Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 ei pihahdakkaan. ajonesto??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JML
    Bimmer Rookie
    • Dec 2009
    • 112
    • Jämsä

    #31
    Eikös nuo A ja C oo kumpikin plussaa? Startin runko on miinusta. Herätteen tullessa solenoidille se pukkaa startin hammaspyörän vauhtipyörälle ja A:n kautta kytkeytyy positiivinen jännite startille, eli siis A ja C kytkeytyy. Näin minä asian olen ymmärtänyt vaikken sähkömies olekaan...

    Kyllä minullekin on traktorihommissa tuttu tuo hieman väkivaltainen startti, eli kytkeä A ja C ruuvimeisselillä yhteen.


    Originally posted by Cell View Post
    Plussa ja miinus ruuvimeisselillä yhteen, noh, ainakin varmaan asentaja starttaa

    Comment

    • Jartza 528
      Newbiemmer
      • Nov 2009
      • 25
      • Oulu

      #32
      Originally posted by JML View Post
      Eikös nuo A ja C oo kumpikin plussaa? Startin runko on miinusta. Herätteen tullessa solenoidille se pukkaa startin hammaspyörän vauhtipyörälle ja A:n kautta kytkeytyy positiivinen jännite startille, eli siis A ja C kytkeytyy. Näin minä asian olen ymmärtänyt vaikken sähkömies olekaan...

      Kyllä minullekin on traktorihommissa tuttu tuo hieman väkivaltainen startti, eli kytkeä A ja C ruuvimeisselillä yhteen.
      Kyllähän se näin on
      E70 X5 3,0 dA -07

      EX- E53 X5 3,0 dA -04 facelift 300++hv/650Nm
      EX- E53 X5 3,0 dA -03
      EX- Jeep Grand Cherokee 2,7 GRD -02 220 Hv/560Nm
      Ex- E39 530 dA Touring -01
      Ex- E46 320 dA Touring -00 170 Hv/370 Nm
      Ex- Chevy Van 6.2d -89
      Ex- A4 Avant 2.4 -99
      Ex- E39 528iA -96
      ym..

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #33
        Originally posted by Jartza 528 View Post
        Kyllähän se näin on
        Näinhän se ei ole, vaikka lähelle kuitenkin.

        Originally posted by Cell View Post
        Plussa ja miinus ruuvimeisselillä yhteen, noh, ainakin varmaan asentaja starttaa
        No nämä navathan ovat yhteydessä toisiin aina kun startti pyörii...

        Tuossa solenoidissa on 4 napaa, yksi ei näy.

        A=Päävirta suoraan akun + navalta.
        B=Kevenninreleen ohjausnapa.
        C=Starttimoottorin syöttö.

        Ja se ei näkyvissä oleva napa siellä alla on se virtalukolta tuleva heräte, millä startti kytketään päälle.

        Kun avain käännetään käynnistys asentoon syötetään +12v siihen alimpaan napaan.

        Tällöin solenoidin vetokäämi vetää solenoidin toiseen reunaan, samalla solenoidi siirtää haarukalla bendixlaitteen vauhtipyörän kehällä. Pitokäämi solenoidin sisällä pitää solenoidin siellä toisessa reunassa, samalla solenoidi yhdistää navat A ja C toisiinsa, tällöin käynnistin alkaa pyöriä. Napa B on maadoitettu kaikkissa muissa tilanteissa paitsi solenoidin vetäessä, silloin maadoitus katkeaa ja kevenninrele katkaisee virran esim. valoilta, puhaltimelta, sähkölaseilta yms. että virta varmasti riittää startin pyörittämiseen.

        Napojen A ja C oikosuljenta ei

        A: käynnistä autoa
        B: synnytä massiivista oikosulkua

        vaan pyörittää starttia, joskaan solenoidi ei vedä, jolloin startti vain pyörii "yksikseen".
        Last edited by Rocla; 16-02-2011, 14:25.
        Olli.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #34
          Originally posted by Rocla View Post
          No nämä navathan ovat yhteydessä toisiin aina kun startti pyörii...

          Napojen A ja C oikosuljenta ei

          A: käynnistä autoa
          B: synnytä massiivista oikosulkua

          vaan pyörittää starttia, joskaan solenoidi ei vedä, jolloin startti vain pyörii "yksikseen".
          Tottahan tuo, joutui vaan kommentoimaan kun lainauksessa kirjoittaja toteaa että A on varmasti plus ja C on maa, ja sitten ilman sen kummempia selittelyjä ehdotetaan laittamaan niiden (plussan ja miinuksen) väliin ruuvimeisseli.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #35
            Originally posted by Cell View Post
            Tottahan tuo, joutui vaan kommentoimaan kun lainauksessa kirjoittaja toteaa että A on varmasti plus ja C on maa, ja sitten ilman sen kummempia selittelyjä ehdotetaan laittamaan niiden (plussan ja miinuksen) väliin ruuvimeisseli.
            Juu mää luin sieltä ja täältä ja missasin tuommoisen.
            Olli.

