Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 525tds mekaaninen syöttöpumppu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mylläri
    Bimmer Rookie
    • Dec 2010
    • 70
    • pirkanmaa

    e34 525tds mekaaninen syöttöpumppu

    Päiviä ! Te diesel tietäjät&virittäjät, mitä olette mieltä sähköisen pumpun korvaamisesta mekaanisella ? Auto on siis vm -93 525Tds manuaali. Ja hommia olisi vetää vaijeri polkimelle sekä? jotkut sanoneet että pumppuun joutuisi sorvaamaan jonkunmoisen "adabterin" että sopisi paikalleen ? Riittääkö mekaanisessa pidemmälle siis tehoissa tuo syöttö ? onko minkä kokosilla nestepäillä noita ?



    Kiitoksia kovasti tiedoista !


    - Toni
  • joni_wt
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 3627
    • Yka

    #2
    Originally posted by mylläri View Post
    Päiviä ! Te diesel tietäjät&virittäjät, mitä olette mieltä sähköisen pumpun korvaamisesta mekaanisella ? Auto on siis vm -93 525Tds manuaali. Ja hommia olisi vetää vaijeri polkimelle sekä? jotkut sanoneet että pumppuun joutuisi sorvaamaan jonkunmoisen "adabterin" että sopisi paikalleen ? Riittääkö mekaanisessa pidemmälle siis tehoissa tuo syöttö ? onko minkä kokosilla nestepäillä noita ?



    Kiitoksia kovasti tiedoista !


    - Toni
    Ensinnäkin, en ole tietäjä. Vastailen kuitenkin

    1. Kannattaa korvata, ikinä ei ole toiminut auto niin hyvin kuin tuolla mek.pumpulla.

    2. Vaijeriksi e28 524td:n vaijeri, sopii suoraan ja tulipellistä löytyy valmis reikä sille. Vaijerin teline muokkautuu siitä alkuperäisestä. Pumpusta täytyy leikata/pirratta pois hieman tavaraa siitä kiinnityspisteeltä. Vanhasta pumpusta näkee, että miten. Imusarjasta painelähtö ja paineanturin paikka pois + uusi painelähtö kauemmas jotta pumppu mahtuu.

    3. Sovite täytyy teettää jos on uudemman mallin lohko, en tiedä missä kohtaa vaihtuu. Itsellä ei -92 sovitetta tarttenu.

    4. Käytät pumppua dieselpajalla huollossa ja säädössä ennen asennusta. Saat varmasti toimivan pumpun josta saa vakio nestepäällä kaksinkertaisen tuoton vakioon nähden Riittää varmasti, ellet aio jotain superturboa rakentaa. Tosin nälkähän kasvaa syödessä.


    Itsellä vakio ahdin ja pumppu vakio nestepäällä tappiin asti säädettynä, ahtopaineet 1.3 nyt ja savuaa kyllä loppuun asti. Eli isompaa ahdinta huutaa, se on selvä. Mutta kaikki aikanaan..

    Mitähän unohtu....... :think
    e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

    Comment

    • kalevik
      BTCF Member
      • Apr 2009
      • 957
      • Salo

      #3
      Originally posted by joni_wt View Post
      Ensinnäkin, en ole tietäjä. Vastailen kuitenkin

      1. Kannattaa korvata, ikinä ei ole toiminut auto niin hyvin kuin tuolla mek.pumpulla.

      2. Vaijeriksi e28 524td:n vaijeri, sopii suoraan ja tulipellistä löytyy valmis reikä sille. Vaijerin teline muokkautuu siitä alkuperäisestä. Pumpusta täytyy leikata/pirratta pois hieman tavaraa siitä kiinnityspisteeltä. Vanhasta pumpusta näkee, että miten. Imusarjasta painelähtö ja paineanturin paikka pois + uusi painelähtö kauemmas jotta pumppu mahtuu.

      3. Sovite täytyy teettää jos on uudemman mallin lohko, en tiedä missä kohtaa vaihtuu. Itsellä ei -92 sovitetta tarttenu.

      4. Käytät pumppua dieselpajalla huollossa ja säädössä ennen asennusta. Saat varmasti toimivan pumpun josta saa vakio nestepäällä kaksinkertaisen tuoton vakioon nähden Riittää varmasti, ellet aio jotain superturboa rakentaa. Tosin nälkähän kasvaa syödessä.


      Itsellä vakio ahdin ja pumppu vakio nestepäällä tappiin asti säädettynä, ahtopaineet 1.3 nyt ja savuaa kyllä loppuun asti. Eli isompaa ahdinta huutaa, se on selvä. Mutta kaikki aikanaan..

      Mitähän unohtu....... :think
      Mekaanisessa on sama alakerta (nestepää) kuin sähköisessä, tarkoittaa että maksimisyöttö on sama.

