Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 vetelee urissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • baijeri88
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 958
    • Mikkeli

    #31
    Originally posted by jannel View Post
    Kannattaa koittaa kirrata myös iso mutteri ohjausakselilta:http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...oint_assembly/
    Monta levotonta e34:sta tuon kiristämisellä oon saanu rauhoittuun!
    tyhmä kysymys asiaa itse autosta tutkimatta:
    kuinka tiukassa pitää olla? ja löytyykö tuo sisustan puolelta jostai ratin alla olevan suojamuovin takaa?
    E36 Cab Atlantisblau
    E92 325i


    eX:
    E39 525i, E36 325i
    E34 Sedan Alpinweiss II
    , 316 -87 & 316i -90

    Comment

    • Vibaa
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 581
      • Vaasa

      #32
      Originally posted by baijeri88 View Post
      tyhmä kysymys asiaa itse autosta tutkimatta:
      kuinka tiukassa pitää olla? ja löytyykö tuo sisustan puolelta jostai ratin alla olevan suojamuovin takaa?
      Muovi kuskin jalkatilassa pois niin näkyy. Niin kireelle että akselin pituussäätö toimii vielä
      sigpic
      E34 530iA

      Comment

      • baijeri88
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 958
        • Mikkeli

        #33
        Originally posted by Vibaa View Post
        Muovi kuskin jalkatilassa pois niin näkyy. Niin kireelle että akselin pituussäätö toimii vielä
        ei oo toiminu mulla kyllä se säätö ikinä :think voiskohan johtua tuosta mutterista.
        E: tais mennä taas vähä OT:ksi
        E36 Cab Atlantisblau
        E92 325i


        eX:
        E39 525i, E36 325i
        E34 Sedan Alpinweiss II
        , 316 -87 & 316i -90

        Comment

        • Haukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 1366
          • Valkeala

          #34
          Originally posted by ockelbo4500 View Post
          Oliko tähän vaihdettu ne molemmat reaktiotangot eteen. Ja toivottavasti ei oo vaihdettu jotain halvinta tarviketukivartta sinne toiselle puolen. Jos on niin uskaltaisin melkein väittää että uusiksi meni. Uusiksi sen vuoksi, että en ole vielä tavannut BMW:hen sellaista tarviketukivartta, joka kestäisi kunnolla edes 10tkm.

          Reaktiotankojen sisäpään kumipuslien pehmeys aiheuttaa juurikin tuota silmitöntä uraherkkyyttä. Aikoinaan kävi itselle samoin, eli talvirenkailla oli vielä ihan OK ajettava, mutta leveämmillä ja kovemmilla kesärenkailla sai päivystää ratissa koko ajan. Vaihdoin eteen uudet alkuperäiset reaktiotangot ja niihin lemförderin kumipuslat niin vetely loppui lähes tyystin myös kesärenkailla.
          Toinen reaktiotanko vaan vaihdettu, ja tarvikeosa tosiaan.

          Originally posted by r.w. View Post
          Siirrytäämpä tässä kohtaa sinne etuakselin puolelle, mitä siellä tarkalleen ottaen on nyt uutta/vanhaa? Raidetangot?
          Toinen reaktiotanko pelkästään on edessä uutta.

          Originally posted by JToivonen View Post
          Entäs pyörän kulmat? Onko tarkistettu :think
          Auraukset on tarkistettu. Ja jotenkin en usko että pyöränkulmat aiheuttaisi vetelyn kun talvirenkailla ei vetele. Ja mihinkäs ne kulmat muuttuisi kun ei oo töräytetty autoa mihinkään.. Tai luulis

