Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 airbag valo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #16
    Originally posted by merrunranta View Post
    Onko niin että tuo valo on aina käytävä kuittaamassa jostain pois? Minä käytin kartturin penkkiä pois paikoiltaan ja sain tuon lampun palamaan. Minulla on INPA ja saan sillä yhteyden autoon, mutta mistä sieltä pitäisi saada tuo merkkilamppu sammumaan? Vikamuistista ei löytynyt mitään airbägiin tai penkkiin viittaavaa. Airbagin ruutu ei auennut inpalta, vaan se palautti softan lähtöruutuun.
    Auton vuosimalli ja mihin tökkäsit diagnostiikka piuhan (konehuone/kabiini)?
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • merrunranta
      Bimmer Rookie
      • Nov 2003
      • 57
      • Saarijärvi

      #17
      vm-2001 ja "OBD" pistokkeeseen tökkäsin - aivan vas. kojelaudan alla. Mm. vikamuistin pystyin putsaamaan mutta airbagin valo se killuttaa vaan yhä
      Timppa63

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #18
        Originally posted by merrunranta View Post
        vm-2001 ja "OBD" pistokkeeseen tökkäsin - aivan vas. kojelaudan alla. Mm. vikamuistin pystyin putsaamaan mutta airbagin valo se killuttaa vaan yhä
        Jokaiselle moduulilla on omat vikakoodi muistinsa. Aikaisemmassa viestissä sanoit, että et päässyt airbagiä lukemaan, eli asennuksessa jotain vikaa.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • wham!
          Bimmer Rookie
          • Sep 2012
          • 79
          • Itä-Suomi

          #19
          airbagi

          Omasta kokemuksestani (kröhöm) voin sanoa että joka kerta kun airbagi palaa niin pieni puhdistus tai muu käpistely juuri sille mijukon mainitsemalle liittimelle (kuskin penkin alla) on ratkaissut tilanteen.

          Itsekin aluksi luin kaikki tarinat ja katselin jo niitä muita ratkaisuja mutta loppujen lopuksi kyse on joka kerta kyseisestä liittimestä. Itsellä ainakin se syttyy jopa siitä kun siirtää kuskin penkkiä tai sen korkeutta eli aika herkkä liitin se on.

          -wham

          Comment

          • Fastpiksu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2010
            • 1571
            • Kajaani-Paltamo

            #20
            Originally posted by wham! View Post
            ....Itsellä ainakin se syttyy jopa siitä kun siirtää kuskin penkkiä tai sen korkeutta eli aika herkkä liitin se on.

            -wham
            Ootko miettiny että siinä liittimessä olis jotain vikaa?
            Chevrolet Express van
            Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
            E36 325i group F

            Ex:
            e34 525i
            e34 525tds "superturbo"
            e39 530d M-Sport

            Comment

            • wham!
              Bimmer Rookie
              • Sep 2012
              • 79
              • Itä-Suomi

              #21
              Originally posted by Fastpiksu View Post
              Ootko miettiny että siinä liittimessä olis jotain vikaa?
              Joo oon leikitelly sillä ajatuksella monesti mutta itseasiassa tuntuu olevan yhtä herkkä muissakin saman mallisissa (ja ikäisissä) autoissa joissa sama vika esiintyy.

              Mainittakoon vielä että itse liitin on päällisin puolin ihan kunnossa mutta pienellä roplauksella alkaa taas toimimaan.

              -wham
              Last edited by wham!; 12-05-2014, 18:00. Reason: tarkennus

              Comment

              • Fastpiksu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2010
                • 1571
                • Kajaani-Paltamo

                #22
                Originally posted by wham! View Post
                Joo oon leikitelly sillä ajatuksella monesti


                Muistelen että moni on poistanut sen tunnistinmaton liittimen kokonaisuudessaan ja kolvannu johot yhteen kun on ollu sen kanssa ongelmaa.
                Ehkä sama temppu vois olla sullekkin hyvä jos vielä oireilee.

                Mulla ei kolmiysissä noita oireita ollut koskaan, ainoastaan mittaristo vaihdettiin (ledi puuttu edellisen omistajan toimesta) ja bägin ohjainpurkkia siivottiin monta kertaa.
                Chevrolet Express van
                Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                E36 325i group F

                Ex:
                e34 525i
                e34 525tds "superturbo"
                e39 530d M-Sport

                Comment

                • wham!
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2012
                  • 79
                  • Itä-Suomi

                  #23
                  Juu niinhän sen monet tekee ja ilmeisesti jotain elektroniikkapalikoita on myös saatavilla jotka jotenkin ohittaa sen mutta niiden toiminta ja laillisuus on käsittääkseni hieman kyseenalaista joten en ole kehdannut tehdä asialle sen enempää kuin on ollut tarvis.

