinen limppu? Tarkasta se vanhan paineasetelman numero että mihin moottoriin se on tarkoitettu.
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • osilpi
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 486
                • Espoo

                #8
                Otin startin ja työsylinterin irti, eikä ollut vaikutusta. Siispä pudotamme laatikon seuraavaksi pois.

                En tosiaan yhtään tiedä, onko moottori/vauhtipyörä alkuperäinen. Siinä uskossa olen kuitenkin ollut. Täytyy kaivaa siitä vanhasta asetelmasta ne numerot ja vertailla vielä.
                E34 525i 12v 1990
                Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                ex-BMW:t
                E28 520iA 1983
                E28 520iA 1985

                Comment

                • osilpi
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 486
                  • Espoo

                  #9
                  Syyllinen löytyi. Sachsin paineasetelma 3082005134 ei sitten näköjään käy. Sachsissa asetelman ulkoreunat ovat pyöristetyt, kun taas vanhassa LUKissa 123008011 ulkoreunat ovat viistetyt.
                  Ero ei ole suuri eikä edes pikaisella vilkaisulla herättänyt huomiota, mutta näköjään riittävä estämään pyörimisen. Vaihdelaatikon sisäkuoressa oli kaksi kolmion mallista jälkeä.

                  Sachsin webcat-sovelluksen kääntötaulukon mukaan em osat ovat keskenään vaihtokelpoiset, mutta eivätpä olekaan.

                  Kait tässä sitten on ruvettava LUKin metsästykseen. Vaikeaksi menee...
                  E34 525i 12v 1990
                  Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                  ex-BMW:t
                  E28 520iA 1983
                  E28 520iA 1985

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by osilpi View Post
                    Syyllinen löytyi. Sachsin paineasetelma 3082005134 ei sitten näköjään käy. Sachsissa asetelman ulkoreunat ovat pyöristetyt, kun taas vanhassa LUKissa 123008011 ulkoreunat ovat viistetyt.
                    Ero ei ole suuri eikä edes pikaisella vilkaisulla herättänyt huomiota, mutta näköjään riittävä estämään pyörimisen. Vaihdelaatikon sisäkuoressa oli kaksi kolmion mallista jälkeä.

                    Sachsin webcat-sovelluksen kääntötaulukon mukaan em osat ovat keskenään vaihtokelpoiset, mutta eivätpä olekaan.

                    Kait tässä sitten on ruvettava LUKin metsästykseen. Vaikeaksi menee...
                    Et viittis kuvaa laittaa tosta? Kiinnostaisi
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • osilpi
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2003
                      • 486
                      • Espoo

                      #11
                      Ei kerpeleen kerpele... Nyt on LUKin asetelma paikallaan. Täsmälleen samanlainen kuin entinen eikä se enää ota kiinni vaihdelaatikon kuoreen. Se ongelma siis ratkaistu...

                      Siirtohaarukka ja painelaakeri ovat varmasti oikein asennettu. Samoin paineasetelma on varmasti pohjassa ja ohjuritapit on kohdallaan.

                      MUTTA silti ei moottori pyöri. Heti kun löysyttää vaihdelaatikon pultteja millin pari, niin pyörii. Ei tässä oikein jää muita vaihtoehtoja, kun se silmälaakeri, jota ei ollut. Jos se sitten työntää vaihteiston pääakselia taaksepäin ja jumittaa koko paketin.

                      Silmälaakeri on peräisin KL-Varaosista ja tottelee muistaakseni SKF:n numeroa 6203. Mahtaneeko samaa laakeria olla ohuempana vai täytyneekö se sitten jättää kokonaan pois?

                      Kyllä tulikin helppo kytkimen vaihto-operaatio.


                      Realoem:n räjäytyskuvat muuten näyttävät, että tässä pitäisi olla 2-massavauhtipyörä. Tavallinenhan siellä kyllä on. Liekkö joskus vaihdettu.
                      Last edited by osilpi; 25-02-2010, 21:31.
                      E34 525i 12v 1990
                      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                      ex-BMW:t
                      E28 520iA 1983
                      E28 520iA 1985

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Kuvittelepa tilanne että hitsaisit sen kytkinakselin kiinni sinne kampiakselin reikään. Kyllä se pyörii kun vaihde on vapaalla, ei se akseli mielestäni voi painaa niin lujaa että jumii koko paska eikä vapaalla pyöri pääakseli.

                        ...pitäis se pyöriä edes tahmeasti.

                        Fanssi näytää samoin mutta teksti kuitenkin kertoo että flywheel, ei twinmass flywheel.
                        Last edited by Jürgen_; 25-02-2010, 22:17.
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • basso72
                          BTCF Member
                          • Dec 2004
                          • 1837
                          • Ylä-Pinsiö

                          #13
                          Silmälaakeri ei sovi laatikon akseliin (kokeiltu sopivuus ennen asennusta?) tai keskitys pielessä ja kun laatikon vetää pulteilla väkisin "paikalleen" laatikon akseli painaa kampiakselia päittäin -> ei pyöri.
                          sigpic
                          Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                          320i -77

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            #14
                            Originally posted by basso72 View Post
                            Silmälaakeri ei sovi laatikon akseliin (kokeiltu sopivuus ennen asennusta?) tai keskitys pielessä ja kun laatikon vetää pulteilla väkisin "paikalleen" laatikon akseli painaa kampiakselia päittäin -> ei pyöri.
                            Saako sen tosiaan niin jumiin tuolla tavalla? Omakohtaisista kokemuksista on sen verran vastaavaa että se silmälaakeri oli saatu kytkinakselilla murskattua sinne reikäänsä ja silti pyöri ihan kohtuullisesti. Kytkimen irroitus sensiaan ei oikein toiminut.
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • basso72
                              BTCF Member
                              • Dec 2004
                              • 1837
                              • Ylä-Pinsiö

                              #15
                              Originally posted by Jürgen_ View Post
                              Saako sen tosiaan niin jumiin tuolla tavalla? Omakohtaisista kokemuksista on sen verran vastaavaa että se silmälaakeri oli saatu kytkinakselilla murskattua sinne reikäänsä ja silti pyöri ihan kohtuullisesti. Kytkimen irroitus sensiaan ei oikein toiminut.
                              Tiettävästi saa. Ensin kiristyy kaikki väljät pois -> "joo on se kohdallaan,kiristä vaan" Pulteilla saa kyllä riittävästi voimaa tuohon. Kun tuo laatikkojumppa varmaan alkaa sujumaan,niin kokeilla seuraavaksi ilman kytkintä.
                              sigpic
                              Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                              320i -77

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