Viskoa ei kiinnosta moottorin lämpötila. Ainoastaan jäähdyttimen läpi tulevan ilman lämpö. Jos ilmavirta jäähdyttimen läpi viskolle estyy syystä tai toisesta, ei visko kytkeydy vaikka kone keittäisi.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 540iA viskopuhallin pyörii usein *KORJATTU*
Collapse
X
-
Originally posted by ihi View PostViskoa ei kiinnosta moottorin lämpötila. Ainoastaan jäähdyttimen läpi tulevan ilman lämpö. Jos ilmavirta jäähdyttimen läpi viskolle estyy syystä tai toisesta, ei visko kytkeydy vaikka kone keittäisi.
Visko ei taatusti pyöri täydellä teholla maantieajossa jolloin kasin lämmöt pyörii siellä 112-114°C nurkilla.
Jotain häikkää on pakko olla syylärin ympärillä/syylärissa.
Itellä 540i:ssä visko otti muutaman kerran kaupungissa ruuhkassa nyt kesän helleaalloissa kiinni kuten volvoissa konsanaan.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by ihi View PostViskoa ei kiinnosta moottorin lämpötila. Ainoastaan jäähdyttimen läpi tulevan ilman lämpö. Jos ilmavirta jäähdyttimen läpi viskolle estyy syystä tai toisesta, ei visko kytkeydy vaikka kone keittäisi.Last edited by HTK12; 28-09-2014, 14:03.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
EDIT; normaalisti toimii, joten vaikenen...Last edited by ritariässä; 29-09-2014, 17:40.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostNo eihän se nyt voi noin toimia, koska ei siitä syyläristä ruuhkassa seisoessa ilmaa juuri läpivirtaa.. Visko lämpenee vesipumpusta johtuvalla lämmöllä+ lämpösäteilyn vaikutuksesta ja tarraa kiinni. Syyläristä läpi kulkeva ilmavirta jäähdyttää viskoa, jolloin se ei tarraa kiinni esim. maantiellä.
Viskon kuuluu siis kytkeytyä, kun syylarista läpi tuleva ilma on tarpeeksi kuumaa-> syylari ei pysty jäähdyttämään vettä tarpeeksi jolloin sen itsensä sekä läpi kulkevan ilman lämpö nousee-> visko apuun jolloin ilman virtaus lisääntyy-> syylari/neste jäähtyy-> visko irrottaa.
Comment
-
-
Originally posted by ihi View PostKyllä se ilma vaan virtaa sen minkä tarvii, koska propelli pyörii jonkin verran myös viskon ollessa "kytkeytymätön". Vesipumpulla ja lämmön johtumisella ei tässä kohtaa ole merkitystä, koska viskon venttiiliä ohjaava bi-metallijousi on just siellä syylarin puolella ilmavirrassa.
Viskon kuuluu siis kytkeytyä, kun syylarista läpi tuleva ilma on tarpeeksi kuumaa-> syylari ei pysty jäähdyttämään vettä tarpeeksi jolloin sen itsensä sekä läpi kulkevan ilman lämpö nousee-> visko apuun jolloin ilman virtaus lisääntyy-> syylari/neste jäähtyy-> visko irrottaa.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by ihi View PostYllättävää, että joka bemarinkin keulalta löytyvän laitteen normaali toimintaperiaate sisältää noinkin suurta mystiikkaa
Jaksa tästä vääntää enempiä, mutta jos tuntuu vaikealta uskoa, niin kysy vaikka googlelta.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostEi se sisällä mitään mystiikkaa, ihan perusfysiikkaan vain. Termofysiikkaa hieman tutkimalla kyllä selviää tälläisten laitteiden perusperiaatteet.
Comment
-
-
Originally posted by ihi View PostNo sun kantsii sit vaikkapa esim. Borg warnerille ilmotella, että ne on kautta aikain suunnitellu noi viskokytkimensä ihan päin v*ttua.
http://www.borgwarner.com/en/Thermal...ct%20Sheet.pdfe39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Viskossa olevilla jäähdytysrivoilla on yllätys yllätys tarkoitus jäähdyttää sitä kytkintä ja öljyjä.
Tossa on nyt vielä rautalankaa, mutta ei tässäkään puhuta mistään johtumisista ja lohkon säteilyistä yhtään mitään. Voidaan varmaan olettaa, että nuo johtumiset akselin läpi yms. eivät ole millään lailla suunniteltuja juttuja, eikä niitä edes oteta erikseen huomioon.
