memebuy23buy

E34 '91, M50B25 ei-VANOS, tyhjäkäynnin HC-päästöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • whiic
    Newbiemmer
    • Apr 2008
    • 23

    E34 '91, M50B25 ei-VANOS, tyhjäkäynnin HC-päästöt

    Tyhjäkäynnin päästöt ei läpi katsastuksessa. Erityisesti hiilivetypäästöt/HC/hiukkaset ovat korkealla, 344 (hylkyraja 100). Kierroksilla hiukkaset rajoissa, monoksidi aivan rajalla ja sitäkin vain ajoittain (raja 0,3: vaihteli välillä 0,28 ja jossakin 0,8 hujakoilla). Lambda-arvo OK: 0,99. Tyhjäkäynnin lambdaa ei merkattu paperiin (onko se edes luotettava tyhjäkäynnillä?), mutta lähellä ykköstä sekin, noin 0,96.

    Joskus lämpimänä käynnistettynä auto hakee tyhjäkäyntiä ensimmäiset 30 sekuntia. Hakeminen on niin vahvaa, että sammuu ilman kevyttä kaasua. Kierrosten pudotessa römpöttää, ehkä käy vajailla pytyillä tai pätkii satunnaisesti. (Muutoinkin hiukkaspäästöjen koholla olo saattaisi viitata ajoittain katkeilevaan sytkään.) Hakemisen jälkeen melko siisti tyhjäkäynti. Vainoharhaisella kuuntelulla pienenpientä hakua, ehkä. Ajossa toimii moitteetta kaikilla kierroksilla.

    Tulpat olen vaihtanut viime keväänä toiveena fiksata hakemista. Vanhat tulpat näyttivät hyvä- ja tasakuntoisilta kaikista sylintereistä. Uudet tulpat eivät saaneet aikaan muutosta.

    Mitä kannattaisi kokeilla ennen uuteen päästötestiin vientiä?

    Jotakin aiemmin löytämiäni ideoita tyhjäkäyntiongelmiin sisälsi:
    - moottorinohjausyksikön maadoituksen varmistaminen (tarvitseeko se ylimääräistä maadoitusta DIY sähköjohtovirityksin ja kolvauksin vai vaan liittimien puhdistuksen?)
    - ilmämääräanturin puhdistus tyhjäkäyntialueelta (vai aiheuttaisiko väärä ilmamäärän mittaus sotkea tyhjäkäynnin lambdan?)

    Tuleeko mieleen muita helppoja tarkistettavia? Tyhjäkäyntiventtiili on niin perkeleellisessä paikassa, että sen irrottamista puhdistamista varten en halua yrittää toistamiseen. Myös tutorial-threadit edellämainittujen huoltojen tekoon ovat tervetulleita linkkejä.

    Kiitän kaikista ideoista. Kuukauden sisään olisi hyvä saada uusintakatsastettua, koska en erikseen teetättänyt päästömittausta. (Ja hyvä näin koska yksi iskari oli kuollut.) Ideoita, jotta pääsen alkuun.
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Yleensä nämä vaativat hyvät lämmittelyt mittaukseen kun katit ovat senverran pitkällä koneesta ennenkuin toimivat. Mutta kannattaa tarkistaa lambdan toiminta ja myös se että lämmitys lamdalle toimii. Yhessä tapauksessa tässä vähän aikaa sitten oli juurikin kyseistä vikaa ja lambdan lämmitys ei toiminut. Seilaako kulutusmittari tasakaasulla ajettaessa?
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • whiic
      Newbiemmer
      • Apr 2008
      • 23

      #3
      Kulutusmittari ei seilaa eikä auto kuluta tavallista enempää.

