E39 523i 2.5L viritys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NHB
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 1120

    #61
    Originally posted by Wiceroid
    Hemi: en mä jaksa enää tapella jostain näin hölmöstä asiasta koska kaikillahan on mielipiteensä, ja minä olen sitä mieltä että autoa kun autoa pystyy parantamaan
    ainakin jonkin verran ilman mitään älyttömiä rahasummia. Ja voin sen perustellakin sillä että kun autonvalmistaja suunnittelee auton, se todennäköisesti valitsee sen euron halvemman (joskin huonomman) osan. Eihän se euro yhdessä autossa tunnu missään, mutta ajattelepa se 100 000 autoa. Ja kun olet autosi hankkinut, voit olla varma että siitä saa enemmän tehoa tai paremman ajettavan kun vaan keksii/löytää ne oikeat osat mitkä voi sitten vaihtaa siihen euron kalliimpaan (mutta parempaan) osaan.
    Tässäpä se ero jonku vanhan Taunuksen moottorin ja tuoreen BMW:n ylpeyden aiheen välillä onkin. Bemarissa on jo tehtaalta lähtiessä hyvin virtaava pako- ja imusarja, "kaasari" ei ahdista hengitystä ja moottori on kaikin puolin toimiva kokonaisuus. Nykyaikaisten koneiden kannet on valettu huomattavasti kehittyneemmin menetelmin, eli kanavat ovat nekin varsin virtaavia. Kotipajassaan porttaava seppä ei saa saa kanavia muotoilemallakaan lisää voimaa koneesta, päinvastoin. Taunukseen taasen saa helposti lisää voimaa vaihtamalla pako- ja imupuolen putkistot ja muotoilemalla törkeän huonosti tehdyt kanavat uusiksi, eikä maksa paljoa.

    Tokihan huipputehoa saa hieman kun uhraa nykyaikaisten pitkien imusarjojen tarjoamat alaväännöt esimerkiksi vaihtamalla erilliset läppärungot imusarjan tilalle. Tämäkin operaatio vaan maksaa koska usein pitää vaihtaa myös moottorin ohjauselektroniikka. Kovin halvalla et saa ECU:a joka ohjaa myös vanosta. Todellinen suorituskyky ei tällöinkään kovin paljoa muutu koska alavääntö yleensä heikkenee.

    Loppupeleissä kysymys on moottorin optimointiasteesta. Vanhoja heikosti optimoituja koneita on helppo parantaa, mutta uudemmissa pitkälle optimoiduissa on ensinnäkin hyvin vähän parannettavaa ja toiseksi yhden kohdan muuttaminen vaatii lähes kaiken muunkin muttamista. Se tekee uusien koneiden virittämisestä taloudellisilla ja järkisyillä perustellen typerää. Vähän sama kun joka alkaisi väittämään kuinka nykyaikaisen paperikoneen nopeutta pystyy lisäämään yksinkertaisesti, helposti ja halvalla. Aivan kuten Bemareissa, niissäkin omasta alastaan sinua ja minua paremmin perillä olevat insinöörit ovat jo virittäneet koneen valmiiksi.

    EDIT: Kuulisin mielelläni mikä on se tehoihin olennaisesti vaikuttava euron halvempi osa, jonka vaihtamalla saat tuoreisiin bemun koneisiin merkittävästi lisää jerkkua. Jos et pysty sitä sanomaan, niin kannattaisiko olla hiljaa... Nämä eivät tosiaankaan ole mitään mielipidekysymyksiä.
    Last edited by NHB; 02-03-2005, 00:30.

