Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525i kytkimen vaihdossa ongelmia, paketti jumissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    #16
    Kyllä silmälaakeri sopii lootan pääakselille, mallattu on. Olen myös purkanut kytkimen 3 kertaa ja ihan ehjälle se silmälaakeri näyttää ja hyvin pyörii.... Samoin loota menee paikalleen "heittämällä" eli ei tarvitse pulteilla vetää (riittää, kun viimeiset 2 milliä kiristää) = keskitys on kohdallaan.

    Kytkin myös irroittaa eli kun heittää vaihteen päälle, niin kytkin ylhäällä ei pyöri lootan ulostuloakseli, mutta kytkintä painettaessa pyörii. Ainoastaan kone ja siis pääakseli ei pyöri.

    Seuraavaksi on tarkoitus kokeilla ilman kytkinpakettia (lootan ottaa irti ja takaisin ½ tunnissa). Silmälaakerin jätän sinne, niin saapahan varmuuden, että ahdistaako sieltä. Jos se silmälaakeri ahdistaa, niin jääköön kokonaan pois. Onhan se ilman sitä toiminut ongelmitta ainakin 60tkm...
    Last edited by osilpi; 26-02-2010, 13:06.
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #17
      Pyöriihän sun pääakseli, jos ulostulon saa pyörimään vaihde päällä vain kytkintä painettaessa silloin ainoat mahdolliset jumittajat ovat vauhtipyörä ja paineasetelma, joista niistäkin 99% todennäköisyydellä vain paineasetelma ottaa kiinni vaihdelaatikkoon. Ei se vika silmälaakerissa ole.

      Laatikkoa ei kuulu joutua vetämään edes sitä viimeistä kahta milliä.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • osilpi
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 486
        • Espoo

        #18
        Originally posted by Cell View Post
        Pyöriihän sun pääakseli, jos ulostulon saa pyörimään vaihde päällä vain kytkintä painettaessa silloin ainoat mahdolliset jumittajat ovat vauhtipyörä ja paineasetelma, joista niistäkin 99% todennäköisyydellä vain paineasetelma ottaa kiinni vaihdelaatikkoon. Ei se vika silmälaakerissa ole.

        Laatikkoa ei kuulu joutua vetämään edes sitä viimeistä kahta milliä.
        Totta, olet muuten aivan oikeassa... Tässä rupeaa jo keksimään mahdottomia syitä. Kiitos! En vaan kyllä keksi, minne se paineasetelma voi ottaa kiinni, mutta puramma vielä kerran.

        Täytyy varmaan maalata se vaihteiston kuoren sisäosa, niin näkee jäljistä maalissa, että mihin ottaa...
        E34 525i 12v 1990
        Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

        ex-BMW:t
        E28 520iA 1983
        E28 520iA 1985

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #19
          Originally posted by osilpi View Post
          Seuraavaksi on tarkoitus kokeilla ilman kytkinpakettia (lootan ottaa irti ja takaisin ½ tunnissa).
          Ootkos tehnyt saman tossa Cruiserissa, eipä ihan niin äkkiä onnistukaan
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • zJark
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 740
            • Ylöjärvi

            #20
            Millasilla pulteilla tuli vp kiinni kammenpäähän? Orkkis 28mm pitkät? Vai jotain muuta?
            MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
            +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #21
              Vauhtipyörähän oli ollut irti, oliko siinä niiden kampiakselin kiinnityspulttien alla sellainen n.3mm paksu aluslevy? Kai laitoit sen takaisin sinne vauhtipyörään kytkimen puolelle etkä vautipyörän ja kampiakselin väliin?
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • osilpi
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 486
                • Espoo

                #22
                Se aluslevy on kytkimen puolella, kuten oli alunperinkin. Vp tuli kiinni samoilla pulteilla, kun olikin (en osaa sanoa pituudesta). Tämä on kyllä ihme mysteeri, mutta selvinnee kyllä joku päivä :-)

                Juu ei kyllä cruiserissa irtoa puoleen tuntiin vaihteisto... Siinä on mielestäni helpointa nostaa koko tekniikka pois ja vaihtaa kytkin lattialla. Maski, konepelti, karjapuskuri, vinssi, syyläri, 3 jortaania, vaihdekepit (ja ulosotto), muutama johto ja pa-linja irti, niin saakin jo nostaa paketin ylös. Painaa melkein 600kg molempine vaihteistoineen. Kyllä muuten on säälittävän kokoinen kytkin tässä baijerilaisessa, kun vertaa hojottimeen.

                Tässä penarissa nyt menee ihan vaikka hupina tämä vaihteiston irroittelu, kun pakoputkistot ja jortaani ym on irti...
                E34 525i 12v 1990
                Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                ex-BMW:t
                E28 520iA 1983
                E28 520iA 1985

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1996
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by osilpi View Post
                  Se aluslevy on kytkimen puolella, kuten oli alunperinkin. Vp tuli kiinni samoilla pulteilla, kun olikin (en osaa sanoa pituudesta). Tämä on kyllä ihme mysteeri, mutta selvinnee kyllä joku päivä :-)

                  Juu ei kyllä cruiserissa irtoa puoleen tuntiin vaihteisto... Siinä on mielestäni helpointa nostaa koko tekniikka pois ja vaihtaa kytkin lattialla. Maski, konepelti, karjapuskuri, vinssi, syyläri, 3 jortaania, vaihdekepit (ja ulosotto), muutama johto ja pa-linja irti, niin saakin jo nostaa paketin ylös. Painaa melkein 600kg molempine vaihteistoineen. Kyllä muuten on säälittävän kokoinen kytkin tässä baijerilaisessa, kun vertaa hojottimeen.

