E34 540iA laatikko

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hörö
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 223

    #16
    Re: 5HP30

    Originally posted by Wackot
    Jenkkien vaihteistokatalogin mukaan 5HP30:stä ois käytetty E38 750 mallissa 1/95 ja 2/02 välisenä aikana. Pitääköhän tuo paikkansa ja jos pitää niin kait siihen laatikkoon on tehty päivityksiä tuossa matkalla? Onhan se alunperin kuitenkin 92 vuodelta...?
    E38 750:stä tehtiin -9/94-7/01....... Pitää paikkansa, E38 750:ssa on aina 5HP30. Kyllä siihen tehtiin muutoksia, kolmeen otteeseen. -4/95 asti oli ensimmäinen versio jossa todennäköisesti on myös se venttiilivika.

    Tarkennuksen vuoksi mainittakoon että se 1055 000 029 minkä mainitsin ed. viestissä koskee siis vain E34 540:stä ja E32 740:stä

    Siis:

    E34 540 & E32 740

    1055 000 010 (vanha versio)
    1055 000 029 (parannettu)

    E38 740

    1055 000 016 (vanha)
    1055 000 031 (parannettu)

    E38 750 (ja 850 M73)

    1055 000 017 (vanha)
    1055 000 032 (parannettu)

    E31 840

    1055 000 011 (vanha)
    1055 000 030 (parannettu)

    Originally posted by Jacek
    Tässä loistava esimerkki vastauksesta josta on todellista hyötyä
    Kiitti!

    Originally posted by Jacek
    540iA E34 löytyy poikkeuksellisen paljon vaihteistovikaisina saksasta ja hinnat ovat sen mukaisia. Jos tietää miten korjata ne edullisesti saa taatusti hyvin halvalla itselleen hienon auton.
    Veit jalat suustani. :wink:
    "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
    There's no one else to take the consequences
    See when the day is gone free & the night creeps up on me
    I take my B.M.W that's where I wanna be..."
    D.A.D. True Believer

    Comment

    • S.P.R
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1009
      • Oulu area

      #17
      offtopic

      Ja vielä hiukan offtopic.... Samaisen katalogin mukaan ainakin jenkit ovat tunkeneet 5HP30:Stä myös 96 mallisiin E39 540:siin. Euroopassa lienee ollut alusta asti 5HP24:sta?

      Comment

      • Hörö
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 223

        #18
        Jenkeissä E39:ssä oli 5HP30 1/97 asti. Euroopassa 9/96 asti. Yleinen mielipide toisella puolella rapakkoa tuntuu olevan se että 5HP30:stä pidetään parempana laatikkona kuin 5HP24:sta. Tiedä häntä, mutta ainakin 5HP30 kestää enemmän vääntöä.
        "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
        There's no one else to take the consequences
        See when the day is gone free & the night creeps up on me
        I take my B.M.W that's where I wanna be..."
        D.A.D. True Believer

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #19
          Näinhän se on, mitä isompi luku HPn jäljessä, sen isompi väännön kestävyys.

          Mutta se ei ihan koko totuutta kerro, sillä "mallisarjan" sisälläkin on (käsittääkseni) eroja. Esim. ZF4HP22:ssa (EH:lla tai ilman) saattaa olla eri määrä kytkin/kitkalevyja kytkinpakka A:ssa, ja sehän on mukana aina kun auto liikkuu eteenpäin. Eli (E28) 520iA:n laatikossa on vähemmän levyjä kuin (E28) 535:n, vaikka molemmissa onkin ZF4HP22.

          t: Timo

          Comment

          • Hörö
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 223

            #20
            Sen lisäksi esimerkiksi em. E28 520ia löytyy kahdeksalla eri laatikkoversiolla poislukien EH. :shock:

            Hieman selkeämmäksi homma tuli 5 vaihteisten myötä, kun BMW ryhtyi käyttämään omia laatikon tunnistenumeroita. Näistähän näkee vääntömomenttikestävyyden suoraan.

            5HP18=A5S 310Z

            5HP24=A5S 440Z

            5HP30=A5S 560Z
            "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
            There's no one else to take the consequences
            See when the day is gone free & the night creeps up on me
            I take my B.M.W that's where I wanna be..."
            D.A.D. True Believer

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #21
              Jeps, toi on paljon parempi systeemi, koska siitä tosiaankin näkee vääntökestävyyden johon se laatikko on tarkoitettu/mitoitettu.

              Jos ZF4HP22 olisi "koodattu" samoin, siitä olisi löytynyt kenties tämmöisiä (ihan suoraan hihasta nykäistyjä esimerkkejä):
              ZF4HP22 = A4S 220Z
              ZF4HP22 = A4S 260Z
              ZF4HP22 = A4S 290Z
              ZF4HP22 = A4S 320Z
              ZF4HP22 = A4S 380Z

              Tiedä häntä olisiko noin montaa eri vääntövarianttia löytynyt, mutta muutama kuitenkin. Ja nuo ylläolevat ZF4HP22 jutut on vain esimerkkejä, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

              t: Timo

              Comment

              • BMW540i
                Newbiemmer
                • Nov 2004
                • 8
                • Helsinki

                #22
                Itselläni on BMW 540iA vm. 1993. Yhdellä omistajalla ollut ennen mua. Kilometrejä on reilut 142 000, itse olen ajanut parissa kuukaudessa 5000km.