            Comment

            • mikkam
              Bimmer Rookie
              • Dec 2010
              • 32
              • Hämeenlinna

              #36
              Originally posted by Rocla View Post
              No nämä navathan ovat yhteydessä toisiin aina kun startti pyörii...

              Napojen A ja C oikosuljenta ei

              A: käynnistä autoa
              B: synnytä massiivista oikosulkua

              vaan pyörittää starttia, joskaan solenoidi ei vedä, jolloin startti vain pyörii "yksikseen".
              juurikin tolla tavalla aikasemmin starttia pyörittelinkin. pitääpä mennä mittarin kanssa uudestaan könyään konepellin alle ja ihmetteleen tuloksia! onneks pakkasta enään 15..
              -- e38 728iA 1996
              -- e46 316i 1999 sport2000 -ex
              -- e34 525iA 1990 -ex
              -- e36 318i 1992 -ex
              -- e34 525i 1990 -ex
              -- e30 325ix 1990 touring -ex
              -- e34 520iA 1989 -ex
              -- e30 316i 1990 -ex

              Comment

              • mikkam
                Bimmer Rookie
                • Dec 2010
                • 32
                • Hämeenlinna

                #37
                Elonmerkkejä!

                joo! virrat päälle -> kaapeli plussalta sinne solenoidin napaan mihin menee keltamusta johto (kuvassa alimmaisena piilossa) ja johan hörähti laakista tulille ja viikon seisseenä 20 pakkasessa!

                seuraavaksi tutkailemaan miks virta ei virtalukonpohjan kautta kulje.. vaihtoon?
                -- e38 728iA 1996
                -- e46 316i 1999 sport2000 -ex
                -- e34 525iA 1990 -ex
                -- e36 318i 1992 -ex
                -- e34 525i 1990 -ex
                -- e30 325ix 1990 touring -ex
                -- e34 520iA 1989 -ex
                -- e30 316i 1990 -ex

                Comment

                • mikkam
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2010
                  • 32
                  • Hämeenlinna

                  #38
                  Mitkä navat yhteen?

                  Tommosen kuvan nappasin virtalukon pohjasta: http://i1189.photobucket.com/albums/...8022011291.jpg.

                  Mitkä navat yhdistyy (pitäis yhdistyä) startattaessa? Toi keltamusta piuha menee ainakin solenoidille asti.
                  -- e38 728iA 1996
                  -- e46 316i 1999 sport2000 -ex
                  -- e34 525iA 1990 -ex
                  -- e36 318i 1992 -ex
                  -- e34 525i 1990 -ex
                  -- e30 325ix 1990 touring -ex
                  -- e34 520iA 1989 -ex
                  -- e30 316i 1990 -ex

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #39
                    Originally posted by mikkam View Post
                    Tommosen kuvan nappasin virtalukon pohjasta: http://i1189.photobucket.com/albums/...8022011291.jpg.

                    Mitkä navat yhdistyy (pitäis yhdistyä) startattaessa? Toi keltamusta piuha menee ainakin solenoidille asti.
                    Punainen ja kelta/musta.
                    Olli.

                    Comment

                    • mikkam
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2010
                      • 32
                      • Hämeenlinna

                      #40
                      Originally posted by Rocla View Post
                      Punainen ja kelta/musta.
                      jep ei sano mitään kun hyppylangalla yhdistää..
                      -- e38 728iA 1996
                      -- e46 316i 1999 sport2000 -ex
                      -- e34 525iA 1990 -ex
                      -- e36 318i 1992 -ex
                      -- e34 525i 1990 -ex
                      -- e30 325ix 1990 touring -ex
                      -- e34 520iA 1989 -ex
                      -- e30 316i 1990 -ex

                      Comment

                      • MasterGuruOFengines
                        Newbiemmer
                        • Jun 2010
                        • 26
                        • Panelia

                        #41
                        Originally posted by mikkam View Post
                        jep ei sano mitään kun hyppylangalla yhdistää..
                        Toi on kyllä outoo ettei sano mitään vaikka hyppylangalla yhdistää...? Punaiseen kun tulee jatkuva plussa riippumatta siitä onko virtalukossa avainta ollenkaan saati avain käännettynä johonki asentoon...
                        nykyiset: E39 523i -00, E39 "520"ia - 96, 525iA Ex. Diblomat -89, 520i M50 -90 ( tuned ), 520i tbo Mosselmann - 88 M20B27

