Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 lämpenee todella hitaasti + KAIKKEA muuta ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • buusaman
    Bimmer Rookie
    • Mar 2009
    • 157
    • turku

    E34 lämpenee todella hitaasti + KAIKKEA muuta ongelmaa

    Kaikki muu ratkaistu paitsi hummausongelma ja liian iso kulutus, ääni lambdalle itseltäni, täytyy viedä vikakoodin lukuun tai jos jollain laitteet siihen tai sitten asennan se jenkkivalon joka vilkkuu.
    Edelleen hieman hidas tosin lämpenemään, oisko termarin vika (92 asteinen tarvike)

    Eli e34 m50b25 vanos touring lämpenee hitaasti. Aina lämmennyt tosi hitaasti vaikka on jo 3 termaria hommattu, joista jokainen erillainen. nyt 92c termari alkuperäinen kopio tjsp. syyläri uusittu ja korkkeja vaihdeltu 1,4 ja 2 kilon painekorkkeja.
    Ihan sama huudattaako sisälämpöjä täysillä tai ei ollenkaan. Joudun ajamaan n. 5 km talvella et on ees lähelle normaalilämpöjä, onko normaalia? (vaihdoin raitisilmasuodattimen niin lämpenee sisätilat paljon nopeammin ja auton sisällä tulee nyt 2- nopeudella)

    Lohkolämmitin auttoi asiaa ennekuin hajosi, oiskohan väärässä reiässä kun on pakosarjan alla keulasta tokassa reiässä. (on väärässä reiässä mutta ois ollu liian hankala asentaa ekaan reikään keulasta katsottuna pakosarjan alle joten polttaa sen ehkä nopeasti?)

    Ja toinen seikka, farkku kun on niin takaluukku talvisin aukeaa mutta ei mee millään enää kiinni paitsi jos on suokakeli. Kuuluuko takaluukun säätö olla tiukempana vai löysempänä jotta auttaa kiinni menemiseen. SÄÄDETTY JA TOIMII (temppuili jotain nyt talvella taas niin ettei suostunut menemään luukun koukku kiinni asentoon eli meni mykäksi, mutta ronklasin takaluukun lukkopesää niin rupesi toimimaan taas)

    Nyt ruvennut valittaa et door open+ melkein joka mutkassa, tekee välillä kokoajan ja välillä ei ollenkaan. Syy kuskin oven mikrotunnistin korissa(kulunut) (vaihdettu uusi käytetty ja toimii. Kannattaa olla varovainen ettei lukon vastakappale tipu rungon sisään, johto pitää sen paikallaa ja sit jotain sinne vaikka rautalangaa yms.)

    Sit vanhempia vikoja tail light, low beam, lic plate light siitä valittaa melkein aina kun laittaa valot päälle, kosteus vaikuttaa asiaan myös pahentavasti (takaluukun johtosarja). KORJATTU: Vika tais olla tasonsäätömoottoreissa kun lopetti valittamisen paitsi lic plate light joka johtuikin kosketusviasta ja korjaantui lyömällä sitä = )

    Sit välillä kun lähtee ajamaan ja painaa jarrua niin tulee brake light (tosin nyt ei ole antanut sitä tasonsäätömoottoreiden irroituksen jälkeen) ja sateella brake lt circuit (en tiiä mikä 2/4 anturin johdosta se olisi, mutta ei yleensä enään kun uudelleen starttaa. KAIKKI valot toimii aina.( Jarruvalo temppuili, kosketusvika joka paheni niin selvis sekin)

    Sit iän ikuinen hummausongelma (sammunut talvisin jarruttaessa kylmällä koneella) ja viimeaikoina alknut nykimään ja tuntuu tukkoiselta kiihdyttäessä alakierroksilla. Vuotaa öljyä ainakin venttiilikopan tiivisteestä 3 tai 4 pytylle tulpanjuureen. Sillä öljyllä ei kyllä vaikutusta kulkuun. Kat haisee aina kun polkee meneemään hieman. kulutus kaupunkiajossa yli 12 litraa, KORJAUS siis 13.9 L/100km kaupunkiajossa KORJAUS 15.4L/100km (WTF) kylmä ilma + paljon liikennevaloja ja 1 iso ylämäki??, maantiellä 7-8 L/100km (nyt taas tippunut lähemmäs normaalilukemia kaupungissa 11.4L/100km)