      Vakionopeus-säädin lakkaa toimimasta.
      E61 525i, Suzuki VS1400
      Exät: Jaana, Susanna, Maija

      Comment

      • joni_wt
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 3627
        • Yka

        #4
        Originally posted by kalevik View Post
        Mekaanisessa on sama alakerta (nestepää) kuin sähköisessä, tarkoittaa että maksimisyöttö on sama.

        Vakionopeus-säädin lakkaa toimimasta.
        Juu, tarkoitinkin että asiansa osaava diesel-paja saa mekaanisesta pumpusta vakio nestepäällä kaksinkertaisen tuoton vakio sähköpumppuun nähden.

        EDIT: saatoin esittää asian hieman epäselvästi..
        Last edited by joni_wt; 16-07-2011, 19:38.
        e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

        Comment

        • kalevik
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 957
          • Salo

          #5
          Originally posted by joni_wt View Post
          Juu, tarkoitinkin että asiansa osaava diesel-paja saa mekaanisesta pumpusta vakio nestepäällä kaksinkertaisen tuoton vakio sähköpumppuun nähden.

          EDIT: saatoin esittää asian hieman epäselvästi..

          Mitenköhän tuo saadaan aikaiseksi, siis kaksinkertainen tuotto. Varmasti mahdollista, mutta ruiskutusaika kasvaa liian pitkäksi, aivan samoin käy sähköisessä.

          Nokkalevyn voinee vaihtaa, mutta ei kyllä mitenkään sellaiseksi että iskunpituus kaksinkertaistuisi. Ruiskutus tapahtuu nokkalevyssä olevan "nokan" nousevalla reunalla, joten sen jyrkkyyttä pitäisi lisätä jotta ruiskutusaika pysyisi järkevänä. Ei kestä paikat sen jälkeen. Ja vaikka nokkalevyn vaihtaisikin, saman voi tehdä "sähkö"pumpullekin.

          Tuon pumpun määränsäätö tehdään männän päällä (ympärillä) olevalla holkilla. Sen asemasta riippuu missä vaiheessa ruiskutusta, eli männän liikettä hukkareikä avautuu. On aivan sama miten holkkia liikutetaan, pelkällä mekaniikalla vaiko sähkömekaanisesti, joka tapauksessa liian iso määrä pidentää ruiskutusaikaa liikaa.

          Jos ruiskutusaika pidetään samana, karkeasti laskien pitäisi 10 millin nestepää (männä ala 0.8 cm2) vaihtaa 14 milliseen (1.5 cm2), jotta määrä (tuotto) kaksinkertaistuisi.
          E61 525i, Suzuki VS1400
          Exät: Jaana, Susanna, Maija

          Comment

          • joni_wt
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 3627
            • Yka

            #6
            Originally posted by kalevik View Post
            Mitenköhän tuo saadaan aikaiseksi, siis kaksinkertainen tuotto. Varmasti mahdollista, mutta ruiskutusaika kasvaa liian pitkäksi, aivan samoin käy sähköisessä.

            Nokkalevyn voinee vaihtaa, mutta ei kyllä mitenkään sellaiseksi että iskunpituus kaksinkertaistuisi. Ruiskutus tapahtuu nokkalevyssä olevan "nokan" nousevalla reunalla, joten sen jyrkkyyttä pitäisi lisätä jotta ruiskutusaika pysyisi järkevänä. Ei kestä paikat sen jälkeen. Ja vaikka nokkalevyn vaihtaisikin, saman voi tehdä "sähkö"pumpullekin.

            Tuon pumpun määränsäätö tehdään männän päällä (ympärillä) olevalla holkilla. Sen asemasta riippuu missä vaiheessa ruiskutusta, eli männän liikettä hukkareikä avautuu. On aivan sama miten holkkia liikutetaan, pelkällä mekaniikalla vaiko sähkömekaanisesti, joka tapauksessa liian iso määrä pidentää ruiskutusaikaa liikaa.

            Jos ruiskutusaika pidetään samana, karkeasti laskien pitäisi 10 millin nestepää (männä ala 0.8 cm2) vaihtaa 14 milliseen (1.5 cm2), jotta määrä (tuotto) kaksinkertaistuisi.
            Juu, en tosiaan tiiä, kun en ole ammattilainen. HP Diesel mulle tuon pumpun rakensi ja tuplatuotot se siitä penkissä sai irti. Tuloksena varsin hyvin toimiva pumppu.
            e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

            Comment

            • mylläri
              Bimmer Rookie
              • Dec 2010
              • 70
              • pirkanmaa

              #7
              siis

              Tammerdieselissä tuttu töissä, jolle voisin pumpun antaa sinne modattavaksi.
              mitä kokemuksia paikasta ?