    Comment

    • NHB
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 1120

      #62
      Originally posted by Wiceroid
      Mun päähän ei nyt vaan satu mahtumaan ajatus että autotehtaat osaa turbottaa uudet autot mut kukaan muu ei, noinko se sitten menee vai?
      Nykyiset päätömääräykset eivät tosiaankaan ole mitään läpihuutojuttuja. Autotehdas jolla on lukuisia alan ammattilaisia kehittämässä sitä moottoria ja paljon rahaa kehitystyöhän, alittaa päästörajat varmasti paljon helpommin kuin joku pena perustuunaaja joka kyselee turbotusvinkkejä tästä foorumista. Jos ei tarvitse välittää päästöistä ja moottorin toimivuudesta kaikissa mahdollisissa tilanteissa, niin turbotushan on mitä yksinkertaisin juttu. Se ei vaan ole se tilanne e39:n virityksessä.

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3120
        • Välisuomi

        #63
        Suomessa on käsittääkseni ainakin yksi E39 bensakutonen (tummanvihreä sedan 530i?) valmiilla remmiahdinsarjalla. Kun se kerran on liikenteessä, niin voisi olettaa sen olevan katsastettu ja päästömitattu.

        Eikä se pakokaasuahtaminen lopulta moottorinohjauksen kannalta niin mahdottomasti eroa tuosta mekaanisesta ahtamisesta, joten ihan samoihin päästöihin pääsee varmasti osaavalla kaverilla ja muokattavalla moottorinohjauksella.

        Eli ei muuta kuin kauppaan hakemaan ahdinta ja pajalle sitä asentamaan. Sen viriviri-ilmanputsarin ja putkiston voi sitten laittaa sen jälkeen, jos katu-uskottavuus ei lisääntynyt oikealla virittämisellä
        ---

        Comment

        • Mr. Z
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 943
          • Manse

          #64
          Originally posted by -Tapi
          Suomessa on käsittääkseni ainakin yksi E39 bensakutonen (tummanvihreä sedan 530i?) valmiilla remmiahdinsarjalla. Kun se kerran on liikenteessä, niin voisi olettaa sen olevan katsastettu ja päästömitattu.

          Eikä se pakokaasuahtaminen lopulta moottorinohjauksen kannalta niin mahdottomasti eroa tuosta mekaanisesta ahtamisesta, joten ihan samoihin päästöihin pääsee varmasti osaavalla kaverilla ja muokattavalla moottorinohjauksella.

          Eli ei muuta kuin kauppaan hakemaan ahdinta ja pajalle sitä asentamaan. Sen viriviri-ilmanputsarin ja putkiston voi sitten laittaa sen jälkeen, jos katu-uskottavuus ei lisääntynyt oikealla virittämisellä
          Eikös se vihreä remmiahdettu ole 535 v8 (olettaen että puhutaan samasta autosta)?
          Joku sanoi että se on Demecin rakentama..
          Hemi: Onko nuo 535 aivan eri autoja kun verrataan 540?
          Moottori ainakin on ja ehkä aski, mutta alusta/jarrut/yms.?
          Last edited by Mr. Z; 02-03-2005, 08:52.
          E38 740ia
          E39 530 dAT
          ex. E34 520i sedan
          ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
          ex. E36 325i sedan
          ex. E36 328i touring
          ex. E36 318 iS qp
          ex. E36 325i qp -R.I.P-
          ex. E21 320i sedan
          ex. E30 318i sedan
          ex. E3 2500 sedan

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3120
            • Välisuomi

            #65
            Ei oo.

            Siis se jota minä tarkoitan on kutosella, eli 530i. Se on Demecin "rakentama" mutta eihän Demec mitään "rakenna" vaan teknisen toteutuksen on tehnyt todennäköisesti joku muu paja (ellei se sitten ole ollut mallia "maailman nopein pullttaa kiinni-viritys").
            ---

            Comment

            • Rapamaha
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 683
              • -

              #66
              Originally posted by Mr. Z
              Eikös se vihreä remmiahdettu ole 535 v8 (olettaen että puhutaan samasta autosta)?
              Joku sanoi että se on Demecin rakentama..
              Hemi: Onko nuo 535 aivan eri autoja kun verrataan 540?
              Moottori ainakin on ja ehkä aski, mutta alusta/jarrut/yms.?
              Kyllä se on 530i.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3120
                • Välisuomi

