Khyl. Sulla vissiin sit manuaali. Kato onko sinne polkimeen tehty tuo viritelmä mistä tuolla puhutaan.
Juu manuaali on, heh, ei jumalauta ku luki nuita juttuja, sama asia mulle ku eskimolle olis antanu aurinkorasvaa juu, mutta pitääpäs kuikuilla että onko siellä jotaki viritelmiä, kiitos tiedosta!
Kerääkö ilmaa suodatinjalan ja pumpun väliseen kirkkaaseen letkuun ja kuinka nopeasti? Kuinka pitkä vieteri kuumana?
Jos ilmavaivaa meinaa pukata, niin kannattaa ne suodatinjalan O-renkaat ekana pistää vaihtoon, kun eivät mitään oikein maksa. Eikä kyllä pumpun tiivistesarjakaan kallis ole, ainakaan mekaanisen volkkarin VE6-jakajapumpun täysi tiivistesarja laakeriholkkeineen ei kustantanut muistaakseni kuin 13e. Vaihtotyö tietysti maksaa jotain. Noilla kilometreillä pumppuvaivaa ei pitäisi olla kyllä, eli muualta kannattaa ainakin alkaa vaivaa selvittää. Muistakaamme kuitenkin, että sama peruspumppu(joskin 5-reikäisenä) löytyy 290TD Väyrys-Mersun OM602-koneen kyljestä ja niissä pumput toimivat yleensä ongelmitta yli puoli miljoonaa, tiedänpä yhden 750tkm ajetun, johon pumppuremppaa ei ole tehty.
Itselläkin tuo tyhjäkäynti humppaa, usein saa loppumaan, kun käyttää nopeasti puhallinta täysillä ja palauttaa ykköselle. Samoin pitkän ajon jälkeen saattaa käydä tasaisesti, kun akku on latautunut, eli tietyllä latauskuormalla tuntuu tekevän sitä, liekkö sitten pumpussa jokin kohta kulunut. Haiskahtaa, että se ennakonsäätimen "vastusrata" olisi pumpun sisällä paskainen tai kulunut.
Hieman auttoi tuohon humppaamiseen, kun aikaistin pumppua pitkän kuumavieterin takia. Ihan summassa käänsin pari milliä kiinnityskehällä. Käyntiääni tasoittui, tärinä väheni ja kuumavieteri poistui. Tämä tukisi sitä ennakonsäätimen vastusratateoriaa. Perusennakosta ei tällä hetkellä ole käryäkään, mutta toimii muuten kuin ihmisen mieli, ainoa vaan, että vetoa ei tunnu olevan oikein hullun lailla, ihankuin ahdonalainen syöttö ei pelaisi. Tähän ei pumpun säätö ainakaan heikentävästi vaikuttanut. Voi tietysti johtua siitäkin, että ahtopaineanturin letku on tosi öljyinen, samoin varmaan anturi itse - pitänee puhdistella joutessaan.
Kerääkö ilmaa suodatinjalan ja pumpun väliseen kirkkaaseen letkuun ja kuinka nopeasti? Kuinka pitkä vieteri kuumana?
Jos ilmavaivaa meinaa pukata, niin kannattaa ne suodatinjalan O-renkaat ekana pistää vaihtoon, kun eivät mitään oikein maksa. Eikä kyllä pumpun tiivistesarjakaan kallis ole, ainakaan mekaanisen volkkarin VE6-jakajapumpun täysi tiivistesarja laakeriholkkeineen ei kustantanut muistaakseni kuin 13e. Vaihtotyö tietysti maksaa jotain. Noilla kilometreillä pumppuvaivaa ei pitäisi olla kyllä, eli muualta kannattaa ainakin alkaa vaivaa selvittää. Muistakaamme kuitenkin, että sama peruspumppu(joskin 5-reikäisenä) löytyy 290TD Väyrys-Mersun OM602-koneen kyljestä ja niissä pumput toimivat yleensä ongelmitta yli puoli miljoonaa, tiedänpä yhden 750tkm ajetun, johon pumppuremppaa ei ole tehty.
Itselläkin tuo tyhjäkäynti humppaa, usein saa loppumaan, kun käyttää nopeasti puhallinta täysillä ja palauttaa ykköselle. Samoin pitkän ajon jälkeen saattaa käydä tasaisesti, kun akku on latautunut, eli tietyllä latauskuormalla tuntuu tekevän sitä, liekkö sitten pumpussa jokin kohta kulunut. Haiskahtaa, että se ennakonsäätimen "vastusrata" olisi pumpun sisällä paskainen tai kulunut.