              - Toni

              Comment

              • JJwawoo
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2009
                • 226
                • Iisalmi

                #8
                kymysys

                Olen tässä tuumaillut mitähän tuo automaatti aski sanoo mekaanisesta pumpusta?:think Manuaali askikin on jo mutta kardaani puuttuu ja vasen kinttu vähä rampana tällähetkellä, siinä syy automaattiin.
                KTM 1090 Adventure R

                Comment

                • joni_wt
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 3627
                  • Yka

                  #9
                  Originally posted by JJwawoo View Post
                  Olen tässä tuumaillut mitähän tuo automaatti aski sanoo mekaanisesta pumpusta?:think Manuaali askikin on jo mutta kardaani puuttuu ja vasen kinttu vähä rampana tällähetkellä, siinä syy automaattiin.
                  On se automaattiaski vähä ihmeissään siitä... Ainakin omassa ei oikein toimi niin ku pitäis, alhaalla nyt tuolla "rimmatulla" mek.pumpulla paljon vääntöjä, mutta laatikko tarjoaa vaan kokoajan pienempää silmään. Eli tahtoopi olla kokoajan liian isot kierrokset.

                  Normiajossa toimii aivan täysin samoin ku vakiopumpulla.
                  e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                  Comment

                  • JJwawoo
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2009
                    • 226
                    • Iisalmi

                    #10
                    Originally posted by joni_wt View Post
                    On se automaattiaski vähä ihmeissään siitä... Ainakin omassa ei oikein toimi niin ku pitäis, alhaalla nyt tuolla "rimmatulla" mek.pumpulla paljon vääntöjä, mutta laatikko tarjoaa vaan kokoajan pienempää silmään. Eli tahtoopi olla kokoajan liian isot kierrokset.

                    Normiajossa toimii aivan täysin samoin ku vakiopumpulla.
                    Eli voi ajaa kuitenki suht normaalisti? Ja kuin paljo se tahtoo pitää jenkua pikku nopeuksissa
                    KTM 1090 Adventure R

                    Comment

                    • joni_wt
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 3627
                      • Yka

                      #11
                      Originally posted by JJwawoo View Post
                      Eli voi ajaa kuitenki suht normaalisti? Ja kuin paljo se tahtoo pitää jenkua pikku nopeuksissa
                      Vähä epäselvästi kirjotin vissii...

                      Eli kyllä se vaihteisto ihan samoja kierroksia käyttää molemmilla pumpuilla -> eli täysin ajettava.

                      Ongelma tulee vastaan sitten siinä, jos pumppua ollaan vähä viritetty ja aletaan polkemaan kunnolla, niin se laatikko ei tajua käyttää sitä alareservissä olevaa tehoa hyödykseen, eli vinguttaa korkeilla kierroksilla, joilla ei tehoa yleensä ole niin paljon.
                      e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                      Comment

                      • JJwawoo
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2009
                        • 226
                        • Iisalmi

                        #12
                        Originally posted by joni_wt View Post
                        Vähä epäselvästi kirjotin vissii...

                        Eli kyllä se vaihteisto ihan samoja kierroksia käyttää molemmilla pumpuilla -> eli täysin ajettava.

                        Ongelma tulee vastaan sitten siinä, jos pumppua ollaan vähä viritetty ja aletaan polkemaan kunnolla, niin se laatikko ei tajua käyttää sitä alareservissä olevaa tehoa hyödykseen, eli vinguttaa korkeilla kierroksilla, joilla ei tehoa yleensä ole niin paljon.
                        Piti vain varmistaa. Kiitos vastauksesta. Isompi turbo aiheuttaa myös tuon efektin.

                        Nyt on mekaaninen pumppu kiinni. e28 524td pumppu --> vm93 525tds = lähes bolton
                        savut otettu ja jahka kasataan loput autosta niin pääsee testailemaan miten kulkee
                        Last edited by JJwawoo; 18-03-2012, 00:05. Reason: päivitys
                        KTM 1090 Adventure R

                        Comment

                        • JJwawoo
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2009
                          • 226
                          • Iisalmi

                          #13
                          Mulla taas ei meinaa nousta kiekat yli kolmen tonnin vejättäessä ei sitten millään. pakilla lähtee ku talkkari jäiseltä katolta mutta eteenpäin tuntuu ku ois jarru pohjassa... PRKL
                          KTM 1090 Adventure R

                          Comment

                          • Diesel_Power
                            Newbiemmer
                            • Mar 2012
                            • 9
                            • Nivala

                            #14
                            Eli kone vetää, mutta loota ei anna voimaa läpi? Savuttaako?
                            Last edited by Diesel_Power; 18-03-2012, 18:09.
                            e39 523i Imolarot II M-Sport
                            e34 524td "superturbo"

                            Comment

                            • JJwawoo
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2009
                              • 226
                              • Iisalmi

                              #15
                              Se vaikuttaa siltä että laatikossa on kokoajan suora veto. pakkovaihteet ei toimi eikä sportti/economy/winter nappi eikä tunnu pykälää vaihtavan ollenkaan.

                              pumpulta tulee kai joku signaali laatikon aivoihin? miten se ois korjattavissa?

                              normaalisti savuaa, pumppu on varmasti ok. ahtopaine 1,5bar
                              Ja pakilla lähtee tosiaan ku hauki rannasta.
                              KTM 1090 Adventure R

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