E34 520mosselman ja kasa kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jantzu
    Newbiemmer
    • Mar 2011
    • 18
    • sjoki

    E34 520mosselman ja kasa kysymyksiä

    Hommasin tuomosen 520 -88 mosselmanin,josta sitten katkesi jakohihna ja venttili tietysti meni kieroksi.
    en ole vielä purkanut,mutta laitoin uudet jokpään osat ja auto ei käynisty.merkit on kohillaan.

    Onko vaarana että männissä on reiät?

    Mites kun kahtoo noita muita 520 turbo bemareita(youtube),niin niissä on ilmamäärä mittari painepuolella ja minulla se on imupuolella.Miten vaikuttaa kun se on sielä paine puolella.hyödyt ja haitat?

    Onko noita järkevää virittää kun noissahan on noita kansi ongelmia ollut.
    Tällä hetkellä ahdot 0,6 ja penkitetty joskus 0,45 188hp (paperit on)

    Mitenkä noissa nuo ecu hommat,onko niissä joku oikotie onnen.Eli esim:mitsuissa oli mahdollisuus ohjelmoida eprommi uudelleen.

    Lukko peräähän tuossa ei taida olla?ainakin tuntus siltä.En kerinnyt hirveesti ajella ennekuin katkesi hihna.
  • 525TurboIC
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 663
    • Pomarkku

    #2
    Ei se käynnisty ku venttiilit on solmussa... enempi vaan tulee tuhoa ku yrittää käynnistää...

    Comment

    • FbonE
      BTCF Member
      • Jun 2006
      • 874
      • Pori

      #3
      Suosiolla koitat miten se pyörii ihan käsivoimin, venat siellä kyllä solmussa on suurella todennäkösyydellä ja ahdistaa josakin vaiheessa kierrosta.

      Kyllä se 0,8 pitäs pystyä ottaa kevyesti kunhan kattoo ettei nakuta saati mene laihalle. Varovasti nostellen ja tarkkaa seuraamista.

      Onko sulla By-pass? Kuulin vaan tuossa että vetää herkästi laihalle jos imupuolella ja normi dumpilla.
      Ohjaukseen suosittelisin ennemmin budjetti megaa tai muuta ohjausta vakion tilalle jos meinaa nostella paineita.

      Ite tuli kanssa hankittua mosse juurikin muutama kuukausi sitten.
      Kulkineet:E61 525döö
      ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
      -Pori Connection-
      bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

      Comment

      • Jantzu
        Newbiemmer
        • Mar 2011
        • 18
        • sjoki

        #4
        Originally posted by FbonE View Post
        Suosiolla koitat miten se pyörii ihan käsivoimin, venat siellä kyllä solmussa on suurella todennäkösyydellä ja ahdistaa josakin vaiheessa kierrosta.

        Kyllä se 0,8 pitäs pystyä ottaa kevyesti kunhan kattoo ettei nakuta saati mene laihalle. Varovasti nostellen ja tarkkaa seuraamista.

        Onko sulla By-pass? Kuulin vaan tuossa että vetää herkästi laihalle jos imupuolella ja normi dumpilla.
        Ohjaukseen suosittelisin ennemmin budjetti megaa tai muuta ohjausta vakion tilalle jos meinaa nostella paineita.

        Ite tuli kanssa hankittua mosse juurikin muutama kuukausi sitten.
        Onko sinun mossessa se määrämittari imu vai painepuolella?
        Konetta on pyöritetty käsin ja startaten uusilla jakopään osilla,ja ei käynisty eikä jumita mikää.Varmaan venat mennyt solmuun,uusi kansi kyllä tulossa.
        By-passia ei ole.eikä dumppia,tuskin laittelen kun ei siitä sen kummempaa hyötyä ole.

        0.8bar tuntuu aika hurjalta vakio koneeseen?eikö mosseissa ole vakio männät ja kanget?


        Mites kun jotkut sanoo että on "säädettävä" määrämittari?

        Comment

        • FbonE
          BTCF Member
          • Jun 2006
          • 874
          • Pori

          #5
          Mulla on painepuolella ilmamassamittari.
          Sitä mittaria saa kyllä säädettyä hiukan kun ottaa kannen auki ja kiekkoa siirtelee ja kuusiokolosta saa tyhjäkäyntiseoksia säädeltyä.
          Itellä tosin on kuusio ummessa ja bensapaineilla sekä imm säädetty sinnepäin toistaseksi, rikkaalla se käy mut ei ainakaan soppa lopu kesken.

