antakaa pojan yrittää kantapään kautta kantapään
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 523i 2.5L viritys?
Collapse
X
-
Heh.. Täysin OT: Tuli tosta mopo/moottoripyörävertauksesta mieleen et tottahan se on et kalliiks se tehojen hakeminen välillä tulee. Pari kaveria huvikseen laitto just ikuisen vanhaan pv:seen 300 euroa koneeseen, kulkihan se kovaa pari viikkoa kunnes leipo kiinni.. Kyllä tossakin loppupelissä tuli ne hepat aika kalliiks, mut pirun kivaa se oli silti sen aikaa ku se paska kesti. Ja tästä ei sitten voi vetää herneitä.."You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction
Comment
-
-
Tässä threadissä on kyllä niin ihmeellistä (jälki)viisastelua aikuisten? miesten toimesta ottaen huomioon että alkuperäinen kysymys oli ihan asiallinen ja aiheellinen, joskin jokusen kertaa ennenkin käsitelty...
Mutta tällä kertaa aiheen kaluaminen nosti esiin ennätysmäärän besserwisser:eitä - jopa siinä määrin että pitänee käskeä vaimon katsoa onko siellä nenän varressa jotain ylimääräistä.
Comment
-
-
Palataampa tosiaan alkuperäiseen kysymykseen ja mietitäämpä hetki mitä itse kysymyksellä oikein tarkoitetaan ja mitä sillä tavoitellaan?
Lukaiskaapa nyt esim.Tekniikan Maailma lehden tämän vuoden vertailutesti(no.1/05) jossa mukana oli M60 koppainen testin voittanut 525 bemu. Ko.auto on käytännössä samalla tekniikalla varustettu kuin e39/M52TU koneinen 523:nen ja aika lähellä ihan singlevanos M52-koneistakin e39:iä. Se mikä erityisesti on huomionarvoista on tuo bemun ohituskiihtyvyysylivoima, mutta toki käytännön suorituskykykin oli isompia V6 koneita ja Turbokonettakin vastaan parempi.
523/525 kova ohituskiihtyvyys kertoo kuitenkin todellisen suorituskyvyn olemassaolosta paljon selvemmin kuin 0-100kmh "starttikiihdytys" jossa bemut eivät ikinä ole olleet vahvimmillaan ja ihan tuotefilosofisista syistä. Myös 523/525 on rakennettu 40km/h kaupunkinopeuksien yläpuolelle ja tämä on hyvä käsittää kun "lelua" itselleen on hankkimassa.
No, miksi ihmeessä useat e39 bemun omistajat sitten kuitenkin vinkuvat lisää tehoa(suorituskykyä?), vaikka jo 523/525 pätkii useimmat isosensa?
Tuosta testistä voi löytää myös vastauksen tähän "ongelmaan":
e39/e60 tekee kaiken niin eleettömästi ja äänettä että "Pentti Perusautoilia" ei koe tehoa=suorituskykyä olevankaan. Kun auto ei sitten kiihdytyksissä/ohituksissa ei nitise, natise, vetele, kohise, ärjy, suhise, kiemurtele, eikä kabiiniin tunkeudu palaneen öljyn/kumin tuoksu, koetaan helposti että suorituskykyä on liian vähän. Pointti on se että on vain tullut ostettua tuote jonka henkeä ei oikeasti ymmärretä lainkaan, pitkälti sen takia että muiden vastaavien tuotteiden kokemusmaailma puuttuu.
Se on toki onnetonta että nämä itseään bemaristeiksi kutsuvat ovatkin oikeasti hengeltään enemmän Opel tai Japsiautoilijoita joissa tuo "voiman tunne" on helpommin läsnä jo 1.6l koneisissa kieseissä. Bemun inssit ovat siis nakelleet helmiä sioille rakentaessaan ajoneuvon jossa hyvän suorituskyvyn mukanaan tuomat ongelmat on voitu käytännössä täysin poistaa.
Paras virityskeino näille ketä ei oikeasti ymmärrä BMW:n filosofiaa on se että todellakin putkisto nakataan lepikkoon ja tilalle ruuvataan reikänauhalla pohjaan koliseva, rämisevä, hakkaava ja pirusti pörisevä putki. Tämän jälkeen poistetaan matot/vaimenninelementit ja ne korvataan eristämättömällä/yksinkertaisella perusmatolla. Sitten poistetaan ovista kaikki äänieristerakenteet ja ilmanpuhdistinkotelo korvataan kartiosuodattimella,.