                #67
                Ja näyttää se sitten kuitenkin olevan mallia "maailman helpoin pulttaa kiinni ja aja-viritys":


                Mielestäni tuo on ainoa vähänkään järjellä perusteltavissa oleva virityskeino e39:iin. Tuonkin tekisin kuitenkin mieluummin siihen 540 malliin.. Mutta tuohan se suoran kutosen värinättömyys joitakin etuja kasiin nähden.
                ---

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #68
                  "360hv demec kit".... vannesiteellä 10kg:n välijäähdytin kahdella 10mm:n ruuvilla suutin suojan pikkurillinkokoisissa muovinappuloissa kiinni???
                  Jaha, ja missähän päin SUOMEA tämä liikkuu leimattuna ja miten??? Ei ole ainakaan VTT mittauksella ollut.

                  Comment

                  • Wiceroid
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2005
                    • 265
                    • Lahti

                    #69
                    Originally posted by NHB
                    EDIT: Kuulisin mielelläni mikä on se tehoihin olennaisesti vaikuttava euron halvempi osa, jonka vaihtamalla saat tuoreisiin bemun koneisiin merkittävästi lisää jerkkua. Jos et pysty sitä sanomaan, niin kannattaisiko olla hiljaa... Nämä eivät tosiaankaan ole mitään mielipidekysymyksiä.
                    Minkä helvetin takia pitää koko ajan jatkaa tätä helvetin tappelua jostain prkleen
                    moottorin virittämisestä?? Luulis että ihmisillä on parempaakin tekemistä.. Ja en ole väittänyt että siellä on juuri joku tietty euron osa!! Se oli vaan esimerkki siitä
                    miten autonvalmistajat TODELLAKIN valitsevat perusmalleihinsa sen halvemman osan! Jos et sitä tajua ni parempi pitää vaan päänsä kiinni!

                    EDIT: Ja sieltähän tuntu löytyvän se keino.. Tosin et tietenkään usko siihenkään koska VAIN SINÄ tiedät autoista ja moottoreista kaiken! Luulisi että siinä on itse maahantuoja väittelemässä..
                    Last edited by Wiceroid; 02-03-2005, 09:48.
                    "You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #70
                      Jos tarkoitit jälkimmäisellä minua, niin siinähän tosiaan sitä keinoa on jos todellakin liikkuu leimattuna Suomessa...??? Olisiko kuitenkin tuonne rajantaakse tehtyjä "Demec kittejä".

                      Comment

                      • Wiceroid
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2005
                        • 265
                        • Lahti

                        #71
                        Alunperinkin pointti tässä koko prkleenmaailmanrasittavimmassakeskustelussa on se, että sitä moottoria PYSTYY virittämään. Kaikki noi hinta, laki ym. on tullu vasta sen jälkeen. Mutta eikö se nyt mennyt niin että sitä todellakin pystyy virittämään JOS on tarpeeksi ennenkaikkea rahaa, mutta myös aikaa?? Jos se on mahdollista millä tahansa keinolla edes 0.5 hevosvoiman verran niin olin oikeassa, koska en ole muuta väittänytkään. Kohta kun joku taas riehuu mulle, otan sen jo henkilökohtaisena. Eli jos on jotain sanottavaa niin lähettäköön sen mulle privana
                        osoitteensa kera niin selvitetään tämä asia sitten prkle henkilökohtaisesti. Mulle alkaa ainakin tää paskanjauhaminen ja henk. kohtaisuuksiin meno riittämään. Minä olen monta kertaa yrittänyt kääntää keskustelun oikeaan suuntaan, ja silti jonkun on välttämättä pakko provosoida uusi tappelu. Ja minä satun olemaan hyvin helposti provosoitavissa. Pystyykö teistä todellakin joku väittämään että siitä helvetin paskaromusta ei ole otettavissa millään keinolla sitä puolta hevosvoimaa enemmän? Jos pystyy ni saa kyllä perustella sen mulle helvetin tarkasti!

