memebuy23buy

Kolina ongelma ja muuta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tonnizi
    replied
    Originally posted by Klasu- View Post
    Ja kyllä, se peruutusvalon kytkin on manuaalissa (Getrag 260) pituussuunnassa vaihdelaatikon keskivaiheilla, oikealla puolella, suhteellisen ylhäällä laatikon ja vaihdetunnelin välissä, vaihdelaatikon ainoa anturi, kaksi johtoa menee.

    Ryömit auton alle, irroitat johdot ko. kytkimestä, ja yhdistät ne hyppylangalla. Nyt jos peruutusvalot palavat virrat päällä, niin vaihdat sen peruutusvalon kytkimen. Hintaa ko. kytkimellä on n.10e.

    Kytkimen irroitukseen 17 tai 19mm kiintoavain, jos muistan oikein. Auton tunkkaamisen jälkeen vaihto/testausaika alle 10min.

    HUOM! Kytkimen tyyppi on vaihtunut v. 91 varrella eli tilaa uusi kytkin samalla varaosanumerolla, mikä on vanhassa! Näissä kahdessa kytkimessä on erilaiset liittimet, eikä alkuperäinen johdotus sovi ristiin.
    juup, Tämä on hyvä tietää, autaa aika paljon tos perutamisessa pimellä. Tällästä se Schmiedmann tarjoaa: Reversing light switch M12X1.5 manual transmission

    http://www.schmiedmann.fi/5_sarja/E3...irto/sivu6.htm tolta sivulta se ylin.

    Tos parin bmw korjaajan kansa jutellin täs mäntsäläs niin sanovat että epäilee aika vahvasti tota kolinan syytä hidasteissa / töysyistä ajaessa, että taka ja etu jousien yläpäät ovat löystyny, ja kun auraus kulmat on vähän vittuilaan ku kuuluu pieni kolahdus ku kääntääki rattia. ja sit toi kun painaa jarrua ja päästää ja painaa jarrua niin se kolina kans epäilevät vahavsti että olis vähän jarrusatula löysäl siis että ei oo ne pultit kireellä siel.
    Last edited by tonnizi; 03-10-2012, 01:41.

    Leave a comment:


  • Klasu-
    replied
    Ja kyllä, se peruutusvalon kytkin on manuaalissa (Getrag 260) pituussuunnassa vaihdelaatikon keskivaiheilla, oikealla puolella, suhteellisen ylhäällä laatikon ja vaihdetunnelin välissä, vaihdelaatikon ainoa anturi, kaksi johtoa menee.

    Ryömit auton alle, irroitat johdot ko. kytkimestä, ja yhdistät ne hyppylangalla. Nyt jos peruutusvalot palavat virrat päällä, niin vaihdat sen peruutusvalon kytkimen. Hintaa ko. kytkimellä on n.10e.

    Kytkimen irroitukseen 17 tai 19mm kiintoavain, jos muistan oikein. Auton tunkkaamisen jälkeen vaihto/testausaika alle 10min.

    HUOM! Kytkimen tyyppi on vaihtunut v. 91 varrella eli tilaa uusi kytkin samalla varaosanumerolla, mikä on vanhassa! Näissä kahdessa kytkimessä on erilaiset liittimet, eikä alkuperäinen johdotus sovi ristiin.
    Last edited by Klasu-; 02-10-2012, 13:50.

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Satoi tai paistoi tai kun ei sada. Lenkkiavain tai räikkä käteen ja siihen sopiva hylsy. Menet ja tarkastat ne iskarin yläpäiden kiinnitykset ja mahdollisesti jos jollain pulttipyssy niin iskarin keskimuttereiden kiristys tai tarkasta edes onko ne kiinni. Ei kovin kummoisia tiloja tarvitse eikä kovin suurta työpanosta saatika arpomista.
    Ehkä turhaa suunnata pyöränkulmia jos jossain edelleen välystä jos ei sitten ole tosiaan joku pulttiliitos löysällä.

    Ja siis jos joku kolisee niin melko varmasti siellä on joku liitos löysälle jäänyt tai joku pusla tai vastaava paskana. Pitäs ehkä itse jaksaa tutkiskella jonkun verran edes. Ja onhan ne iskarit/jouset kasattu oikein? Ei jäänyt mitään kouraan asennuksen tiimellyksessä ja sitten mietit että mistäköhän jäi nämä ja keksit niille paremman kohteen vaikka roskapönttöön heittäen?
    Last edited by Haju69; 02-10-2012, 12:36.

    Leave a comment:


  • tonnizi
    replied
    Originally posted by 280Paavo View Post
    Pari viestiä ylempää HOX!
    ?

    No ku olis noi tilat että vois katooki / tehdä jotain, ku viitis tuol rankka satees kuiteskaa ruveta mitään tekee. no mut joo ihmetytää vaa tuo pakkivalo että miks se ei rupee palamaan ku pakkivaihe pääl, tietäis missä suunil se perutusvalon kytkin ees on tuol lootassa. ja ku saa tota rahaa täl viikol niin mennä noi auraus kulmat säädätää.

