Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 lämmityslaite... outo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tappu
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 825
    • Tampere

    #16
    Katoppas tuolta lisää
    Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.
    AMG

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1842
      • Lappeenranta, Finland

      #17
      Minkälainen on niiden venttiilien toiminta ? Jos ne ovat semmoisia on-off -tyylisiä niin vika tuskin on siellä kun lämpöä kuitenkin tulee ihan mukavasti silloin kun sitä tulee. Tai emmää tiedä, en ole noiden kanssa ennen joutunut askartelemaan...

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4320
        • Turku

        #18
        Lämpöanturit on ratin alla olevassa "pahvissa", sekä oikealla, siellä jossain hansikaslokeron takana. Mutta jos otat kuskin puolen ensin hoitoon, varovasti auki ja putsaat, jos siellä on pölyä tmv joka häiritsisi sen toimintaa, niin tiedät oikealta puolelta etsiä samannäköistä mötikkää.
        Ja anturit vaatii toimiakseen alipaineen imusarjasta, joka imee sisäilmaa lämpöanturin ohi.

        Edit:mulla ei ole ilmastointia, mutta eiköhän systeemi muuten ole ihan vastaava.
        Last edited by jani73; 05-01-2005, 23:31.

        Comment

        • Naku
          Bimmer Rookie
          • Oct 2004
          • 33
          • Espoo

          #19
          Ei mistään löytyis kuvaa noista lämpöantureista niin tietäisi vähän minkälaista mokkulaa sieltä "pahvin" takaa etsisi ?

          Thanke shön !

          - Günther -
          Bimmer E34 525iA -91

          Comment

          • bmw e34
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2002
            • 633
            • raahe

            #20
            ei niihin mitään kuvia tarvita, kun otat ratin alta sen pahvin poikkeen niin se anturi on about kytkinpolkimen kohdalla ja siihen menee musta kumi letku ja kaksi johto valkoisessa liittimessä.muistaakseni kun sitä käpisteli ja lähempää pällisteli niin alkoi bensa haista klyyvariin.ja samanlainen mötikkä löytyy vänkärin puolelta hanskalokeron alta kardaani tunnelin vierestä.

            Comment

            • Jarse
              Bimmer Rookie
              • Jan 2005
              • 96

              #21
              Hyvät ohjeet tuossa linkissä. Mulla oli sellasta ongelmaa että talvella kovemmilla pakkasilla sisääntuleva ilma lämpeni hitaasti vaikka moottorilämpö oli ok. Vähän kun naputteli venttiilejä niin kuuli selkeästi kun ne alkoi liikkumaan, nyt vaan odotellaan kovia pakkasia että näkee toimiko tuo pikakorjaus.
              X5 4.6is -02
              sigpic
              #530dA Touring -00
              #525iA -91

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9990
                • KVLA

                #22
                On hyvin yleistä (topiikkeja seuranneena)että porukoilla jumittelee lämmonsäätö venttiilien moottorit.Eikä ihme.Lämmöt säädetään kesällä tiettyyn asentoon ja ajetaan sitten koko kesä "näissä säädöissä".Sitten kun tulee kylmät ja pitäisi asetuksia muuttaa,niin eipä säätömoottorit ehkä liikukkaan.Hyvät autoilijat:"Rumpatkaa niitä".Eli ajelette joskus lämmönsäätöjä äärilaidasta toiseen useamman kerran.Eipä jumittele sitten kun oikeasti tarvii säätää.HUOM:Ohje annettu minulle (taas)Esson baarissa...
                En tarkoita että tämä lämmönvaihtelu vika tällä korjantuisi,mutta vinkkinä toisille.
                Last edited by Heguli 31; 07-01-2005, 16:26.

                Comment

                • jani73
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 4320
                  • Turku

                  #23
                  Eikä varmaan haittaa, jos vaihtaa jäähdytysnesteet kahden vuoden välein, pysyy järjestelmä puhtaampana.

                  Comment

                  • larmatin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 1118
                    • Perttula

                    #24
                    omassani ei ruvennut tulee lämmintä alussa enne kuin nosti kierrokset sinne 4000rpm korville, purkasin nuo venttiilit ja hioin karoja ja nyt on toiminut jo 1.5v hyvin.

                    ventiilien purku onnistuu mutta tarkkana saa olla ettei poikkaise käämien piuhoja.

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1842
                      • Lappeenranta, Finland

                      #25
                      Mites se venttiilien suojamuovi irtoaa ? Tuntuu olevan aika tiukassa eikä siinä ole mitään ruuveja tms. Vai tarvitaanko yksinkertaisesti lisää voimaa ?

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • Raine
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2603
                        • N/A

                        #26
                        .........
                        Last edited by Raine; 19-06-2013, 15:34.
                        ///Motorporot

                        Comment

                        • 525iiäxä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1842
                          • Lappeenranta, Finland

                          #27
                          Korollan ikkunaveivisokat on tuttuja, joten liika voima siis sikseen ja enemmän tekniikkaa peliin. Kiitos vinkistä. Kokeillaan kun taas ehtii.