                        EDIT:Ja Hemi ainakin tuntui tajuavan että en jaksa enää tapella tästä, kiitos siitä. Haluaako joku muu vielä vaikka ihan vähän vaan raastaa mun hermoja??


                        EDITEDIT: Ja lähden nyt ostamaan tarvikkeita omaan projektiini ja vietän tallilla koko päivän purkamassa taas patoutumia tohon mun romuun, jos edes siitä sais joskus sen muutaman hepan lisää irti... Et sinänsä tän foorumin aiheuttama vitutus on ihan jees ku se ajaa mut aina tallille..
                        Last edited by Wiceroid; 02-03-2005, 10:10.
                        "You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #72
                          Niin, haluaisin toki tietää missä on se e39:n pannussa oleva "halpiskomponentti" jonka vain laadukkaammaksi vaihtamalla TEHOA=suorituskykyä voidaan kasvattaa. Et voi olla niin typerä että uskot itse tuohon kun hieman funtsit minkälaisessa paineessa/kilpailutilanteessa jokaisen automerkin moottoriosaston insinöörit nykyään elävät. Osakkeenomistajat kyllä hoitavat ne ukot kilometritehtaalle jos täällä pohjan perillä ukot vaihtaa jonkin euron nippelin tilalle kehden euron nippelin ja saavat suorituskykyä kasvatettua.
                          Toisaalta, bemun 5-segmentin pahimmat kilpailijat(Mersu,Volvo,Audi,tms.) saavat kyllä selkeän yliotteen moottorikehityksessä joka nykyisin tarkoittaa kiristyvien päästörajojen sisällä maksimaalista suorituskyvyn suhdetta järjelliseen polttoaineen kulutukseen. Jos tässä kilpailutilanteessa asennellaan euron osa kahden euron osan tilalle ja samalla annetaan etumatkaa suorituskykytaistelussa muille merkeille.... No, näinhän ei todellakaan voi käytännössä nykyisin tapahtua.
                          Itsellä on sattumoisin m54 3.0l pannun viri/vaihto-operaatio M52 2.5l TU koneen tilalle, josta on tarkoitus ihan oikeasti ottaa pikkuisen enemmän SUORITUSKYKYÄ ulos kuin mitä vakio 530i tuottaa ja voin luvata että helppoa se ei ole kun tehty "viritys" pitää näkyä reaalisuorituskyvyn kasvuna kelloa vastaan. Huipputehoa toki saa helpostikkin jarrutettua muutaman prosentin, mutta nyt pitäisi saada varttimaililla aikaa pudotettua...edes pudotettua.
                          Eli tokihan 523:een saadaan tehoa lisää kun kasvatetaan kuutiotuumia...mutta mitään järkeä tässä ei taloudellisesti ole koska samat kuutiotuumat ovat Saksalaisessa autoliikkeessä x2 halvempia.
                          Last edited by Hemi; 02-03-2005, 10:19.

                          Comment

                          • Mr. Z
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2003
                            • 943
                            • Manse

                            #73
                            Originally posted by -Tapi
                            Ei oo.

                            Siis se jota minä tarkoitan on kutosella, eli 530i. Se on Demecin "rakentama" mutta eihän Demec mitään "rakenna" vaan teknisen toteutuksen on tehnyt todennäköisesti joku muu paja (ellei se sitten ole ollut mallia "maailman nopein pullttaa kiinni-viritys").
                            Juu tuo on kyllä 530. Muisti teki tepposet, tuota samaista kärryä minäkin tarkoitin.
                            E38 740ia
                            E39 530 dAT
                            ex. E34 520i sedan
                            ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                            ex. E36 325i sedan
                            ex. E36 328i touring
                            ex. E36 318 iS qp
                            ex. E36 325i qp -R.I.P-
                            ex. E21 320i sedan
                            ex. E30 318i sedan
                            ex. E3 2500 sedan

                            Comment

                            • Wiceroid
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2005
                              • 265
                              • Lahti