          Jossei välijäähyä saati dummpia/by-passia löydy niin laskisin ahdot suosiolla 0,4 joka vakiona on.
          Rikkoo vaan kuumalla ilmalla nopeasti koneen kun alkaa nakuttamaan varsinkin jos ei ole seosmittaria jolla saa hiukan pelivaraa kun näkee hiukan mitä tapahtuu.

          Dumpilla/by-passilla säästät ahdinta kun kaasunpäästön jälkeen se ei tee paineiskua ahtimelle vaan pääsee maailmalle. Sakkaus on kiva ääni mutta tekee huonoa ajan kanssa.

          Kyllä ne hilut kestää ahtoja jos vaan muuten on säädöt kohdillaan mutta niitä ei vakio motronicilla kauheasti saa säädeltyä. Mitä isommat ahdot niin nopeempaa joudut huoltoja tekemään sanoisin.
          Kulkineet:E61 525döö
          ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
          -Pori Connection-
          bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

          Comment

          • Jantzu
            Newbiemmer
            • Mar 2011
            • 18
            • sjoki

            #6
            Originally posted by FbonE View Post
            Mulla on painepuolella ilmamassamittari.
            Sitä mittaria saa kyllä säädettyä hiukan kun ottaa kannen auki ja kiekkoa siirtelee ja kuusiokolosta saa tyhjäkäyntiseoksia säädeltyä.
            Itellä tosin on kuusio ummessa ja bensapaineilla sekä imm säädetty sinnepäin toistaseksi, rikkaalla se käy mut ei ainakaan soppa lopu kesken.

            Jossei välijäähyä saati dummpia/by-passia löydy niin laskisin ahdot suosiolla 0,4 joka vakiona on.
            Rikkoo vaan kuumalla ilmalla nopeasti koneen kun alkaa nakuttamaan varsinkin jos ei ole seosmittaria jolla saa hiukan pelivaraa kun näkee hiukan mitä tapahtuu.

            Dumpilla/by-passilla säästät ahdinta kun kaasunpäästön jälkeen se ei tee paineiskua ahtimelle vaan pääsee maailmalle. Sakkaus on kiva ääni mutta tekee huonoa ajan kanssa.

            Kyllä ne hilut kestää ahtoja jos vaan muuten on säädöt kohdillaan mutta niitä ei vakio motronicilla kauheasti saa säädeltyä. Mitä isommat ahdot niin nopeempaa joudut huoltoja tekemään sanoisin.
            Mitäs hyötyä siitä on kun se ilmamäärämittari on painepuolella?
            Isompi cooleri on kyllä,mutta ei vielä asennettua.ajattelin hommata kertovan pa säätimen siihen ja laajakaista seosmittarin.Dumpin jätän vielä kaupan hyllyyn.Edellinen turbo mitsu kesti ilman dumppia reipas 2vuotta ilman mitään ongelmia turbon kanssa.

            Comment

            • Thuuning
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2007
              • 380
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Jantzu View Post
              Onko sinun mossessa se määrämittari imu vai painepuolella?
              Konetta on pyöritetty käsin ja startaten uusilla jakopään osilla,ja ei käynisty eikä jumita mikää.Varmaan venat mennyt solmuun,uusi kansi kyllä tulossa.
              By-passia ei ole.eikä dumppia,tuskin laittelen kun ei siitä sen kummempaa hyötyä ole.

              0.8bar tuntuu aika hurjalta vakio koneeseen?eikö mosseissa ole vakio männät ja kanget?


              Mites kun jotkut sanoo että on "säädettävä" määrämittari?

              Ensinnäkin osanotot venttiileille.

              Alkuperäsissä mosseissa on imupuolella se määrämittari ja siellä se toimii hyvin ja kestää. (omakohtainen kokemus)

              0,8baaria kestää helposti vakiokone kunhan on säädetty oikein ja bensansaanti kunnossa ja kipinä eli tulpat.

              Joo vakio m20 männät ja kanget on mosseissa.

              Kyllä, määrämittarit on säädettäviä ja todella tarkastikkin ne pystyy säätään, tarvii vaan laajakaistan siihen että näkee missä mennään.
              Me ollaan jo eellä

              nyk. Top Sickret

              BMW ex.

              E34 M5
              E36 325 Cabriolet
              E30 325 IX
              E34 520i Turbo
              E34 525i
              E30 320i
              E21 320i
              E21 323i
              E21 315/320
              E10 2002 Yellow

              Comment

              • Jantzu
                Newbiemmer
                • Mar 2011
                • 18
                • sjoki

                #8
                Originally posted by Thuuning View Post
                Ensinnäkin osanotot venttiileille.

