Announcement

Collapse
No announcement yet.

venttiilinostimien vaurio? m50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ilzzu
    Bimmer Rookie
    • Jul 2010
    • 51
    • wärriö

    venttiilinostimien vaurio? m50

    Elikkäs kyseessä on 520 e34 -91 jossa tapahtui hetki aikaa sitten venttiili vaurio jolloin kaikki 12 pakovenaa saivat väistyä vaihdon tieltä.. Noh, tänään kun olin hakemassa autoani huollosta kertoi huoltomies että oli saanut uudet venttiilit jälleen kieroon koska jakopää oli hypännyt vahingossa yli..

    Huoltomies jo aiemmin sanoi minulle että nostimet ovat saattaneet ottaa osumaa tässä rytäkässä, ei kuulemma ollu paineita tai jtn?

    eli pelaako "paineettomillakin", huoltomies ainakin sanoi että toimii mutta saattaa alkaa säklättämään.. eli miten tulee kestämmään ja mitä kone tekee jos ne sanovat itsensä irti???

    Ja mistä näitä mahd. saa halvimmalla uusia ja mihin hintaan?
    "mä en lähde ollenkaan spekuloimaan sitä, että syökö bensaa se mootori vai auto"
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    Paineettomilla nostajilla kone on kamalan kuuloinen, koska se säksättää ja nakuttaa suurten venttiilivälysten vuoksi. Todennäköisesti nokka-akselit kuluu ihan silmissä, jos nostajissa ei pysy paine.

    Jos ja kun moottori on pysähtynyt venttiilivaurion jälkeen hyvinkin pian, ei nostajat kovin helposti itseensä ota.
    En tiedä, mitä asentaja oli tarkalleen meinannut paineiden puuttumisella, mutta öjynpaineen pitäisi normaalisti kadota nostajista puolessa tunnissa sammuttamisen jälkeen...

    Tuossa näyttää olevan 12kpl uusia nostajia myynnissä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=209679
    Last edited by kaol; 07-01-2011, 18:42.
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • ilzzu
      Bimmer Rookie
      • Jul 2010
      • 51
      • wärriö

      #3
      Elikkäs riittääkö että vaihtaa nuo pelkät pakopuolen nostimet? ensimmäisen kerran venttiilit menivät kun auto kävi ylikierroksilla ja autolla ajettiin noin 5km jälkeen haaverin.. onkohan ne entiset? auto ei ennen säklättänyt..
      "mä en lähde ollenkaan spekuloimaan sitä, että syökö bensaa se mootori vai auto"

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Originally posted by ilzzu View Post
        Elikkäs riittääkö että vaihtaa nuo pelkät pakopuolen nostimet? ensimmäisen kerran venttiilit menivät kun auto kävi ylikierroksilla ja autolla ajettiin noin 5km jälkeen haaverin.. onkohan ne entiset? auto ei ennen säklättänyt..
        Mikäli venttiileissä ei ole liikaa heittoa, moottori säksättää remontin jälkeen ja asentaja oli havainnut nostimia olevan oikeasti rikki, niin eipä siinä muu auta, kuin vaihtaa nuo pakonostajat.

        EDIT: Melkoisen amatööri asentaja, jos on saanut jaon hyppäämään ketjukoneessa. Olisiko alunperinkin laittanut jaon sivuun...
        Last edited by kaol; 07-01-2011, 22:23.
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • ilzzu
          Bimmer Rookie
          • Jul 2010
          • 51
          • wärriö

          #5
          Originally posted by kaol View Post
          Mikäli venttiileissä ei ole liikaa heittoa, moottori säksättää remontin jälkeen ja asentaja oli havainnut nostimia olevan oikeasti rikki, niin eipä siinä muu auta, kuin vaihtaa nuo pakonostajat.