    Mutta juu kyl ne jousien yläpäät eestä ja takaaki laitetiin aika kireelle mut e sit tiedä onko löystyny. Mutta noita infoja mistä noi kolinat voi johtua niin otetaan lisää vastaan.
    Last edited by tonnizi; 02-10-2012, 12:17.

    Leave a comment:


  • 280Paavo
    replied
    Originally posted by TareJR View Post
    ootko kuulu ikinä että kysymykseen ei vastata kysymyksellä, se opetellaan jo ala astella.
    Mitähän muuta siellä ala-asteella sulle opetettiin?

    Leave a comment:


  • 280Paavo
    replied
    Originally posted by 280Paavo View Post
    No kai kiristit ne jarrusatuloiden pultit kun niita paloja ja levyjä vaihtelit??
    Pari viestiä ylempää HOX!

    Leave a comment:


  • tonnizi
    replied
    Originally posted by 280Paavo View Post
    No voihan perse! luetko ikinä mitä ihmiset kirjottaa näihin sun liirum laarum topicceihin???

    Ja eikö sitä vaan nyt voi ottaa niitä työkaluja kouraan ja kokeilla onko ne palikat kiinni siellä autossa?
    no, sitä tässä kysynki voiko se vika olla siellä? vai oonko se jossain mualla esim?

    etkö sä Paavo pesusieni osaa lukea kysymystä, ootko kuulu ikinä että kysymykseen ei vastata kysymyksellä, se opetellaan jo ala astella.

    Leave a comment:


  • 280Paavo
    replied
    Originally posted by TareJR View Post
    olisko jarru satulan jne varmistaminen hyvä siis se että onko se kunnol kiinni jne. ja sitten taka ja etu jousien yläpään kiristäminen?
    No voihan perse! luetko ikinä mitä ihmiset kirjottaa näihin sun liirum laarum topicceihin???

    Ja eikö sitä vaan nyt voi ottaa niitä työkaluja kouraan ja kokeilla onko ne palikat kiinni siellä autossa?
    Last edited by 280Paavo; 01-10-2012, 12:27. Reason: lisäää

    Leave a comment:


  • tonnizi
    replied
    Originally posted by Muppe View Post


    Tai sitten vain kierrät ne hidasteet ja töyssyt.
    no muppe: no ei paljoo olla ajamatta hidasteista ja töysyistä kun satuu noil asfalti teilki olee isoilla tai vanhan lahden tiel töysyissä ja keskustas hidasteet.

    Mutta juu.

    vaihdoin sulakkeet perjantaina mutta eipähän kyl ruvenu siltikään sytymään pakkivaloa, kertokaas mulle missä siaitsee pakkivalon kytkin, Onko vaikea vaihtaa? En tuntenu välystä mistää kulmasta tai mistään osasta kun kokeelin, mutta mistäs sitten kolina vikaa vois ruveta etiä?

    olisko jarru satulan jne varmistaminen hyvä siis se että onko se kunnol kiinni jne. ja sitten taka ja etu jousien yläpään kiristäminen?

    BTW: noi sullakeet ku vaihoin niin ny siel on oikeat, siel oli entinen omistaja ilmeisesti laitanu 3 paikkaan 15 A vaikka siellä pitäis olla 30 A sama se ku ihmetelin että miks lämpäri ei toimi, no ei kai se toimi jos sulakke kärähtäny ja seki oli 7.5 A vaikka piti olla 30 A

    PS: Nyt on varattu yheltä jätkältä kellä on E34 525i purkuautona niin siltä varattu tuulilasin pyhkijöiten varret ja abs anturit.
    Last edited by tonnizi; 01-10-2012, 07:27.

    Leave a comment:


  • Muppe
    replied
    Originally posted by TareJR View Post
    ja toinen mistä voi johtua kolina kun aijaa hitaasti esim korokeesta, kuuluu joko eestä tai takaa, niin voikos se ääni kuulua sen takia jos ne mutterit on löysäl millä laitat ne koriin perjatessa kiinni
    Originally posted by TareJR View Post
    Siis toi hidasteita / töysyistä kun aijaa hitaasti niin kuuluu kolina niin tota noin niin mistä se voi johtua?
    Originally posted by TareJR View Post
    Kolina kuuluu takaa kun aijaa ja menee hidasteista/töysyistä hitaasti.
    Originally posted by TareJR View Post
    paitsi se että pientä koliinaa kuuulu takaa/eestä kun meni hidasteista/töysyistä.
    Originally posted by Betrunken View Post
    Tartsa kai olet käynnyt siellä autosi luona tutkimassa etes jotakin, ettet vain huutele täällä vaihtoehtoja. Koska kohta puolin alkaa jo kaikki annettu mitä siellä voisi olla.

    Jos et osaa tutkia auton alustaa niin ota semmoinen joka osaa tai tarjoo jollekin mäntsälän lähimaastossa olevalle bemariharrastajalle perjantai oluset että tulee katsomaan mikä siellä kolisee.

    Nytten auton luokse vain tutkimaan, siitä se lähtee


    Tai sitten vain kierrät ne hidasteet ja töyssyt.