                Automaattilaatikkoni toimii kuin enkeli. Ei minkäänlaista vikaa. Edellinen omistaja on pitänyt autosta erinomaisen hyvää huolta. Ajattelin kuitenkin vaihtaa laatikosta öljyt ihan varmuuden vuoksi, vaikka noita kutsutaan life time -öljyiksi.

                Ainoa asia, mikä ärsyttää, on piipitys kun pistää pakin päälle. Voisikohan sen kytkeä pois päältä?

                Kaverilla on samanlainen 6-lovisena manuaalina. Sanoi mieluummin ajavansa minun autolla, tykästyi sen verran paljon.

                Ilmeisesti ohjaus on enemmän tehostettu automaatissa kuin manuaalissa? Näin hän väitti. Paikallaan pyörittäminen on vaivattomampaa, mutta tarvittava jämäkkyys ohjaukseen löytyy kovemmilla nopeuksilla.
                BMW540i vm. 1993

                Comment

                • Hörö
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 223

                  #23
                  Ai sä hankit ton "raidoitetun" Siisti! 8)

                  Originally posted by BMW540i
                  Ajattelin kuitenkin vaihtaa laatikosta öljyt ihan varmuuden vuoksi, vaikka noita kutsutaan life time -öljyiksi.
                  PITÄÄ vaihtaa. Ei ole sellaista öljyä kuin life time öljy. BMW:kin on ruvennut suosittelemaan noiden öljyjen vaihtamista. Varmista vaan että saat oikeat öljyt laatikkoon. Ja suodatin kans vaihtoon.

                  Originally posted by BMW540i
                  Ainoa asia, mikä ärsyttää, on piipitys kun pistää pakin päälle. Voisikohan sen kytkeä pois päältä?
                  Toi olikin jotain ihan uutta. Mistä se piipitys tulee?

                  Originally posted by BMW540i
                  Kaverilla on samanlainen 6-lovisena manuaalina. Sanoi mieluummin ajavansa minun autolla, tykästyi sen verran paljon.

                  Ilmeisesti ohjaus on enemmän tehostettu automaatissa kuin manuaalissa? Näin hän väitti. Paikallaan pyörittäminen on vaivattomampaa, mutta tarvittava jämäkkyys ohjaukseen löytyy kovemmilla nopeuksilla.
                  Tai sitten on niin että sulla on servotronic ja kaverillasi ei ole.
                  "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
                  There's no one else to take the consequences
                  See when the day is gone free & the night creeps up on me
                  I take my B.M.W that's where I wanna be..."
                  D.A.D. True Believer

                  Comment

                  • mukko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 5965
                    • Uleåborg

                    #24
                    Originally posted by Hörö
                    Ai sä hankit ton "raidoitetun" Siisti! 8)
                    Alpina-lookkerin siis :wink:
                    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                    Save the World, Fuck The Fuel Economy
                    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                    Comment

                    • BMW540i
                      Newbiemmer
                      • Nov 2004
                      • 8
                      • Helsinki

                      #25
                      Itse en välttämättä noista Alpina-raidoista välitä, mutta varmaan jonkinlaiset viirut jäävät, vaikka raidat poistaisi puhaltimella ja laittaisi vahan päälle. Mutta anti olla §:-)

                      Autossa oli myös korin värinen takaspoileri, vaadin, että se poistetaan. Läpiviennit paikattiin ja takakontti maalattiin. Työ tehtiin hyvin. 540-merkkiin takaboxissa en kajonnut §;-)

                      Piipitykseen vielä: kyseessä on samanlainen ääni kuin rekassa, joka peruuttaa §:-/ Eli ääni alkaa kun peruutusvaihteen kytkee päälle, piipitys noin sekunnin välein. Minun mielestä turha ääni. Kyse on siis vaan varoitusäänestä "Hei! Sulla on pakki päällä". Täysin turhaa.

                      Auto on toiminut kuin enkeli. Kirjoitin joskus tuulilasin huurtumisesta, mutta se ongelma on poistunut. Pienistä yksityiskohdista vielä.

                      Viime viikolla kojetauluun tuli teksti "Brake linings". Jarrupaloissa oli kyllä pintaa jäljellä, mutta tein kuten kojetaulu käski. Autoon vaihdetaan parasta aikaa jarrupaloja.

                      Yksi ärsyttävä teksti ajotietokoneessa vilkkuu: Catalyst. Check owner's guide". Kyse on katalysaattorin takana olevasta anturista, joka on sökönä. Ajattelin laittaa auton piuhoihin lähiaikoina. Varmaan vika on ainoastaan anturissa, koska päästöarvot autossa olivat testauksessa erinomaiset. Ja täällähän on ollut keskustelua noista antureista.