Näin saadaan tuo ääniefektiivinen "tehontunne" paikalleen.
Seuraavaksi alle pultataan joka nurkkaan 265 leveät ja 4-5 vuotta vanhat alle puolikuntoiset ja selkeästi kehältään orggista pienemmät 35 sarjan 17" renkaat alle. Reipas madallus ja ehdottomasti jätetään suuntaukset tekemättä jotta kiesistä saadaan alustageometrisesti yksipyöräistä kottikärryä vastaava vetelijä/nuljuilija. Perävälitys olisi vielä hyvä saada pikkuisen yli 4.00 jolloin 0-100km/h saadaan painumaan 7sek pintaan tai jopa alle ja samalla saadaan kabiiniin "kunnon murinat" jo 100km/h nopeuksissa.
Ikkunoiden ja ovien tiivisteistä kun vielä leikkelee sentin/parin pätkiä sinne tänne niin LUPAAN että näillä "viritysohjeilla" alkaa e39/523:kin "lentämään".
Kiihtyvyyden ja "voiman" todellakin tuntee ja "tuunausta" voidaan siis pitää onnistuneena.Last edited by Hemi; 03-03-2005, 10:32.
Comment
-
-
Se muuten helpottais jos porukka laittais niihin kyselyihinsä myös sen kuinka paljon rahaa on käytettävissä ja osaako ite tehdä mitään autolle (jollon ei ehkä kysyis täällä kröhöm kröhöm )
Mikä siinä jos pätäkkää on niin vitusti laittaa niin varmaan hyviä neuvojakin löytyy mutta kun mun veikkaus on että noi kyselijät luulee että niitä hevosia on siellä joittenkin euron osien takana piilossa ja sitten kun ne vaihtaa ni avot 0-100 on siinä 5s huitteilla ja pillua tulee ovista, ikkunoista ja tuuletusaukoista.
Kartioo nokalle vaan ja mielellään siihen kaikkein kuumimpaan kohtaan että se ilma on kunnolla esilämmitettyä ettei mene hyviä tehoja hukkaan sen lämmittämisessä.sigpic
Comment
-
-
Originally posted by Slow_M3Kartioo nokalle vaan ja mielellään siihen kaikkein kuumimpaan kohtaan että se ilma on kunnolla esilämmitettyä ettei mene hyviä tehoja hukkaan sen lämmittämisessä."You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction
Comment
-
-
Itse olen omistanut viimeisen 10-vuoden aikana lähes kaikki Suomessa myytävät yli 1.8l GTI, Sport, Turbomalliset merkkiensä tehoversiot. Tätä ennen meni n.10-vuotta pikku ja isolohkoisilla jenkkikieseillä raskaastikkin viritettyinä. Bemuja ei nurkissa ole pyörinyt aiemmin pitkälti siksi että niiden suorituskyky paperilla ei ole vastannut autosta pyydettyä hintaa...näin siis olen minäkin virheellisesti ajatellut ja tämän auliisti myönnän. Tosin osin tämä pitikin paikkansa muutamia vuosia sitten, mutta kuitenkin. Voin luvata että tässä perheessä on ajettu TODELLA tehokkaitakin kiesejä ja mm.vaimolla aikoinaan ihan käyttöautona reilu 492cubic 500hv Torino.
Siltikin tuo E39/523 M52TU tekee omanlaisensa vaikutuksen eleettömyydellään niissä nopeuksissa mihin ko.kiesi on rakennettu eli yli 80km/h alueelle. Ainoa auto mikä yltää hyvin lähelle joka suhteessa on uusikoppainen Fiat Croma Turbo. Se miksi autolehdet/autolehtien testihenkilökunta aikoinaan piti 523 e39:iä maailman parhaana autona ja miksi juuri sen suorituskykyä suhteessa eleettömyyteen on niin paljon tuuletettu, on helppo ymmärtää kun takana on lähes sata tehokasta kiesiä.
e39:n hienous on juuri siinä että sen todellista suorituskykyä ei voi pelkästään ratin takaa mitenkään havainnoida. Pointtini tajuaa kun hyppää 94-mallisen 1.4 corollan ratin taakse. Sehän tuntuu jopa suorituskykyisemmältä kuin 523/e39 kun luottaa vain perstuntumaan. Eli räminää, helinää ja "kiihtyvyyden tunnetta" riittää vaikka kone olisi alle 1600cc.
