Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 m50b25 Päästö ongelmia taas...Ratkesi!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haggis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1570
    • Wackyland

    #16
    No niin taas jäi päästöistä kiinni

    Tällä kertaa vikana:
    -CO joutokäynnillä liian korkea
    -CO korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea
    -HC joutokäynnillä liian korkea

    Ei löytynyt vikakoodeja. Lambda,tulpat,ilmanputsari vaihdettu viime keväänä. Iso haitariputkikin uuden veroisessa kunnossa. Mistähän alkaa etsiin vikaa?

    Lopuksi vielä päästö tulokset viime keväältä(YLIN) ja nyt.

    Käyttis:Kia Optima TF

    Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

    Comment

    • Klasu-
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 546
      • Helsinki

      #17
      Jäännöshappipitoisuus näyttäisi senverran korkealta, että melkein epäilisin putken vuotavan.

      Mikäli putki vuotaa ennen lambda - anturia, rikastaa lambda seosta (virheellisesti) ja näin päästään korkeisiin CO - pitoisuuksiin.

      Tämä rikastus, joka nostaa CO - arvoja, aiheuttaa samalla myös sen, että seos sylinterissä on polttoaineylijäämäinen, eli ilma ei riitä kaiken polttoaineen palamiseen, josta koholla oleva HC on suora seuraus.

      Edit : Omassa katsastuslapussa on jäännöshappi (o2) tyhjäkäynnillä 0,1 ja kierroksilla 0,0 merkattuna katsastuslappuun.
      Oma auto on E34 535i M30 ja pakoputki takuulla tiivis. Jäännöshappea ei siis pitäisi olla juuri lainkaan, jos putkisto on täysin tiivis.
      Last edited by Klasu-; 17-04-2013, 17:45.

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #18
        Niin tuo jäännös happihan on tuossa viime kevään mittauksessa (Ylin) suht korkea mikä "korjaa" vähän tulosta.
        Itellä ihan saman tyylinen "vika" omassa m50b25.ssa mut se menee reilusti päästöistä läpi kun ajaa ennen mittausta 10minuuttia yli 3500rpm kiekoil, koskapa yleensä syynä on katalysaattorin lämpenemättömyys kun ovat sen aika kauas koneesta laittanneet baijerin insinöörit.

        Ite en oo viel alkanu mitään vaihtamaan, itsellä myös pieni epäilys voisko palotilaan tulla pieniä määriä vettä ja täten palamistulo jää rikkaaksi. Tottakai myös pakosarjan vuotaminen vaikuttaa lambdan toimintaan.
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • Haggis
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 1570
          • Wackyland

          #19
          Pitänee tutkituttaa pakoputki vuotojen takia ensi viikolla korjaamolla,kun on muutakin asiaa. Myös päästöt mittaan sit muualla kuin konttorilla.
          Käyttis:Kia Optima TF

          Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

          Comment

          • Haggis
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 1570
            • Wackyland

            #20
            Korjaamolla sanottiin että pakoputki ei vuoda. Seuraavaksi auto menee korjaamolle jossa pakokaasu mittaus laitteet.

            Mikähän letkut kannattaisi uusia koneessa? Koneena siis M50B25
            Käyttis:Kia Optima TF

            Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

            Comment

            • Make H.
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 1278
              • Kokkola

              #21
              Originally posted by Haggis View Post
              Korjaamolla sanottiin että pakoputki ei vuoda. Seuraavaksi auto menee korjaamolle jossa pakokaasu mittaus laitteet.

              Mikähän letkut kannattaisi uusia koneessa? Koneena siis M50B25
              Ei kai sitä mitään kannata vaihtaa joka ei rikki ole tai murtunut? Mutta itse joutunut pariin ainaki vaihtaan tyhjäkäyntiluistin ja haitariletkun välisen putken sekä haitariletkun ja jotain alipaineletkuja

              Comment

              • Klasu-
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 546
                • Helsinki

                #22
                Jotenkin vaikuttaa kyllä oudolta tuollainen lappu, olettaen että pakoputki tosissaan on ihan tiivis.

                Tuossa lapussa on samaan aikaan sekä rikkaan seoksen merkit häkänä ja hiilivetyinä, että jäännöshappea, ja laskennallinen lambda-arvo laihan puolella.

                Kun vaihdoit lambdan niin kai kiristit sen kunnolla paikalleen? Mulla oli lambda kertaalleen hiukan löysällä, niin että sai järkevällä voimalla kiristettyä vajaa 1/2 kierrosta, ja käyntikin meni tuosta jo aivan sekaisin.