    Tossa kesän alusta kävi kuin 3 pytyllä yhtäkkiä 2 päivää ja sitten sammu kun koski ilmamassamittarin johtosarjaan jonka korjasin ja kiristin liittimet. Vika poistui mutta kun lähdin ajamaan niin PAM vika jatkuikin taas.. mistähän johtuu?
    Sit isoajotietokone ei kalibroi millään jäljellä olevan bensan antamaa kilometrimäärää. ON ajettu melkein tyhjäksi ja sit tankki ihan täyteen, mut ei auttanut. (ilmeisesti puuttuu 2 johtoa joihinkin pinneihin takapenkin alla tai jotain koska alunperin oli pieni ajotietokone) (mitkähän pinnit ne olikaan?)

    Ylämäkeen ajettaessa kierrosluvulla 2000 rpm kuuluu sellainen ihme "ritinä" ääni kun painaa kaasua ns. liikaa mut sit esim 2100 rpm ei kuulu eikä alle sen, vuotaa myös jarrunestettä säiliön melkein alarajaan viikossa. Alkoi sen jälkeen kun vaihdoin uudet jarrupalat taakse ja uudet levyt myös. tuli aika ahdas sovitus. (vuoti nestettä kuskin puolelta apparin puolelle menevästä putkesta jonka asensin kun vanha ruostu puhki, jotenkin päässyt löystymään. Kiristin sen ja lopetti vuotamisen)

    Teksti rupee muistuttaa jo "riivattu nissani" myynnissä ilmoitusta = ).
    Toivottavasti jaksatte, et saataisiin luottoauto kuntoon taas kerran.

    Kiitos kaikille avusta!
    Last edited by buusaman; 10-02-2013, 11:54. Reason: Korjausinfoa yms
    Benis Mahtavan Waltava
  • Kal.ju
    BTCF Member
    • Mar 2003
    • 2883
    • Akaa / Toijala

    #2
    Originally posted by buusaman View Post
    Eli e34 m50b25 vanos touring lämpenee hitaasti. Aina lämmennyt tosi hitaasti vaikka on jo 3 termaria hommattu, joista jokainen erillainen. nyt 92c termari alkuperäinen kopio tjsp. syyläri uusittu ja korkkeja vaihdeltu 1,5 ja 2 kilon painekorkkeja.

    Ihan sama huudattaako sisälämpöjä täysillä tai ei ollenkaan. Joudun ajamaan n. 10 km talvella et on ees lähelle normaalilämpöjä, onko normaalia???



    Sit vanhempia vikoja tail light, low beam, lic plate light siitä valittaa melkein aina kun laittaa valot päälle, kosteus vaikuttaa asiaan myös pahentavasti (takaluukun johtosarja).

    Sit välillä kun lähtee ajamaan ja painaa jarrua niin tulee brake light, mutta ei yleensä enään kun uudelleen starttaa. KAIKKI valot toimii aina.
    Täällä samaa ongemaa. Auto rupesi lämpenemään kun vaihtoi vesipumpun+termarin. Koko viimetalvi oli varsin jäistä auton sisällä, paitsi jos antoi reilusti happea.

    Noihin valo ongelmiin auttaa kun ottaa valojen tasonsäädönmoottoreilta johdot pois tai vastaavasti lisää väliin vastuksen. Aiheesta on kasapäin tietoa tälläkin foorumilla.

    Comment

    • buusaman
      Bimmer Rookie
      • Mar 2009
      • 157
      • turku

      #3
      Originally posted by Kal.ju View Post
      Täällä samaa ongemaa. Auto rupesi lämpenemään kun vaihtoi vesipumpun+termarin. Koko viimetalvi oli varsin jäistä auton sisällä, paitsi jos antoi reilusti happea.

