Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540 manuaalilaatikon irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jimmer
    Newbiemmer
    • Dec 2013
    • 5
    • Helsinki

    E39 540 manuaalilaatikon irroitus

    Eli kyseessä '99 540 manuaalilaatikolla ja irroitus olisi nyt ajankohtaista. Taaempi kampiakselin stefa pitää vaihtaa ja samalla uusin kytkimen, koska mittarissa jo n. 300tkm. En ole aikaisemmin laatikkoa irroittanut ja olisinkin nyt kysellyt hieman vinkkejä arvon palstalaisilta. Eilen nostin auton nosturille ja katselin hieman mitä kaikkea pitää irroitella. Ilmeisesti ainakin pakoputki, lämpösuojat, kardaani yms. tiellä olevat osat. Onko jotakin, mitä ehdottomasti kannattaa tai ei kannata tehdä? Vinkkejä ja neuvoja siis kaipailen. Jonkin verran tuntuu pultit olevan jumissa ja sainkin jo eilen kaksi pakoputken kannatinlevyn pulttia poikki
  • BMW_Harrastaja
    BTCF Member
    • Dec 2012
    • 819
    • Oulu area

    #2
    En ole irroittanut, mutta on vahva fiilis, että kannattaa laatikon kyljestä irroittaa kampiakselin asentotunnistin ennen itse laatikon irroitusta.
    BMW driver and owner since 2000.

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      Kyllä ihan ensimmäisenä auton alle suuntaituvissa remonteissa suihkuttaisin kaikki pultit irroitusöljyllä mahdollisimman aikaisin ennen irroittamista. Irroitusöljyn voi jättää väliin, jos käytössä on AGA avain. Ilman jompaa kumpaa noista on luvassa kyllä paljon kiroilua.. Kunnon torx hylsy, että ei laatikon pultit pyöristy. Ylimmät pultit on melko hankalassa paikassa, joten riittävästi jatkoja. Erikoistyökalu kytkimen uudelleen asennusta varten. Merkit kardaaniin, että tulee kasatessa samaan kohtaan.
      Last edited by HTK12; 07-05-2014, 20:10.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • kalevik
        BTCF Member
        • Apr 2009
        • 957
        • Salo

        #4
        Koska nosturilla operoidaan, niin varmaan on käytössä myös laatikkonostin.

        Laatikko painaa 40-50 kiloa, joten sen kanssa ei kannata pelehtiä.

        Takaisinlaitossa, ja miksei pois otossakin voi käyttää apuna pitkiä pultteja alimpien kiinnityspulttien tilalla (kannat poistettu), joita pitkin laatikkoa voi liu'uttaa.
        E61 525i, Suzuki VS1400
        Exät: Jaana, Susanna, Maija

        Comment

        • Jimmer
          Newbiemmer
          • Dec 2013
          • 5
          • Helsinki

          #5
          Kiitos vastauksista! Irroitusöljyn suihkuttelin jo kun auton nostin ylös. Myös laatikko nosturi on käytössä. Minkäslainen erikoistyökalu tuohon kytkimen asennukseen tarvitaan?

          Comment

          • kalevik
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 957
            • Salo

            #6
            Originally posted by Jimmer View Post
            Kiitos vastauksista! Irroitusöljyn suihkuttelin jo kun auton nostin ylös. Myös laatikko nosturi on käytössä. Minkäslainen erikoistyökalu tuohon kytkimen asennukseen tarvitaan?
            Esimerkiksi:



            Olikos silmälaakeri huudettu?. On mahdollista että se jumittaa laatikon akseliin, eli pari kunnon vääntörautaa varalle. Väkivaltaisen irroituksen jälkeen laakeri on hyvä vaihtaa, jotkut vaihtaa joka tapauksessa.

            En osaa sanoa ottaako flekti kiinni tunneliin, mutta tuo on syytä huomioida siinä vaiheessa kun kone heiluu.
            E61 525i, Suzuki VS1400
            Exät: Jaana, Susanna, Maija

            Comment

            • jaskap
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 526
              • Finland Rovaniemi

              #7
              SAC työkalu

              Tarvitset myös automaattisäätöisen SAC-kytkimen puristustyökalun, jotta homma onnistuu oikein. Joutuu tekemään itse tai maksaa +100€.

              Paitsi, jos käytät ihan uutta paineasetelmaa. Silloin joutunee vain modifioimaan hiukan universaalia keskitystappia (lyhentämään). Uusi asetelma on esijännitetty valmiiksi.

              Tuolla on jotain ohjeentynkää:


              Last edited by jaskap; 16-05-2014, 16:59.
              e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
              e32 750 iA -88 DoubleSex.
              Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

              Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
              e32 735 1/18
              e34 M5 1/18
              e24 635 Csi 1/18
              e9 3.0 CSi 1/18
              e31 850 Csi

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