Se mitä muuta tällä "virittämisellä" sitten oikein tarkoitetaan, voi tietysti lukea nimim.viceroynkin rivien välistä. Itse tehon=suorituskyvyn kasvattaminen ei loppujen lopuksi ole se päätarkoitus, vaan ko.kiesin uskottavuuskertoimen kasvattaminen. Tätähän Tuning kuitenkin käytännössä pitkälti on, eli koristelua ja mielikuvien/yhteyksien luomista. Hiilikuituiset tai TIGatut alumiinit palikat konehuoneessa luovat mielleyhtymiä kilpakoneisiin jolloin uskottavuuskerroin nousee auton muun olemuksen tasolle(pyörät/madallus).
Samalla oma ego tietysti kasvaa "katu-uskottavuuden" lisääntymisen myötä. Ketään ei kuitenkaan loppujen lopuksi kiinnosta miten ja kuinka paljon käytännön suorituskyky oikeasti on parantunut. Dynolappu vakiota korkeammalla hevosvoimalukemalla on toki se tämän polun huipennus, vaikka käytännön suoritusarvot todellisuudessa ovat nykykiesin kyseessä ollessa jopa heikentynyt.
Jos asioista alettaisiin puhumaan niiden oikeilla nimillä, murenisi tästä Tuning erotiikasta toki sen teknistä mielikuvitusta ruokkiva aspekti, jolloin koko hommasta tulisi aavistuksen tylsempää. Tämän toki tajuaa(kuten joulupukinkin olemassaolon mahdottomuuden) jossain vaiheessa omaa henkilökohtaista "Tuning evoluutiota" ja tietysti iän myötä. Siis silloin kun taas yksi asia muuttuu tässä elämässä hieman tylsemmäksi.... Jospa e39:iä saisi sittenkin viritettyä...ja halvalla!
Comment
-
-
Originally posted by Hemi523/525 kova ohituskiihtyvyys kertoo kuitenkin todellisen suorituskyvyn olemassaolosta paljon selvemmin kuin 0-100kmh "starttikiihdytys" jossa bemut eivät ikinä ole olleet vahvimmillaan ja ihan tuotefilosofisista syistä.- BMW x5 f15 m50d "navetta"
- Porsche Cayenne S
- Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
- plus pari muuta
Comment
-
-
Originally posted by HemiItse olen omistanut viimeisen 10-vuoden aikana lähes kaikki Suomessa myytävät yli 1.8l GTI, Sport, Turbomalliset merkkiensä tehoversiot. Tätä ennen meni n.10-vuotta pikku ja isolohkoisilla jenkkikieseillä raskaastikkin viritettyinä. Bemuja ei nurkissa ole pyörinyt aiemmin pitkälti siksi että niiden suorituskyky paperilla ei ole vastannut autosta pyydettyä hintaa...näin siis olen minäkin virheellisesti ajatellut ja tämän auliisti myönnän. Tosin osin tämä pitikin paikkansa muutamia vuosia sitten, mutta kuitenkin. Voin luvata että tässä perheessä on ajettu TODELLA tehokkaitakin kiesejä ja mm.vaimolla aikoinaan ihan käyttöautona reilu 492cubic 500hv Torino.
Siltikin tuo E39/523 M52TU tekee omanlaisensa vaikutuksen eleettömyydellään niissä nopeuksissa mihin ko.kiesi on rakennettu eli yli 80km/h alueelle. Ainoa auto mikä yltää hyvin lähelle joka suhteessa on uusikoppainen Fiat Croma Turbo. Se miksi autolehdet/autolehtien testihenkilökunta aikoinaan piti 523 e39:iä maailman parhaana autona ja miksi juuri sen suorituskykyä suhteessa eleettömyyteen on niin paljon tuuletettu, on helppo ymmärtää kun takana on lähes sata tehokasta kiesiä.
e39:n hienous on juuri siinä että sen todellista suorituskykyä ei voi pelkästään ratin takaa mitenkään havainnoida. Pointtini tajuaa kun hyppää 94-mallisen 1.4 corollan ratin taakse. Sehän tuntuu jopa suorituskykyisemmältä kuin 523/e39 kun luottaa vain perstuntumaan. Eli räminää, helinää ja "kiihtyvyyden tunnetta" riittää vaikka kone olisi alle 1600cc.