                      Toivottavasti teksti häippäsee sen jälkeen kun antura on vaihdettu. Pieni mutta ikävä yksityiskohta kun mittarin yhteydessä toimiva ajotietokoneen näyttö herjaa koko ajan tuota tekstiä. Mutta katsotaan miten käy.
                      BMW540i vm. 1993

                      Comment

                      • BMW540i
                        Newbiemmer
                        • Nov 2004
                        • 8
                        • Helsinki

                        #26
                        Jeps! Soitin BMW-liikkeeseen. Automaattilaatikkoon öljyt 140e, suodatin 50e, työ 120e ja piuhoihin kytkeminen 90e. Tasan 400e!

                        Hankin itse tehtaan suosittamat öljyt ja suodattimen automaattilaatokkoon jostain muualta. Kaverilla oma korjaamo ja hänellä 540i manuaalina. Ei varmaan maksa saman verran. Mutta toi piuhoihin kytkeminen täytyy tehdä.
                        BMW540i vm. 1993

                        Comment

                        • xprt
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2004
                          • 38
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by BMW540i
                          Jeps! Soitin BMW-liikkeeseen. Automaattilaatikkoon öljyt 140e, suodatin 50e, työ 120e ja piuhoihin kytkeminen 90e. Tasan 400e!

                          Hankin itse tehtaan suosittamat öljyt ja suodattimen automaattilaatokkoon jostain muualta. Kaverilla oma korjaamo ja hänellä 540i manuaalina. Ei varmaan maksa saman verran. Mutta toi piuhoihin kytkeminen täytyy tehdä.
                          Täällä Oulussa maksoi 5HP30 öljyn+suodattimen vaihto "vain" 201 euroa, ks.



                          Mielenkiintoinen aihe, alkoi mietityttämään että mitähän tyyppivikoja oman 9/1995 valmistetun auton laatikossa voi olla. Tosin jos loota kestää 560nm väännön niin pitäisi olla huoleton peli 728:ssa kun vääntöä motista löytyy vain puolet tuosta..

                          Yleistä tietoa automaateista: http://www.ajovalo.net/automaattivaihteistot.htm

                          Comment

                          • Hörö
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 223

                            #28
                            Originally posted by BMW540i
                            Piipitykseen vielä: kyseessä on samanlainen ääni kuin rekassa, joka peruuttaa §:-/ Eli ääni alkaa kun peruutusvaihteen kytkee päälle, piipitys noin sekunnin välein. Minun mielestä turha ääni. Kyse on siis vaan varoitusäänestä "Hei! Sulla on pakki päällä". Täysin turhaa.
                            Siis.....onko sulla parkkitutkaa?

                            Originally posted by xprt
                            Täällä Oulussa maksoi 5HP30 öljyn+suodattimen vaihto "vain" 201 euroa
                            728:ssa on 5HP18. -95 5HP18 ei pitäisi olla mitään kummempia vikoja enää, mitä nyt on vähän vaihdettu lastua ohjainboksissa ja vaijereita kun on vaihtanut "rumasti". Kokonaan toinen juttu on sitten ongelmat mitä on tullut siitä lifetime öljystä.
                            "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
                            There's no one else to take the consequences
                            See when the day is gone free & the night creeps up on me
                            I take my B.M.W that's where I wanna be..."
                            D.A.D. True Believer

                            Comment

                            • xprt
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 38
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by Hörö
                              Originally posted by xprt
                              Täällä Oulussa maksoi 5HP30 öljyn+suodattimen vaihto "vain" 201 euroa
                              728:ssa on 5HP18. -95 5HP18 ei pitäisi olla mitään kummempia vikoja enää, mitä nyt on vähän vaihdettu lastua ohjainboksissa ja vaijereita kun on vaihtanut "rumasti". Kokonaan toinen juttu on sitten ongelmat mitä on tullut siitä lifetime öljystä.
                              Kiitos korjauksesta + asiallisesta informaatiosta. Piti ihan ETK:sta vielä katsoa että kyseessä todella on A5S310Z eli 5HP18. Jotenkin olin fiksautunut tuohon 5HP30:n kun olen lukenut noita jenkki-E38-sivustoja niin paljon ja siellähän ei 740:stä pienempikoneisempaa ole saanut (paitsi ehkä dieselinä).

                              Lisäys: näyttäisi olevan minulla sama laatikko kuin E36 M3:ssa :-)



                              Satutko tietämään, voiko kaikissa 5HP18:ssa käyttää Dexron III:sta Esso ATF LT71141:n sijaan vai onko laatikon rakennetta muutettu jotenkin -95 tienoilla että sen jälkeen valmistetuissa on pakko käyttää Essoa? Taulukossa kun on 3/93-11/95 E34 530i:lle suosituksena Dexron.

                              Edit: löysin vastauksen itsekin; http://www.zf-group.com/pdf/OilReferenceGuide.pdf kertoo että jos tyyppikilpi on musta niin Dexronia ja jos vihreä niin Essoa.

                              Comment

                              • BMW540i
                                Newbiemmer
                                • Nov 2004
                                • 8
                                • Helsinki

                                #30
                                Juu ei ole parkkitutkaa. Ihme homma kokonaisuudessaan.
                                BMW540i vm. 1993

                                Comment

                                Working...
                                X