Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M5 kytkin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martin330d
    Bimmer Rookie
    • May 2009
    • 45
    • Pietarsaari

    #31
    Originally posted by Oksanen View Post
    Mitä asetelmaa olet laittamassa? Jos 765:sta niin siihen tosiaan sachs suosittelee etäisyydeksi kiinnityspinnasta painelevyyn 9.6mm. Jos ostat vaikkapa levyn joka on esimerkiksi 8mm paksu, niin silloin tulee paineasetelman kiinnityspintaa sorvata alas 1,6mm, jos taas levy on vaikkapa 10mm paksu niin paineasetelman ja vauhtipyörän väliin täytyy laittaa 0.4mm shimmilevyt, niitä saa laakerikaupasta tai vaihtoehtoisesti sorvata kytkinlevyn kohdalta vauhtipyörää alas tuo 0.4mm. Ja tosiaan maksimipuristuksensa tuo 765-asetelma antaa mittailujen mukaan 8.8mm, joten jos levy on vaikkapa muutaman kympän ohuempi kuin tuo 9.6mm niin sen voi vaan heittää sisään.

    Ja tosiaan joistain paikoista saat tilattua sen paksuisen sintterin kuin haluat.
    jos just tuota sachsia ...
    Monta bemaria, pari mersua ja joku italialainen

    Comment

    • Laakeri
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 983
      • Rovaniemi

      #32
      Hieman topikin alkuperäistä aihetta sivuten kyselisin, sopiiko tuo -765 asetelma S50B30 vauhtipyörään? Näyttää, että samaa asetelmaa mikä S50B30 on vakiona on käytetty myös M30 moottoreiden jatkona. Kuitenkin yli 100nm parempi väännönkesto kuin -698 ja sama hinta.

      Ja jos joku tietää, niin kertoo samalla mikä ero on S50B30 ja S50B32 asetelmilla, kun jokapaikassa tarjoaa eriä? Kuitenkin aftermarket kovat vauhtikset sopii yleensä molempiin.
      E34 S38B38
      E36 S50B30us hx52 ->M50B32
      2gen RAM 5.9 cummins

      Comment

      • zJark
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 740
        • Ylöjärvi

        #33
        Originally posted by Laakeri View Post
        Hieman topikin alkuperäistä aihetta sivuten kyselisin, sopiiko tuo -765 asetelma S50B30 vauhtipyörään? Näyttää, että samaa asetelmaa mikä S50B30 on vakiona on käytetty myös M30 moottoreiden jatkona. Kuitenkin yli 100nm parempi väännönkesto kuin -698 ja sama hinta.

        Ja jos joku tietää, niin kertoo samalla mikä ero on S50B30 ja S50B32 asetelmilla, kun jokapaikassa tarjoaa eriä? Kuitenkin aftermarket kovat vauhtikset sopii yleensä molempiin.
        Ei sovi.

        Asetelmissa erona voima. Mitoiltaan vastaavat ja siksi molempien asetelmien kanssa käy sama kiinteä.
        MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
        +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

        Comment

        • Martin330d
          Bimmer Rookie
          • May 2009
          • 45
          • Pietarsaari

          #34
          Originally posted by Oksanen View Post
          Mitä asetelmaa olet laittamassa? Jos 765:sta niin siihen tosiaan sachs suosittelee etäisyydeksi kiinnityspinnasta painelevyyn 9.6mm. Jos ostat vaikkapa levyn joka on esimerkiksi 8mm paksu, niin silloin tulee paineasetelman kiinnityspintaa sorvata alas 1,6mm, jos taas levy on vaikkapa 10mm paksu niin paineasetelman ja vauhtipyörän väliin täytyy laittaa 0.4mm shimmilevyt, niitä saa laakerikaupasta tai vaihtoehtoisesti sorvata kytkinlevyn kohdalta vauhtipyörää alas tuo 0.4mm. Ja tosiaan maksimipuristuksensa tuo 765-asetelma antaa mittailujen mukaan 8.8mm, joten jos levy on vaikkapa muutaman kympän ohuempi kuin tuo 9.6mm niin sen voi vaan heittää sisään.

          Ja tosiaan joistain paikoista saat tilattua sen paksuisen sintterin kuin haluat.

          Jees tilasin tuon 765 asetelman ja 9.3mm 4 lapasen sintterin, elikkä sen pitäis periaatteessa mennä heittämällä sinne... pitää ottaa kaikki selville ennekui menee auton kans talliin kun ei ole mitään paikka missä auto vois seistä niin on pakko kasata se päivässä.

