Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i 2.5L viritys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilkkuS
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 32
    • Helsinki

    E39 523i 2.5L viritys?

    Elikkäs: Mistäs olis järkevintä lähtee?
    Lastuilla ei vissiin näihin paljoa saa, kun ei oo "kuivainta".
    Putkistolla muutamat hevoset, mutta paljonko maksaa?

    Ootteko turboja väsänny tähän myllyyn?

    Tai yleensäkin millälailla tätä konetta olette viritelleet?
    Kertokaa kaikki mitä mieleen tulee.

    Kiitän ja Kumarran!
    -Yhtä tyhmä kuin muutkin-
  • Mr. Z
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 943
    • Manse

    #2
    Originally posted by VilkkuS
    Elikkäs: Mistäs olis järkevintä lähtee?
    Lastuilla ei vissiin näihin paljoa saa, kun ei oo "kuivainta".
    Putkistolla muutamat hevoset, mutta paljonko maksaa?

    Ootteko turboja väsänny tähän myllyyn?

    Tai yleensäkin millälailla tätä konetta olette viritelleet?
    Kertokaa kaikki mitä mieleen tulee.

    Kiitän ja Kumarran!
    Osta 540/m5.
    E38 740ia
    E39 530 dAT
    ex. E34 520i sedan
    ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
    ex. E36 325i sedan
    ex. E36 328i touring
    ex. E36 318 iS qp
    ex. E36 325i qp -R.I.P-
    ex. E21 320i sedan
    ex. E30 318i sedan
    ex. E3 2500 sedan

    Comment

    • -kiki-
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1160
      • Hämeenkyrö

      #3
      Hankalaa/kallista/hyödytöntä

      kaikkee sa tehdä että saa sen 20 hv ja maksaa jo tuhansia euroja...
      F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Yhdyn edelliseen, jos oikeasti haluat suorituskyvyn parantamista. Katu-uskottavuutta saat kun vaihdat lastun, suodattimen, putkenpään ja carbonisen venttilikannen suojalevyn. Jos autosi on M52 koneinen vm.96-8/98 523 voit saada huipputehoa pikkuisen vaihtamalla imusarjan, mutta mitkään todelliset kelloa vastaan ajetut suoritusarvot siitä tuskin muuttuu juuri mihinkään(useimmiten päinvastoin). 9/98- M52TU koneisiin ei imusarjaprojektia voi/kannata harkita edes "katu-uskottavuuden" nimissä.
        Ainoa käytännön keino lisätä suorituskykyä on jättää se 523 Laakkosen vaihtoautoriviin ja "pokata" tehokkaampi malli.

        Comment

        • BMW
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 3822
          • California

          #5
          Originally posted by Mr. Z
          Osta 540/m5.
          Siinä se lyhyesti. En oo koskaan tajunnu porukkaa ketä ostaa auton pienimmällä/lähes pienimmällä koneella ja sitten jaarittelevat että pitäisi saada lisää tehoa. Eikös se nyt oo aika selvä juttu että jos ottaa sieltä kone malliston häntäpäästä niin ei menuhalujakaan ole!

          Itse kun äskettäin ostin ensimmäisen autoni, E36 325, päätin tinkiä mm. stereoiden, kahden alusarjan ja ledivalojen verran. Tilalle sain riittävästi menohaluja sisältävän reen hyvällä alustalla. Kaverilla on ehkä 316 mallissa jännemmät joulukuusen valot sisällä ja racing henkiset pallot ja parin tonnin popit- mulla taas "oikeasti" maukkaampi auto.

          Äh, ei herneitä. Mua on vaan aina alkanu ärsyttämään kun porukka vikisee lisää tehoa ja sitä olis saanu järkevimmin hankkimalla autoon isomman motin.
          P
          R
          N
          D

          Comment

          • Rapamaha
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 683
            • -

            #6
            Originally posted by Hemi
            Ainoa käytännön keino lisätä suorituskykyä on jättää se 523 Laakkosen vaihtoautoriviin ja "pokata" tehokkaampi malli.
            Tuo on ehdottomasti järkevin käytännön keino - ei kuitenkaan ainoa. Noista M52B25 kiukaista saa irroiteltua vaihtamalla nokat, osan putkistoa ja räätälöidyllä lastulla siinä 210hp & 270Nm kieppeille - riippuen tietysti yksilöstäkin. Se että onko järkevää maksaa tuosta 2500 eur+matkat saksanmaalle ja miten hyvin reipas viritys istuu E39:in pappaimagoon onkin toinen ihan toinen juttu...

            Comment

            • loyal
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 1480
              • Vantaa

              #7
              Henkilö vissiin halusi tietää vaihtoehdot, ei sitä että olet ostanut ihan paskaa, jätä riviin se...

              Kaikkihan tuo on totta, että 523 viritys maksaa, eikä siitä tehoja paljon saa irti siltikään...
              On olemassa turbosarjoja tohon koneeseen, mutta muistaakseni
              niistäkään ei tullut kuin jotain 230hp / 350nm ja maksoi joku 4-5k€!
              Mosselmanilta löytyy muistaakseni jotain..

              Lastulla väittää saavan tuon 184hp, tosin 523:ssa on jo vakiona tuo 184hp
              eli tehoja ei ole saatu enempää..

              Comment

              • BMW
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 3822
                • California

                #8
                Originally posted by loyal
                Henkilö vissiin halusi tietää vaihtoehdot, ei sitä että olet ostanut ihan paskaa, jätä riviin se...

                Kaikkihan tuo on totta, että 523 viritys maksaa, eikä siitä tehoja paljon saa irti siltikään...
                On olemassa turbosarjoja tohon koneeseen, mutta muistaakseni
                niistäkään ei tullut kuin jotain 230hp / 350nm ja maksoi joku 4-5k€!
                Mosselmanilta löytyy muistaakseni jotain..

