M52 vm.98-01 170hv/5500rpm! M54 192hv/6000rpm! =Samat tuplavanosmoottorit mutta eri mittaustapa max. hp lukemalle. Vanhempi M52(96-98) selkeästi eri moottori.
Mistäs vois muuten varmistaa autosta itse tuon koneen (numerosta?) Vai pitäskö kysellä Laakkoselta.
Ajamalla? :(b) Minusta tuon M52B25:en astmaattisuuden 5000 rpm jälkeen huomaa selvästi
Tuolla BMW-clubin sivustoilla löytyy kuvat vanhemmasta M52 koneesta ja M54 koneesta joka on siis identtinen tuo uudemman M52:n kanssa. Päällisin puolin eroa on imusarjoissa ja lisäksi tuo tuplavanos pidentää koneen etupäätä aika reilusti. Periaatteessa kaikki vanhemmassa ja uudemmassa M52 konehuoneessa on eri tavaraa. Laturit, pumput, johdotukset, ym,ym flekteistä lähtien muuttuu tuossa uudemmassa M52/M54 konehuoneessa. Selvin/näkyvin ero heti konepellin aukaisun jälkeen on tosiaan tuo ventiilikopan etukoppaosan pituus joka on puolet pidempi uudemmassa M52/M54:ssa ja tietenkin imusarjan muoto/malli.
..
käyrät ylempänä. Tai vaikka Opelin kehitelmissä. Vanha kadetissa (GSI) ollut 150Hp 16v nelkku oli aika tehokas pakkaus, kun taas nää uudet vastaavat 90-luvun 16v 2L nelkut on täys mopoja siihen verrattuna, tehoja laskettu ja vääntökäyriä tasattu. Ei sitä selitetä kattien lisäämisellä. Vanhoista Bemun..
sitä varmaan selitetään myös sillä että se kasarin gsi kanakoppi painoi varmaan jotain 1000kg, ja ysärin lopussa tavan torikassikin painaa jo 1300 kg. siitä vaan 300 kg hiekkasäkki vanhan kinnerin perään niin kyllä se kiihtyvyys siitä mukavasti tasaantuu
M52 vm.98-01 170hv/5500rpm! M54 192hv/6000rpm! =Samat tuplavanosmoottorit mutta eri mittaustapa max. hp lukemalle. Vanhempi M52(96-98) selkeästi eri moottori.
Mistäs vois muuten varmistaa autosta itse tuon koneen (numerosta?) Vai pitäskö kysellä Laakkoselta.
Ajamalla? :(b) Minusta tuon M52B25:en astmaattisuuden 5000 rpm jälkeen huomaa selvästi
TIS näytti hyvin kun syötti ton VIN koodin...eli 1998 malli, mutta alkuvuoden kun on M52 eikä M52TU. Noh, eipä tuossa mitään..hyvä peli anyway.
Joo, ja tuo on hyvä selvittää itselleenkin kun lähtee varaosaostoksille. mm.Motonetin e39 varaosaluettelosta käy ilmi kuinka eri autoista tavallaan kuitenkin puhutaan vaikka tämä on oikeastaan pelkkä kulutusosaluettelo, johon on pyrittykin kokoamaan juuri ne mallisarjoja yhdistävät osat. Korinosathan pääosin pysyvät muuttumattomina, mutta mm.sähköt ovatkin taas täysin eri paria.
Mitä käytännöneroa noissa on? Lähinnä tekniikan puolelta ovatko vastaavia?
Facelift päivitykset ei oo niin justiinsa, valot, listat jne. Kosmeettisia kun on.
Kulkevat varmaankin ihan samalla tavalla.
Mietinnässä olisi
1999 (ensirek. 8-1999) melko hyvin varusteltu m-sportti
vs
2002 (ensirek. 2-2002) vakiovarusteet
Lähinnä kiinnostaa, onko noi 525 sitten missä parempia jotta kannattaisi satsata siihen uudempaan?
Mitä käytännöneroa noissa on? Lähinnä tekniikan puolelta ovatko vastaavia?
Facelift päivitykset ei oo niin justiinsa, valot, listat jne. Kosmeettisia kun on.
Kulkevat varmaankin ihan samalla tavalla.
Mietinnässä olisi
1999 (ensirek. 8-1999) melko hyvin varusteltu m-sportti
vs
2002 (ensirek. 2-2002) vakiovarusteet
Lähinnä kiinnostaa, onko noi 525 sitten missä parempia jotta kannattaisi satsata siihen uudempaan?
9/98-eteenpäin e39 käytännössä ihan samaa tekniikkaa mallisarjan loppuun asti.
Joitain pikku nyansseja matkan varrella tekniikan ympärille tuli, mutta ei mitään mikä tekisi ko.autosta loppukäyttäjälle ns."parempaa".
9/98-eteenpäin e39 käytännössä ihan samaa tekniikkaa mallisarjan loppuun asti.
Joitain pikku nyansseja matkan varrella tekniikan ympärille tuli, mutta ei mitään mikä tekisi ko.autosta loppukäyttäjälle ns."parempaa".
Kosmeettisia muutoksia lähinnä sanovat.
Mutta kuitenkin moottorista imusarja ainakin.
Leditakavalot, on hyvät, mutta kalliit uusia.
Ikkunannostimien releet on uusittu jostain syystä faceliftiin.
Ilmeisesti myös vesipumpun roottori metalliseen ainakin jossain malleissa.
Hydraulisia kiristimiä tapaa uudemmissa useammin.
Helposti vuotavaan venttiilikoppaan on tehty jotain muutoksia, ainakin tiiviste on eri.
Automaattilaatikko päivittyi 5HP19:ksi.
Jotkut entiset lisävarusteet tulivat vakioksi joka ei ole ongelma jos varusteet on ruksittu vanhempaan.
Comment