Se mitä muuta tällä "virittämisellä" sitten oikein tarkoitetaan, voi tietysti lukea nimim.viceroynkin rivien välistä. Itse tehon=suorituskyvyn kasvattaminen ei loppujen lopuksi ole se päätarkoitus, vaan ko.kiesin uskottavuuskertoimen kasvattaminen. Tätähän Tuning kuitenkin käytännössä pitkälti on, eli koristelua ja mielikuvien/yhteyksien luomista. Hiilikuituiset tai TIGatut alumiinit palikat konehuoneessa luovat mielleyhtymiä kilpakoneisiin jolloin uskottavuuskerroin nousee auton muun olemuksen tasolle(pyörät/madallus).
Samalla oma ego tietysti kasvaa "katu-uskottavuuden" lisääntymisen myötä. Ketään ei kuitenkaan loppujen lopuksi kiinnosta miten ja kuinka paljon käytännön suorituskyky oikeasti on parantunut. Dynolappu vakiota korkeammalla hevosvoimalukemalla on toki se tämän polun huipennus, vaikka käytännön suoritusarvot todellisuudessa ovat nykykiesin kyseessä ollessa jopa heikentynyt.
Jos asioista alettaisiin puhumaan niiden oikeilla nimillä, murenisi tästä Tuning erotiikasta toki sen teknistä mielikuvitusta ruokkiva aspekti, jolloin koko hommasta tulisi aavistuksen tylsempää. Tämän toki tajuaa(kuten joulupukinkin olemassaolon mahdottomuuden) jossain vaiheessa omaa henkilökohtaista "Tuning evoluutiota" ja tietysti iän myötä. Siis silloin kun taas yksi asia muuttuu tässä elämässä hieman tylsemmäksi.... Jospa e39:iä saisi sittenkin viritettyä...ja halvalla!
Itse nimenomaan vihaan autoja joissa on kaikki kilkkeet ja hilkkeet mut kone on kuitenkin vakio (pätee ilmeisestikin vain näihin hieman vanhempiin autoihin). Mitä lintulaudalla tekee autossa millä ei yleensä edes ajeta yli 200.. Joten revin omanikin pois ja hitsattiin nekin reijät umpeen. Kyllä mäkin varmaan pistän kaikkea korihilkettä, mutta vasta koneenvaihdon jälkeen. GTi- lehden toimittaja kysyi kerran eräältä jonka auton kuvia lehessä oli, että "miks sulla on vakioratti?" ja kaveri siihen "ei jumalauta hyvää rahaa mihinkään hilkkeisiin laiteta ennen ku tekniikka on kunnossa". Tällästä..
Huomasin juuri jatkavani edelleen tätä keskustelua, mut mitäpä tuosta. Välillä on pinna kireellä ja pipo kiristää, välillä taas ei.."You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction
Comment
-
-
Miksi sitten sen juuri moottorin pitää olla "viritetty"? Siis mikä pointti se on että olipa moottori mikä tahansa...sen pitää olla viritetty? Onko se jokin miehuuskokeen ensimmäinen askelma jonka jälkeen voi vasta oikeasti paneutua mm.autonsa ajettavuuden parantamiseen? Oma filosofia auton rakentamisessa kun kulkee tasan päinvastaista rataa... Eli ensin auto/alusta ja vasta sitten kone jos pelimerkkejä/motivaatiota riittää.
Comment
-
-
Originally posted by HemiMiksi sitten sen juuri moottorin pitää olla "viritetty"? Siis mikä pointti se on että olipa moottori mikä tahansa...sen pitää olla viritetty? Onko se jokin miehuuskokeen ensimmäinen askelma jonka jälkeen voi vasta oikeasti paneutua mm.autonsa ajettavuuden parantamiseen? Oma filosofia auton rakentamisessa kun kulkee tasan päinvastaista rataa... Eli ensin auto/alusta ja vasta sitten kone jos pelimerkkejä/motivaatiota riittää.
