Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530da -03 takaluukun johtosarja

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jutannin
    Newbiemmer
    • May 2014
    • 1
    • Nokia

E39 530da -03 takaluukun johtosarja

Elikkäs aiheena olis otsikon mukainen farkku 530 ja surullisen kuuluisa takaluukun johtosarja. Talvella huomasin että takalasin lämmitys toimi, ja katsastusmies huomasi kuukausi sitten että lisäjarruvalo ei pelaa. Nyt sitten tänään toinen pakkivalokin sano sopimuksen irti. Kysymys kuuluukin, että saako farmari 530:een jostakin johtojen korjaussarjaa vai pitääkö ottaa kolvi kätöseen ja ruveta kolvailemaan. Ja jotain vinkkejä vielä kaipailisin, että mitä kannattaa tehdä ja mitä ei Kiitokset jo etukäteen vinkeistä
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

On olemassa korjaussarja, mutta hinta on muistaakseni ~100€, joten on piuhoilla hintaa.. Itse korjasin sedanista kolvaamalla uutta johtoa n. 40 cm. Onnistuu vaikka parkkipaikalla. Kunnolla kolvattu ja suojattu liitos on kuitenkin se toimintavarmin liitos. Touringissa on enemmän johtoa ja ne on kahdessa nipussa, mutta eipä se kummempi ole kuin piuhat esille, sopiva pätkä vanhaa pois ja uutta tilalle kolvaamalla.
    e39 540iA E85

Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

Comment

• Kojootti324
      BTCF Member
      • May 2014
      • 61
      • Rock Village

Onko kellää kokemusta, paljonko katosta saa tulemaan "löysää" johtoa???
      Joudun kans kolvailee, kun ilmeisesti johtosarjaa saa vaan sedaniin, eikä toukkaan, mihin olis tarve!

Comment

• MikkoÄr
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 170
        • Nokia

Kyllä siellä kaiuttimien yläpuolella ihan hyvin on löysää johdoissa. Itse ostin silikonieristeistä erittäin taipuisaa johtoa ja kutistejatkoja tinalla. Vaihdoin molemmat puolet kaiuttimilta kontin sisälle asti, niin liitoskohdat on suht kuivissa paikoissa. Uusin ihan koko johtoniput, muistaakseni n. 60e tuli maksamaan johdot ja liittimet, niitä kun meni aika reippaasti. Pitää vaan olla tarkkana kun vaihtaa koko nipun, että menee kaikki piuhat oikein.
        2ZR-FXE

Comment

• Kojootti324
          BTCF Member
          • May 2014
          • 61
          • Rock Village

No niin Onko kellään tietoa, että kummalta puolelta tulee luukuun jarruvalojen johdotukset? :think Ei toimi!!!

Kolvailin katkenneita johtoja kuskinpuolella ja sielä pitäis kaikki olla ok!
          Sain jopa lisäjarruvalon toimimaan!

Hantinpuolen sarjasta on vain yksi johto poikki, takalasin pyyhkijän!

Comment

• walopower
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 294
            • Espoo

Itse just avasin kaikki neljä taitoskohtaa ja teippasin ja kuumaliimasin. En valitettavasti katsonut missä kaikki menee, mutta suosittelen avaan kaikki koska eristeen murtumia varmasti löytyy muualtakin.
            Touringissa löysää piuhaa löytyy juuri sen verran että katkoksen saa fiksattua...
            Minusta kannattaa vetää ne löysät ylös ihan sen takia että saa käyttämättömän kohdan taitoskohtaan.
            Last edited by walopower; 06-07-2014, 02:23.
            Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

Comment

• walopower
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 294
              • Espoo

Originally posted by HTK12 View Post
              On olemassa korjaussarja, mutta hinta on muistaakseni ~100€, joten on piuhoilla hintaa.. Itse korjasin sedanista kolvaamalla uutta johtoa n. 40 cm. Onnistuu vaikka parkkipaikalla. Kunnolla kolvattu ja suojattu liitos on kuitenkin se toimintavarmin liitos. Touringissa on enemmän johtoa ja ne on kahdessa nipussa, mutta eipä se kummempi ole kuin piuhat esille, sopiva pätkä vanhaa pois ja uutta tilalle kolvaamalla.
              Niin ja touringissa joka saranassa piuhat=4...
              Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

