Announcement

Collapse
No announcement yet.

540iA normaalia bensarosvompi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    #16
    Originally posted by ihi View Post
    Lukittuuko turbiini? Luistava lukko aiheuttaa helposti sellasen 1-3l/100km kulutuksen nousun. Onko lootan vikakoodit luettu? Vähän hakuammuntaa, mutta ei ole ennen kuulumatonta.
    Lootassa ei ole vikaa, lukittuu normaalisti.

    MAF ei voi olla syypää, ne kun kuluu niin kone alkaa käydä laihalla eikä rikkaalla.

    Epäilen lambdoja, vaikkei niistä nyt koodeja ole tullutkaan (siis precat). Tulpat pitäs olla OK mutta nämä voi olla toinen suspekti…

    Jännä juttu tässä on se, että autossa oli termari viallinen ja syylärissä oli pieni vuoto. Kun nuo vaihdettiin, auton kulutus kasvoi. Hoksasin tuon vasta nyt. Kun ajelin Saksasta kotia niin auto kulutti todella vähän, litratolkulla vähemmän kuin missään vaiheessa sen jälkeen. Tein nuo remontit heti kotiin päästyäni.

    Mietin, oisko ECU:lle jäänyt viallisesta termarista jotain adaptaatioarvoja, jotka toimivalla termarilla nostaa kulutusta. Nollasin eilen adaptaatioarvot kyllä, eikä sillä tuntunut olevan vaikutusta.

    Tero

    edit: tulpathan on kyllä vaihdettu ins2:ssa, eli 70 tuhatta sitten. Taidan vaihattaa 175tonnin öljyhuollossa viimestään. Noilla ja kuluneilla lambdoilla voi olla kyllä iso vaikutus...
    Last edited by teropa; 11-03-2014, 20:14.
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • BMW_Harrastaja
      BTCF Member
      • Dec 2012
      • 819
      • Oulu area

      #17
      Veikkaan, että veikkaat oikein. Eli tulpat ja pre-cat sensorit uusit, niin luulis sillä parantuvan.
      BMW driver and owner since 2000.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10047
        • KVLA

        #18
        Paljonko moottorin lämmöt on salavalikon mukaan tällä hetkellä?Toimiihan se sähköohjattu uusittu termari varmasti oikein.

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Paljonko moottorin lämmöt on salavalikon mukaan tällä hetkellä?Toimiihan se sähköohjattu uusittu termari varmasti oikein.
          Toimii joo, ei koodeja enää (siitä tuli ennen vaihtoa). Lämmöt on 105-107 astetta täysissä lämmöissä.

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #20
            Pelicanpartsista näyttäs saavan 2x precat Lambdat + 8x Boschin tulpat yhteensä ~165 euroa.

            Ei taida muualta saada parempaan hintaan?

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #21
              Originally posted by teropa View Post
              Pelicanpartsista näyttäs saavan 2x precat Lambdat + 8x Boschin tulpat yhteensä ~165 euroa.

              Ei taida muualta saada parempaan hintaan?

              Tero
              Siihen kun lasket mukaan vielä alv+tullit niin halvemmalla saat Saksasta.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                #22
                Originally posted by HTK12 View Post
                Siihen kun lasket mukaan vielä alv+tullit niin halvemmalla saat Saksasta.
                Jep noita mietin, että paljoko se sitten on .

                Mikä paikka Saksassa myy tommosta rojua halvalla?

                edit: jos joku voi vihjata, miten INPA:lla vois diagnosoida kulunutta happianturia, niin vois tsekata vielä tarkemmin niitä

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #23
                  Originally posted by teropa View Post
                  Jep noita mietin, että paljoko se sitten on .

                  Mikä paikka Saksassa myy tommosta rojua halvalla?

                  edit: jos joku voi vihjata, miten INPA:lla vois diagnosoida kulunutta happianturia, niin vois tsekata vielä tarkemmin niitä

                  Tero
                  No, jos hatusta pitäisi vetästä niin 24% alv+ 2-5% tulli. Foorumilta löytyy vaikka kuinka paljon keskustelua noista saksan liikkeistä mm. autoteilemann, carparts24, pielmeier jne jne.

