Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ratkaistu. e34 525 ia -88 lämpöä ei riitä ohjaamoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaskap
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 526
    • Finland Rovaniemi

    Ratkaistu. e34 525 ia -88 lämpöä ei riitä ohjaamoon

    Ratkaisu= kiertovesipumppu

    Hain Motonetistä tarvikemallisen kiertovesipumpun (54€) ja askartelin sen paikalleen. Purin ja puhdistin myös magneettiventtiilien karat.

    Kyseinen automalli tarvitsee ehdottomasti toimivan kiertovesipumpun. Magnettiventtiilien rakenne on sellainen, että kunnolla avautuakseen ne tarvitsevat kunnollisen paineen ja moottorin oman vesipumpun paine ei riitä kuin hyvin korkeilla kierroksilla, jos sittenkään.

    Nyt lämpiää ja lasit eivät huurru. On ihan kuin eri auto.




    Terve !

    Autoni on e34 525 -88 ja pakkasilla ei tule lämpöä kabiiniin.

    Faktat:

    - Moottori lämpiää normaalisti, joten kansi tai kansipahvivikaa ei ole
    - Autossa on ihkr systeemi magneettiventtiileillä ja sähköohjauksella
    - Jäähdytysjärjestelmä on ilmattu oikein ja painekorkki toimii
    - Lämppärikenno ei vaikuta vuotavan. Auki en ole kyllä käyttänyt.
    - Kabiiniin tulee vain haaleaa ilmaa, paitsi joskus kymmenien kilometrien ajon jälkeen jopa kuumaa
    - Toisen puolen säätimessä tuntuu pykälä täysille säädettäessä, toisen puolen sädin on "tunnoton".

    Katse kääntyy tietysti jumittaviin magneettiventiileihin, mutta pitäisi sulkea pois muun vian mahdollisuus venttiileiden ohjauksessa.

    - Millainen jännite pitäisi tulla magnettiventtiileille ja löytyisikö kytkentäkaaviota jostain ?

    - Olisiko jokin muu mahdollinen tiedossa oleva yleinen vikapaikka, mitä kannattaisi alkaa tutkimaan.

    - Kuuluuko säädinpotikassa olla yllä mainittu pykälä ja mikä sen tarkoitus mahtaa olla.

    Kiitos tietäjille etukäteen.

    Nimim. palloventtiilikö LVI-liikkeestä tilalle.
    Last edited by jaskap; 22-01-2011, 16:39. Reason: Ratkaisu
    e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
    e32 750 iA -88 DoubleSex.
    Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

    Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
    e32 735 1/18
    e34 M5 1/18
    e24 635 Csi 1/18
    e9 3.0 CSi 1/18
    e31 850 Csi
  • Vibaa
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 581
    • Vaasa

    #2
    Kiertovesipumppu tiensä päässä?
    sigpic
    E34 530iA

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #3
      Pykälä kuskin puolen säätimessä kuuluu olla, käännettäessä pykälän yli kuskin puolen säädin ohittaa toisen, eli molemmat vesiventtiilit menee täysin auki riippuumatta apukuskin säätimen asennosta.

      Venttiilit voi olla jumissa, ja kiertovesipumppu rikki yms.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • jaskap
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 526
        • Finland Rovaniemi

        #4
        Kiertovesipumppu ?? Voihan Muschi

        Tere !

        Kiitti nopeista ja asiantuntevista vastauksista.

        Tuo kiertovesipumppu on kyllä ihan uusi asia. Missäs päin järjestelmää moinen mahtaa majailla ja mitä varten systeemissä tuollainen on ?

        Moottorin oma vesipumppu on kyllä kunnossa ja tarkistettu jakohihnan vaihdon yhteydessä.
        e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
        e32 750 iA -88 DoubleSex.
        Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

        Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
        e32 735 1/18
        e34 M5 1/18
        e24 635 Csi 1/18
        e9 3.0 CSi 1/18
        e31 850 Csi

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14352
          • Oulu

          #5
          Kiertovesipumppu on siinä vesiventtiilissä kiinni alapuolella. Mutta tuon ei pitäisi vaikuttaa muutako että tyhjäkäynnillä ei jaksa oikeen puhaltaa lämmintä hyttään. Kierroksilla/ajossa kyllä pitäisi tulla silti lämmintä hyttään.

          Kokeillahan voisi sitä että ottaa sähköliittimen irti vesiventtiililtä, jolloin sisälle pitäisi tulla kuumaa kun venttiilit on täysin auki. Jos ei -> venttiilit jumii.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • jaskap
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2010
            • 526
            • Finland Rovaniemi

            #6
            Kiitos ja kumarrus

            Oukei, kiitokset vihjeistä.

            Täytyypä alkaa tutkimaan, saisi vain indusoitua itsensä kylymään talliin puuhastelemaan.
            e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
            e32 750 iA -88 DoubleSex.
            Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

            Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
            e32 735 1/18
            e34 M5 1/18
            e24 635 Csi 1/18
            e9 3.0 CSi 1/18
            e31 850 Csi

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 923
              • Sotkamo--Oulu

              #7
              kiertovesipumpun pitäisi lähteä surisemaan ( jos sisältä ei oo kääntäny lämpösäätimiä ihan kylmälle) kun virrat kääntää päälle. Pitää ihan korvinkuultavaa ääntä kun konepelti auki.
              Näin toimii ainakin omassa autossa.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • jaskap
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2010
                • 526
                • Finland Rovaniemi

                #8
                Venttilit oli jumissa ja Saksantuonnin hauskaako ?