                        Ex. 323i -81, 628iA -82, E28 535i -86, 520i -90

                        Comment

                        • mikkam
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2010
                          • 32
                          • Hämeenlinna

                          #42
                          Originally posted by MasterGuruOFengines View Post
                          Toi on kyllä outoo ettei sano mitään vaikka hyppylangalla yhdistää...? Punaiseen kun tulee jatkuva plussa riippumatta siitä onko virtalukossa avainta ollenkaan saati avain käännettynä johonki asentoon...
                          mistähän lie piuha sit poikki..
                          -- e38 728iA 1996
                          -- e46 316i 1999 sport2000 -ex
                          -- e34 525iA 1990 -ex
                          -- e36 318i 1992 -ex
                          -- e34 525i 1990 -ex
                          -- e30 325ix 1990 touring -ex
                          -- e34 520iA 1989 -ex
                          -- e30 316i 1990 -ex

                          Comment

                          • MasterGuruOFengines
                            Newbiemmer
                            • Jun 2010
                            • 26
                            • Panelia

                            #43
                            Originally posted by mikkam View Post
                            mistähän lie piuha sit poikki..
                            Todennäköisesti se solenoidin ohjausvirta ei kulje perille asti... Käsittääkseni siellä on joku rele jonka kautta toi piuha kulkee virtalukolta solenoidille...

                            Syötä akkulaturilla virtaa solenoidin päästä ja kokeilet mihin asti virta kulkee... Varmaankaan ei tule virtalukolle asti... Enkä enää ulkoa muista onko E24:ssa jokin ohjausrele virtalukon ja solenoidin ohjausvirran välillä...

                            Tuoreemmalla muistilla varustetut kertokoon : ) !
                            nykyiset: E39 523i -00, E39 "520"ia - 96, 525iA Ex. Diblomat -89, 520i M50 -90 ( tuned ), 520i tbo Mosselmann - 88 M20B27

                            Ex. 323i -81, 628iA -82, E28 535i -86, 520i -90

                            Comment

                            • mikkam
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2010
                              • 32
                              • Hämeenlinna

                              #44
                              KYLLÄ! Edellinen postaaja oli täysin oikeassa!

                              Ajelimpa rallia hieman tossa muutama päivä taaksepäin, pikku kenosessa tuli rykästyä johonki pattiin ja tuntu vaan kun jalassa tuntu pieni "osuma". Vähän ajan päästä nykäsin parkkiin ja huomasin että joku rele pyörii kuskin jalkatilassa. Hetken kattelin ja virtalukon takana (avaimen puolella) oli releelle tarkotettu pesä klipsuilla kiinni ratin rungossa. Rele kiinni -> avaimella käyntiin, voi mitä juhlaa .

                              Alko jo hävettään toi virrat päälle -> pelti auki -> hyppylanka solenoidilta akun plus napaan -starttailu kun pakko oli päästä liikkuun .

                              Kiitän!
                              -- e38 728iA 1996
                              -- e46 316i 1999 sport2000 -ex
                              -- e34 525iA 1990 -ex
                              -- e36 318i 1992 -ex
                              -- e34 525i 1990 -ex
                              -- e30 325ix 1990 touring -ex
                              -- e34 520iA 1989 -ex
                              -- e30 316i 1990 -ex

                              Comment

                              • sepi79
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2010
                                • 264
                                • Nokia

                                #45
                                Olisiko jollain apuja ongelmaan? Auto on e34 518 vuodelta 92.

                                Menin aamulla autoon, laitoin sumuvalokytkimen vasemmalle puolelle reiän peitelevyä joka pääsi putoamaan kojelaudan sisään. Ropelsin keskikonsolin vasemman reunan kohdilta muovien välistä josko peitelevy löytyisi mutta kun ei heti käteen osunut niin päätin kaivella myöhemmin paremmalla ajalla.

                                Samaisten muovien takana on defan hälyttimen johto joka menee sisätilatutkalle vaihdekepin eteen sekä toinen ohut johto joka menee jonnekkin. Ohut johto oli rispaantunut poikki ja kuoren sisällä oli punainen johto sekä kuparinen vaippa. Ohuen piuhan toinen pää taisi mennä kuskin puolen A-pilarin sisällä jonnekkin kattoa kohti.

                                Purin koko helvetin ratin alaosan paljaaksi enkä löytänyt muuta kun yhden ohuen keltaisen johdon roikkumassa vapaana, kaksi harmaata katkennutta johtoa, defan hälyttimen isomman boksin ja hiekkaa. Startti ei pyöri edes hyppylangalla virtalukon pohjasta. Akku on täynnä ja kaikki muu toimii paitsi startti. Ei auttanut startin/solenoidin koputtelu, kiroileminen eikä uhkailu.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