      Kyllä se olin käyntilämpöön ajanut ja käyntilämpöisenä vielä 5km lisää ennen katsastusajan varaamista ja odotusajalla katsastukseen kävin lenkin heittämässä. Kyllä se taas sen jälkeen 10 minuuttia jäähtyi, mutta katsastuksessa se meni ensin jarruteloille ja inssi oikein yritti saada sitä läpi, kun pakokaasutestin aika tuli. Kyllä sitä minuuttikaupalla siinä huudatettiin 3000 jengalla ja jäähdyttimen tuuletin huusi jottei kone keittäisi. Hitaasti tuli alas, mutta sinne se sitten lopulta jäi seilaamaan hieman molemmin puolin 0,4% hiilimonoksidia eikä hiukkaspäästötkään miksikään muuttuneet enää.

      Tuskin pidempi käyttö olisi mitään auttanut, sillä putkisto on kuitenkin kevyttä kamaa ja jäähtyy ja lämpenee hyvinkin nopeasti pakokaasujen lämpöjen mukaan. Se toki huusi ilman kuormaa, joka sinällään ei paljoa tuota kuumia palokaasuja.

      Mitäs se lambda-anturin lämmitys auttaisi? Kun lambda-arvokin kerran oli kohdallaan pakokaasutesterin mukaan niin luulisi lambda-mittarin autossa tekevän tehtävänsä riittävän hyvin.

      EDIT: Lambda-arvo >2000rpm nyt kuitenkin on ok. Tyhjäkäynnillä vähän näyttää rikasta, mutta tyhjäkäynnin lambda-arvolle ei ole hylkäysrajaa. Ei tietenkään tarkoita etteikö sitä tyhjäkäynti-lambda-arvoa voisi käyttää vianetsintään: matala lambda + häkä + hiukkaset kulkevat käsi kädessä. Ilman ylijäämähappea toimivakaan katti ei toimi.

      Voisihan se tietenkin lambda-anturikin olla, kun lambda-arvo tyhjäkäynnillä menee hieman alemmas. Tai se voisi olla kierroksia hakeva tyhjäkäynti ja moottorin ohjauksen jatkuva rikasta-laihduta-rikasta-laihduta sykli. Vieläpä, kun se ottaa ensisijaisen polttoaineensyötön ohjauksen ilmamääräanturilta, joka saattaa antaa väärää lukemaa tyhjäkäynnillä (tyyppivika). Lambda-anturi reagoi varmaan aikalailla hitaammin kuin ilmamääräsensori, joten jos kierrosluku (ilmamäärä) ja polttoaineen ruiskutusmäärä aaltoilee eri tahdeissa paskoneen (tai paskaisen) ilmamääräsensorin takia niin ehkä...

      Sen enempää lambda-sensori-teoria kuin tyhjäkäynnin aaltoilu ei selitä miksi CO ja HC olivat melko korkeita (mutta niukinnaukin läpi) jopa >2000rpm lambdan ollessa kohdallaan. Seoksissa vika ei taida olla, eli olisiko sytkässä? Eli ei ilmamääräanturi vaan moottoriohjausboksi, jokin puola, tms. Tai sitten molemmissa. Tai vikaa on ilmamääräsensorissa (tyhjäkäynnin selkeä ylitys) sekä katin heikenneessä tehossa. Tai kaikissa kolmessa. Ja ehkä neljännessäkin jos lambda-antureissakin olisi vikaa, lol...
      Last edited by whiic; 14-01-2009, 01:51.

      Comment

      • JTP
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2008
        • 506
        • Hpj

        #4
        Originally posted by whiic View Post
        Tyhjäkäynnin päästöt ei läpi katsastuksessa. Erityisesti hiilivetypäästöt/HC/hiukkaset ovat korkealla, 344 (hylkyraja 100). Kierroksilla hiukkaset rajoissa, monoksidi aivan rajalla ja sitäkin vain ajoittain (raja 0,3: vaihteli välillä 0,28 ja jossakin 0,8 hujakoilla). Lambda-arvo OK: 0,99. Tyhjäkäynnin lambdaa ei merkattu paperiin (onko se edes luotettava tyhjäkäynnillä?), mutta lähellä ykköstä sekin, noin 0,96.