          Meinasin ottaa vakio massalevyn mut kun ei löytyny kokeilen sintterillä ja toivoin ettei tule liian pirullinen ajaa
          Monta bemaria, pari mersua ja joku italialainen

          Comment

          • Laakeri
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 983
            • Rovaniemi

            #35
            Originally posted by zJark View Post
            Ei sovi.
            Mitä niissä on sitten eroa, jotta ei sovi? Lähinnä mietin saako oman vauhtiksen muokattua sellaiseksi, että sopii tuo -765 asetelma s50 vauhtikseen..
            E34 S38B38
            E36 S50B30us hx52 ->M50B32
            2gen RAM 5.9 cummins

            Comment

            • Maza
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 4321
              • Kannus/Kokkola

              #36
              Originally posted by Laakeri View Post
              Mitä niissä on sitten eroa, jotta ei sovi? Lähinnä mietin saako oman vauhtiksen muokattua sellaiseksi, että sopii tuo -765 asetelma s50 vauhtikseen..
              Yleensä kaksoismassapyörän asetelma on ~3cm paksu ja kovanpyörän asetelma ~6cm. Mitat hihasta repästynä, mutta ymmärtänet pointin. Kaksoismassapyörä + kovan asetelma on jo niin paksu kakku, että mikäli jollain ihmeen konstilla pyörisi kytkinkopan sisällä niin vähintään kytkinkäpälän saisi suunnitella kokonaan uusiksi.

              Viimeisissä M30 moottoreissa on myös kaksoismassapyörä (kuten m3:ssakin). Sen takia sama asetelma käy molempiin.

              Comment

              • awwwshit
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 559
                • Vantaa

                #37
                Originally posted by duuk View Post

                Itelläni olis kans pikkuhiljaa kytkinremppa edessä ja toi vaihtoehto kävi mielessä. Hinta näyttäis olevan melko edukas verrattuna alkuperäiseen. Mites toi kestää normikäytössä ja millainen on kytkimen tuntuma alkuperäiseen verrattuna?
                Nykyiset:

                Opel Insignia OPC line sedan -15
                e61 520D -08
                Chevrolet Sportside -89 4,3L V6

                Comment

                • Laakeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 983
                  • Rovaniemi

                  #38
                  Originally posted by Maza View Post
                  Yleensä kaksoismassapyörän asetelma on ~3cm paksu ja kovanpyörän asetelma ~6cm. Mitat hihasta repästynä, mutta ymmärtänet pointin. Kaksoismassapyörä + kovan asetelma on jo niin paksu kakku, että mikäli jollain ihmeen konstilla pyörisi kytkinkopan sisällä niin vähintään kytkinkäpälän saisi suunnitella kokonaan uusiksi.

                  Viimeisissä M30 moottoreissa on myös kaksoismassapyörä (kuten m3:ssakin). Sen takia sama asetelma käy molempiin.
                  Siinä on JB-racingin alumiininen vauhtis kylläkin. Ainakin maahantuoja meinas, että sopii tuo -765 asetelma.

                  Tuossa -765:sessa tarvii vissin vauhtipyörän olla ns. suora, eli kytkinpinta ja asetelman kiinnityspinta tasassa? Tuossa pyörässä on upotettu joku 3mm tuota levyn pintaa, mutta siihen kyllä sais alle laitettua korokelevyn, kun on pultattava tuo kitkapinta.
                  E34 S38B38
                  E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                  2gen RAM 5.9 cummins

                  Comment

                  • Jasu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 2110
                    • Tampere / Isojoki

                    #39
                    Upotus riippuu levyn paksuudesta.
                    Volvo S80 V8
                    Mercedes C250d
                    M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                    Comment

                    • Laakeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 983
                      • Rovaniemi

                      #40
                      Originally posted by Jasu View Post
                      Upotus riippuu levyn paksuudesta.
                      Upotus on noin 3mm (huonolla työntömitalla mitattuna) Ja tuolle astelmalle suositellaan 9,6mm paksua levyä, eli levyn pitäisi siis olla 12,6mm paksu. Mistä mahtaa sen paksuisen löytää, kl-varaosilta ei saanu minkäänlaisia paksuuksia irti.
                      E34 S38B38
                      E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                      2gen RAM 5.9 cummins

                      Comment

                      • Jasu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 2110
                        • Tampere / Isojoki