                              #74
                              Originally posted by Hemi
                              Niin, haluaisin toki tietää missä on se e39:n pannussa oleva "halpiskomponentti" jonka vain laadukkaammaksi vaihtamalla TEHOA=suorituskykyä voidaan kasvattaa. Et voi olla niin typerä että uskot itse tuohon kun hieman funtsit minkälaisessa paineessa/kilpailutilanteessa jokaisen automerkin moottoriosaston insinöörit nykyään elävät. Osakkeenomistajat kyllä hoitavat ne ukot kilometritehtaalle jos täällä pohjan perillä ukot vaihtaa jonkin euron nippelin tilalle kehden euron nippelin ja saavat suorituskykyä kasvatettua.
                              Toisaalta, bemun 5-segmentin pahimmat kilpailijat(Mersu,Volvo,Audi,tms.) saavat kyllä selkeän yliotteen moottorikehityksessä joka nykyisin tarkoittaa kiristyvien päästörajojen sisällä maksimaalista suorituskyvyn suhdetta järjelliseen polttoaineen kulutukseen. Jos tässä kilpailutilanteessa asennellaan euron osa kahden euron osan tilalle ja samalla annetaan etumatkaa suorituskykytaistelussa muille merkeille.... No, näinhän ei todellakaan voi käytännössä nykyisin tapahtua.
                              Itsellä on sattumoisin m54 3.0l pannun viri/vaihto-operaatio M52 2.5l TU koneen tilalle, josta on tarkoitus ihan oikeasti ottaa pikkuisen enemmän SUORITUSKYKYÄ ulos kuin mitä vakio 530i tuottaa ja voin luvata että helppoa se ei ole kun tehty "viritys" pitää näkyä reaalisuorituskyvyn kasvuna kelloa vastaan. Huipputehoa toki saa helpostikkin jarrutettua muutaman prosentin, mutta nyt pitäisi saada varttimaililla aikaa pudotettua...edes pudotettua.
                              Edelleenkin en ole väittänyt että siellä on joku YKSITTÄINEN helvetin osa!! Mutta edelleenkin siellä on TODELLAKIN helvetin monta hieman halvempaa osaa kun se laadukkaampi vaihtoehto!! Mikä prkle siinä on niin vaikeaa ymmärtää?!? Paljon luulisit sen auton maksavan jos siinä olisi kaikki maailman laadukkaimmat osat? Ei sitä ihan nykyauton hinnalla saisi. Vertaa vaikka maybachiin. Ne pistää laatua autoon ku se on muutenki helvetin kallis, mut silti sieltä löytyy niitä kompromissejä! Ei se BMW:kään tappiolla autojaan jumalauta
                              myy. Joka ikinen yrittäjä, iso tai pieni, JOUTUU valitsemaan sen pykälän halvemman vaihtoehdon koska tuotetta ei saa muuten kaupaksi!! PISTE
                              En jaksa edes väitellä tästä koska TIEDÄN että se vaan on niin, että ne autonvalmistajat pistää sinne niitä halvempia (ja huonompia) osia koska sillon niille jää jotain katettakin siitä autosta..
                              Last edited by Wiceroid; 02-03-2005, 10:18.
                              "You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction

                              Comment

                              • Rapamaha
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2003
                                • 683
                                • -

                                #75
                                Originally posted by Hemi
                                Jos tarkoitit jälkimmäisellä minua, niin siinähän tosiaan sitä keinoa on jos todellakin liikkuu leimattuna Suomessa...??? Olisiko kuitenkin tuonne rajantaakse tehtyjä "Demec kittejä".
                                Itse asiassa on Suomen kilvissä ja näin ollen varmaan myös leimattuna.

                                Pappakerhon ratapäivillähän tuo kyseinen piili on muutamaan otteeseen näkynyt ja sprintin tulosliuskoissa ollut kärkisijoilla, eli kyllä se myös liikkuukin.

                                Comment

                                Working...
                                X