          Originally posted by Hemi View Post
          Paskaa?
          Jos kerran ko.auto ei vedellyt kapealla ja löysärunkoisella talvrenkaalla ja nyt leveällä 17" kesärenkaalla vetelee...niin eikö se vetely syntynyt tasan siinä kohtaa kun renkaat vaihdettiin????
          Siis...15" talvirenkaalla ei vetele....17"kesärenkaalla vetelee....15"talvirenkaalla ei vetele....17"kesärenkaalla vetelee.....15"talvirenkaalla ei vetele......jne.
          Ok, tokihan syyt mitkä tämän matalan/leveän kesärenkaan vetelyyn sitten johtavat voivat olla mitä vain, mutta 100% varmuudella auto alkoi vetelemään vasta kun kesärenkaat alle laitettiin?!!!
          Jos nyt alla on joki RF Conti, niin aika turha on ongelmaa lähteä purkamaan tukivarsista, koska teki mitä tahansa, niin se vetelee silti ja jos siellä on jokin Nexen, on alusta varmasti kuralla.
          Eli varsin oleellista on nyt tietää renkaan merkki+malli?
          Nii paitsi että pointti oli se että samoilla renkailla ei vetelyä aiemmin esiintynyt...................................

          Renkaat on Semperit Speed-Life 235/45 ZR17 94W

          Originally posted by Morkai View Post
          Veteleeköhän etu vai takapäästä. Joutuuko pitämään ratista kiinni että ei tempase vai joutuuko ratilla korjaamaan kun auto liikkuilee itsestään? Takapyörät määrää suunnan, etusilla vaan ohjaillaan.
          Oon ollu siinä käsityksessä, että takapää vetelisi, mutta nyt alan kallistua siihen että edessä on jokin pielessä...

          Jos ajaa uraan vaikka parin asteen kulmassa, ja pitää ratin kokoajan samassa asennossa ( = suorassa) niin vetäsee uran kohalla auton niin, että auto kulkee melkein uran suuntaisesti. Uran keskikohdan ylityksen jälkeen (eli kun mennään "ylämäkeen") niin tempasee ihan yhtäkkiä auton ihan helvetin äkäsesti uran ylitte toiselle puolelle. Ei se urissa niinku rattia temmo, vaan tuntuu että jokin antaa ehkä periksi niin että pyörät pääsee sitte ohjaamaan vaikkei pitäisi.

          Käytännössä vähäuraisessa tiessä ongelma esiintyy niin että autoa saa ohjailla kokoajan. Jos suuremmat urat niin saa kattoa tarkkaan mistä ajaa, tai pitää tietää toi vika. Muuten voi olla että ollaan vastaantulijan kaistalla huonoon aikaan...

          Originally posted by r.w. View Post
          Nyt tarkkana sen lukemisen ja ymmärtämisen kanssa. Keissi on siis tämä, auto on samalla renkaalla kulkenut vetelemättä ja myöhemmin, ajan hetkellä t, ilmaantuu samoilla renkailla häiritsevä vetely ilman, että mikään tiedossa oleva parametri olisi muuttunut. Hetkellä t2 rientää eräs "Hemi" kertomaan, ettei vika suinkaan ole alustassa vaan renkaissa. Myöhemmin hetkellä t3 selviää, ettei renkaiden vaihto korjannut ongelmaa. Koko ajan on ollut tiedossa, että löysärunkoisella talvirenkaalla vetelyä ei esiinny.

          Tässä on nyt siis kaksi vaihtoehtoa:

          1.) Syyttää edelleen uraherkkiä renkaita ja ostaa jo hankittujen uusien renkaiden tilalle vetelemättömät NS2:t. Vaihtoehtoisesti voi nyppiä talvikumeista nastat, jolloin saa maksimaalisen "uratunteettoman" rengastuksen.
          2.) Korjata vetelyn primäärinen syy alustasta.

          Mulla ei ole vielä koskaan ollut E34:n tai E32:n alla niin paskoja 17" renkaita, että ne olisivat aiheuttaneet vaarallisen suuruista vetelyä. Väsynyt alusta taas on aiheuttanut ongelmia rengastuksesta riippumatta, joskin kapeilla 15" talvikumeilla suuntavakaus on tällöinkin ollut siedettävä. Jos sinun ensisijainen ratkaisusi leveän matalaprofiilirenkaan paljastamiin alustaongelmiin on löysemmän kumin valitseminen, ihmettelen kyllä syvästi, mutta toivotan toki onnea valitsemallesi tielle.

