Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34:n takanavan irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AssE
    Bimmer Rookie
    • Dec 2003
    • 162
    • TRE

    E34:n takanavan irroitus

    Huomenna pitäis vaihtaa kaverin kanssa takalaakerit autosta. En kerkee ennen sitä kattoon mitä työkaluja oikein tarvii!?? Meillä on prässi käytössä, että laakerit saadaan pois ja paikoilleen. Esim jos sais jotain hylsy tietoja ja momentteja mitä pitää laittaa ku kiristää lopuks...
  • jani73
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 4320
    • Turku

    #2
    Navan mutteri vaatii 250 Nm

    Vetari napaan (kuusiokolopultit 6kpl)
    standard M10 bolt 83Nm
    lock-tooth M10 bolt 100Nm

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Tuostakin löytyy jotain.
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • AssE
        Bimmer Rookie
        • Dec 2003
        • 162
        • TRE

        #4
        Laakereiden vaihto sujuin niin kauan hyvin kunnes tuli valtavan isot mutterit vastaan takanapojen sisällä. Ei ollu ku 32 isoin hylsy mitä oli sillon käsillä. Olisko jollain sanoa minkä kokonen se mutteri on oikei siellä 34, 36? Entä mitä muuta tarviis... ulosvetäjä? Saako muuten irti takanapoja ku sillä ulosvetäjällä? Kampeemalla rengasraudalla?
        Hei auttakaa mua! Olis tässä kuussa vielä katsastettava auto :shock: . No eihän tässä vielä mitään kiireitä !

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Originally posted by AssE
          Laakereiden vaihto sujuin niin kauan hyvin kunnes tuli valtavan isot mutterit vastaan takanapojen sisällä. Ei ollu ku 32 isoin hylsy mitä oli sillon käsillä. Olisko jollain sanoa minkä kokonen se mutteri on oikei siellä 34, 36? Entä mitä muuta tarviis... ulosvetäjä? Saako muuten irti takanapoja ku sillä ulosvetäjällä? Kampeemalla rengasraudalla?
          Hei auttakaa mua! Olis tässä kuussa vielä katsastettava auto :shock: . No eihän tässä vielä mitään kiireitä !
          Oliskohan se mutterin avainväli vallan 41mm, koska se kierre oli muistaakseni M27x1,5. Muista ottaa se lukkolevy pois ennenkuin irroitat mutterin ja ulosvetäjällä se napa irtoaa helpoiten (vetarin puoleinen), se pyörän puoleinen tumppi tulee ulos lyömällä.

          Tuossa mun laittamassa linkissähän on hyvät kuvat...
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • AssE
            Bimmer Rookie
            • Dec 2003
            • 162
            • TRE

            #6
            Originally posted by Leka
            Originally posted by AssE
            Laakereiden vaihto sujuin niin kauan hyvin kunnes tuli valtavan isot mutterit vastaan takanapojen sisällä. Ei ollu ku 32 isoin hylsy mitä oli sillon käsillä. Olisko jollain sanoa minkä kokonen se mutteri on oikei siellä 34, 36? Entä mitä muuta tarviis... ulosvetäjä? Saako muuten irti takanapoja ku sillä ulosvetäjällä? Kampeemalla rengasraudalla?
            Hei auttakaa mua! Olis tässä kuussa vielä katsastettava auto :shock: . No eihän tässä vielä mitään kiireitä !
            Oliskohan se mutterin avainväli vallan 41mm, koska se kierre oli muistaakseni M27x1,5. Muista ottaa se lukkolevy pois ennenkuin irroitat mutterin ja ulosvetäjällä se napa irtoaa helpoiten (vetarin puoleinen), se pyörän puoleinen tumppi tulee ulos lyömällä.

            Tuossa mun laittamassa linkissähän on hyvät kuvat...
            Ku kokeilin 32:sta hylsyä, ni se melkein peitti ulkorienoiltaa sen mutterin ja hylsyssä oli melko ohuet reunat. Että, olis pitäny tönärillä kattoo mitat sillo ku oli auki!

            Puolen päivän aikaan meen ostaan hylsyn projektiin. Olisko jollain ihan täsmällistä tietoo!?! Käykää kattomass tuolla Lekan linkistä kuva 15.7 jos muistuis vaikka jollekin mieleen koko. Autttakaa!

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #7
              Tuli vaihdettua takapyörän laakeri. Navan mutterin avain 36:nen. Onnistui homma noin kahdessa tunnissa osaavan kaverin kanssa. "Prässäminen" pois ja paikoilleen onnistuu hyvin olkavarren ollessa autossa paikallaan kun vaan hommaa tarpeeksi pitkän pultin ja sopivan kokoisia putken pätkiä ja lattarautoja voista itse virittelee "ulosvetäjän" ja "sisäänpainajan". Vois Holmesin keloista olla apua, aika tiukkoja sovituksia ;-)
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