                  Tähän voisinkin lisätä että edellinen omistaja oli esimerkiksi ratkaissut asian kolvaamalla mittaristosta airbagivalon abs-merkkivaloon. Sehän toimi väärin ja katsastuksesta tuli hylsy. Minkähänlaiset seuraukset olisivat olleet jos olisin esim. ajanut kolarin kun itse luulin ennen katsastusta airbagin toimivan moitteetta...

                  Mielestäni tällaiset "vippaskonstit" ovat erittäin asiattomia ja ala-arvoisia eikä niillä pidä missään nimessä huijata itseään tai ostajia.

                  Ottakaa opiksenne.

                  -wham
                  Last edited by wham!; 13-05-2014, 20:22. Reason: korjaus

                  Comment

                  • Fastpiksu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2010
                    • 1571
                    • Kajaani-Paltamo

                    #24
                    Minun e39:ssä oli airbagin ledi silvottu pois, samoin mittariston muovia puukotettu niin että viereinen ABS valo loisti myös airbagin puolelle. Ostaessa katsoin että valot syttyy ja sammuu, mutta ensimmäisessä katsastuksessa inssi ihmetteli kun bägin valo on keltanen ja syttyy ja sammuu juuri yhtäaikaa ABS:n merkkivalon kanssa.
                    Chevrolet Express van
                    Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                    E36 325i group F

                    Ex:
                    e34 525i
                    e34 525tds "superturbo"
                    e39 530d M-Sport

                    Comment

                    • -VilleV-
                      Newbiemmer
                      • Sep 2011
                      • 29
                      • Riihimäki

                      #25
                      Originally posted by Jäppinen View Post
                      Onnistuuko vain jos ottaa katsastuksen ajaksi airbagin sulakkeet pois niin meneekö läpi? vai näkyykö se vielä sitten kun lukevat vikakoodit??
                      Joo tossa oli jo puhetta, että pikkusen kiellettyjä nämä leikit. Mutta voin kertoa ettei toimi.

                      Ite kun ostin omani niin edellinen omistaja oli kokeillu tätä ja huomasin asian vasta kun inssi huomautti ettei auto testaa sitä valoa kun laittaa virrat. Sulakkeet kun laitoin paikalleen niin rupes valo palamaan ja anto vikakoodin juurikin tuosta surullisen kuuluisasta matosta.

                      Popedan ostin liikkeestä, mutta oli kulunut jo 9kk eli ei voinut vedota kuluttajansuojaan ja liike ei korvannu. Kiusaa se on pienikin kiusa, mutta toi rupee jo vähän harmittamaan

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Originally posted by wham! View Post
                        Tähän voisinkin lisätä että edellinen omistaja oli esimerkiksi ratkaissut asian kolvaamalla mittaristosta airbagivalon abs-merkkivaloon. Sehän toimi väärin ja katsastuksesta tuli hylsy. Minkähänlaiset seuraukset olisivat olleet jos olisin esim. ajanut kolarin kun itse luulin ennen katsastusta airbagin toimivan moitteetta...
                        Jos kolarissa olisi tullut mm.henkilövahinkoja, voi vakuutusyhtiö vaatia maksetut korvaukset virityksen tehneeltä "artistilta"(myös nämä vuosien kuntoutukset ym.).
                        Tämä taitaa olla "kätevin tapa" saada kuolemantuottamuksesta syyte jos joltakin lähtee kolarissa henki näiden "viritysten" vuoksi ja tämä voidaan oikeudessa todistaa.

                        Comment

                        • kalevik
                          BTCF Member
                          • Apr 2009
                          • 957
                          • Salo

                          #27
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Jos kolarissa olisi tullut mm.henkilövahinkoja, voi vakuutusyhtiö vaatia maksetut korvaukset virityksen tehneeltä "artistilta"(myös nämä vuosien kuntoutukset ym.).
                          Tämä taitaa olla "kätevin tapa" saada kuolemantuottamuksesta syyte jos joltakin lähtee kolarissa henki näiden "viritysten" vuoksi ja tämä voidaan oikeudessa todistaa.
                          Katsastuksessa tulee kuitenkin vain hylsy jos 'bägivalo' palaa. Ei ajokieltoa, vaikka sehän olisi linjassa vakuutusyhtiöiden tulkinnan kanssa.