        Joskus lämpimänä käynnistettynä auto hakee tyhjäkäyntiä ensimmäiset 30 sekuntia. Hakeminen on niin vahvaa, että sammuu ilman kevyttä kaasua. Kierrosten pudotessa römpöttää, ehkä käy vajailla pytyillä tai pätkii satunnaisesti. (Muutoinkin hiukkaspäästöjen koholla olo saattaisi viitata ajoittain katkeilevaan sytkään.) Hakemisen jälkeen melko siisti tyhjäkäynti. Vainoharhaisella kuuntelulla pienenpientä hakua, ehkä. Ajossa toimii moitteetta kaikilla kierroksilla.

        Tulpat olen vaihtanut viime keväänä toiveena fiksata hakemista. Vanhat tulpat näyttivät hyvä- ja tasakuntoisilta kaikista sylintereistä. Uudet tulpat eivät saaneet aikaan muutosta.

        Mitä kannattaisi kokeilla ennen uuteen päästötestiin vientiä?

        Jotakin aiemmin löytämiäni ideoita tyhjäkäyntiongelmiin sisälsi:
        - moottorinohjausyksikön maadoituksen varmistaminen (tarvitseeko se ylimääräistä maadoitusta DIY sähköjohtovirityksin ja kolvauksin vai vaan liittimien puhdistuksen?)
        - ilmämääräanturin puhdistus tyhjäkäyntialueelta (vai aiheuttaisiko väärä ilmamäärän mittaus sotkea tyhjäkäynnin lambdan?)

        Tuleeko mieleen muita helppoja tarkistettavia? Tyhjäkäyntiventtiili on niin perkeleellisessä paikassa, että sen irrottamista puhdistamista varten en halua yrittää toistamiseen. Myös tutorial-threadit edellämainittujen huoltojen tekoon ovat tervetulleita linkkejä.

        Kiitän kaikista ideoista. Kuukauden sisään olisi hyvä saada uusintakatsastettua, koska en erikseen teetättänyt päästömittausta. (Ja hyvä näin koska yksi iskari oli kuollut.) Ideoita, jotta pääsen alkuun.
        Missäs kunnossa tulpanjohdot mahtaa olla?
        Kun kerran mainitsit, että oireet viittaisi katkeilevaan sytytykseen, niin eikö silloin kannattaisi melkein ensitöiksi mitata/vaihtaa sytkäjohdot...
        e90 330i lci -09
        Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
        Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16577
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by JTP View Post
          Missäs kunnossa tulpanjohdot mahtaa olla?
          Kun kerran mainitsit, että oireet viittaisi katkeilevaan sytytykseen, niin eikö silloin kannattaisi melkein ensitöiksi mitata/vaihtaa sytkäjohdot...
          Tarkasti ottaen m50-koneessa ei ole tulpanjohtoja...

          Comment

          • marko.m
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 332
            • Keminmaa

            #6
            Originally posted by jr66 View Post
            Tarkasti ottaen m50-koneessa ei ole tulpanjohtoja...
            Tulpanjohtojen sijaan puolissa on tuntunut olevan aika paljon voorumilaisilla vikaa.

            Omasta M50b25:sta puhdistin lisäilmaluistin eikä ollu kovin "perkeleellinen" homma. Otin kaasuläpän pois tieltä niin oli ihan hyvin tilaa. lähtee sekin helposti. rasvanpoistoaineella/jarrukliinerillä suihkuttaa sisään niin tulee kakat ulos. auto on myös e34.
            316i e46 -04.
            Ex. 525i e34 -91

            Comment

            • jamoc8
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 277
              • Oulu

              #7
              Onko tässä kampparin asentotunnistinta? :think E39 oli vaikea saada läpi päästöistä viallisen tunnistimen kanssa, mutta meni kuitenkin just ja just. Seuraavassa katsastuksessa ehyt tunnistin ja heittämällä läpi.