                          Volvo V70 2.4T -02
                          E30 323i -84 (taas)

                          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                          Comment

                          • Naku
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2004
                            • 33
                            • Espoo

                            #28
                            Niinpä, minäkin tuossa taannoin kyselin ohjeita tämän "vesiventtiilin" korjaamiseen. Ongelmanani on edelleen (talvella ei niin kriittinen vika), että sisään työntää aina lämmintä ilmaa. Jos säätö on "sinisellä" niin tulee lämmintä ja jos säätö on "punaisella" niin tulee kuumaa. Kesää kohti mennessä paskempi homma !
                            Olen venttiiilin kahdesti purkanut ja kaikki osat huollellisesti putsannut, siis EI PITÄISI olaa jumissa, mutta vika ei ole korjaantunut, ...KELE! Ja jossain vaiheessa joku mainitsi, että ko. venttiiliin olisi joskus saanut jonkinmoista korjaussarjaakin, mutta nyt ei kukaan tunnu tietävät minkälaista ja mistä ??
                            Notta edelleen olisin enemmän kuin kiinnostunut kuulemaan jos joku on yllä kuvatun vian saanut korjaantumaan muuttoin kuin koko ventiillimokkulan vaihtamalla !?

                            - Günther -
                            Bimmer E34 525iA -91

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3402
                              • Tre

                              #29
                              e34 lämpiämisestä

                              Onko seuraava ongelma vuotova termostaatti vai mikä kun moottorin lämpiämisvaiheessa sisään tulee noin 40 asteista ilmaa ja vasta kun moottori on täydessä lämmössä(viisari ihan keskellä) niin tulee kuumaa, vaikka vielä kuumempaakin voisi tulla.

                              Termarin asteista ei tietoa.
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              • 525iiäxä
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2005
                                • 1842
                                • Lappeenranta, Finland

                                #30
                                Alkuperäiseen aiheeseen...

                                Niin, ajelin välin Lpr - Kuopio - Lpr ja samallla yritin selvittää lämppärin sielunelämää. Tämmöttinen oli saldo:

                                Aamulla lähtiessä auton sisälämpö (ikkunakatkaisijoiden kohdalla) oli sisälämppärin jäljiltä 17 astetta. Pistin säätimet asentoon 21, täydet ikkunaan, jalkatilaan noin puolet ja puhallin kakkoselle. Ulkolämpötila +3.

                                Moottorin lämmettyä lämpöä tuli tuutin täydeltä. N. 20 minuutin ajon jälkeen sisälämpö oli reilu 22 ja lämpimän tulo alkaa rauhoittua. Tähän asti ihan normaalia.

                                Puolen tunnin kohdalla sisälämpö pudonnut 20 asteeseen ja suuttimista tulee jo todella viileää.

                                Kolmen vartin kohdalla sisällä 16 astetta. Käänsin lämpötilasäätimiä pienemmälle 20 asteeseen -> ei vaikutusta. Säätimien kääntö asentoon 22 -> ei vaikutusta.

                                Tunnin kohdalla tippa oli jo nenän päässä kun sisälämpö oli alle 16. Säätimet täysille ja kymmenen minuutin kuluttua sisälämpö oli taas 22.

                                Tiputin säätimet taas asentoon 21 ja kymmenen minuutin kuluttua sisälämpö oli taas 15 astetta !!!

                                Aikani kun räpläsin säätimiä niin havaitsin myös seuraavan jutun. Säätimet kun asettaa juuri ennen ääriasentoon naksahtamista, niin sisällä pysyy semmoinen 18 astetta ja sisääntuleva ilma on lämmintä.

                                Eli, nollatilanteesta kun lähdetään, niin asetusarvoon auto lämpenee oikein hyvin. Sitten kun pitäisi siirtyä ylläpitovaiheeseen, niin joku mättää. Lämpö ei pysy. Melkein ääriasennossa sisällä pysyy n. 18 astetta. Siis joku anturi toimii, kun lämmitysvaihe pysähtyy oikeassa lämpötilassa. Joku sitten taas ei toimi kun ylläpito ei pidä lämpöä.

                                Mikäköhän sen päättää, milloin tarvitaan täydet tehot ja milloin riittää ns. ylläpito ? Alkumatkasta ainakaan lämmön tippuminen alle 16 ei vielä herättänyt lämmitystä vaikka ihan alussa sisälämpöä oli enemmän ja lämpöä kyllä riitti. Pieni kahvipaussikaan ei muuttanut tilannetta, tasaisen viileää tuli.

                                Pitkä tarina, mutta ihmeellinen on vekotinkin...

                                Volvo V70 2.4T -02
                                E30 323i -84 (taas)

                                Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