                Alkuperäsissä mosseissa on imupuolella se määrämittari ja siellä se toimii hyvin ja kestää. (omakohtainen kokemus)

                0,8baaria kestää helposti vakiokone kunhan on säädetty oikein ja bensansaanti kunnossa ja kipinä eli tulpat.

                Joo vakio m20 männät ja kanget on mosseissa.

                Kyllä, määrämittarit on säädettäviä ja todella tarkastikkin ne pystyy säätään, tarvii vaan laajakaistan siihen että näkee missä mennään.
                Elikkä määrämittari pysyy imupuolella.Onkos tuossa mitään väliä minkä kansi pahvin tuohon nyt ostaa?eli tilaanko vaan ihan normi pahvin

                Comment

                • Thuuning
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2007
                  • 380
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Jantzu View Post
                  Elikkä määrämittari pysyy imupuolella.Onkos tuossa mitään väliä minkä kansi pahvin tuohon nyt ostaa?eli tilaanko vaan ihan normi pahvin

                  Joo on väliä.. Kannattaa kysellä tarvikkeesta semmosta n. 2mm massapahvia niin se kestää pikkusen paremmin ja saa ahtoja sitten laitettua myöhemmin enemmän.

                  Itse ostin joskus kaverilta tuommosen pahvin mut en kysynyt sitten mistä se hommannu mut luulis tarviketorilta tai jostain tarvikeliikkeestä tai marmoritiskiltä saavan..

                  Joku vois infota jos tietoa mistä saa noita paksumpia massapahveja?? :think


                  Yksi vaihtoehto on myös cometicin metallitiiviste ja tietenkin ne arpin pinnapultit kannattais satsata myös..
                  Me ollaan jo eellä

                  nyk. Top Sickret

                  BMW ex.

                  E34 M5
                  E36 325 Cabriolet
                  E30 325 IX
                  E34 520i Turbo
                  E34 525i
                  E30 320i
                  E21 320i
                  E21 323i
                  E21 315/320
                  E10 2002 Yellow

                  Comment

                  • Jantzu
                    Newbiemmer
                    • Mar 2011
                    • 18
                    • sjoki

                    #10
                    Originally posted by Thuuning View Post
                    Joo on väliä.. Kannattaa kysellä tarvikkeesta semmosta n. 2mm massapahvia niin se kestää pikkusen paremmin ja saa ahtoja sitten laitettua myöhemmin enemmän.

                    Itse ostin joskus kaverilta tuommosen pahvin mut en kysynyt sitten mistä se hommannu mut luulis tarviketorilta tai jostain tarvikeliikkeestä tai marmoritiskiltä saavan..

                    Joku vois infota jos tietoa mistä saa noita paksumpia massapahveja?? :think


                    Yksi vaihtoehto on myös cometicin metallitiiviste ja tietenkin ne arpin pinnapultit kannattais satsata myös..
                    Joo,tänne vois kyllä laittaa tietoa että mistä sen massapahvin löytäs.
                    Onko noissa koneissa muita heikkoja paikkoja kuin tuo kansi?

                    Tuossahan on tuo suuren suuri vakio mossen välijäähy,niin miten paljon se ahistaa sitten tuossa?
                    Last edited by Jantzu; 06-03-2011, 17:06.

                    Comment

                    • Jantzu
                      Newbiemmer
                      • Mar 2011
                      • 18
                      • sjoki

                      #11
                      Käykös tuossa pakosarja toisin päin,eli silleesti että ahdin tulee ylös eikä alaspäin,muutamassa mossessa vaan nähnyt ,vai pitääkö pakosarja ostaa uus jos haluaa turbo ylöspäin.
                      Hiukan vaikeesti selitetty mutta koittaaka saada selvää

                      Comment

                      • Thuuning
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2007
                        • 380
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Jantzu View Post
                        Käykös tuossa pakosarja toisin päin,eli silleesti että ahdin tulee ylös eikä alaspäin,muutamassa mossessa vaan nähnyt ,vai pitääkö pakosarja ostaa uus jos haluaa turbo ylöspäin.
                        Hiukan vaikeesti selitetty mutta koittaaka saada selvää

                        Se pakosatsi passaa suoraan toisinpäin eli turbo ylöspäin MUTTA joutuu tekeen sellasen "laippa adapterin" koska kun käännät mosselin satsin niin se laippa jää sellaseen tyhmään asentoon ettei turboa saa suoraan siihen muttakun tekasee sellasen about 90 asteen kulmassa olevan putkenpätkän ja kummassakin päässä ne t3 laipat niin sillä saa ahtimen sit siihen koneen etulaitaan ylös, muutenhan se ahdin on siel alhaalla "perällä".