              Originally posted by whiic View Post
              Tyhjäkäynnin päästöt ei läpi katsastuksessa. Erityisesti hiilivetypäästöt/HC/hiukkaset ovat korkealla, 344 (hylkyraja 100). Kierroksilla hiukkaset rajoissa, monoksidi aivan rajalla ja sitäkin vain ajoittain (raja 0,3: vaihteli välillä 0,28 ja jossakin 0,8 hujakoilla). Lambda-arvo OK: 0,99. Tyhjäkäynnin lambdaa ei merkattu paperiin (onko se edes luotettava tyhjäkäynnillä?), mutta lähellä ykköstä sekin, noin 0,96.

              Joskus lämpimänä käynnistettynä auto hakee tyhjäkäyntiä ensimmäiset 30 sekuntia. Hakeminen on niin vahvaa, että sammuu ilman kevyttä kaasua. Kierrosten pudotessa römpöttää, ehkä käy vajailla pytyillä tai pätkii satunnaisesti. (Muutoinkin hiukkaspäästöjen koholla olo saattaisi viitata ajoittain katkeilevaan sytkään.) Hakemisen jälkeen melko siisti tyhjäkäynti. Vainoharhaisella kuuntelulla pienenpientä hakua, ehkä. Ajossa toimii moitteetta kaikilla kierroksilla.

              Tulpat olen vaihtanut viime keväänä toiveena fiksata hakemista. Vanhat tulpat näyttivät hyvä- ja tasakuntoisilta kaikista sylintereistä. Uudet tulpat eivät saaneet aikaan muutosta.

              Mitä kannattaisi kokeilla ennen uuteen päästötestiin vientiä?

              Jotakin aiemmin löytämiäni ideoita tyhjäkäyntiongelmiin sisälsi:
              - moottorinohjausyksikön maadoituksen varmistaminen (tarvitseeko se ylimääräistä maadoitusta DIY sähköjohtovirityksin ja kolvauksin vai vaan liittimien puhdistuksen?)
              - ilmämääräanturin puhdistus tyhjäkäyntialueelta (vai aiheuttaisiko väärä ilmamäärän mittaus sotkea tyhjäkäynnin lambdan?)

              Tuleeko mieleen muita helppoja tarkistettavia? Tyhjäkäyntiventtiili on niin perkeleellisessä paikassa, että sen irrottamista puhdistamista varten en halua yrittää toistamiseen. Myös tutorial-threadit edellämainittujen huoltojen tekoon ovat tervetulleita linkkejä.

              Kiitän kaikista ideoista. Kuukauden sisään olisi hyvä saada uusintakatsastettua, koska en erikseen teetättänyt päästömittausta. (Ja hyvä näin koska yksi iskari oli kuollut.) Ideoita, jotta pääsen alkuun.
              ---- Bee äm dapl juu ----

              Comment

              • whiic
                Newbiemmer
                • Apr 2008
                • 23

                #8
                Taisin muuten kokeilla viimeksi tyhjäkäyntiventtiilin irroitusta irroittamatta kaasuläppämoduulia. Ei se moduuli tiellä ole, mutta pienempi vaiva sen kanssa kuin letkujen. Taisi tyssätä joiden letkujen kanssa viimeksi. Jos irroitan kaasuläppämodulin, onko hankittava uutta tiivistettä? Mitä materiaalia alkuperäinen on eli kestääkö uudelleenkiinnittämisen? Onko ainoa tiivistys kuvassa esiintyvä osa4: http://www.realoem.com/bmw/showparts...24&hg=11&fg=40
                ...tai tietenkin siellä on tiivistystä haitariletkun puolella, mutta onko imusarjan päässä osan 4 lisäksi?