                          Eli jos bägivalo palaa, autoa kannattaa siirrellä vain hinurilla?
                          E61 525i, Suzuki VS1400
                          Exät: Jaana, Susanna, Maija

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #28
                            Originally posted by kalevik View Post
                            Katsastuksessa tulee kuitenkin vain hylsy jos 'bägivalo' palaa. Ei ajokieltoa, vaikka sehän olisi linjassa vakuutusyhtiöiden tulkinnan kanssa.

                            Eli jos bägivalo palaa, autoa kannattaa siirrellä vain hinurilla?
                            Periaatteessa joo mutta Hemi varmaan tarkoitti että jos joku tekee tuollaisen autoon joka myydään.

                            Comment

                            • julle84
                              Bimmer Rookie
                              • May 2014
                              • 56
                              • kauhajoki

                              #29
                              Originally posted by Jäppinen View Post
                              Ei löydy mitään kikkakakkosta?

                              itelläkin oli toi vikakoodi listalla mutta se hävis kun tako nyrkillä apparin penkkiä tovin ja nollas ni hävis maton vika siihen paikkaan.. eli nyrkkiä vaan reilusti istuinosaan ja kokeilet nollata

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Originally posted by kalevik View Post
                                Katsastuksessa tulee kuitenkin vain hylsy jos 'bägivalo' palaa. Ei ajokieltoa, vaikka sehän olisi linjassa vakuutusyhtiöiden tulkinnan kanssa.

                                Eli jos bägivalo palaa, autoa kannattaa siirrellä vain hinurilla?
                                Tässä on se ero, että silloin vastuu siirtyy auton kuljettajalle jos/kun valo palaa taulussa. Eli ajaessaan hän on kuitenkin tietoinen järjestelmän toimimattomuudesta ja jos ei halua ottaa riskiä mahdollisesta vammautumisesta kolaritilanteessa, sitten auto liikkuu enään hinurilla.
                                Eli ihan oikein, kuljettajan tietäessä että bagivalo palaa ja joutuessaan kolariin, voi vakuutusyhtiö mm.alentaa korvauksia ja teoriassa jopa evätä ne kokonaan, eli siinä mielessä autoa kannattaakin liikutella "vain hinurilla" jos valo palaa taulussa.
                                Nämä huijausvalorakennelmat muuttavat kuvion täysin ja vastuukysymykset jäävät ilman muuta "artistin" kannettaviksi jos/kun oikeudessa "kolvaaja" voidaan osoittaa.
                                Kyseessä on loppujen lopuksi varsin vakava vaaran aiheuttaminen ja juuri mm.kuolemantapauksissa johtaneissa onnettomuuksissa tällaisen "virityksen" paljastuminen käynnistää aina tutkimukset "artistin" vastuuseen saattamiseksi.
                                Eli se "harmittomaksi" kuviteltu airbagvalovilppi voi hyvinkin johtaa kuolemantuottamus syytteeseen ja ihan oikeasti myös tuomioon jos/kun oikeus selvästi toteaa että uhri olisi kolarista selvinnyt toimivilla airbageillä.

                                Tämä on myös sellainen asia joka realisoituu myös yksityishenkilöiden välisessä autokaupassa niin, että koska kyseessä on selvä petos, on "kolvarimyyjä" jälkikäteenkin korjaus/korvausvelvollinen (tietoinen ko.viasta/"häivyttänyt" ongelman = petos).
                                Syyllisyys on kuitenkin verrattain helppo osoittaa kun otetaan sitä edelliseen omistajaan ja tarkastetaan auton katsastushistoria(katsastuksella nimenomaan AINA tarkistetaan airbagvalon sammuminen suhteessa muihin valoihin(kaikki kuuluu sammua hieman eri aikaan).
                                Eli jos tällaisen airbagvirityksen omasta autostaan löytää, niin aina yhteys edelliseen omistajaan/omistajiin suhteessa katsastushistoriaan ja maksumies useimmiten löytyy ihan ilman käräjille lähtemistäkin.
                                Last edited by Hemi; 02-06-2014, 18:10.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