                Lastulla väittää saavan tuon 184hp, tosin 523:ssa on jo vakiona tuo 184hp
                eli tehoja ei ole saatu enempää..
                Eikös tuossa oo se 170hv ja 525 sitten 192hv?
                P
                R
                N
                D

                Comment

                • Mr. Z
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 943
                  • Manse

                  #9
                  Originally posted by loyal
                  Henkilö vissiin halusi tietää vaihtoehdot, ei sitä että olet ostanut ihan paskaa, jätä riviin se...

                  Kaikkihan tuo on totta, että 523 viritys maksaa, eikä siitä tehoja paljon saa irti siltikään...
                  On olemassa turbosarjoja tohon koneeseen, mutta muistaakseni
                  niistäkään ei tullut kuin jotain 230hp / 350nm ja maksoi joku 4-5k€!
                  Mosselmanilta löytyy muistaakseni jotain..

                  Lastulla väittää saavan tuon 184hp, tosin 523:ssa on jo vakiona tuo 184hp
                  eli tehoja ei ole saatu enempää..
                  Saahan tuohon eri valmistajilta remmiahdinsarjan jos toisenkin.. MUTTA ne maksaa, halvin on siinä 5500 € kintailla ja kalleimmat menee yli 10000 €.. ja siihen sitten jarru/alustamuutokset, päästömittaukset, katsastus, jne. tekee vielä kakun päälle 2500-4000 € riippuen mistä hankit palikat ja onko ne uudet/käytetyt. Ja jonkun verran pitää laskea vielä töillekin jos ei itse osaa. Eli ei KANNATA. Halvemmalla ja helpommalla pääsee kun tuo 540:n.
                  E38 740ia
                  E39 530 dAT
                  ex. E34 520i sedan
                  ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                  ex. E36 325i sedan
                  ex. E36 328i touring
                  ex. E36 318 iS qp
                  ex. E36 325i qp -R.I.P-
                  ex. E21 320i sedan
                  ex. E30 318i sedan
                  ex. E3 2500 sedan

                  Comment

                  • loyal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 1480
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by M-Technic
                    Eikös tuossa oo se 170hv ja 525 sitten 192hv?
                    Joo ilmoitettu 170hp, mutta jostain luin että 184hp on todellinen, 528 191hp
                    525 188hp, tai jotain sinnepäin...

                    Noi tehot mun tietääkseni ilmoitetaan veroluokan takia aina noin... ?

                    Comment

                    • VilkkuS
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2005
                      • 32
                      • Helsinki

                      #11
                      170hp minäkin muistelisin tuossa 523:ssa olevan....

                      Mitäs eroa loppujen lopuksi on 523 ja 525?

                      Moottorithan molemmissa kumminkin: 2.5L ?
                      (outoa merkintä logiikkaa sinänsä)
                      -Yhtä tyhmä kuin muutkin-

                      Comment

                      • Susi
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 473
                        • Kuopio, Suomi

                        #12
                        Tuolta löytyy mitatut tehot eli myllyistä:

                        Automobile, Car, Engine, Power, Torque, Compare, Comparison, Measurement, Table, Audi, BMW, VW, Volkswagen, Volvo, Toyota

                        Comment

                        • Laud
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2004
                          • 335
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by Susi
                          Tuolta löytyy mitatut tehot eli myllyistä:

                          http://www.dsv.su.se/~mad/power.html
                          Niin, tuollahan näyttäisi olevan vain M50 (ilman vanosta?) ja M52 (single-vanos?), eli ei M54:ää ollenkaan. Ja kuten täälläkin on jo moneen kertaa todettu, niin uudempi eli tuplavanoksellinen (M52TU) 323i tai 523i on moottoriltaan sama kuin M54-koneinen 325i tai 525i.
                          E36 320i coupé (M50TU)

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            ...niinpä? Taulukko ei erottele 323/523:sta lainkaan M52 eikä M52TU konesiin jotka ovat kuitenkin käytännössä eri moottorit? Samalla on "unohtunut" M54/2.5L 525 joka on käytännössä taas identtinen M52TU koneen kanssa.
                            Eli nämä on näitä jonkun yliopistolla vääntämiä "mutulukuja" jotka ei perustu mihinkään mitattuun, eikä edes tietoon. Mukavahan niitä on lueskella jos ei eri moottorien(myös muiden kuin bemujen)evoluutiokehityksestä tiedä mitään.
                            Moottorien ilmoitetut teho/vääntölukemat ovat aina ns.tyyppilukemia jotka seuraa aina samaa moottorityyppiä vaikka tehollista evoluutiota tapahtuu vuosittain.
                            Pointtihan on se että vaikka autojen paino kasvaa vuosi vuodelta, liikkuu suoritusarvot kutakuinkin samoina tai jopa paranevat vaikka teholukemat paperilla pysyy samoina niin kauan kuin tyyppi pysyy samana.
                            Moottorityypin esittelyvuosi on ainoa vuosi jona todellinen teholukema on edes kohtuullisen lähellä sitä mikä on ko.moottorille tyypitetty.

                            Comment

                            • Rapamaha
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 683
                              • -

                              #15
                              Mjaa... kun ei tuosta M52B25:sta löydy ensimmäistäkään järkevän näköistä käppyrää, niin minäpä koitan saada varattua hiacelle dynoajan hiihtolomaviikolle (vko10) jostain luotettavasta paikasta (Prokkola, Nikunen, Teku?). Saadaan edes jotain faktapohjaa huhupuheiden sijaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