Hieman auttoi tuohon humppaamiseen, kun aikaistin pumppua pitkän kuumavieterin takia. Ihan summassa käänsin pari milliä kiinnityskehällä. Käyntiääni tasoittui, tärinä väheni ja kuumavieteri poistui. Tämä tukisi sitä ennakonsäätimen vastusratateoriaa. Perusennakosta ei tällä hetkellä ole käryäkään, mutta toimii muuten kuin ihmisen mieli, ainoa vaan, että vetoa ei tunnu olevan oikein hullun lailla, ihankuin ahdonalainen syöttö ei pelaisi. Tähän ei pumpun säätö ainakaan heikentävästi vaikuttanut. Voi tietysti johtua siitäkin, että ahtopaineanturin letku on tosi öljyinen, samoin varmaan anturi itse - pitänee puhdistella joutessaan.
Tuossahan tuli jo paljon asiaa, häätyy vaihtaa ne suodatinjalan O-renkaat ja kattoa mitä sanoo.
Pumppendorffi kannattaa säätää ihan heittokellolla (ja siihen kuuluvalla adapterilla), vaikka itse en niin tehnyt. Taisi käydä vaan hyvä tuuri, että osui kohdilleen. Eipä sillä, kyllä tuo kone varmasti käy, vaikka pumppu olisi kummassa vaan äärilaidassa - mutta miten, se on oma juttunsa. Eli tosiaankin pitkä startti kuumana tarkoittaa myöhäistä pumpun perusajoitusta. Holysmokella tuo Boschin jakajapumpun ajoitus on selostettu enemmän kuin hyvin.
Jos tuntuu pojilla olevan TDS:issä vähän veto kateissa, niinkuin mulla oli, niin suosittelen vahvasti ahtopaineanturin ja sen letkun puhdistusta. Anturille menevän letkun nippahan sojottaa suoraan alaspäin imusarjasta ja kun imusarjaan ajan mittaan kertyy öljyä ja muuta skeidaa, niin tietäähän sen, minne osa siitä paskasta menee. Tietenkin ahtopaineanturille. Mulla oli letku ja anturi täynnä sitä öljyskeidaa. Nyt tuntuu liikkuvan jo paremmin.
Kannattaa nypätä letku irti ja ostaa vaikka uusi letku klemmareineen. Bräkleenillä putsasin itse anturin ja letkun tuhautin paineilmalla puhtaaksi. Letku on hiukan ahtaassa paikassa, mutta omilla nakkisormillani vielä selvisin. Taipuvavartinen peili olisi mitä parhain apuväline ensimmäistä tutkimusmatkaansa pellin alle tekevälle.
Vähempi ronkkineille tiedoksi ahtopaineanturi on sen EGR:n magneettiventtiilin takana oleva kikkare. Eli musta pieni anturi, johon tulee yksi letku imusarjan alta ja kaksinapainen johtoliitin. Juurikin diagnostiikkatöpselin etupuolella.
Pumppendorffi kannattaa säätää ihan heittokellolla (ja siihen kuuluvalla adapterilla), vaikka itse en niin tehnyt. Taisi käydä vaan hyvä tuuri, että osui kohdilleen. Eipä sillä, kyllä tuo kone varmasti käy, vaikka pumppu olisi kummassa vaan äärilaidassa - mutta miten, se on oma juttunsa. Eli tosiaankin pitkä startti kuumana tarkoittaa myöhäistä pumpun perusajoitusta. Holysmokella tuo Boschin jakajapumpun ajoitus on selostettu enemmän kuin hyvin.
Jos tuntuu pojilla olevan TDS:issä vähän veto kateissa, niinkuin mulla oli, niin suosittelen vahvasti ahtopaineanturin ja sen letkun puhdistusta. Anturille menevän letkun nippahan sojottaa suoraan alaspäin imusarjasta ja kun imusarjaan ajan mittaan kertyy öljyä ja muuta skeidaa, niin tietäähän sen, minne osa siitä paskasta menee. Tietenkin ahtopaineanturille. Mulla oli letku ja anturi täynnä sitä öljyskeidaa. Nyt tuntuu liikkuvan jo paremmin.
Kannattaa nypätä letku irti ja ostaa vaikka uusi letku klemmareineen. Bräkleenillä putsasin itse anturin ja letkun tuhautin paineilmalla puhtaaksi. Letku on hiukan ahtaassa paikassa, mutta omilla nakkisormillani vielä selvisin. Taipuvavartinen peili olisi mitä parhain apuväline ensimmäistä tutkimusmatkaansa pellin alle tekevälle.
