Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 purkaa akkua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Senu
    Bimmer Rookie
    • Feb 2011
    • 32
    • Lahti

    E34 purkaa akkua

    Mystinen ongelma ilmeni -92 525i touringissa heti isompien pakkasien jälkeen. Selailin vanhat topicit läpi, ei löytynyt apua:
    Eräänä aamuna auto ei startannut kun yhden vaivaisen pyörähdyksen. Muutaman tunnin jälkeen kaikki virta finaalissa. Apuvirralla laakin peli. Epäilin, että vanha 55A akku oli jo antautunut, kestihän se koko kovat pakkaset ja löi tuon 525i:n käyntiin pakkasella kuin pakkasella ilman lämmitystä. Nooh, laitoin aina iltasella akun lataukseen ja aamulla toimi hyvin, 70km töihin jossa seisokkia pihalla 9h ja ilman latausta aina käyntiin hienosti. Himaan ajoa taas 70km, ja yöksi katokseen; akku tyhjenee 8h aikana siten, ettei aamulla jaksa startata tai huonoimmassa tapauksessa aivan zippi.
    Akku korvattiin alkuperäisellä BMW:n 90A akulla -->vika ei poistunut.
    pohjatietoja:
    -latausjännite apuvirtapistokkeesta kuormitettuna n.14V ja akunnavoista 13,9V.
    -sisävalot eivät jää palamaan auton ovet suljettaessa
    -ajotietokone sammuu hetken kuluttua (check control -viestit)
    -sähkölasien katkaisijoiden taustavalot sammuvat hetken kuluttua myös
    -kaikki takavalot toimivat
    -automaatti-ilmastoinnin kaikki puhallusnopeudet toimivat
    -virtapihtimittarilla (Fluke) mitattuna lepovirtakulutus ovet lukittuna 0,00-0,01A menee käytännössä nolliin 15min kuluttua
    -IHKA irrotettuna akku tyhjenee myös
    -kaikki sulakkeet kunnossa
    -keskuslukitus ja kaikki muutkin sähkövermeet toimivat
    -Fusible-link silmämääräisesti kunnossa, mutta aion uusia sen varuilta

    Ainoa vika mikä autossa on, takalasinpyyhkijä ei toimi, ei ole toiminut viimeiseen kahteen vuoteen. Pissapoika ja takalasinlämmitys toimii normaalisti sekä radion kuuluuvuus erinomainen paikassa kuin paikassa.
    Muutoin alkuperäinen auto, mutta soitin korvattu toisella soittimella joka kytketty auton oman johtosarjan liittimeen mitään muutoksia tekemättä. Soitin yöksi irrottamalla en ole vielä kokeillut, tämä idea pälkähti mieleen vasta tätä kirjoittaessani.
  • Radon
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 463
    • Suomi-Finland

    #2
    Tuo kertoo sen että vika ei ole aktiivinen kokoaikaa, eli sun pitää päästä mittaamaan silloin kun auto syö akkua, ítsellä oli vastaava ongelma joka oli tuulilasinpyyhkijöiden kiristäjän releessä, joka meni satunnaisesti itsekseen päälle ja moottori vei monta ampeeria virtaa.

    Comment

    • Senu
      Bimmer Rookie
      • Feb 2011
      • 32
      • Lahti

      #3
      Niimpä, viime viikonloppunakin 2h seurailin pihtimittarin lukemaa, joka oli 0,00A...
      Mutta fakta on se, että käynnistysongelma on joka-amuinen ilman akun lataamista. :(

      Comment

      • kalevik
        BTCF Member
        • Apr 2009
        • 957
        • Salo

        #4
        Sattuuko käyttämässäsi mittarissa olemaan hold min/max toimintoa?

        Eihän tuokaan sitä ilmoita milloin virtaa on mennyt, mutta ainakin näkee jos sitä on jossain vaiheessa mennyt. Ja tietysti määrän, josta voisi jotain päätellä.
        E61 525i, Suzuki VS1400
        Exät: Jaana, Susanna, Maija

        Comment

        • Baijeri89
          Bimmer Rookie
          • Apr 2010
          • 44
          • Etelä-Karjala

          #5
          Maajohto?

          Kurkkaas koneen ja rungon välinen maajohto. Joskus niissä ollu probleemia.
          ex. E30 318i automaatti
          ex. E21 320i

          Comment

          • Senu
            Bimmer Rookie
            • Feb 2011
            • 32
            • Lahti

            #6
            Originally posted by Baijeri89 View Post
            Kurkkaas koneen ja rungon välinen maajohto. Joskus niissä ollu probleemia.
            Maajohto on kunnossa. Eilen oli akku taas finaalissa, 18h jälkeen akun jännite 1,76V. Laturin kun laittoi kiinni, paloi sulake. Ajattelin, että vika olisi akkulaturissa ja pentele, toisellakin laturilla poltti sen sulakkeen.
            Nooh, kaverin autosta apukaapelit kiinni ja Baijeri starttasi kuin palmun alta. Apukaapelit irti ja minuutin käytön jälkeen jo starttaa omalla akulla?!?!