          edit: ylipäätään ajatus siitä, että rengastus olisi ~20-vuotiaan auto ensisijainen ongelma, on omia sanojasi mukaillen lähinnä romanttinen mielikuva. Alustarempan kanssa pitäisi mennä jo toista kierrosta ja mikäli sieltä on enää yhtään osaa vaihtamatta, on ehdottomasti ilman pienintäkään itsepetosta jo lähtökohtaisesti oletettava, että se osa on tuhannen paskana kuitenkin.
          Juuri näin

          Originally posted by jannel View Post
          Kannattaa koittaa kirrata myös iso mutteri ohjausakselilta:http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...oint_assembly/
          Monta levotonta e34:sta tuon kiristämisellä oon saanu rauhoittuun!
          Jees tämä onkin jo tehty aikaisemmin ilmenneeseen ohjauksen väljyyteen liittyen



          Tosiaan tässä on nyt se kumma homma kun katsastuksessa ei kuitenkaan sano mistään mitään. Täytyy alkaa tutkia tuota etupäätä, että löytyykö sieltä mitään. Olisikohan se reaktiotankojen vaihto sitte aiheellista ihan orkkiksiin... En ole kyllä kertaakaan törmännyt vielä tilanteeseen missä tarvikeosa olisi jotenkin "huono", joten vähän ihmettelen, jos jos uudessa tarvikereaktiotangossa vika, mut kai se on mahdollista.
          Last edited by Haukkis; 26-04-2011, 03:12.

          Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

          Comment

          • Harri G
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 9042
            • Iisalmi

            #35
            Originally posted by baijeri88 View Post
            tyhmä kysymys asiaa itse autosta tutkimatta:
            kuinka tiukassa pitää olla?
            Itse kiristin 40cm jakarilla "reilusti" vääntäen, eli tiukkaan. Mutta en kuitenkaan aivan hampaat irvessä. Ja tuo kannattaa kyllä kiristää, itsellä se päästi semmoista metallista klonks-ääntä ratin keskialueella.

            Semmoinen ensiapu tuohon Haukkiksen tapaukseen, että itse vippasin paskoihin ja veteleviin, autoon tarkoittamattomiin 17" eturenkaisiin, reilut 3 baria painetta, vähentyi vetely huomattavasti.
            E39 ja E91

            Comment

            • Haukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 1366
              • Valkeala

              #36
              Originally posted by Harri G View Post
              ISemmoinen ensiapu tuohon Haukkiksen tapaukseen, että itse vippasin paskoihin ja veteleviin, autoon tarkoittamattomiin 17" eturenkaisiin, reilut 3 baria painetta, vähentyi vetely huomattavasti.
              Paskoihin..? Mitkäs on sitte autoon tarkoitetut jos ei nämä ole? Ja 3 baria oon renkaissa pitännykkii.

              Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

              Comment

              • baijeri88
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 958
                • Mikkeli

                #37
                Originally posted by Harri G View Post
                Itse kiristin 40cm jakarilla "reilusti" vääntäen, eli tiukkaan. Mutta en kuitenkaan aivan hampaat irvessä. Ja tuo kannattaa kyllä kiristää, itsellä se päästi semmoista metallista klonks-ääntä ratin keskialueella.

                Semmoinen ensiapu tuohon Haukkiksen tapaukseen, että itse vippasin paskoihin ja veteleviin, autoon tarkoittamattomiin 17" eturenkaisiin, reilut 3 baria painetta, vähentyi vetely huomattavasti.

                tuoko se mutteri nyt on? aika keljussa paikassa käännellä ei oo noin isoo lenkkiä ja jakarissakaan ei riitä vara ku 30mm asti, enkä lukkopiheillä ainakaan saanu sitä löysempää :think aika tiukassa kyllä on..
                E36 Cab Atlantisblau
                E92 325i


                eX:
                E39 525i, E36 325i
                E34 Sedan Alpinweiss II
                , 316 -87 & 316i -90

                Comment

                • Harri G
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 9042
                  • Iisalmi