                Kampiakselin asentotunnistin... Kais sillä täytyy olla, kun on elektroninen sytkä. Ei kai muuten tiedä koska sytyttäisi, kun ei ole mekaanista virranjakajaakaan. Selittäisi paljon, jos tunnistin prakaisi. Olisi sytytysennakko pielessä. Usein rikkinäinen asentotunnistin aiheuttaa käynnistymättömän tai välittömästi sammuvan auton, eikö? Omani käynnistyy suunnilleen sekunnin pyörityksellä ja käy ensin 10 sekuntia täydellisesti ja sitten 20 sekuntia arpoen ja sitten taas täydellisesti. (No ei niin täydellisesti, että pakokaasutestin läpisisi mutta kuitenkin...) Ehkä sytkä on vain vähän pielessä... Täytyy pitää vaihtokohde mielessä, jos ei muut rempat auta. Ei mikään Motonet-osa, eli täytyy nähdä erillistä vaivaa osan löytämiseksi.

                Puolien vaihtoa voisin kokeilla, mutta onko rikkinäisen puolan tunnistaminen mahdollista? Ei kiinnostaisi kaikkia vaihtaa, kun tekee 6x 50 euroa. Eihän 300 euroa sinänsä kohtuuton ole, jos tietää sen tulevan kuntoon, mutta kallis se on arvauksena (aivan kuten olisi kallista "varmuuden vuoksi" vaihtaa koko katalysaattori... joka ironista kyllä, ei maksa sen enempää kuin takapönttö, kiitos tuplaputkien). Yhden puolan ostamista voisin harkita ja kokeilla vuorotellen vaihtaa eri sylinterille... voi auttaa päästöihin, mutta pelkään, että ei auta tyhjäkäynnin vaelteluun, eli tarvitsisin päästömittauksen joka välissä, joka vie idean säästämiseltä varaosakustannuksissa. Ellei siis löydy ideoita kuinka puolan kunnosta voi suorittaa MuTu-arvion esim. yleismittarilla tai visuaalisella tarkastelulla, niin jätän kokeilun myöhemmäksi (eli ensin moottorinohjausboksi, ilmämääräsensori, tyhjäkäyntiventtiili).

                Lambda-antureista: Motonetin listasta kopioituna
                Code:
                518/530/535/540 Lambda-anturi jos 4 johtoa. . . . . . . . . 28-3422    49.90
                520/535 Lambda-anturi jos Zirconia/4 johtoa. . . . . . . .  28-3422    49.90
                520/525 Lambda-anturi jos Titania/4 johtoa 92--. . . . . .  28-3420   109.90
                520/525 Bosch-Lambda (valmis liitin). . . . . . . . . . . . 28-3479   115.00
                Mikä lienee todennäköinen lambda niissä viimeisille M50B25 moteille ilman VANOSia? Jos tuohon lisaan luottaisi sokeasti, ainoastaan Bosch tai sitten heillä ei ole sopivaa lambdaa. Ihmetyttää kyllä että moni lambda on 520 (2.0 24-valve) ja 535 (3.5 12-valve) mutta ei 525 (2.5 24-valve). Ja onko tuo "92--" valmistusvuosi vai "mallivuosi", joka juokseen hieman edellä?

                Lambda on heti katin etupuolella muitta kuinka pitkillä johdoilla lambda on ja missä se liitin on, josta näin onko kyseessä 4-johtoinen vai Boschin valmisliitin? Konetilasta? Auton alta?

                Comment

                • Tupelex
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2008
                  • 155
                  • --

                  #9
                  Originally posted by Supa View Post
                  Yleensä nämä vaativat hyvät lämmittelyt mittaukseen kun katit ovat senverran pitkällä koneesta ennenkuin toimivat. Mutta kannattaa tarkistaa lambdan toiminta ja myös se että lämmitys lamdalle toimii. Yhessä tapauksessa tässä vähän aikaa sitten oli juurikin kyseistä vikaa ja lambdan lämmitys ei toiminut. Seilaako kulutusmittari tasakaasulla ajettaessa?
                  Kuuluuko sinne lämmitykselle menevän kokoajan se 12v. kun tohon mun bemuun on vaihdettu uusi lambdanrele ja releelle ei tule jatkuvaa virtaa jonka rele vois ohjata lambdalle?
                  Sen takia tämä että voiko sinne releelle vetää uudesta + pisteestä jatkuvan virran??