    Leave a comment:


  • Betrunken
    replied
    Tartsa kai olet käynnyt siellä autosi luona tutkimassa etes jotakin, ettet vain huutele täällä vaihtoehtoja. Koska kohta puolin alkaa jo kaikki annettu mitä siellä voisi olla.

    Jos et osaa tutkia auton alustaa niin ota semmoinen joka osaa tai tarjoo jollekin mäntsälän lähimaastossa olevalle bemariharrastajalle perjantai oluset että tulee katsomaan mikä siellä kolisee.

    Ei millään pahalla mutta aina nää topikit menee vitun lässytykseksi ja tässäkin on yli 50 postia jauhettu samoista asioista.

    Nytten auton luokse vain tutkimaan, siitä se lähtee

    Leave a comment:


  • 280Paavo
    replied
    Originally posted by TareJR View Post
    siis siin se onki ku se on normaalisti siel kyl ku jarrutaa eli ei yritä tulla rintapeltiin ees, ku se kolina alko kuulumaan ku paino jarrua ja päästi ja paino taas jarrua, niin alko sillon vast kuulumaan kun jarrupalat ja jarru se levy vaihetiin. Ennen tuota ei kyl kuullunu mitään tuollasta jarrutaessa, paitsi se että pientä koliinaa kuuulu takaa/eestä kun meni hidasteista/töysyistä.

    Mutta kiiotksia tosta suomennoksesta, pitää tutkia sulakke/sulakkeet että ei oo ykskään niistä palannu
    No kai kiristit ne jarrusatuloiden pultit kun niita paloja ja levyjä vaihtelit??

    Leave a comment:


  • tonnizi
    replied
    Originally posted by Betrunken View Post
    http://www.realoem.com/bmw/diagrams/m/n/5.png
    Osanumero 7 kovaan syyniin, etupää ilmaa ja rengasta työntämään pitkittäisasenossa. Kaverin E34:ssa olivat loppu ja itselläni oli, hyvä ettei rengas rintapeltiin saakka tullut. Peruskauraa näissä bemareissa!

    Kerran omaa bimmeriä katsastettiin niin kolme katsuria oli ihmettelemässä tuota kun yrittivät ravistaa sitä väärin, kun juurin tuo että rengasta pitää painaa pitkittäis suunassa niin sen välyyden vasta huomaa!
    siis siin se onki ku se on normaalisti siel kyl ku jarrutaa eli ei yritä tulla rintapeltiin ees, ku se kolina alko kuulumaan ku paino jarrua ja päästi ja paino taas jarrua, niin alko sillon vast kuulumaan kun jarrupalat ja jarru se levy vaihetiin. Ennen tuota ei kyl kuullunu mitään tuollasta jarrutaessa, paitsi se että pientä koliinaa kuuulu takaa/eestä kun meni hidasteista/töysyistä.

    Mutta kiiotksia tosta suomennoksesta, pitää tutkia sulakke/sulakkeet että ei oo ykskään niistä palannu
    Last edited by tonnizi; 28-09-2012, 13:05.

    Leave a comment:


  • Betrunken
    replied
    Originally posted by TareJR View Post
    Kolina kuuluu myös eestä kun painaa jarrua ja vapautaa ja painaa jarrua.

    Osanumero 7 kovaan syyniin, etupää ilmaa ja rengasta työntämään pitkittäisasenossa. Kaverin E34:ssa olivat loppu ja itselläni oli, hyvä ettei rengas rintapeltiin saakka tullut. Peruskauraa näissä bemareissa!

    Kerran omaa bimmeriä katsastettiin niin kolme katsuria oli ihmettelemässä tuota kun yrittivät ravistaa sitä väärin, kun juurin tuo että rengasta pitää painaa pitkittäis suunassa niin sen välyyden vasta huomaa!

    Leave a comment:


  • SushiX
    replied
    Originally posted by TareJR View Post
    no hmm, eipä itse asiassa voi olla jarruvalokytkin vialinen koska on just vaihettu voisko vika olla niistä jarru tunnistimsta tai mitä ne nyt on.

    eli siis http://static.schmiedmann.dk/Product..._23105_big.jpg tossa?

    Kolina kuuluu takaa kun aijaa ja menee hidasteista/töysyistä hitaasti. Kolina kuuluu myös eestä kun painaa jarrua ja vapautaa ja painaa jarrua.
    Ei johdu tuosta tai noista jarru palojen tunnistimista. Silloin teksti on jotain ihan muuta..

    Johtuu tosiaan tuosta jarruvalo kytkimestä. Miksei se kytkin voisi olla rikki vaikka on uusi? Itsellä oli alkuperäinen Behr:in termari paskana tehtaalta tullessa, joten en luottaisi tuohon, että on "uusi eikä voi olla rikki" juttuun.

    Edelleen alusta syyniin.. Heiluttelet alustan osia, että tuntuuko väljältä/löysältä.. Jos ensin menisit sinne auton alle tutkimaan niitä alustan osia, jos toteat ne toimiviksi niin sitten muiden kimppuun..

    Leave a comment:

Working...
X