                  #38
                  Originally posted by Haukkis View Post
                  Paskoihin..? Mitkäs on sitte autoon tarkoitetut jos ei nämä ole? Ja 3 baria oon renkaissa pitännykkii.
                  No viittasin vain tähän kun kaikki kajareitten kierto-ongelmista lähtien johtuu aina renkaista

                  Originally posted by baijeri88 View Post

                  tuoko se mutteri nyt on? aika keljussa paikassa käännellä ei oo noin isoo lenkkiä ja jakarissakaan ei riitä vara ku 30mm asti, enkä lukkopiheillä ainakaan saanu sitä löysempää :think aika tiukassa kyllä on..
                  Siinä se. Onhan se toki vähän hankalassa paikassa. Ei se itselläkään ihan varmaan lukkopihdeillä olisi noin vain pyörinyt, mutta isolla jakarilla sitten huomasi, mitä se "löysyys" tuossa on.
                  E39 ja E91

                  Comment

                  • IDMUS
                    Newbiemmer
                    • Jul 2010
                    • 15
                    • Askola

                    #39
                    vanteet

                    Katoha nyt kumminki että ne vanteetki on suht suorat

                    Comment

                    • ockelbo4500
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 923
                      • Sotkamo--Oulu

                      #40
                      Tosiaan tässä on nyt se kumma homma kun katsastuksessa ei kuitenkaan sano mistään mitään. Täytyy alkaa tutkia tuota etupäätä, että löytyykö sieltä mitään. Olisikohan se reaktiotankojen vaihto sitte aiheellista ihan orkkiksiin... En ole kyllä kertaakaan törmännyt vielä tilanteeseen missä tarvikeosa olisi jotenkin "huono", joten vähän ihmettelen, jos jos uudessa tarvikereaktiotangossa vika, mut kai se on mahdollista.
                      Ei siinä välttämättä ns. vikaa ole. Omalla kohdalla on vain tupannut lähes kaikki BMW:hen ostetut ns. edulliset tarvikeosat ( tarvikkeena saa toki myös laadukkaita osia , kuten lemförder, ZF, sachs, Bilstein ....) kestämään niin lyhyen aikaa, että ei maksa vaivaa laittaa semmoisia autoon. Esim. E39:n alatukivarsi 5000km ja E34:n taka-akselin kasin muotoiset linkit pari kuukautta.

                      Noita reaktiotankoja ei kannata vaihtaa kokonaan, mikäli ne pyöräntuennan pään pallonivelet ei oo väljät. Vaihtaa vaan korin puolen päähän ( jostain varmaan saa sopivan ulosvetäjän, itse joskus rakentelin sellaisen) ne kumipuslat. Ainakin omassa autossa nuo kumipuslat oli aikoinaan täysin ehjät, mutta menneet niin pehmeäksi, että auto oli kauhea ajettava.
                      BMW E84 X1 18dXdrive -14

                      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                      Ex, E46 320 d Touring -01
                      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                      Comment

                      • aakoo
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 777
                        • Espoo

                        #41
                        Originally posted by Haukkis View Post
                        Oon ollu siinä käsityksessä, että takapää vetelisi, mutta nyt alan kallistua siihen että edessä on jokin pielessä...

                        Jos ajaa uraan vaikka parin asteen kulmassa, ja pitää ratin kokoajan samassa asennossa ( = suorassa) niin vetäsee uran kohalla auton niin, että auto kulkee melkein uran suuntaisesti. Uran keskikohdan ylityksen jälkeen (eli kun mennään "ylämäkeen") niin tempasee ihan yhtäkkiä auton ihan helvetin äkäsesti uran ylitte toiselle puolelle. Ei se urissa niinku rattia temmo, vaan tuntuu että jokin antaa ehkä periksi niin että pyörät pääsee sitte ohjaamaan vaikkei pitäisi.