                  Vinkinä sen verran että kannattee tsekata ne lambdan piuhat antaako oikeita arvoja!!
                  F11 523i
                  Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Originally posted by Tupelex View Post
                    Kuuluuko sinne lämmitykselle menevän kokoajan se 12v. kun tohon mun bemuun on vaihdettu uusi lambdanrele ja releelle ei tule jatkuvaa virtaa jonka rele vois ohjata lambdalle?
                    Sen takia tämä että voiko sinne releelle vetää uudesta + pisteestä jatkuvan virran??

                    Vinkinä sen verran että kannattee tsekata ne lambdan piuhat antaako oikeita arvoja!!
                    No eihän sen nyt kokoajan kuulu lämmittää, ainoastaan sillon kun sytytysvirrat on päällä. Moottorinohjausmoduulilta löytyy pinni lämmittimen releelle, kanattattaa tarkistaa tuleeko siihen ohjausta. Jos ei niin sitten kantsii miettiä erillisen ohjauksen rakentamisista tai boksin viemistä elektroniikasta ymmärtävälle katsottavaksi.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • whiic
                      Newbiemmer
                      • Apr 2008
                      • 23

                      #11
                      Lambdan voisi vaihdattaa joka tapauksessa. Entiseltä omistajalta halkesi koneesta kansi, mutta en tiedä onko lambdaa vaihdettu sen jälkeen, kun moottori sai uuden kannen tilalle. Toivotaan, että katti ainakin olisi ehjä. Tai ehkäpä se ei ole... olihan lambda-arvo kohdallaan, mutta monoksidit ja hiukkaset korkealla.

                      Toisaalta, jos lambda toimisi ja katti olisi paskana, niin se ei selittäisi tiettyjä käyntiongelmia, jotka autossa oli viime talvena. Huono lambda voisi selittää nekin ongelmat eli vajaalämpöisenä (ei kylmä, ei vielä käyntilämpö) auto nyki kevyellä tasakaasulla (eli silloin, kun ruiskutus oli yksin pääosin lambdan vastuulla). Tyhjäkäynti ja kiihdytys toimi silloinkin.

                      Oli vikaa katissa tai lambdassa tai molemmissa, selittäisi miksi tyhjäkäynnillä on korkeammat päästöt, sillä molemmat jäähtyvät tyhjäkäynnillä. Tai sitten se on jokin tyhjäkäyntiventtiili tai ilmamääräanturin tyhjäkäyntialue, jne. Mutta se taas ei selitä suht. kehnoja tuloksia muillakin kierroksilla.

                      Comment

                      • whiic
                        Newbiemmer
                        • Apr 2008
                        • 23

                        #12
                        "releelle ei tule jatkuvaa virtaa jonka rele vois ohjata lambdalle?
                        Sen takia tämä että voiko sinne releelle vetää uudesta + pisteestä jatkuvan virran??"


                        Miksi olisivat asentaneet releen tehtaalla, jos sinne haluttaisiin jatkuva virta? Olisivat pistään suoraan + napaan, jos näin olisi. Mutta ei ole. Akku tyhjenisi seuraavaan aamuun mennessä ja se ei olisi kivaa ollenkaan.

                        "Vinkinä sen verran että kannattee tsekata ne lambdan piuhat antaako oikeita arvoja!!"

                        Kannattaa varoa, koska vanhemmat zirkoniumdioksidi-lambdat ("zirconia") menee rikki resistanssimittauksessa. Resistanssimittauksessa testipäihin annetaan tunnettu jännite ja yleismittari mittaa syntyneen virran.

                        Zirconia-lambdat muodostavat jännitteen happipitoisuuden mukaan ja toimivat pariston tapaan sähköparina.