            Rupesin pähkäilemään, että voisiko itse auton laturi purkaa akkua virtojen ollessa pois päällä "väärään suuntan" vaikkei poltakkaan auton käydessä latausvaloa? Ja auton käydessä taasen laturi taas toimisi normaalisti?

            Comment

            • Haju69
              Administrator
              • Nov 2005
              • 16344
              • Leppävirta

              #7
              Vaikka tuolla kerrotkin että on uusi soitin kytketty orkkis johtosarjaan niin onko se kytketty nyt niin että se sammuu myös kun käännät virrat pois/ avaimet poistetaan vai pitääkö se sammuttaa erikseen?
              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

              Comment

              • Senu
                Bimmer Rookie
                • Feb 2011
                • 32
                • Lahti

                #8
                Sammuu kokonaan virrat poiskäännettäessä. Irrotan soittimen yöksi ja katson johtuisiko vika siitä. Sain kaveriltani kuuman vinkin, että varsinkin LG:n soittimissa on ollut ongelmaa, että vioittuessaan purkavat auton akun?!? Nooh, meikäläisen autossahan on tietty LG:n rammari...

                Comment

                • AnssiBMW
                  Bimmer Rookie
                  • May 2006
                  • 31
                  • Oku

                  #9
                  Pitipä ihan osallistua keskusteluun kun aihe kuumottaa itseänikin. E34 525 93vm ja talvella painin samaisen ongelman kanssa. Sain paikannettua sitä sen verran että kun otin takapenkin alta keskuslukituksen ja sähköikkunoiden yhteisen releen irti niin rupes akku kestämään. Ikkunat ja lukot toimii kuitenkin ihan hyvin releen ollessa paikaallaan mutta rele naksutti kun tarkkaan kuunteli ajon jälkeen. Mitä muuta tuohon releeseen kuuluu vai voiko itsessään rele olla pimeä?

                  Lopputalvi ajeltu ilman keskuslukkoa ja sähköikkunoita.

                  Comment

                  • Senu
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2011
                    • 32
                    • Lahti

                    #10
                    Eilen latailin aamulla akkua ja ajelin päivän ajot normaalisti. Illalla irrotin soittimen klo 19:00 aikoihin ja auto seisoi katoksessa 12h ilman latausta ja käynnistyi aamulla kuin käynnistyikin. Ei kuitenkaan kuin "palmun alta", mutta tulille lähti ja se riittää. Tarvii tänään kokeilla vielä samaa, eli soitin yöksi irti. Jos huomenaamullakin käynnistyy saa vesilinnut olla varuilla kun LG ottaa ilmaa siipiensä alle!

                    Comment

                    • Senu
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2011
                      • 32
                      • Lahti

                      #11
                      Jep, eli LG takaisin paikoilleen, akku oli taas aamulla kuiva vaikka soitin oli yön irrallaan. Tarvii varmaan ottaa virtapihdit käyttöön ja varata koko viikonloppu vian selvitämiseen... PRKL.

                      Comment

                      • Pretoriaani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2009
                        • 3842
                        • Hyvinkää, Finland

                        #12
                        Originally posted by AnssiBMW View Post
                        P Sain paikannettua sitä sen verran että kun otin takapenkin alta keskuslukituksen ja sähköikkunoiden yhteisen releen irti niin rupes akku kestämään. Ikkunat ja lukot toimii kuitenkin ihan hyvin releen ollessa paikaallaan mutta rele naksutti kun tarkkaan kuunteli ajon jälkeen.
                        Kokeilepa tuota seuraavaksi.
                        I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                        Comment

                        • vierailija
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2004
                          • 113

                          #13
                          Mulla on ollut omassa farkussa samoja oireita. Mikäs tuo rele oikein on sijainniltaan?

                          Comment

                          • Senu
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2011
                            • 32
                            • Lahti

                            #14
                            Kokeilempa releen poistoa seuraavaksi. Onko se siellä vasemmalla takana, mustan kannen alla? Siellähän on releitä useampia.

                            Comment

                            • vierailija
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2004
                              • 113

                              #15
                              Originally posted by AnssiBMW View Post
                              Pitipä ihan osallistua keskusteluun kun aihe kuumottaa itseänikin. E34 525 93vm ja talvella painin samaisen ongelman kanssa. Sain paikannettua sitä sen verran että kun otin takapenkin alta keskuslukituksen ja sähköikkunoiden yhteisen releen irti niin rupes akku kestämään. Ikkunat ja lukot toimii kuitenkin ihan hyvin releen ollessa paikaallaan mutta rele naksutti kun tarkkaan kuunteli ajon jälkeen. Mitä muuta tuohon releeseen kuuluu vai voiko itsessään rele olla pimeä?

                              Lopputalvi ajeltu ilman keskuslukkoa ja sähköikkunoita.
                              Kävinkin saman tien tutkimassa omaa kiesiä. Eli kannen alla on 3 relettä, kaksi keltaista ja yksi vaaleanvihertävä. Lisäksi kannen alla on perusmoduli (vihreä) ja relemoduli (musta) jota lähtevät nostamalla poies... Minkä noista viidestä irrotit?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