"The air temperature coming through the radiator is sensed by the bi-metal thermal spring on the front of the thermal fan clutch. It expands and contracts with the change in air temperature operating a valve inside of the clutch. "
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostEn tiedä kyllä mistä olet fysiikan oppisi saanut, mutta aivan varmasti vesipumpulta johtuva lämpö + koneesta säteilevä lämpö lämmittää viskoa ja sen bi-metallijousta, kun auto on paikallaan. Visko kytkeytyy kyllä vaikka estäisit pahvilla ilman läpivirtaamisen syylärin läpi. Se bi-metallijousi kun on kiinni siinä viskossa, joten kuumavisko-> kuuma bi-metallijousi (auton ollessa paikallaan). Ilmavirta toki sitten jäähdyttää nopeasti sen bi-metallijousen, kun auto lähtee liikkeelle.
Tämähän vaikuttaa olennaisesti vesipumpulta johtuvaan lämpöön, koska vesipumpun akseli on käytännössä ainoa reitti.E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Originally posted by ihi View PostViskossa olevilla jäähdytysrivoilla on yllätys yllätys tarkoitus jäähdyttää sitä kytkintä ja öljyjä.
Tossa on nyt vielä rautalankaa, mutta ei tässäkään puhuta mistään johtumisista ja lohkon säteilyistä yhtään mitään. Voidaan varmaan olettaa, että nuo johtumiset akselin läpi yms. eivät ole millään lailla suunniteltuja juttuja, eikä niitä edes oteta erikseen huomioon.
"The air temperature coming through the radiator is sensed by the bi-metal thermal spring on the front of the thermal fan clutch. It expands and contracts with the change in air temperature operating a valve inside of the clutch. "
Tuossakin sanotaan selvästi, että se bi-metallijousi reagoi ilman lämpötilan muutoksiin. Moottori kyllä lämmittää sen konehuoneen todella tehokkaasti e39:ssä, jos auto on paikallaan ja visko ei ole kytkeytynyt. Syyläristä läpi tuleva ilma jäähdyttää viskon bi-metallijousta ja koko konehuonetta. Kun syyläristä tulee riittävän kuuma, siitä läpivirtaava ilma ei enää jäähdytääkkän kovin tehokkaasti sitä bi-metalli jousta.
Tämä väittely lähti liikkeelle väittestäsi
Originally posted by ihi View PostViskoa ei kiinnosta moottorin lämpötila. Ainoastaan jäähdyttimen läpi tulevan ilman lämpö. Jos ilmavirta jäähdyttimen läpi viskolle estyy syystä tai toisesta, ei visko kytkeydy vaikka kone keittäisi.
Toki se syylärin läpi virtaava ilma vaikuttaa viskon kytkeytymiseen, mutta ei se nyt ole se ainut vaikuttava tekijä.
Originally posted by kalevik View PostPystyisitkö viskon toimintaa seuraamalla sanomaan onko vesipumpussa muovi- tai metallisiivet?
Tämähän vaikuttaa olennaisesti vesipumpulta johtuvaan lämpöön, koska vesipumpun akseli on käytännössä ainoa reitti.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Pysyn kannassani. Visko ei kytkeydy akselista johtuvan tai moottorista säteilevän lämmön voimasta. Vaatii kuuman ilmavirran joka käytännössä tulee tuulitunnelin vuoksi vain ja ainoastaan syylarilta.
Kytkintä ja öljyä JÄÄHDYTETÄÄN, ettei ne pala kytkimessä syntyvän KITKAN takia. Niillä rivoilla ei suinkaan lämmitetä bi-metallijousta joka on muutenkin kosketuksissa runkoon vain päistään. Nämä rivoitukset ovat läsnä myös vakioluistoisissa viskoissa joissa ei lämpötilalla ole vaikutusta kytkeytymiseen, eikä niissä näinollen myöskän ole jousella ohjattavaa venttiiliä.
Kattila keittää komeasti lämmönjohtumisesta aiheutuvaa aktivointia odotellessa, niin en viitsi edes kokeilla. Sillä pumpulta tulevalla lämmöllä on kutenkin aika matka kuljettavanaan akselista viskon sisuksiin ja siitä silikoniöljyn läpi toiseen puoliskoon ja siitä jousen päistä itse jouseen. Voit vetää pillillä sen akselin vaikka punahehkuun ja silti menee minuutteja, että se jousi edes vähän lämpiää jos silloinkaan. Olisi melkoinen hystereesi sisäänrakennettuna systeemiin tuolla johtumistyylillä.
Näkisin muutenkin, että tässä hommassa sulla on se todistustaakka, kun väittelet komponettivalmistajien omia dokumentteja vastaan. Minua nyt ei v*ttujakaan kiinnosta mitä kukakin haluaa uskoa.
Mutta pähkinänkuoressa, se bimetallijousi jota kuuma ilma lämmittää on käytännössä se ainoa asia joka kytkeytymistä ohjaa.
Comment
-
Comment