                        Titaniumdioksidi-lambdat ("Titania") muuttavat resistanssiaan happipitoisuuden mukaan eivät hajoa yleismittarin väärällä käytöllä. Jos Motonetin lambdalistaan on luottamista, tulivat käyttöön vasta VANOS-tekniikan myötä. Luonnollisesti antaman lukeman (jännite vs. resistanssi) johtuen nämä sensorit eivät ole ollenkaan keskenään vaihtokelpoisia.

                        Taidan tarkistaa sen moottorinohjausyksikön visuaalisesti. Siis purkaa muovikuoret ja tarkistaa juotokset, liittimet ja ettei mikään piiri ole visuaalisesti kärähtäneen näköinen.

                        EDIT: tuli mieleen, että vika on sen verran hämärä ja potentiaalisia aiheuttajia aivan liikaa, että ehkä kannattaisi aloittaa OBD-vikakoodin tarkistamisella, jos semmoinen olisi vaikka tallentunut. Onko Pirkanmaalla huoltoja vanhempien Bemujen vikakoodien lukemiseen pikaisesti? Merkkihuollossa saattaisi joutua 5 minuutin härväystä odottamaan 2 viikkoa jonossa, ja OBD-testin teettäisin mieluiten hyvin pika-pikaa, koska sen jälkeen täytyy asettua jonoon iskunvaimentimen vaihtoon ja mahdolliseen rasvamonttutyöhön (lambdan vaihto, katin vaihto, mitä sitten tulee vaatimaan korjata) ja siinäkin jonossa menee ehkä toiset 2 viikkoa. En halua, että 4 vko jälkitarkistusaika menee umpeen.

                        Onko Tampereen seudun harrastajilla vikakoodin lukijoita?
                        Last edited by whiic; 14-01-2009, 17:02.

                        Comment

                        • Tupelex
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2008
                          • 155
                          • --

                          #13
                          Originally posted by Supa View Post
                          No eihän sen nyt kokoajan kuulu lämmittää, ainoastaan sillon kun sytytysvirrat on päällä. Moottorinohjausmoduulilta löytyy pinni lämmittimen releelle, kanattattaa tarkistaa tuleeko siihen ohjausta. Jos ei niin sitten kantsii miettiä erillisen ohjauksen rakentamisista tai boksin viemistä elektroniikasta ymmärtävälle katsottavaksi.
                          No tarkoitin tuolla että ohjaus jännite kyllä tulee releelle kun laittaa virrat päälle mutta tarkoitinki sitä kun rele vetää niin se alkaa antaa jännitystä lambdalle.
                          Elikkä kyse ei ollut ohjaus jännitteestä vaan siitä joka menee sinne lambdalle kun rele naksahtaa.
                          Elikkä voinko vetää muusta +pisteestä johdon releelle jos laitan sulakkeen väliin? Elikkä tämähän on tavallaan se jatkuva jännite joka tulee releelle ja sitten vasta kun laittaa virrat päälle niin rele päästää jatkuvan virran lambdalle!
                          F11 523i
                          Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

                          Comment

                          • Tupelex
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2008
                            • 155
                            • --

                            #14
                            Originally posted by whiic View Post
                            "releelle ei tule jatkuvaa virtaa jonka rele vois ohjata lambdalle?
                            Sen takia tämä että voiko sinne releelle vetää uudesta + pisteestä jatkuvan virran??"


                            Miksi olisivat asentaneet releen tehtaalla, jos sinne haluttaisiin jatkuva virta? Olisivat pistään suoraan + napaan, jos näin olisi. Mutta ei ole. Akku tyhjenisi seuraavaan aamuun mennessä ja se ei olisi kivaa ollenkaan.

                            "Vinkinä sen verran että kannattee tsekata ne lambdan piuhat antaako oikeita arvoja!!"

                            Kannattaa varoa, koska vanhemmat zirkoniumdioksidi-lambdat ("zirconia") menee rikki resistanssimittauksessa. Resistanssimittauksessa testipäihin annetaan tunnettu jännite ja yleismittari mittaa syntyneen virran.