      Noihin valo ongelmiin auttaa kun ottaa valojen tasonsäädönmoottoreilta johdot pois tai vastaavasti lisää väliin vastuksen. Aiheesta on kasapäin tietoa tälläkin foorumilla.
      Kiitos vastauksesta ja nopeasta sellaisesta, vesipumppu (metallinen) ja termarit tiivisteet kotelot yms vaihdettu jo.

      Täytyy koittaa noita tasonsäätömoottoreita. pitääkö toimia katsastuksessa kun ei peräkoukkua?
      Benis Mahtavan Waltava

      Comment

      • SushiX
        BTCF Member
        • Apr 2008
        • 2108
        • ǝɓuᴉʌʎH

        #4
        "Door open" valittamiseen löytyy helppo ratkaisu. Yleensä jostain ovesta (voi olla useastakin) on mennyt oven mikrokytkin rikki tai oikeastaan se pinta on liian kulunut = ei ota kontaktia enää kunnolla, jolloin järjestelmä luulee, että ovi on auki. Samasta syystä esim hälyt ei toimi oikein.

        Jarruihin. Onko tarkastettu, että rempan yhteydessä ei ole joku putki/letku hajonnut tai murtunut josta sitten vuotaisi? Tai jarrunestesäiliön letkut huonosti kiinni/rikki/repeytynyt tai vastaavaa?
        E90 07 335D
        Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

        Comment

        • buusaman
          Bimmer Rookie
          • Mar 2009
          • 157
          • turku

          #5
          Sori laiskuus

          Originally posted by SushiX View Post
          "Door open" valittamiseen löytyy helppo ratkaisu. Yleensä jostain ovesta (voi olla useastakin) on mennyt oven mikrokytkin rikki tai oikeastaan se pinta on liian kulunut = ei ota kontaktia enää kunnolla, jolloin järjestelmä luulee, että ovi on auki. Samasta syystä esim hälyt ei toimi oikein.

          Jarruihin. Onko tarkastettu, että rempan yhteydessä ei ole joku putki/letku hajonnut tai murtunut josta sitten vuotaisi? Tai jarrunestesäiliön letkut huonosti kiinni/rikki/repeytynyt tai vastaavaa?
          Ittekkin uumoilin tota oven asentotunnistinta, joutuu varmaan avaa ne kaikki.

          Täytyy vaan ihmetellä kun ei lätäkköä jarrunesteistä tuu mihkään, tai missään ei näy märkää. Luultavasti takajarrusatulan mäntä mikä vuotaa, täytyy tarkistaa.

          Rupee olee niin paljon hommaa tos autos ettei jaksais enään laittaa.

          Sit pitäis lähtee tutkii icv, idle control valve kun on varmaan tosi likainen. kun nykii välillä, mut veikkaan imuvuotoa silti.
          Benis Mahtavan Waltava

          Comment

          • SushiX
            BTCF Member
            • Apr 2008
            • 2108
            • ǝɓuᴉʌʎH

            #6
            Originally posted by buusaman View Post
            Ittekkin uumoilin tota oven asentotunnistinta, joutuu varmaan avaa ne kaikki.

            Täytyy vaan ihmetellä kun ei lätäkköä jarrunesteistä tuu mihkään, tai missään ei näy märkää. Luultavasti takajarrusatulan mäntä mikä vuotaa, täytyy tarkistaa.

            Rupee olee niin paljon hommaa tos autos ettei jaksais enään laittaa.

            Sit pitäis lähtee tutkii icv, idle control valve kun on varmaan tosi likainen. kun nykii välillä, mut veikkaan imuvuotoa silti.
            Toi ICV on helppo putsata. Siihen pääsee käsiksi helposti ainakin M30 sekä M60 koneissa. Itse hommasin siihen tarkoitukseen omaa puhdistus ainetta, oliko MAF puhdistus ainetta.