          EDIT: Melkoisen amatööri asentaja, jos on saanut jaon hyppäämään ketjukoneessa. Olisiko alunperinkin laittanut jaon sivuun...
          jotain selitti että oli pukannut autoa taaksepäin vaihde päällä:think:think

          ei tuon luokan firmoissa mielestäni saisi käydä noin.. onko nämä nostimet mahdollista ja miten helposti itse vaihdettavissa eli tarviiko mitään erikosis konsteja tai välineitä kun nokat on käytettävä irti?
          "mä en lähde ollenkaan spekuloimaan sitä, että syökö bensaa se mootori vai auto"

          Comment

          • ilzzu
            Bimmer Rookie
            • Jul 2010
            • 51
            • wärriö

            #6
            Originally posted by ilzzu View Post
            Elikkäs riittääkö että vaihtaa nuo pelkät pakopuolen nostimet? ensimmäisen kerran venttiilit menivät kun auto kävi ylikierroksilla ja autolla ajettiin noin 5km jälkeen haaverin.. onkohan ne entiset? auto ei ennen säklättänyt..
            eli kuinka toden näköistä on että kone alkaa nakuttamaan? (anteeksi tyhmyyteni, en vain oikeasti meinaa tajuta näistä..)
            "mä en lähde ollenkaan spekuloimaan sitä, että syökö bensaa se mootori vai auto"

            Comment

            • kaol
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 5007
              • Ilmajoki

              #7
              Originally posted by ilzzu View Post
              onko nämä nostimet mahdollista ja miten helposti itse vaihdettavissa eli tarviiko mitään erikosis konsteja tai välineitä kun nokat on käytettävä irti?
              Suht helposti nuo nostimet on vaihdettavissa. Osaavalta asentajalta ei pitäisi mennä yli 2h, joten kannattaa myös miettiä, että alkaako edes tekemään itse.
              Imunokkaa ei tarvitse irroittaa. Ainoat erikoistyökalut tarvitaan moottorin lukitsemiseen ja samalla myös ajoitusten määrittämiseen.
              Järjen kanssa kun rauhassa tekee, niin ei pitäisi olla ongelmia. Kokoaminen on tehtävä momenttiavaimen kanssa oikeisiin momentteihin.

              Manuaali tuohonkin moottoriin löytyy tuolta E36 FAQ alueelta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=58444

              Originally posted by ilzzu View Post
              eli kuinka toden näköistä on että kone alkaa nakuttamaan? (anteeksi tyhmyyteni, en vain oikeasti meinaa tajuta näistä..)
              Varmaksi tuota ei tiedä kuin kokeilemalla.
              Jos nostimissa ei ole öljynpainetta, niin venttiili aukeaa huomattavasti myöhemmin ja vähemmän, kuin sen pitäisi. Tällöin sylinteripaine kasvaa ja moottori alkaa todennäköisesti nakuttamaan.
              Varmaa on, että moottori säksättää. Pelkkä venttiilien säksätyskin on ikävää kuunneltavaa muuten hienoäänisestä moottorista.
              Kokeilemalla se selviää...

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by kaol View Post
                Tuossa näyttää olevan 12kpl uusia nostajia myynnissä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=209679
                En halua kenenkään pisneksiä sotkea mutta uudet alkuperäiset (24kpl) INA:n nostajat saa saksasta posteineen about 300e, merkittömistä tarvikenostimista en ole kuullut mitään hyvää
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by ilzzu View Post
                  jotain selitti että oli pukannut autoa taaksepäin vaihde päällä:think:think

                  ei tuon luokan firmoissa mielestäni saisi käydä noin.. onko nämä nostimet mahdollista ja miten helposti itse vaihdettavissa eli tarviiko mitään erikosis konsteja tai välineitä kun nokat on käytettävä irti?
                  Uskaltaisin väittää, että tosta moottorista ei saa jakoa hyppäämään, vaikka moottoria pyörittää väärinpäin.

                  En kyllä ymmärrä, kuinka nostajat voi vaurioitua tossa venttiili-mäntä -kosketuksessa itse säätömekanismin osalta. Sen ymmärrän, jos nokka "leikkaa kiinni" nostimen pintaan, mutta sellainen vaurio ei kyllä saa jäädä asentajalta huomaamatta.
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • ilzzu
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2010
                    • 51
                    • wärriö

                    #10
                    Originally posted by O-Peksi View Post
                    Uskaltaisin väittää, että tosta moottorista ei saa jakoa hyppäämään, vaikka moottoria pyörittää väärinpäin.