                            Zirconia-lambdat muodostavat jännitteen happipitoisuuden mukaan ja toimivat pariston tapaan sähköparina.

                            Titaniumdioksidi-lambdat ("Titania") muuttavat resistanssiaan happipitoisuuden mukaan eivät hajoa yleismittarin väärällä käytöllä. Jos Motonetin lambdalistaan on luottamista, tulivat käyttöön vasta VANOS-tekniikan myötä. Luonnollisesti antaman lukeman (jännite vs. resistanssi) johtuen nämä sensorit eivät ole ollenkaan keskenään vaihtokelpoisia.

                            Taidan tarkistaa sen moottorinohjausyksikön visuaalisesti. Siis purkaa muovikuoret ja tarkistaa juotokset, liittimet ja ettei mikään piiri ole visuaalisesti kärähtäneen näköinen.

                            EDIT: tuli mieleen, että vika on sen verran hämärä ja potentiaalisia aiheuttajia aivan liikaa, että ehkä kannattaisi aloittaa OBD-vikakoodin tarkistamisella, jos semmoinen olisi vaikka tallentunut. Onko Pirkanmaalla huoltoja vanhempien Bemujen vikakoodien lukemiseen pikaisesti? Merkkihuollossa saattaisi joutua 5 minuutin härväystä odottamaan 2 viikkoa jonossa, ja OBD-testin teettäisin mieluiten hyvin pika-pikaa, koska sen jälkeen täytyy asettua jonoon iskunvaimentimen vaihtoon ja mahdolliseen rasvamonttutyöhön (lambdan vaihto, katin vaihto, mitä sitten tulee vaatimaan korjata) ja siinäkin jonossa menee ehkä toiset 2 viikkoa. En halua, että 4 vko jälkitarkistusaika menee umpeen.

                            Onko Tampereen seudun harrastajilla vikakoodin lukijoita?
                            Olen vastannut jo tuohon ylinpään tuossa edellisessä!

                            Miksi ne sitten korjaamolla mittaavat lambdan toiminnan yleismittarilla?
                            Onko ammattitaidon puutetta vai mitä, tuota en kyllä ole koskaan kuullut että voi särkeä lambdan!
                            F11 523i
                            Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

                            Comment

                            • whiic
                              Newbiemmer
                              • Apr 2008
                              • 23

                              #15
                              "Miksi ne sitten korjaamolla mittaavat lambdan toiminnan yleismittarilla?"

                              Jännitemittaustoimintokin löytyy yleismittareista. Ainoastaan resistanssimittaus on vaarallista (kaippa siinäkin vaarallisuuden asteeseen liittyy jännitteen suuruus ja polariteetti, kuten on vaarallista ladata akkua väärällä napaisuudella). Samaten Zirconia-lambdoja ei vissiin saa oikosulkea tai sensorijohtoja vetää maihin. Vähän sama kuin oikosulkisi patterin tai akun. Virtamittausta ei paranisi tehdä myöskään, koska virtamittauksen aikana virtamittari toimii oikosulkuna.

                              Titania-lambdat eivät toimi patterin tavoin. Niitä saanee oikosulkea ja resistanssimitata miten lystää, koska eivät tuota jännitettä eivätkä virtaa, muuttavat ainoastaan resistanssia. Tosin ainoan nollasta eroavat mittaustuloksen siis saa resistanssimittauksella, koska jännitettä tuottamattomana virta ja jännitemittaus antaisi nollatuloksen kaikissa olosuhteissa.

                              "Onko ammattitaidon puutetta vai mitä, tuota en kyllä ole koskaan kuullut että voi särkeä lambdan!"

                              Enpä ole ammattilainen, mutta jos wikipedia artikkeli happiantuireista sanoo näin, niin parempi alla varovainen.

                              EDIT: tutkiskelin muualta ja ilmeisesti vain analogiset viisariyleismittarit voivat rikkoa lambdoja.
                              Last edited by whiic; 14-01-2009, 22:21.

                              Comment

                              Working...
                              X