                        Käytännössä vähäuraisessa tiessä ongelma esiintyy niin että autoa saa ohjailla kokoajan. Jos suuremmat urat niin saa kattoa tarkkaan mistä ajaa, tai pitää tietää toi vika. Muuten voi olla että ollaan vastaantulijan kaistalla huonoon aikaan...
                        Eikö tämä viittaisi juurikin siihen että takapää ohjailee, jos se ei kerta rattia temmo vaan auto vaan lähtee seilailemaan?
                        E34 535i -91 ikuisuusprojekti

                        Comment

                        • Haukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 1366
                          • Valkeala

                          #42
                          Originally posted by aakoo View Post
                          Eikö tämä viittaisi juurikin siihen että takapää ohjailee, jos se ei kerta rattia temmo vaan auto vaan lähtee seilailemaan?
                          Mutta takapäässä alkaa olee melkeen kaikki uutta, taitaa olla vain tukivarsien puslat vanhoja, koska näytti olevan niin hyvässä kunnossa..

                          mutta kaikki vinkit on nyt tervetulleita

                          Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                          Comment

                          • Haukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 1366
                            • Valkeala

                            #43
                            Originally posted by IDMUS View Post
                            Katoha nyt kumminki että ne vanteetki on suht suorat
                            Joo eiköhän ne ole...

                            Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                            Comment

                            • Morkai
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 3197
                              • Saarijärvi

                              #44
                              Eilen vaihdettiin tohon toiseen projektiautoon reaktiotankojen puslat, oireina oli että veteli aivan järkyttävästi urissa ja saumoissa, lisäks täristi yli satasessa (kun toinen etujarrulevy vähän kiero). Reaktiotangoista löytyi pari vuotta vanhat puslat, toinen oli asennettu 90-astetta vinoon ja oli aivan ehjä, toinen oli asennettu oikein, mutta oli sylkenyt nesteet pihalle. Uretaaniset strongflexin kovemmat puslat laitettiin.

                              Ja auttoiko.. kulkee uraisella tiellä suoraan ratista kiinni pitämättä ja säilyttää suuntansa myös urasta poistuttaessa niinkuin uraa ei olisikaan. Lisäksi tärinä yli satasessa poistui kokonaan.

                              Vieläkin on takakelkan isot puslat aivan rikki, mutta niiden tekemät oireetkin on nyt aivan vesiselkeät. Kun painaa yli 80kmh nopeudessa kaasun pohjaan, niin alkaa kampeamaan jompaan kumpaan suuntaan ja saattaa kolahtaa kun nopeasti päästää kaasulta. Ihmetyttää miten toi auto voi kulkea noin suoraan rikkinäisillä takakelkan puslilla.. on toki lukkoperä, niin se tasoittaa vetoa.
                              sigpic
                              E23 728iA V8-projekti
                              E38 730D -projekti
                              E39 540iA -projekti
                              I01 i3 -projekti

                              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                              Comment

                              • aakoo
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2008
                                • 777
                                • Espoo

                                #45
                                Originally posted by Haukkis View Post
                                Mutta takapäässä alkaa olee melkeen kaikki uutta, taitaa olla vain tukivarsien puslat vanhoja, koska näytti olevan niin hyvässä kunnossa..

                                mutta kaikki vinkit on nyt tervetulleita
                                Omassa autossa myös ainoastaan tukivarsien puslat enää vaihtamatta, ja ne vaihtuu kunhan saan ostettua lätkät camberin ja aurauksen säätöön ja rakenneltua ne tukivarsiin.

                                Yllättävän vähän on juttua ylipäätään noista takatukivarsien puslista, niiden vaihdosta ja/tai niiden kulumisen/rikkoutumisen aiheuttamista oireista. Omassa autossa kaikki muu on uutta, paitsi nämä kyseiset puslat, ja ajossa huomaa miten pyörä pääsee lerjuamaan kokoajan. Omassa koslassa pientä vetelyä suoralla tiellä, varsinkin urien kohdalla, vielä havaittavissa ja oletan että korjaantuu kokonaan pois edellämainittujen puslien vaihtamisella.

                                Toki nämä on yksilöitä ja siellä on se miljoona miljoonaa asiaa mitkä voi sitä vetelyä aiheuttaa, toivottavasti sinun autostasi ne löytyy ja vika korjaantuu!
                                E34 535i -91 ikuisuusprojekti

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