Tyhjäkäynnin päästöt ei läpi katsastuksessa. Erityisesti hiilivetypäästöt/HC/hiukkaset ovat korkealla, 344 (hylkyraja 100). Kierroksilla hiukkaset rajoissa, monoksidi aivan rajalla ja sitäkin vain ajoittain (raja 0,3: vaihteli välillä 0,28 ja jossakin 0,8 hujakoilla). Lambda-arvo OK: 0,99. Tyhjäkäynnin lambdaa ei merkattu paperiin (onko se edes luotettava tyhjäkäynnillä?), mutta lähellä ykköstä sekin, noin 0,96.
Joskus lämpimänä käynnistettynä auto hakee tyhjäkäyntiä ensimmäiset 30 sekuntia. Hakeminen on niin vahvaa, että sammuu ilman kevyttä kaasua. Kierrosten pudotessa römpöttää, ehkä käy vajailla pytyillä tai pätkii satunnaisesti. (Muutoinkin hiukkaspäästöjen koholla olo saattaisi viitata ajoittain katkeilevaan sytkään.) Hakemisen jälkeen melko siisti tyhjäkäynti. Vainoharhaisella kuuntelulla pienenpientä hakua, ehkä. Ajossa toimii moitteetta kaikilla kierroksilla.
Tulpat olen vaihtanut viime keväänä toiveena fiksata hakemista. Vanhat tulpat näyttivät hyvä- ja tasakuntoisilta kaikista sylintereistä. Uudet tulpat eivät saaneet aikaan muutosta.
Mitä kannattaisi kokeilla ennen uuteen päästötestiin vientiä?
Jotakin aiemmin löytämiäni ideoita tyhjäkäyntiongelmiin sisälsi:
- moottorinohjausyksikön maadoituksen varmistaminen (tarvitseeko se ylimääräistä maadoitusta DIY sähköjohtovirityksin ja kolvauksin vai vaan liittimien puhdistuksen?)
- ilmämääräanturin puhdistus tyhjäkäyntialueelta (vai aiheuttaisiko väärä ilmamäärän mittaus sotkea tyhjäkäynnin lambdan?)
Tuleeko mieleen muita helppoja tarkistettavia? Tyhjäkäyntiventtiili on niin perkeleellisessä paikassa, että sen irrottamista puhdistamista varten en halua yrittää toistamiseen. Myös tutorial-threadit edellämainittujen huoltojen tekoon ovat tervetulleita linkkejä.
Kiitän kaikista ideoista. Kuukauden sisään olisi hyvä saada uusintakatsastettua, koska en erikseen teetättänyt päästömittausta. (Ja hyvä näin koska yksi iskari oli kuollut.) Ideoita, jotta pääsen alkuun.
Joskus lämpimänä käynnistettynä auto hakee tyhjäkäyntiä ensimmäiset 30 sekuntia. Hakeminen on niin vahvaa, että sammuu ilman kevyttä kaasua. Kierrosten pudotessa römpöttää, ehkä käy vajailla pytyillä tai pätkii satunnaisesti. (Muutoinkin hiukkaspäästöjen koholla olo saattaisi viitata ajoittain katkeilevaan sytkään.) Hakemisen jälkeen melko siisti tyhjäkäynti. Vainoharhaisella kuuntelulla pienenpientä hakua, ehkä. Ajossa toimii moitteetta kaikilla kierroksilla.
Tulpat olen vaihtanut viime keväänä toiveena fiksata hakemista. Vanhat tulpat näyttivät hyvä- ja tasakuntoisilta kaikista sylintereistä. Uudet tulpat eivät saaneet aikaan muutosta.
Mitä kannattaisi kokeilla ennen uuteen päästötestiin vientiä?
Jotakin aiemmin löytämiäni ideoita tyhjäkäyntiongelmiin sisälsi:
- moottorinohjausyksikön maadoituksen varmistaminen (tarvitseeko se ylimääräistä maadoitusta DIY sähköjohtovirityksin ja kolvauksin vai vaan liittimien puhdistuksen?)
- ilmämääräanturin puhdistus tyhjäkäyntialueelta (vai aiheuttaisiko väärä ilmamäärän mittaus sotkea tyhjäkäynnin lambdan?)
Tuleeko mieleen muita helppoja tarkistettavia? Tyhjäkäyntiventtiili on niin perkeleellisessä paikassa, että sen irrottamista puhdistamista varten en halua yrittää toistamiseen. Myös tutorial-threadit edellämainittujen huoltojen tekoon ovat tervetulleita linkkejä.

Kiitän kaikista ideoista. Kuukauden sisään olisi hyvä saada uusintakatsastettua, koska en erikseen teetättänyt päästömittausta. (Ja hyvä näin koska yksi iskari oli kuollut.) Ideoita, jotta pääsen alkuun.
Comment