                  TESTO on tuohon parempi kuin INPA. Eli testaa TESTO:lla.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by teropa View Post
                    Mikä paikka Saksassa myy tommosta rojua halvalla?
                    Tuolta olen tilannut:
                    E39 528iA

                    Comment

                    • pheno
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1996
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      No, jos hatusta pitäisi vetästä niin 24% alv+ 2-5% tulli. Foorumilta löytyy vaikka kuinka paljon keskustelua noista saksan liikkeistä mm. autoteilemann, carparts24, pielmeier jne jne.

                      TESTO on tuohon parempi kuin INPA. Eli testaa TESTO:lla.
                      Testolla voisi logittaa myös vanoksen arvoja: tavoitearvoa ja toteutunutta. En tiedä kuinka herkästi tulee vikakoodia, jos ei säätö toimi tarpeeksi nopeasti.

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        #26
                        Vkl aikana lähtee TESTO kokeilut.

                        Millä tavalla oireilee vanha tai vikaantunut happianturi jännitekuvaajassa? Ei reagoi kierroksiin, onko joku cutoff alakierroksilla ilman että reagoi mitenkään?

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Originally posted by teropa View Post
                          Vkl aikana lähtee TESTO kokeilut.

                          Millä tavalla oireilee vanha tai vikaantunut happianturi jännitekuvaajassa? Ei reagoi kierroksiin, onko joku cutoff alakierroksilla ilman että reagoi mitenkään?

                          Tero
                          Ainakin minulla anturit toimi hitaasti vaikka nosti kierroksia, uusilla pulssinopeus kasvaa heti. Ei noiden vaihto mitään bensankulutukseen vaikuttanut, kiihdytyksen alun jälkeen ilmennyt viive/tyhjä kohta katosi.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Ainakin minulla anturit toimi hitaasti vaikka nosti kierroksia, uusilla pulssinopeus kasvaa heti. Ei noiden vaihto mitään bensankulutukseen vaikuttanut, kiihdytyksen alun jälkeen ilmennyt viive/tyhjä kohta katosi.
                            Samaa epäilen itekki ettei noi auta kulutukseen. Paitti jos ne on ihan viturallaan.

                            Maffikaan se ei voi olla kun se vanhetessaan paskottuu ja vastuslangan näkemä ilmamäärä laskee, laihentaen seosta.

                            No tulpat ainakin pitää vaihtaa.

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #29
                              Nojoo, nyt on TESTO:lla ja INPA:lla tutkailtu lisää. Mitään vikakoodeja moottorilta ei edelleenkään ole.

                              Pre-cat lambdat piirsivät auton käynnistyksen jälkeen muutamia sekunteja epämääräistä söhröä ja sen jälkeen hyvin pian stabiloituivat 0.42V-0.48V välille (tommosta sahalaidan ja siniaallon yhdistelmää). Sitten muutaman minuutin päästä kun antoin vähän kaasua 2000-2500 rpm ja hölläsin, niin lambdat alkoivat piirtää 0.08V-0.78V amplitudilla samanlaista käyrää, keskiarvon ollessa noin 0.45V (kuva1). Ennen auton käynnistystä molemmat anturit näyttivät 0.45V arvoa INPA:lla.

                              Käyrä pysyi samanlaisena, eli amplitudi oli suurempi kuin alussa tyhjäkäynnillä, kun auto lämpeni. Taajuus seurasi kaasupoljinta molemmissa antureissa ilman minkäänlaista viivettä. Lambdaintegrator näkyy kuvassa 2. Ja kuvassa 3 näkyy post-cat lambdat jotka näytti 0.45V tasaisesti, muutamia 0.01V piikkejä sinne tänne, käytännössä siis 0.45V kokoajan.

                              Voisiko näistä päätellä, että happianturit ovat ehjät?







                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • TFV
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2006
                                • 3080
                                • Nurmijärvi

                                #30
                                Vähän paljolta kuullostaa. Mulla menee 745:nen sekakulutuksena 11.3
                                Maantielenkki eilen tehtynä 261km. 9.9 keskinopeus 127kmh
                                E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