                Jos pakoputki oikeasti on kunnossa, eikä tulevassa mittauksessakaan saada järkeviä arvoja, niin sitten melkein ottasin jo imusarjan irti, ja uusisin imusarjan tiivisteet, kaikki vähänkään haperot letkut, erityistä huomiota kannattaa kiinnittää huohottimen letkuihin.
                Nämä menee kyllä ihan kevyesti läpi jos perusasiat on kunnossa ja nokka-akseleihin ei ole kajottu tmv.

                Comment

                • Haggis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1570
                  • Wackyland

                  #23
                  Homma ratkesi kun kunnolla kierroksilla lämmitin katin!
                  Arvot paranivat jopa paremmiksi kuin viimeksi kun meni läpi.
                  Käyttis:Kia Optima TF

                  Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                  Comment

                  • Scitso
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 2816
                    • Kuusankoski

                    #24
                    i told you so joka vuotinen lämmittely urakka itelläkin.
                    E34 525i Touring -96 "Iris"
                    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                    E61 530d Touring -04

                    ex. E39 520ia Touring -98
                    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                    ex. E28 520i -82

                    Comment

                    • redlane
                      Bimmer Rookie
                      • May 2009
                      • 108
                      • Mäntyharju

                      #25
                      Lainataanpas topikkia
                      Eli leimalla tuli hylkyä päästöistä

                      M50B25Tu ja autona -94 e34 tourinki
                      HC-arvo joutokäynnillä
                      - Kaikki arvot kierroksilla

                      Joutokäynti
                      CO% 0,24
                      HC ppm 151
                      CO2% 14,2
                      O2% 1,30

                      Korotettu
                      CO% 3,79
                      HC ppm 179
                      CO2% 12,8
                      O2% 0,27

                      Lambda 0,901

                      Milläs toimenpiteillä lähtisi vikaa ratkomaan?

                      Comment

                      • Slant 6
                        BTCF Member
                        • May 2013
                        • 71
                        • Satakunta

                        #26
                        Originally posted by redlane View Post
                        Lainataanpas topikkia
                        Eli leimalla tuli hylkyä päästöistä

                        M50B25Tu ja autona -94 e34 tourinki
                        HC-arvo joutokäynnillä
                        - Kaikki arvot kierroksilla

                        Joutokäynti
                        CO% 0,24
                        HC ppm 151
                        CO2% 14,2
                        O2% 1,30

                        Korotettu
                        CO% 3,79
                        HC ppm 179
                        CO2% 12,8
                        O2% 0,27

                        Lambda 0,901

                        Milläs toimenpiteillä lähtisi vikaa ratkomaan?
                        Aika lailla rikkaalla tuntuu käyvän. Lambda vainaa? Tulpankolot öljyssä? Puolia rikki?
                        e28 520i K-jet+4 gang Kastanienrot
                        e34 540iA Lazurblau
                        EX:
                        e34 525i Lazurblau
                        e34 535i Lazurblau
                        e36 316i Schwarz II

                        Comment

                        • redlane
                          Bimmer Rookie
                          • May 2009
                          • 108
                          • Mäntyharju

                          #27
                          Lambda-anturin vaihdoin ja termarin kun ei tuntunut lämpöjä nostavan tarpeeksi. Leima tuli näillä toimenpiteillä ja inssi kehui että hyvät oli savut

                          Comment

                          • 525iiäxä
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1842
                            • Lappeenranta, Finland

                            #28
                            Originally posted by Haggis View Post
                            Homma ratkesi kun kunnolla kierroksilla lämmitin katin!
                            Arvot paranivat jopa paremmiksi kuin viimeksi kun meni läpi.
                            Tämä on se halpoin ja halvin konsti ehkäistä "turhat" päästöistä tulevat rutinat. Omissa M50 vekottimissa on ollut joka kerta sama juttu. Joskus on jäänyt vaillinaiseksi esilämmitys, niin kyllä saa hallissa huudattaa, että päästöt asettuu.

                            Volvo V70 2.4T -02
                            E30 323i -84 (taas)

                            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                            Comment

                            • Norden
                              Newbiemmer
                              • Sep 2006
                              • 22

                              #29
                              yks tarkistettava kohta lisää...

                              Ja jos joskus tappelee ton ongelman kanssa ja tuntuu että ei sitten millään vikaa löydy ja lambdat sun muut vaihdettu, niin kannattaa tarkasta sen lambdan esilämmitys ja sen rele mittaamalla. Mulla oli aikanaan sellanen ongelma että ohjainboxi ei kytkeny tuota relettä ollenkaan kunnes eräs pätevä kaveri löysi syyn. Hyppylangalla lämmityspäälle ja meni päästöistä läpi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