Comment

• Kojootti324
                BTCF Member
                • May 2014
                • 61
                • Rock Village

Johdot ehjätty, eikä ole enää poikkinaisia/kuorihalki johtoja!
                Vaan eipä silti toimi luukun jarruvalot lisäjarruvaloa lukuun ottamatta :think

Pyyhkijä ja jopa pissapoika toimii ekan kerran mun aikana!

Toisaalta olen vast ajanut 7000km Toukan kanssa

Comment

• Ivl
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 216
                  • Oulunsalo

Originally posted by Kojootti324 View Post
                  Johdot ehjätty, eikä ole enää poikkinaisia/kuorihalki johtoja!
                  Vaan eipä silti toimi luukun jarruvalot lisäjarruvaloa lukuun ottamatta :think

Pyyhkijä ja jopa pissapoika toimii ekan kerran mun aikana!

Toisaalta olen vast ajanut 7000km Toukan kanssa

Ei kai luukussa ole jarruvaloja?

Ei ainakaan 528 1997:ssa.

T Jukka
                  Bmw X5 2011
                  Vw caddy 2019

Comment

• Kojootti324
                    BTCF Member
                    • May 2014
                    • 61
                    • Rock Village

Originally posted by Ivl View Post
                    Ei kai luukussa ole jarruvaloja?

Ei ainakaan 528 1997:ssa.

T Jukka
                    Sumuvalot
                    Last edited by Kojootti324; 10-07-2014, 23:12.

Comment

• O.K.
                      Moderator
                      • Nov 2003
                      • 4854
                      • Espoo

Mulla ei lisäjarruvalo touringissa toiminut ja piuha oli poikki 2 kohdasta. Jäi esille vetäessä vain 5cm pätkä käteen sieltä kumihaitarin sisältä. Joten oli korjaus hiukan hankalampaa, kun vanhaa johtoa ei voinut käyttää.

Uuden johdon saaminen kumihaitariin ei ollut ihan helppo homma, mutta lopulta oikea työkalu ja -menetelmä oli ~5mm2 (eli paksu) johto työntäen ulkoa sisälle päin ja läpiviennin kohdalla sivulta työntömitalla (kelpaa mikä tahansa latta työkalu) kumihaitaria painaen sai johdon pään ohjattua läpiviennin sisäpuoliseen kumihaitariputkeen. Sisäpuolella pystyi kumihaitarin ulkopuolelta painamalla ohjailemaan johtoa ja sentti kerrallaan sen sai työnnettyä läpi. Sitten vain juotin oikean kokoisen johdon tuohon ja vedin sen kumihaitarin läpi. Uudet liitokset on nyt katossa ja luukussa, eli taipuvalla matkalla on uutta johtoa. Muissa johdoissa oli useammassa kuori murtunut, mutta niiden uusimiseen ei ollut aikaa tuolla kerralla, joten pistin vain sähköteippiä päälle. Pitäisi kai vaihdella paremmalla ajalla, kun vielä saisi käytettyä niitä uusien johtojen läpivetoon.

Itse en ainakaan yhtään tinausjatkoa uskaltais jättää muualle kuin kattoon ja itse luukkuun, joissa liitokseen ei kohdistu mitään liikkumisrasitusta. Vaikka olisi vain yhdestä kohtaa poikki, niin silti itse ainakin vaihtaisin johdon pidemmältä matkalta.
                      Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                      Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                      E34 525i

Comment

• hannux
                        BTCF Member
                        • Oct 2009
                        • 115
                        • Seinäjoki

E39 Touring takaluukun sähköt

Löytyiskö mistään sähkökaaviota, joka näyttäis yhdessä kuvassa kaikki takaluukkuun tulevat johdot? Bmwtekasta löytyy kyllä aiheittain, mutta... Useita johtoja on poikki ja meinaan korjata

Comment

Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