Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 540iA viskopuhallin pyörii usein *KORJATTU*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ihi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 243
    • Kota

    #16
    Viskoa ei kiinnosta moottorin lämpötila. Ainoastaan jäähdyttimen läpi tulevan ilman lämpö. Jos ilmavirta jäähdyttimen läpi viskolle estyy syystä tai toisesta, ei visko kytkeydy vaikka kone keittäisi.

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #17
      Originally posted by ihi View Post
      Viskoa ei kiinnosta moottorin lämpötila. Ainoastaan jäähdyttimen läpi tulevan ilman lämpö. Jos ilmavirta jäähdyttimen läpi viskolle estyy syystä tai toisesta, ei visko kytkeydy vaikka kone keittäisi.
      +1
      Visko ei taatusti pyöri täydellä teholla maantieajossa jolloin kasin lämmöt pyörii siellä 112-114°C nurkilla.
      Jotain häikkää on pakko olla syylärin ympärillä/syylärissa.

      Itellä 540i:ssä visko otti muutaman kerran kaupungissa ruuhkassa nyt kesän helleaalloissa kiinni kuten volvoissa konsanaan.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • kt10734
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 370
        • Uusimaa

        #18
        Katsoin just syyläriä ja raotin irti sitä lauhduttimesta ja kyllä siellä jonkin verran oli roskaa. Syyläri tihkuttaa ilmeisesti hitusen alaosastaan niin vaihdan sen parin viikon päästä kun pääsen taas asennuspaikkaan. Eiköhän se sillä korjaannu.


        Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #19
          Originally posted by ihi View Post
          Viskoa ei kiinnosta moottorin lämpötila. Ainoastaan jäähdyttimen läpi tulevan ilman lämpö. Jos ilmavirta jäähdyttimen läpi viskolle estyy syystä tai toisesta, ei visko kytkeydy vaikka kone keittäisi.
          No eihän se nyt voi noin toimia, koska ei siitä syyläristä ruuhkassa seisoessa ilmaa juuri läpivirtaa.. Visko lämpenee vesipumpusta johtuvalla lämmöllä+ lämpösäteilyn vaikutuksesta ja tarraa kiinni. Syyläristä läpi kulkeva ilmavirta jäähdyttää viskoa, jolloin se ei tarraa kiinni esim. maantiellä.
          Last edited by HTK12; 28-09-2014, 14:03.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3580
            • Raisio

            #20
            EDIT; normaalisti toimii, joten vaikenen...
            Last edited by ritariässä; 29-09-2014, 17:40.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • ihi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 243
              • Kota

              #21
              Originally posted by HTK12 View Post
              No eihän se nyt voi noin toimia, koska ei siitä syyläristä ruuhkassa seisoessa ilmaa juuri läpivirtaa.. Visko lämpenee vesipumpusta johtuvalla lämmöllä+ lämpösäteilyn vaikutuksesta ja tarraa kiinni. Syyläristä läpi kulkeva ilmavirta jäähdyttää viskoa, jolloin se ei tarraa kiinni esim. maantiellä.
              Kyllä se ilma vaan virtaa sen minkä tarvii, koska propelli pyörii jonkin verran myös viskon ollessa "kytkeytymätön". Vesipumpulla ja lämmön johtumisella ei tässä kohtaa ole merkitystä, koska viskon venttiiliä ohjaava bi-metallijousi on just siellä syylarin puolella ilmavirrassa.

              Viskon kuuluu siis kytkeytyä, kun syylarista läpi tuleva ilma on tarpeeksi kuumaa-> syylari ei pysty jäähdyttämään vettä tarpeeksi jolloin sen itsensä sekä läpi kulkevan ilman lämpö nousee-> visko apuun jolloin ilman virtaus lisääntyy-> syylari/neste jäähtyy-> visko irrottaa.
              Last edited by ihi; 28-09-2014, 19:51. Reason: Tarkennus

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #22
                Originally posted by ihi View Post
                Kyllä se ilma vaan virtaa sen minkä tarvii, koska propelli pyörii jonkin verran myös viskon ollessa "kytkeytymätön". Vesipumpulla ja lämmön johtumisella ei tässä kohtaa ole merkitystä, koska viskon venttiiliä ohjaava bi-metallijousi on just siellä syylarin puolella ilmavirrassa.