EDIT: Ja toi "viritetty" on ehkä vähän huono termi. En mäkään oo omaani muuta tekemässä ku vaihtamassa koneen, toistaseks. Ja puskurit yms. olis tarkotus lyödä kiinni koneenvaihdon yhteydessä joskus syksyllä.Last edited by Wiceroid; 03-03-2005, 12:28."You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction
Comment
-
-
Originally posted by VilkkuSKertokaa kaikki mitä mieleen tulee.
Onko järkee vai ei, en tiedä.
Tuleeko ripeämpi kuin 523, varmasti ja nopeampi kuin 525.
Mitä maksaa, esim. nokat ~700€/nenä, kunnon männät vaikkapa ~1500€, jousia ja venoja on aika monta eli äkkiä +1200€. Saat osiin menemään vaivatta 10k€, työt päälle jne. Saku ja Speedy kysyisi "Onks se paljo vai vähä?". En ihan usko että 100€/hp riittää.
Itsellä oli aikanaan E46 323 ja kelasin aika monta kertaa läpi eri vaihtoehdot aina koko koneen vaihtamiseen asti. Aina tuli halvemmaksi vaihtoehdoksi vaihtaa auto, mutta sehän ei ole taas virittämistä.
Originally posted by HemiEli ensin auto/alusta ja vasta sitten kone jos pelimerkkejä/motivaatiota riittää
Mut elämä on!
2002ti -75, 1502 -75, M3 -15, X1 25d -17, 330e -17
projektit
1800TI -64, 1800 -65, 1800TI -65, 2002 -69, 2002ti (20-4) -73
ex
EMW 327 -55, 2002tii -73, 320i -82, 520iA -84, M535i -85, 520iA -87, 535i -88, 520i -90, 525iA -90, 525iAXT -90, 320iCabrio -90, M5 -91, 325iAXT -92, 325iCabrio -92, 323iACabrio -00, 525iAT -01, C1 -01, 325iACabrio -03, M3 Cabrio -03, 525iAT -04, 118i -05, M3 Cabrio -05, M5 Touring -07, Z4 M Roadster -08, E90 M3 -09, 116i -10, 530GT -10, 1M -11, 1M -12, 118iA -12
sigpic
Comment
-
-
Originally posted by mattijSelvitä mitä eroa on M52B25TU:ssa ja M54B25 koneessa ja pane vaihtoon (imusarja, männät, veivit, jne). Etsi vastaavat kevyemmät männät ja veivit, osoitteeksi käy vaikkapa Kempower tai Carlymotors. Osta Bayermannista kaikki mitä Shrcikiltä löytyy, nokat/imusarjat/venat/jouset. Teetä penkissä räätälöity lastu vaikkapa Karalalla. SRT:ltä saat varmaan vähän kevyemmän vauhtipyörän/paineasetelman. Ja sitten kaikki 'pikku' askartelu osien viimeistelyssä. Jos pysytään pykälien puitteissa niin vielä jää arpominen päästöjen osalta, mutta eiköhän tuokin onnistu sopivalla ohjelmalla.
Onko järkee vai ei, en tiedä.
Tuleeko ripeämpi kuin 523, varmasti ja nopeampi kuin 525.
Mitä maksaa, esim. nokat ~700€/nenä, kunnon männät vaikkapa ~1500€, jousia ja venoja on aika monta eli äkkiä +1200€. Saat osiin menemään vaivatta 10k€, työt päälle jne. Saku ja Speedy kysyisi "Onks se paljo vai vähä?". En ihan usko että 100€/hp riittää.
Itsellä oli aikanaan E46 323 ja kelasin aika monta kertaa läpi eri vaihtoehdot aina koko koneen vaihtamiseen asti. Aina tuli halvemmaksi vaihtoehdoksi vaihtaa auto, mutta sehän ei ole taas virittämistä.
Siis jos haluat itse virittää niin tämän keskustelun perusteella kannattaa vaihtaa vanhempaan. Niitä voi kyllä ropata ja räplätä ja siitä voi jopa olla hyötyäkin."You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction
Comment
-
-
Originally posted by WiceroidSiis jos haluat itse virittää niin tämän keskustelun perusteella kannattaa vaihtaa vanhempaan. Niitä voi kyllä ropata ja räplätä ja siitä voi jopa olla hyötyäkin.sigpic
Comment
-
Comment