            Ohjeet vielä sen puhdistamiseen löytyy enkku kielellä:

            Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


            Vaihtaisin kaikki mikrokytkimet. Alkuperäsenä maksaa muistaakseni about 33e/kpl.
            Last edited by SushiX; 06-09-2012, 14:43.
            E90 07 335D
            Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

            Comment

            • buusaman
              Bimmer Rookie
              • Mar 2009
              • 157
              • turku

              #7
              Originally posted by SushiX View Post
              Toi ICV on helppo putsata. Siihen pääsee käsiksi helposti ainakin M30 sekä M60 koneissa. Itse hommasin siihen tarkoitukseen omaa puhdistus ainetta, oliko MAF puhdistus ainetta.

              Ohjeet vielä sen puhdistamiseen löytyy enkku kielellä:

              Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


              Vaihtaisin kaikki mikrokytkimet. Alkuperäsenä maksaa muistaakseni about 33e/kpl.
              M50 on ahtaampi ja kattelin ni icv letkut maffille on halki molemmat = ) joten siinä on syytä ainakin. Oon köyhä joten koitan korjata mikrot, on helppo ratkaisu kun korkee maata silloin kun ovi kiinni joten pelkkä crc voisi riittää.

              Venttiilikopan kannen tiiviste vuotaa öljyä useammasta paikasta joten siinäkin syytä, laitan kun ehin ja on varaa mennä Mätänettiin/Mutunettiin mikä se nyt olikaan = )
              Benis Mahtavan Waltava

              Comment

              • SushiX
                BTCF Member
                • Apr 2008
                • 2108
                • ǝɓuᴉʌʎH

                #8
                Originally posted by buusaman View Post
                M50 on ahtaampi ja kattelin ni icv letkut maffille on halki molemmat = ) joten siinä on syytä ainakin. Oon köyhä joten koitan korjata mikrot, on helppo ratkaisu kun korkee maata silloin kun ovi kiinni joten pelkkä crc voisi riittää.

                Venttiilikopan kannen tiiviste vuotaa öljyä useammasta paikasta joten siinäkin syytä, laitan kun ehin ja on varaa mennä Mätänettiin/Mutunettiin mikä se nyt olikaan = )
                Jos keskuslukko jne toimii muuten moitteettomasti, en tekisi mikrokytkimille mitään ennenkun olisi varaa vaihtaa ainakin etu puolet uusiksi. Ne kun kuluu yleensä enemmän

                Venttiilikannen tiivisteen hinta tuskin päätä huimaa. Hommaa samalla ne letkut uudet ja vaihdat ne samalla kun putsailet tuon ICV:n.
                E90 07 335D
                Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1996
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by buusaman View Post
                  Ja toinen seikka, farkku kun on niin takaluukku talvisin aukeaa mutta ei mee millään enää kiinni paitsi jos on suokakeli. Kuuluuko takaluukun säätö olla tiukempana vai löysempänä jotta auttaa kiinni menemiseen.
                  Siellä luukun vasemmalla ja oikealla reunalla on pyörät muovinpalat, joita voi kiertää sisään tai ulospäin. Jos liian sisällä voi luukku liikkua liikaa tiivisteitä vasten ja liian ulkona ei mene kunnolla kiinni.

                  Toinen mitä voi säätää on lukon vastakappale. Ota se kontinlevyinen muovisuoja pois, niin saat sen lukon irti on muutamalla ruuvilla kiinni. Sitä voi säätää leves- ja korkeussuunnassa. Sitten vielä luukussa oleva lukon kieleke kuluu ajan myötä eikä napsahda lukkoon enää niin herkästi. Itse ostin molemmat uusiksi, vastakappaleen ja kontin lukitusmekanismin ($$) mutta nyt lukittuu todella kevyesti kiinni kuten pitääkin.

