Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensasteppi ( ? ) nytkäyttelee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3503
    • Raisio

    Bensasteppi ( ? ) nytkäyttelee

    5HP24 bensasteppi temppuilee eli kun päästään 4 ja 5 vaihteille niin nytkäyttelee ja kiekkamittarissa noin 100r/min heilahdus eli vähän kuin lukittuu, avautuu, lukittuu jne.....

    EI ole tiheää kuten rengastärinä vaan harvemmin ja saa kaasulla pois tai löysää niin ei tunnu, mutta tasaisesta maantieajosta ei tule häiriötöntä isoilla vaihteilla.

    1-3 vaihteet taajamanopeuksilla tuonne 70km/h asti muutaman ajokerran perusteella täysin ok eli tuntus temppuilevan vain 4 ja 5 vaihteilla?

    Vaihteisto tuntuu muuten vaihtavan kuten pitääkin eikä mitään ylimääräisiä ääniä/kolahduksia kuulu ohjaamoon.

    Vikakoodeja ei löydy, tarkistettu eilen ( sunnuntai ) osaavan foorumilaisen toimesta.

    Edellisen omistajan aikana muutama kuukausi sitten vaihdettu vaihteistoöljyt Rinta-Joupilla ilman huuhtelua ja ainakin osa ajasta jaettu alikokoisilla renkailla, säretty sillä turbiinilukko???

    Nyt alla uudet 235/45-17 renkaat ja käytelty akkukenkääkin muutama tunti irti.

    Ongelma kepukka D-asennossa selkeimmät kun lyö isoa vaihdetta aikaisin ja ongelma tulee silloin jo reippaassa taajama-ajossakin eli ennen ns turbiinin täyslukitusta. Lukittuuko tämä osittinkin???

    Hämärästi muitelen joitain turbiinivikoja näistä maailmalla löydetyn turbiinista, o-renkaasta josta vuotaa linjapaineet ja ilmeisesti myös lukkoa ohjaavasta solenoidista jne...

    Öljymäärän taso tarkoitus seuraavaksi varmistaa ettei siitä johdu.

    Arvausia, tietoa, kommenttia kellään?

    Mielellään vikakohde ensin selville ennen kuin lähtee vaihtamaan turbiinia tai vaihteistoa tms?

    Joku osaava osaa livedatalla tulkita ajon aikaisia tapahtumia ja johtopäätökset sen jälkeen, help.

    Tietoisesti tuli ostettua viallinen yksilö ja tarkoitus tehdä täysin toimiva ilman että kaikki tehdään arvausten/kalleimman mukaan.

    Saa auttaa/neuvoa
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Kun tuolla on ajeltu alikokoisilla pyörillä niin kokeileppa adaptioiden nollausta laatikosta.

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3503
      • Raisio

      #3
      Originally posted by Muurahainen View Post
      Kun tuolla on ajeltu alikokoisilla pyörillä niin kokeileppa adaptioiden nollausta laatikosta.
      Tehty johdon kautta ja itse pidetty akkua irti. Tosin noiden operaatioiden jälkeen ajettu vain noin 50km eli vaatiiko kilsoja lisää oppiakseen vai hajalla jo. Tietoisesti ajettu vähän ja tehty taustaselvityksiä onko vika turbiinissa vai sen lisäksi muuallakin.

      Huomenna tarkoitus tarkistaa öljymäärä ja sormi kastaa öljyyn eli puhdasta/haiseeko/onko hiluja seassa.
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • suppari
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4049
        • Turku

        #4
        Jos ei öljystä löydy syytä nyppimiseen, niin ajetaan seuraavaksi kone kiinni ja paremmalla ajalla..
        sigpic
        P:0409699000

        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
        huollot/korjaukset!

        BMW E&F sarjaan.
        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3503
          • Raisio

          #5
          Jeps, menee aikasintaan ensviikkoon omasta puolesta.

          Sitähän tässä selviääkö turbiinin vaihdolla nykyiseen vai muutakin, tai ruotsista purkaamolaatikko tms...
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by ritariässä View Post
            5HP24 bensasteppi temppuilee eli kun päästään 4 ja 5 vaihteille niin nytkäyttelee ja kiekkamittarissa noin 100r/min heilahdus eli vähän kuin lukittuu, avautuu, lukittuu jne.....

            Edellisen omistajan aikana muutama kuukausi sitten vaihdettu vaihteistoöljyt Rinta-Joupilla ilman huuhtelua ja ainakin osa ajasta jaettu alikokoisilla renkailla, säretty sillä turbiinilukko???
            Onko tietoa muuttuiko käytös nimenomaan öljynvaihdossa vai oliko sitä jo aiemmin?
            Entä onko tietoa kuinka pitkään niillä alikokoisilla pyörillä on ajettu? Vuosia vai kuukausia?

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3503
              • Raisio

              #7
              Ei tarkkaa tietoa. Entinen omistaja joko heittäytyi tietämättömäksi tai valikoivalla muistilla tai ei tiennyt oikeasti. Kiertopalkinnosta ei kuitenkaan kyse, ollut 2007 lähtien ennen minua vain kahdella omistajalla. Nyt asiaa tiedusteltu sieltä ja tuolta ja erään laatikkoosaajan sanomana vika vahvasti turbiinissa jos nyt öljymääräkin osoittautuu oikeaksi.