                        Ja toinen MUTTA. eli ku satsi on silleen että turbo ylöspäin niin jos sulla on se alkuperänen hukkaportin paikka käytössä niin siihenkin pitää tehdä sellainen "adapteri" että hukkiksen saa mahdutettua.


                        Itse kun laitoin tuohon mosselin satsiin ison ahtimen niin päädyin vaan jättämään sen sarjan niinku se kuuluuki niin sain hukkiksen omalle paikalle ja turbo mahtui suoraan, vain palkista joutui pikkupalasen rälläköimään irti kun imukotelo ei mahtunut muuten

                        Eli tälleen:

                        Me ollaan jo eellä

                        nyk. Top Sickret

                        BMW ex.

                        E34 M5
                        E36 325 Cabriolet
                        E30 325 IX
                        E34 520i Turbo
                        E34 525i
                        E30 320i
                        E21 320i
                        E21 323i
                        E21 315/320
                        E10 2002 Yellow

                        Comment

                        • Jantzu
                          Newbiemmer
                          • Mar 2011
                          • 18
                          • sjoki

                          #13
                          Originally posted by Thuuning View Post
                          Se pakosatsi passaa suoraan toisinpäin eli turbo ylöspäin MUTTA joutuu tekeen sellasen "laippa adapterin" koska kun käännät mosselin satsin niin se laippa jää sellaseen tyhmään asentoon ettei turboa saa suoraan siihen muttakun tekasee sellasen about 90 asteen kulmassa olevan putkenpätkän ja kummassakin päässä ne t3 laipat niin sillä saa ahtimen sit siihen koneen etulaitaan ylös, muutenhan se ahdin on siel alhaalla "perällä".

                          Ja toinen MUTTA. eli ku satsi on silleen että turbo ylöspäin niin jos sulla on se alkuperänen hukkaportin paikka käytössä niin siihenkin pitää tehdä sellainen "adapteri" että hukkiksen saa mahdutettua.


                          Itse kun laitoin tuohon mosselin satsiin ison ahtimen niin päädyin vaan jättämään sen sarjan niinku se kuuluuki niin sain hukkiksen omalle paikalle ja turbo mahtui suoraan, vain palkista joutui pikkupalasen rälläköimään irti kun imukotelo ei mahtunut muuten

                          Eli tälleen:

                          Mulla on turbossa itessään hukkis,ei ole tuossa pakosarjassa niinkuin sinulla.
                          Taidan tässäkin tapauksessa pysyä ihan mossen omissa asennoissa,ei sillä taida olla muuta merkitystä kuin ulkonäössä.

                          Comment

                          • anza(kla)
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 969
                            • kokkola

                            #14
                            tarvike liikkeestä saa tuota paksumpaa 2.03mm vahvaa pahvia.

                            saa toki marmorilta,mutta itse hain varaosa liikkeestä tiipparin ja juuri tuon 2.03mm paksun ja maksoi muistaakseni jopa 34€/kpl.

                            samalla kun vaihdat tiivisteen kannattaa nykästä varmuuden vuoks sinne samalla liekkirengas urat lohkoon.
                            onnistuu kädettömältäkin tehdä nuo oikealla työkalulla ja kestää pistää pöhinää pönttöön kunhan kahtoo ettei ala naulaan.

                            tälläisillä urilla oikein säädettynä todistetusti ajettu 2.1bar paineilla.

                            tuolla jotain sekavaa tarinaa m20b20.

                            Comment

                            • Thuuning
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2007
                              • 380
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Jantzu View Post
                              Mulla on turbossa itessään hukkis,ei ole tuossa pakosarjassa niinkuin sinulla.
                              Taidan tässäkin tapauksessa pysyä ihan mossen omissa asennoissa,ei sillä taida olla muuta merkitystä kuin ulkonäössä.

                              Joo itselläkin oli aikasemmin ahtimessa hukkaportti mut tein tuohon mosselin satsiin kierteet ja porasin reijän hukkikselle ku siin oli sellanen umpeen valettu paikka valmiina. Taitaa olla sullakin se paikka siin mut se on vaan ummessa kuten mullaki oli.

                              kait.. en tiedä varmuudella onko mosselmanin pakosarjoja sit erinmallisia.. :think
                              Me ollaan jo eellä

                              nyk. Top Sickret

                              BMW ex.

                              E34 M5
                              E36 325 Cabriolet
                              E30 325 IX
                              E34 520i Turbo
                              E34 525i
                              E30 320i
                              E21 320i
                              E21 323i
                              E21 315/320
                              E10 2002 Yellow

                              Comment

                              Working...
                              X