                  Tässä penarissa nyt menee ihan vaikka hupina tämä vaihteiston irroittelu, kun pakoputkistot ja jortaani ym on irti...
                  Otas vähän projektikuvia. Voi olla että joku muu voi myöhemmin välttää saman ongelman. Oikeasti, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1996
                    • Tampere

                    #24
                    Otas vähän projektikuvia. Voi olla että joku muu voi myöhemmin välttää saman ongelman. Oikeasti, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

                    Comment

                    • Jürgen_
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2008
                      • 2707
                      • Mylsä

                      #25
                      ...tai kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa, tapauksesta riippuen :think
                      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1996
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by Jürgen_ View Post
                        ...tai kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa, tapauksesta riippuen :think
                        Totta tämäkin.

                        Comment

                        • osilpi
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2003
                          • 486
                          • Espoo

                          #27
                          Homma ollut tauolla, mutta vaikuttaisi, että ongelma on ratkeamassa. Tässä siis on ollut kaksi eri syytä, miksi paketti ei pyöri:

                          1) Sachsin paineasetelma (Motonetissa koko paketti 160€) väärän mallinen. Asensin sopivan, mallia LUK. Motonetista löytyi myyjä, jolle ongelma oli tuttu. Hänen mukaan tavaraa oli pakattu / leimattu väärin jo tehtaan päässä. 328:n paineasetelma olisi kuulemma ollut viistetyillä reunoilla, ja sen olisi pitänyt passata.
                          Ehdin kuitenkin tilata Fixukselta tuon LUKin paketin hintaan neton netto 220€ (ovh 280€). Se ei enää ahdista, mutta paketti ei silti pyörinyt...

                          2) Asensin siis vaihteiston kokonaan ilman kytkintä -> ei pyöri... Toinen syy paketin pyörimättömyydelle 99% varmuudella silmälaakerin ahdistus. Kampuran päässä näytti olevan painelaakerille sopiva tila, johon uusi silmälaakeri istui kuin nenä päähän. Asiaa ihmeteltiin jo aiemmin, kun silmälaakeri vaikutti puuttuvan edellisestä kokoonpanosta kokonaan.

                          Mittailtiin ja todettiin, että noin millin verran vaikuttaisi silmälaakeri olevan liian tiukalla.

                          Nykäisin äsken siis äsken asennetun silmälaakerin kokonaan pois. Tässä vaiheessa ei havaittu mitään outoa, vaikka tutkittiin neljän silmän voimin. Silmälaakerin alla oleva metalli vaikutti jotenkin pehmeältä, koska siihen tuli helposti jälkiä (mitään saumoja ei näkynyt), joten rupesin kampeamaan ruuvimeisselillä sitä reunaa. Lopulta irti lähti n 4mm paksu holkki, joka on ilmeisesti toiminut silmälaakerin korvaajana. Tosin oli niin syvällä, ettei kytkinakseli edes ylettänyt sinne asti, joten mitään hyötyä siitä ei ollut...

                          Ohjurin takaa paljastui sitten toinen silmälaakeri. Vaikuttaa siis silti, että alkuperäisen silmälaakerin mentyä rikki on se lyöty pohjalle ja päälle isketty holkki sitä korvaamaan.

                          Kyllä tätä on pähkäilty ja todellakin oli varsin vaikeasti havaittavissa se holkki.

                          Muutamia kuvia on tulossa, kunhan saan kameran. Kerätään ensin viikonlopun yli voimia :-)
                          E34 525i 12v 1990
                          Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                          ex-BMW:t
                          E28 520iA 1983
                          E28 520iA 1985

                          Comment

                          • Laksu89
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2008
                            • 86
                            • yka/tampere

                            #28
                            ilmeisesti ollut joku kyläseppä joka on viimeksi paketin kasannut kuulostaa ainakin aika ihmeelliseltä että painelaakeri korvattais jollain holkilla!??!?!! ja miks helv** se vanha laakeri on juntattu sinne kampuran pohjalle!?!?!!

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16465
                              • Asikkala

                              #29
                              Originally posted by Laksu89 View Post
                              ilmeisesti ollut joku kyläseppä joka on viimeksi paketin kasannut kuulostaa ainakin aika ihmeelliseltä että painelaakeri korvattais jollain holkilla!??!?!! ja miks helv** se vanha laakeri on juntattu sinne kampuran pohjalle!?!?!!
                              Silmälaakerissa se patentti oli eikä paine...

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #30
                                No jopas on mielenkiintoista, jos paketti ei pyöri ilman kytkintä, mutta kytkin paikallaan ja pohjassa kuitenkin pyörii

                                Se on vetänyt pääakselin melkosen tiukkaan sitä "välipalaa" vasten kun ne viimeiset millit on loota vedetty ruuveilla kiinni. Voi olla laakerivaurioita odotettavissa...
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