              En nyt jaksa uskoa paskashokkiinkaan, koska kaikki vaihteet kytkeytyy mielestäni normaalisti niin kylmänä kuin lämpimänä. Toki kaikki on mahdollista.

              Kilsoja +200tkm ja alustavien tarkastusten perusteella ovat todelliset eli ei liikuta taksilukemissa, jos sillä jotain merkitystä.

              Itse olen heti alusta lähtenyt siitä että turbiini vaihtoon ja kuntoon tulee, mutta ...tuttaa jos ei tulekaan sillä kuntoon ja taas tulee tuplatyötä laatikkojumpasta, ja mun kohdalla sen joku muu irroittaa/kiinnittää kuin itse

              Ruotsin purkaamoilta löytyy laatikoita ja huomattavasti inhimillisemmin hinnoiteltu kuin suomipurkaamojen, että sitäkin mietitty, ehkä turhaan?
              Last edited by ritariässä; 12-08-2014, 13:25.
              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by ritariässä View Post
                Ei tarkkaa tietoa. Entinen omistaja joko heittäytyi tietämättömäksi tai valikoivalla muistilla tai ei tiennyt oikeasti. Kiertopalkinnosta ei kuitenkaan kyse, ollut 2007 lähtien ennen minua vain kahdella omistajalla. Nyt asiaa tiedusteltu sieltä ja tuolta ja erään laatikkoosaajan sanomana vika vahvasti turbiinissa jos nyt öljymääräkin osoittautuu oikeaksi.

                En nyt jaksa uskoa paskashokkiinkaan, koska kaikki vaihteet kytkeytyy mielestäni normaalisti niin kylmänä kuin lämpimänä. Toki kaikki on mahdollista.

                Kilsoja +200tkm ja alustavien tarkastusten perusteella ovat todelliset eli ei liikuta taksilukemissa, jos sillä jotain merkitystä.

                Itse olen heti alusta lähtenyt siitä että turbiini vaihtoon ja kuntoon tulee, mutta ...tuttaa jos ei tulekaan sillä kuntoon ja taas tulee tuplatyötä laatikkojumpasta, ja mun kohdalla sen joku muu irroittaa/kiinnittää kuin itse

                Ruotsin purkaamoilta löytyy laatikoita ja huomattavasti inhimillisemmin hinnoiteltu kuin suomipurkaamojen, että sitäkin mietitty, ehkä turhaan?
                Siis tuo öljyjen uusiminen hajottaa nimenomaan myös turbiineja, kun öljyn viskositeetti hetkeksi muuttuu.
                Ok, näin useimmiten GM askeissa ja silloin kun turbiinilla muutenkaan ei enään olisi kilsoja kovin montaa kymmentä tuhatta enään edessä.
                Bensakoneessa tämä on harvinaista, vaikka ei kuitenkaan ihan täysin poissuljettua nimenomaan HP26 kasin perässä olevassa laatikossa.
                Tämän vuoksi olisi hyvä tietää oliko ko.vikaa ennen öljynvaihtoa vai ei, jolloin se mahdollinen turbiinin vaihdon järkevyyden voisi paremmin arvioida.
                Jos vika olisi tullut +1000km öljynvaihdon jälkeen, on tilanne fiftisiksti nimenomaan turbiinille ja paskashokille(siis johonkin solenoidiin/venttiiliin päässyt purua), ym.mahdollisille loput.
                Kuitenkaan ratasvaloa ei missään kohtaa ilmeisesti ole syttynyt, eikä mitään vikakoodeja löytynyt ekallakaan lukukerralla?

                Comment

                • ritariässä
                  BTCF Member
                  • Jan 2006
                  • 3503
                  • Raisio

                  #9
                  Kuulostaa loogiselta ja eräs laatikkokorjaaja puhui turbiinin vastinpinnan pullistumisesta ja sehän kävis yksyhteen uusien öljyjen ja paksumman viskositeetin tuoman lisäpaineen vaikutuksesta.

                  Ei ratasvaloja taikka vikakoodeja laatikossa.

                  Kun remppa tavalla tai toisella saatu onnistuneesti maaliin, tulen sorvauttamaan nykyisen turbiinin auki ihan uteliaisuuttani.
                  Last edited by ritariässä; 13-08-2014, 16:03.
                  G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by ritariässä View Post
                    Kuulostaa loogiselta ja eräs laatikkokorjaaja puhui turbiinin vastinpinnan pullistumisesta ja sehän kävis yksyhteen uusien öljyjen ja paksumman viskositeetin tuoman lisäpaineen vaikutuksesta.

                    Ei ratasvaloja taikka vikakoodeja laatikossa.