                        #41
                        Originally posted by Laakeri View Post
                        Upotus on noin 3mm (huonolla työntömitalla mitattuna) Ja tuolle astelmalle suositellaan 9,6mm paksua levyä, eli levyn pitäisi siis olla 12,6mm paksu. Mistä mahtaa sen paksuisen löytää, kl-varaosilta ei saanu minkäänlaisia paksuuksia irti.
                        Ikävä kyllä et taida löytää mistään noin paksua levyä.
                        Volvo S80 V8
                        Mercedes C250d
                        M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                        Comment

                        • Laakeri
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 983
                          • Rovaniemi

                          #42
                          Mites muilla on käyttäytyneet kovien vauhtiksien kans jousittamattomat sintterilevyt? Ainakin tuolla tallissa kuunneltuna laatikko pitää melko ikävää meteliä. Pitäs kuitenkin olla lootan kotoisin toimivana puretusta autosta.

                          Onkohan tuo miten vaarallista askille? Auto ei toki mikään käyttis olekkaan, kesä/harrastepeli lähinnä.
                          E34 S38B38
                          E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                          2gen RAM 5.9 cummins

                          Comment

                          • Jonsku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 4646
                            • Tuusula

                            #43
                            Originally posted by Laakeri View Post
                            Mites muilla on käyttäytyneet kovien vauhtiksien kans jousittamattomat sintterilevyt? Ainakin tuolla tallissa kuunneltuna laatikko pitää melko ikävää meteliä. Pitäs kuitenkin olla lootan kotoisin toimivana puretusta autosta.

                            Onkohan tuo miten vaarallista askille? Auto ei toki mikään käyttis olekkaan, kesä/harrastepeli lähinnä.
                            Itsellä nyt ei jousittamatonta sintteriä ole, vaan ihan normi massalevy jousittamattomana. Kyllähän se aski itsestään ilmoittelee tyhjäkäynnillä, eipä tuo ronklotus viimeisen 5tkm aikana ole mihinkään muuttunut..
                            - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                            ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                            ex. Alpina D10 Touring #33/94
                            ... and many more

                            Comment

                            • Oksanen
                              BTCF Member
                              • Jul 2006
                              • 699
                              • Nokia

                              #44
                              Originally posted by Laakeri View Post
                              Mites muilla on käyttäytyneet kovien vauhtiksien kans jousittamattomat sintterilevyt? Ainakin tuolla tallissa kuunneltuna laatikko pitää melko ikävää meteliä. Pitäs kuitenkin olla lootan kotoisin toimivana puretusta autosta.

                              Onkohan tuo miten vaarallista askille? Auto ei toki mikään käyttis olekkaan, kesä/harrastepeli lähinnä.
                              No itselläni on tosiaan jousittamaton levy, ainoa "jousto" voimalinjassa on se kardaanin kumikiekko laatikon perseessä. Kyllä sen soraäänien lisääntymisen kytkinpäivityksen yhteydessä huomasi, heti alkoi kuulua paljon enemmän erilaisia jurinoita vaihteistosta (265getrag). Voisi kuvitella että koneesta tulisi enemmän värähtelyjä läpi vaihteistolle, mutta tiedä sitten lyhentääkö tuo käyttöikää kuinka paljon. Laatikolla muutenkin takana 220tkm ja nyt on tehot vielä tuplattu.

                              Toisaalta pykälät on menny jopa paremmin päälle kuin orggiskytkimellä, kakkoselle ei ole koko kesänä tullut yhtäkään vaihdemissiä vaikka luulin vielä viimevuonna että mulla olis synkat ottanu itteensä kun tuuttaili joskus varattua. Ja vaihdot tehdään kyllä kiihdytyksessä tosiaan periaatteella kaikki tai ei mitään, pykälät on menny päälle kuin ajatus. Ilmeisesti sintterilevyssä on vähemmän inertiaa kuin massalevyssä, auttaa varmasti vaihteiden synkkaamisessa...
                              E28 535 1985 (S38B36+K31)

                              E36 323 1996

                              E46 Compact 2001

                              Comment

                              • zJark
                                BTCF Member
                                • Sep 2005
                                • 740
                                • Ylöjärvi

                                #45
                                Ei siihen "ronklotukseen" tyhjäkäynnillä oikeestaan vaikutakkaan onko jousitettu tai sintteri levy.
                                Avaintekijä on hävinnyt massa. Ja tämä siis kun siirrytään raskaista kaksoismassoista kiinteisiin.
                                MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
                                +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