                  Nyt ruvennut valittaa et door open+ melkein joka mutkassa, tekee välillä kokoajan ja välillä ei ollenkaan.
                  Itselläni oli kuskin oven mikrokytkin on löystynyt. Varmuuden siitä saa kun tilapäisesti laittaa (esim. teipillä) sen kiinni asentoon ja huomaa ettei valituksia enää tule. Se kytkinhän ei ole ovessa vaan lukon vastakappaleessa kiinni.

                  !!!HOX!!! Sit välillä kun lähtee ajamaan ja painaa jarrua niin tulee brake light (tosin nyt ei ole antanut sitä tasonsäätömoottoreiden irroituksen jälkeen) ja sateella brake lt circuit (en tiiä mikä 2/4 anturin johdosta se olisi, mutta ei yleensä enään kun uudelleen starttaa. KAIKKI valot toimii aina.
                  Jarruvalokytkin vaihtoon ensin. Osa # 24

                  Comment

                  • buusaman
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2009
                    • 157
                    • turku

                    #10
                    Päivitystä

                    Jarruvuodon paikansin kun rupes tiputtaa reilusti, vuoti liitoskohdasta jonne aikaisemmin vaihdoin jarruputken ja on päässyt löystymään ilmeisesti. nyt ei vuoda ainakaan enään siitä kohtaa.

                    Laitoin crc kuskin ja kuskinpuolen takaovien tunnistimiin ja liikuttelin niitä niin lopetti ainakin nyt sen valituksen.

                    Kaikki valo ongelmat loppuivat kun otin valojen korkeudensäätömoottorit irti, ei sen jälkeen oo valittanut paitsi huonon kontaktin omaavasta rek, kilven valosta.

                    Laiton hätäkorjauksena ilmastointiteippiä vuotaviin imuputkiin ja mun mielestä auttoi jotain. Ei tunnu niin tukkoiselta enään, mut on tukkoinen silti (oiskohan kausiflunssaa autoparalla).

                    Takaluukun vastakappaleen säädin ns yläasentoon niin luukku menee kiinni helposti nyt.
                    Last edited by buusaman; 20-09-2012, 17:05. Reason: Infoo
                    Benis Mahtavan Waltava

                    Comment

                    • mmo63
                      Newbiemmer
                      • Sep 2012
                      • 7
                      • Orimattila

                      #11
                      Originally posted by buusaman View Post
                      Eli e34 m50b25 vanos touring lämpenee hitaasti. Aina lämmennyt tosi hitaasti vaikka on jo 3 termaria hommattu, joista jokainen erillainen. nyt 92c termari alkuperäinen kopio tjsp. syyläri uusittu ja korkkeja vaihdeltu 1,5 ja 2 kilon painekorkkeja.
                      Onkohan mun e34 518iA:ssa päinvastainen ongelma: lämpenee TODELLA nopeasti? Toivottavasti vain ominaisuus, hyvä sellainen.

                      Comment

                      • tonnizi
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2007
                        • 1501
                        • Mäntsälä

                        #12
                        Originally posted by pheno View Post
                        Siellä luukun vasemmalla ja oikealla reunalla on pyörät muovinpalat, joita voi kiertää sisään tai ulospäin. Jos liian sisällä voi luukku liikkua liikaa tiivisteitä vasten ja liian ulkona ei mene kunnolla kiinni.

                        Toinen mitä voi säätää on lukon vastakappale. Ota se kontinlevyinen muovisuoja pois, niin saat sen lukon irti on muutamalla ruuvilla kiinni. Sitä voi säätää leves- ja korkeussuunnassa. Sitten vielä luukussa oleva lukon kieleke kuluu ajan myötä eikä napsahda lukkoon enää niin herkästi. Itse ostin molemmat uusiksi, vastakappaleen ja kontin lukitusmekanismin ($$) mutta nyt lukittuu todella kevyesti kiinni kuten pitääkin.



                        Itselläni oli kuskin oven mikrokytkin on löystynyt. Varmuuden siitä saa kun tilapäisesti laittaa (esim. teipillä) sen kiinni asentoon ja huomaa ettei valituksia enää tule. Se kytkinhän ei ole ovessa vaan lukon vastakappaleessa kiinni.