                    Kun remppa tavalla tai toisella saatu onnistuneesti maaliin, tulen sorvauttamaan nykyisen turbiinin auki ihan uteliaisuuttani.
                    Joo, siis jotakin tämän suuntaista olen myös kuullut, mutta omissa käsissä ei bensakoneen turbiinia ole ikinä ollut avattuna, joten mene ja tiedä(dieseleissähän öljynsekaan tulee myös purua, näissä ilmeisesti ei?).
                    Itse löisin kuitenkin tässä tapauksessa euroni nimenomaan turbiinille, siinä uskossa/"luulossa" että ongelmat ovat ilmaantuneet öljynvaihdon jälkeen(ei välttämättä osu oikealle numerolle, mutta mielestäni todennäköisintä kuitenkin).
                    Siltä suunnalta ei kuitenkaan kovin helposti vikakoodia tule, vaikka laatikon käytös olisi mitä on ja tuo öljynvaihto nyt vain sopisi syy/seuraus logiikkaan.

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3503
                      • Raisio

                      #11
                      530d automaateista keskusteluja lukeneena, toi metallipurupuoli hiipii myös takaraivoon, tosin dieseleiden kohdalla vaan pito loppuu lukkopinnoista ja luistaa pinnan pilalle ja metallia lentelee öljykiertoon.

                      Jos toi pullahtaminen ja vastinpintojen erkaantuminen toisistaan, silloin voi selvitä ilman että metallista kulumaa lähtee öljyjen mukaan?!?

                      Pitää öljymäärän tarkistuksen yhteyteen viritellä joku letkuviritelmä jolla imaisee öljyä reippaammin/syvemmältä laatikosta ja sen pohjalta sitten helpotus tai lisähuokasu.

                      Nyt muita menoja päällä, joten tämä puoli etenee vasta noin viikon päästä aikaisintaan ja kasi saa odotella ajamatta.
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3503
                        • Raisio

                        #12
                        Hups, kylläpäs aika lentää... useampi viikko mennyt käynnistämättä koko laitosta, kunnes tänään.

                        Jotain positiivista, virrat tallella ja starttas ekalla normaalisti ja ilman rohinoita tai naputuksia. Jakopään laahaimen kiristimen kuitenkin jo ostin ja vaihtanen jossain välissä niin selviää onko orkkis vielä stondiksessa vai tarttee viagraa

                        Oireeton loota pienillä nopeuksilla käyttäen sporttia tai manuaalipuolta. Deellä en nyt edes kokeillut.

                        Maantienopeuksilla alkaa noin 100r/min nytkäyttely jonka voimakkuus vaihtelee kaasupolkimen/vedätyksen mukaan.

                        Pari huomioo tuli kuitenkin illan noin 50km ajeluista.

                        -manuaalipuoli ei vaihda itsestään pienemmälle valoihin tultaessa, edellinen 525 steppi laski aina kakkoselle asti nätisti. Vika vai tämän 5hp24 laatikon ominaisuus???

                        -moottorijarruteltaessa pienemmissä nopeuksissa laskee kierrokset jopa alle 1000r/min eli koko aikaa ei ns moottorijarrutus pysy päällä. Normaalia, vai öljyt vähissä vai turbiini paska??? edellinen 525 piti kierrokset jämäkämmin ylempänä kaiken aikaa.


                        Tässä välissä parit hyvät keskustelut käyty parin turun alueen laatikkoremppaajan kanssa ja kun saan katsotuksi öljytason laatikosta ja oli ok tai ei ( lisätään toki jos tarve vaatii ja testdraivi perään ), niin sen jälkeen varmaan laatikko alas kunhan joku viisaampi käy koeajon vetäsemässä.
                        Last edited by ritariässä; 02-09-2014, 22:27.
                        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                        Comment

                        • 174000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2008
                          • 1176
                          • Tuusula

                          #13
                          Originally posted by ritariässä View Post

                          Pari huomioo tuli kuitenkin illan noin 50km ajeluista.

                          -manuaalipuoli ei vaihda itsestään pienemmälle valoihin tultaessa, edellinen 525 steppi laski aina kakkoselle asti nätisti. Vika vai tämän 5hp24 laatikon ominaisuus???

                          -moottorijarruteltaessa pienemmissä nopeuksissa laskee kierrokset jopa alle 1000r/min eli koko aikaa ei ns moottorijarrutus pysy päällä. Normaalia, vai öljyt vähissä vai turbiini paska??? edellinen 525 piti kierrokset jämäkämmin ylempänä kaiken aikaa.
                          Paljos tässä oli mittarissa?

                          Omassa seiskassa on sama loota ja kyllä manuaalipuolella vaihtaa pienemmälle valoihin hiljentäessä. Moottorijarrutuskin pysyy päällä kokoajan.
                          ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                          '02 VW Golf 1.4i
                          Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                          ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                          Comment

                          • ritariässä
                            BTCF Member
                            • Jan 2006
                            • 3503
                            • Raisio

                            #14
                            noin 230tkm
                            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                            Comment

                            • ritariässä
                              BTCF Member
                              • Jan 2006
                              • 3503
                              • Raisio

                              #15
                              Nyt laatikkospecialistin kanssa ajettu eestaas ja vaatii kyllä jonkun viisaamman kanssa livedatan seurannan koska ei välttämättä laatikkovika.

                              Joku nyt kakoo/pätkii tavalla tai toisella:think
                              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