                Jep.

                Avasin venttiilit ja aika jumiutuneen näköiset olivat. Sipaisu vesihiomapaperilla teki terää.

                Mutta mutta. Ei siellä mitään kiertovesipumppua ollut.

                Tämän kyllä huomaa, alle 2000 kierroksen ei juurikaan lämpöä pukkaa kabiiniin.

                Olisiko nyt niin, että kiertovesipumpullinen magneettiventtiilistö olisi tarkoitettu Pohjolan malleihin. Omanihan on reilu Saksantuontivehje ja siinä ei tällaista pumppua ole.
                e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                e32 750 iA -88 DoubleSex.
                Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                e32 735 1/18
                e34 M5 1/18
                e24 635 Csi 1/18
                e9 3.0 CSi 1/18
                e31 850 Csi

                Comment

                • jannel
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2002
                  • 283

                  #9
                  Tainnu joku säästää ja heittää risan pumpun välistä vaan pois?

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14352
                    • Oulu

                    #10
                    Tapasin kans tuossa M20 525i:n, jossa ei ollu kiertovesipumppua. Lienee noita sitten tehty ilmanki... :think
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • Haju69
                      Administrator
                      • Nov 2005
                      • 16344
                      • Leppävirta

                      #11
                      Originally posted by jannel View Post
                      Tainnu joku säästää ja heittää risan pumpun välistä vaan pois?
                      http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ve_water_hose/
                      Originally posted by zener View Post
                      Tapasin kans tuossa M20 525i:n, jossa ei ollu kiertovesipumppua. Lienee noita sitten tehty ilmanki... :think
                      Eikös tuossa linkissä ole vesiventtiili? Onko se joissain malleissa sama asia ja että käytetäänkö joissain malleissa vain eri nimikettä tuolle vesiventtiili ja kiertovesipumppu. Tämmöistä olen miettinyt. Kun eikös nuo melkein ole sama asia vesiventtiili ja kiertovesipumppu.??

                      En tiedä selitinkö miten hankalasti mutta toivottavasti joku ymmärsi mitä ainakin yritin selittää/kysyä.

                      Eli onko siis vesiventtiili ja kiertovesipumppu joissain tapauksissa sama asia? Millä nimellä kulkee realoemissa yms. kiertovesipumppu?

                      Puh.. selittämisen tuska helpottui. Enkä tiedä selitinkö mitään mitä kukaan ymmärtää.
                      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        #12
                        Originally posted by Haju69 View Post
                        Eikös tuossa linkissä ole vesiventtiili? Onko se joissain malleissa sama asia ja että käytetäänkö joissain malleissa vain eri nimikettä tuolle vesiventtiili ja kiertovesipumppu. Tämmöistä olen miettinyt. Kun eikös nuo melkein ole sama asia vesiventtiili ja kiertovesipumppu.??

                        En tiedä selitinkö miten hankalasti mutta toivottavasti joku ymmärsi mitä ainakin yritin selittää/kysyä.

                        Eli onko siis vesiventtiili ja kiertovesipumppu joissain tapauksissa sama asia? Millä nimellä kulkee realoemissa yms. kiertovesipumppu?

                        Puh.. selittämisen tuska helpottui. Enkä tiedä selitinkö mitään mitä kukaan ymmärtää.
                        Eri asia. Kiertovesipumpun tarkoitus on tehostaa kiertoa kennolla pikkukierroksilla ja tyhjäkäynnillä.
                        Realoem luettelossa taitaa olla additional water pump nimellä. Kiertovesipumppu löytyy yleensä menoletkusta ennen vesiventtiiliä.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • Haju69
                          Administrator
                          • Nov 2005
                          • 16344
                          • Leppävirta

                          #13
                          Originally posted by JJT View Post
                          Eri asia. Kiertovesipumpun tarkoitus on tehostaa kiertoa kennolla pikkukierroksilla ja tyhjäkäynnillä.
                          Realoem luettelossa taitaa olla additional water pump nimellä.
                          Ahh. Oukei. Mutta eikös niitä ole jotain missä on yhdistetty kiertovesipumppu/vesiventtiili laite? Vai oliko huhupuheita vain?
                          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14352
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Haju69 View Post
                            Ahh. Oukei. Mutta eikös niitä ole jotain missä on yhdistetty kiertovesipumppu/vesiventtiili laite? Vai oliko huhupuheita vain?
                            Ainahan tuo kierovesipumppu on pannalla kiinni vesiventtiilissä...
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • JJT
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6694
                              • .......

                              #15
                              Originally posted by zener View Post
                              Ainahan tuo kierovesipumppu on pannalla kiinni vesiventtiilissä...
                              Paitsi e30 jne. Mutta e34.stahan tämä threadi koskee.
                              Myyn:
                              M10/20/52 E30-E36 osia

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