                        Jarruvalokytkin vaihtoon ensin. Osa # 24
                        Juu kyllä näin on ja 26 on cruistecontrolia varten

                        Originally posted by mmo63 View Post
                        Onkohan mun e34 518iA:ssa päinvastainen ongelma: lämpenee TODELLA nopeasti? Toivottavasti vain ominaisuus, hyvä sellainen.
                        Tuskin, mullaki E34 525i sedan lämpenee nopeesti talvella / antaa kylmääki ilmaa hyvi, paitsi että ei oikeen puhalla kunnolla jos on 1 2 laitettu se tuuletus nopeus, 3:sella rupee jo puhaltaa, 1 2:sen nopeus säädöllä ihan pienesti puhaltaa.
                        Last edited by tonnizi; 28-09-2012, 01:44.
                        Social Media:
                        - Twitter
                        - Instagram
                        - Twitch

                        - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                        Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                        Nykyinen:
                        E61 530d -04
                        Ex:
                        E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                        Comment

                        • Dankova
                          BTCF Member
                          • May 2011
                          • 211
                          • Kuortane

                          #13
                          Originally posted by TareJR View Post
                          Juu kyllä näin on ja 26 on cruistecontrolia varten

                          Tuskin, mullaki E34 525i sedan lämpenee nopeesti talvella / antaa kylmääki ilmaa hyvi, paitsi että ei oikeen puhalla kunnolla jos on 1 2 laitettu se tuuletus nopeus, 3:sella rupee jo puhaltaa, 1 2:sen nopeus säädöllä ihan pienesti puhaltaa.
                          Ootko raitisilmansuodattimen vaihtanut koska viimeksi, jos on tukossa niin ilma ei pääse niin helpolla läpi.
                          BMW X3 E83 2.5i Automatic

                          Comment

                          • buusaman
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2009
                            • 157
                            • turku

                            #14
                            Siinähän se yks ongelma lisää

                            Originally posted by Dankova View Post
                            Ootko raitisilmansuodattimen vaihtanut koska viimeksi, jos on tukossa niin ilma ei pääse niin helpolla läpi.

                            Enpäs oo vaihtanut ikinä enkä usko että on edellisetkään, huurtuu todella helposti auto aina sateella yms.

                            Ja vaikka laittais täysille niin tuntuu ettei ilmaa oikeen tuu sisälle asti, Sit takapenkille ei puhalla kuin kylmää siitä keskikonsolista ja samaten keskisuuttimista kojelaudasta ja ovista.

                            Onko se raitisilmasuodin konehuoneessa missä puhallinkin vai onko se kojelaudan sisällä keskellä vai missä sijaitsee kun en muista. Ja onko isokin työ luvassa jos sen vaihdan?
                            Benis Mahtavan Waltava

                            Comment

                            • Incarnated
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2008
                              • 450
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by buusaman View Post
                              Enpäs oo vaihtanut ikinä enkä usko että on edellisetkään, huurtuu todella helposti auto aina sateella yms.

                              Ja vaikka laittais täysille niin tuntuu ettei ilmaa oikeen tuu sisälle asti, Sit takapenkille ei puhalla kuin kylmää siitä keskikonsolista ja samaten keskisuuttimista kojelaudasta ja ovista.

                              Onko se raitisilmasuodin konehuoneessa missä puhallinkin vai onko se kojelaudan sisällä keskellä vai missä sijaitsee kun en muista. Ja onko isokin työ luvassa jos sen vaihdan?

                              Kojelaudan sisällä, hanskalokero jne pois eestä, semmosen "vihreen" pitkulaisen luukun takana. Ei sillei mikään iso iso homma, mut saanee siinä puolisen tuntia menemään kun rauhassa ruuvailee. Toi kylmän tulo ko. paikoista ei liity asiaan, se on ominaisuus..

                              http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