                    En kyllä ymmärrä, kuinka nostajat voi vaurioitua tossa venttiili-mäntä -kosketuksessa itse säätömekanismin osalta. Sen ymmärrän, jos nokka "leikkaa kiinni" nostimen pintaan, mutta sellainen vaurio ei kyllä saa jäädä asentajalta huomaamatta.
                    eli jos nokka leikkaa kiinni lienee nokkakin pilalla? taitaa huoltomies olla jämähtäny jonnekkin mosse ajalle..

                    eli toivotaan että kone toimii ja pelaa normaalisti, autoa odotellessa
                    "mä en lähde ollenkaan spekuloimaan sitä, että syökö bensaa se mootori vai auto"

                    Comment

                    • Mauritius
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 327
                      • KRS

                      #11
                      Miten M50 koneen nokat saa irroitettua ilman että särkyvät? Nokkien lukitustyökalu on vissiin sen verran harvinainen että ei taida joka puljusta löytyä?

                      Originally posted by kaol View Post
                      Suht helposti nuo nostimet on vaihdettavissa. Osaavalta asentajalta ei pitäisi mennä yli 2h, joten kannattaa myös miettiä, että alkaako edes tekemään itse.
                      Imunokkaa ei tarvitse irroittaa. Ainoat erikoistyökalut tarvitaan moottorin lukitsemiseen ja samalla myös ajoitusten määrittämiseen.
                      Järjen kanssa kun rauhassa tekee, niin ei pitäisi olla ongelmia. Kokoaminen on tehtävä momenttiavaimen kanssa oikeisiin momentteihin.

                      Manuaali tuohonkin moottoriin löytyy tuolta E36 FAQ alueelta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=58444

                      Varmaksi tuota ei tiedä kuin kokeilemalla.
                      Jos nostimissa ei ole öljynpainetta, niin venttiili aukeaa huomattavasti myöhemmin ja vähemmän, kuin sen pitäisi. Tällöin sylinteripaine kasvaa ja moottori alkaa todennäköisesti nakuttamaan.
                      Varmaa on, että moottori säksättää. Pelkkä venttiilien säksätyskin on ikävää kuunneltavaa muuten hienoäänisestä moottorista.

                      Comment

                      • Noppe
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 535
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by O-Peksi View Post
                        Uskaltaisin väittää, että tosta moottorista ei saa jakoa hyppäämään, vaikka moottoria pyörittää väärinpäin.
                        Jos se on tyrkänny autoa kun kansi ei oo ollu paikoillaan.

                        Comment

                        • Radon
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 463
                          • Suomi-Finland

                          #13
                          Originally posted by O-Peksi View Post
                          Uskaltaisin väittää, että tosta moottorista ei saa jakoa hyppäämään, vaikka moottoria pyörittää väärinpäin.

                          En kyllä ymmärrä, kuinka nostajat voi vaurioitua tossa venttiili-mäntä -kosketuksessa itse säätömekanismin osalta. Sen ymmärrän, jos nokka "leikkaa kiinni" nostimen pintaan, mutta sellainen vaurio ei kyllä saa jäädä asentajalta huomaamatta.
                          Kyllähän remontissa jako voi hypätä, vahinkoja sattuu joskus kohdalle.

                          Kyllä ne nostajat kipeätä ottaa, tahtoo tulla ahdasta siellä suunnalla. Mutta lähtökohtana kyllä yleisesti on että ne vaihdetaan automaattisesti jos on venttiili saanut kipeätä.

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Originally posted by Radon View Post
                            Kyllähän remontissa jako voi hypätä, vahinkoja sattuu joskus kohdalle.
                            Miten? :think
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • O-Peksi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2007
                              • 2775
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by Noppe View Post
                              Jos se on tyrkänny autoa kun kansi ei oo ollu paikoillaan.
                              En ite sanois tuota kyllä jaon hyppäämiseks. Kyllä toi ihan ajoitusvirhe on, jos ei oo aloittanut kasaamista tarkistamalla, että ykköspytyn mäntä on ykk:ssa.
                              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