Vähempi ronkkineille tiedoksi ahtopaineanturi on sen EGR:n magneettiventtiilin takana oleva kikkare. Eli musta pieni anturi, johon tulee yksi letku imusarjan alta ja kaksinapainen johtoliitin. Juurikin diagnostiikkatöpselin etupuolella.
Säätääköhän nuo diisselipajat nuita ajoituksia? näytti kans että mulla kans letku ja anturi aiva täynnä mönjää
Kyllähän nuo mieluusti säätelee kunhan malttaa niille jokusen roposen vaivasta heittää. M51:ssä vaan tuo pumpun säätäminen on aika hämärää hommaa ilman imusarjan irrotusta. Jos vaan työkaluja on ja ne pysyvät kädessä, niin homma kannattaa tehdä itse. FAQ:sta (tai ainakin jostain täältä foorumilta) löytyy vielä linkki korjausmanuaali Range Roverin M51-koneeseen, mutta tekniset arvot ovat samoja. Holysmoken ohjeet tuohon pumpun säätöön ovat varsin selkokieliset. Tässä vielä linkkiä sinne.
Kannattaa ainakin koittaa, josko se anturin ja letkun puhdistus auttaisi johonkin. Ei siellä ainakaan sitä sontaa kuulu olla.
Myöhäinen pumpun ajoitus lähinnäkin pehementää käyntiääntä ja tarpeeksi ollessaan myöhäisellä alkaa putkesta tulemaan valkoista savua ja koneen käyntikin muuttuu epätasaiseksi. Omassa säätö lähinnä tasoitti käyntiääntä ja paransi kierrosherkkyyttä. Käyntiäänen terävyyteen ei suurta muutosta tullut. Jos tyhjäkäynnillä kuuluu terävä naputus, niin koitapa painaa kytkintä, loppuuko? Itsellä nimittäin kuuluu terävä naputus ja kun kytkinpolkimesta painaa löysät pois niin loppuu jo siinä kohtaa.
Huomasinpa, että omaanikin ilmestyy pieni ilmakupla pumpun imuletkuun. Pitänee laittaa ne jalan o-renkaat vaihtoon. Toistaiseksi ei vaikuta käyntiinlähtöön millään tavalla. Letkussahan saa mennä vaikka helminauhaa niin se ei vielä käyntiin vaikuta, jos sen ensin vaan saa käymään. Tietenkin kannattaa pyrkiä siihen, ettei noita ilmavuotoja olisi. Voi tehdä ikävän yllätyksen talvella.
Nonih.. "nyt meni hermot ja sen kyllä huomaa tittititirii", tänään sahaamalla käyntiin ja akku tyhjäksi, haluaako joku diisseleistä tietävä ostaa halvalla bemarin? meni hermot, ei jaksa enää..
Jos halvalla saa niin voin ostaa pois vai aletaanko selvittämään ongelmaa oikein toden teolla, että saadaan hieno BMW pidettyä liiketeessä
Halpa on suhteellista osta pois? mielelläänhän tuon kuntoon haluttas saaha, aletaan selvittään ongelmaa todenteolla! tässä tänään huomasin että käynnissä yksi suutin "heilui" tms., 1-suutin oli kyseessä.
Kannattaa nyt se suutin tutkia hyvin pian. Jos se on kannesta löysällä, niin pian on kannesta kierteet entiset. Vuotaako suutin polttoainetta? Oletko tutkiskellut suutinputkien kuntoa? Vaikuttaako laturin kuorma tyhjäkäynnin humppaamiseen? Ja mikä nyt vielä tuli yksinkertaisemmasta päästä mieleen, onhan polttoainesuodatin tuore ja ehjä?
Kannattaa nyt se suutin tutkia hyvin pian. Jos se on kannesta löysällä, niin pian on kannesta kierteet entiset. Vuotaako suutin polttoainetta? Oletko tutkiskellut suutinputkien kuntoa? Vaikuttaako laturin kuorma tyhjäkäynnin humppaamiseen? Ja mikä nyt vielä tuli yksinkertaisemmasta päästä mieleen, onhan polttoainesuodatin tuore ja ehjä?
Suutin ei vuoda ainakaan päällepäin mistään pitää koittaa kiriä sitä.. suutinputketkin näyttäs olevan kuivia. laturin kuormasta sen verran että kun tuulettimen laittaa täysille niin alkaa humpaaminen kovasti ja pois päältä nii loppuu mutta humpaa silti ajoittain vaikka tuuletin on 1. asennossa. suodattimesta ei ole mitään tietoa milloin vaihettu edellinen omistaja vaikuttu muutenkin suharilta akku on menny aika kaput -tilaan, ei juuri virtaa pidä enää, sekin täytyy ostaa uusi :(
Comment