Announcement

Collapse
No announcement yet.

Isommat jarrut E34:een?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MH motorsport
    BTCF Member
    • Sep 2011
    • 2301
    • Turku

    #46
    Ok. Jos joku viitsisi mitata vanteen sisähalk satulan kohdilta niin olisi jees.
    Ebc ei valmista 345mm levyä eli mistä reikälevy urilla ja levyn muut strategiset mitat on myös hukassa.
    Autopalvelu MH-motor
    Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
    Maxxecu myynti ja asennus
    www.mh-motor.fi
    0503218217
    Kulkineet:
    E6 2000 touring
    E6 2002 touring
    E30 318is ///Mtechnic 2
    E34 ///M5 nürburgring
    E34 S62b50 turbo dct
    E39 523i ///Msport
    F30 320d

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5272
      • Pirkkala

      #47
      Originally posted by poke View Post
      No niin, nyt heräsi kysymys. Kun esim 525i:ssä on tuuletettu jarrulevy 302x22 ja esim 540i:ssä on tuuletettu jarrulevy 302x28, palat molemmissa samat. Ts. kitkapinta on molemmissa sama. Onko ainoa hyöty, että tuo paksumpi ja PAINAVAMPI levy sietää paremmin lämpöä kuin tuo ohuempi?
      Lähinnä tulee tuo paksumman etu varmaankin baanalla kun useammaan kerran vähällä aikaa joutuu jarruttelemaan reilummin jostain +200 vauhdista?

      Tuli mieleen, että jos laittais esim 525i:n Zimmermannin sport levyt ja kunnon palat, niin pysähtyvyys olis varmaankin jo hyvä satunnaisessa ratakäytössäkin E28:ssa? Painossa ainakin säästyisi.

      Luulisin että oikeilla jäljillä olet.
      Älä kuitenkaan unohda että satulat (mäntien halkaisija) on jarrujen tehon määrittävä tekijä, sekä se, paljonko painetta taakse saadaan.

      TOKI levy ja pala ovat isossa roolissa. painava levy=hidas kuumenemaan ja samoin myös jäähtymään. Eli tässä tapauksessa 540 jarrut kestää ehkä sen yhden jarrutuksen enemmän ennenkuin tullaan "normipalan" sille lämpötila alueelle että jarrutusteho alkaa heiketä.

      540 on myös ne tuuletus putket jarruille joilla voi olla ihan käytännön merkitystäkin, varsinkin jos putken jatkaa letkulla levyn keskiöön. En tiedä onnistuuko helposti.

      Liukutappisatulassahan on mäntä vain ydellä puolella mutta kiinnitys on toteutettu siten, että männän levyä paivavan voiman vastavoima painaa levyn toista puolta, Männän halkaisijaa verrattaessa kiinteiden satuloiden (Esim brembot yleensä) mäntiin, pitää liukutappisatulan männän pinta-ala laskea kahteen kertaan.

      Oman kokemuksen mukaan kiinteän satulan edut ovat lähinnä kiinnityksen tukevuus, sekä jarrutustunto.

      Näin ainakin minun järki ja kokemus sanoo.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • jussi_r
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1655
        • Nurmijärvi

        #48
        Originally posted by jussi_r View Post
        Oikea vastaus on tietenkin viimeisen vuosimallin M5:n (6/94-> valmistetut) jarrut. Edessä 345mm kelluvat levyt nelimäntäisillä puristimilla ja takana 328mm levyt tavallisilla liukusatuloilla.
        Originally posted by herrakani View Post
        THIS!
        Originally posted by Eku View Post
        Voit valmistautua maksamaan 1500-2000 euroa jos jostain satut löytämään...
        Mä satuin nimenomaan löytämään kun siivoiltiin tallia eilen. Vaihdoin siis jokunen vuosi sitten tuollaiseen M5:een hieman turhaan uudet laikat, ja pidin vanhat tallessa kun näyttivät ihan hyviltä. Levyt siis menivät vaihtoon ravistuksen vuoksi, jonka syy löytyikin sitten reaktiotangoista... Onkohan tuollaisille melko hyville käytetyille jarrulevyille mitään markkinaa, vai kannattaako nakata suosista roskiin? Uutena kierros noita 345mm ja 328mm levyjä maksoi kuitenkin aika lailla.
        M3 Cabrio Individual
        530d GT xDrive
        GL420 CDI
        ZX-12R

        Comment

        • poke
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 3107

          #49
          No niin, olen päätynyt laittamaan jarruiksi eteen tuuletetut 22x302levyt ja taakse 10x300 levyt. Nämä siirretään sitten jatkossa 02:een jos ei tässä riitä

          Ehdottakaas tuohon kokoon jarrulevyjä ja paloja mitkä olisivat laadultaan hyviä ja kestäisivätkin. Lähinnä poratut ja/tai uritetut hakusassa. Käytännön kokemuksia kaivataan?

          Tässä muutamia mitä itse löysin:

          Black Diamond X-drilled:


          MTEC:


          Zimmermann:

          Kulkineet/projektit:

          530iA E39
          635 CSi E24
          518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

          Comment

          • Guest's Avatar

            #50
            Mulla on piirros M5 315x28 levy vs Mersun C32/SL500/yms- nelimäntäisen satulan 20 7047 03 adapterille.
            Last edited by Guest; 03-07-2014, 11:05.

            Comment

            • -Jo0nas-
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 162
              • kouvola

              #51
              mistä ootte tilaillu noita jarruja M5 3.6? tarvis 315x28 etulevyt ja palat, ja takalevyt paloineen. tai lähinnä joku edullinen paikka tilata noit jarruosia?

              Jaa näköjään schmiedmannilla ois about 300e koko könttä, eli eip kait mitään sitten
              Last edited by -Jo0nas-; 28-10-2014, 11:46. Reason: löyty jo

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