                Viskon kuuluu siis kytkeytyä, kun syylarista läpi tuleva ilma on tarpeeksi kuumaa-> syylari ei pysty jäähdyttämään vettä tarpeeksi jolloin sen itsensä sekä läpi kulkevan ilman lämpö nousee-> visko apuun jolloin ilman virtaus lisääntyy-> syylari/neste jäähtyy-> visko irrottaa.
                En tiedä kyllä mistä olet fysiikan oppisi saanut, mutta aivan varmasti vesipumpulta johtuva lämpö + koneesta säteilevä lämpö lämmittää viskoa ja sen bi-metallijousta, kun auto on paikallaan. Visko kytkeytyy kyllä vaikka estäisit pahvilla ilman läpivirtaamisen syylärin läpi. Se bi-metallijousi kun on kiinni siinä viskossa, joten kuumavisko-> kuuma bi-metallijousi (auton ollessa paikallaan). Ilmavirta toki sitten jäähdyttää nopeasti sen bi-metallijousen, kun auto lähtee liikkeelle.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • ihi
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2003
                  • 243
                  • Kota

                  #23
                  Yllättävää, että joka bemarinkin keulalta löytyvän laitteen normaali toimintaperiaate sisältää noinkin suurta mystiikkaa

                  Jaksa tästä vääntää enempiä, mutta jos tuntuu vaikealta uskoa, niin kysy vaikka googlelta.
                  Last edited by ihi; 29-09-2014, 10:23. Reason: siistitty

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #24
                    Originally posted by ihi View Post
                    Yllättävää, että joka bemarinkin keulalta löytyvän laitteen normaali toimintaperiaate sisältää noinkin suurta mystiikkaa

                    Jaksa tästä vääntää enempiä, mutta jos tuntuu vaikealta uskoa, niin kysy vaikka googlelta.
                    Ei se sisällä mitään mystiikkaa, ihan perusfysiikkaan vain. Termofysiikkaa hieman tutkimalla kyllä selviää tälläisten laitteiden perusperiaatteet.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • ihi
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2003
                      • 243
                      • Kota

                      #25
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Ei se sisällä mitään mystiikkaa, ihan perusfysiikkaan vain. Termofysiikkaa hieman tutkimalla kyllä selviää tälläisten laitteiden perusperiaatteet.
                      No sun kantsii sit vaikkapa esim. Borg warnerille ilmotella, että ne on kautta aikain suunnitellu noi viskokytkimensä ihan päin v*ttua.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by ihi View Post
                        No sun kantsii sit vaikkapa esim. Borg warnerille ilmotella, että ne on kautta aikain suunnitellu noi viskokytkimensä ihan päin v*ttua.

                        http://www.borgwarner.com/en/Thermal...ct%20Sheet.pdf
                        Kerro nyt toki miten sinä eristät sen bi-metallijousen siitä viskosta ja moottorin lämpösäteilystä? Samalla voisit myös sitten kertoa, missä esim. Borg warner kertoo syylärin läpi kulkevan ilman lämpötilan olevan ainoa viskon kytkeytymiseen vaikuttava tekijä? Samalla voit ihan bonuksena miettiä miksi siinä viskossa on jäähdytysrivat.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • ihi
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2003
                          • 243
                          • Kota

                          #27
                          Viskossa olevilla jäähdytysrivoilla on yllätys yllätys tarkoitus jäähdyttää sitä kytkintä ja öljyjä.

                          Tossa on nyt vielä rautalankaa, mutta ei tässäkään puhuta mistään johtumisista ja lohkon säteilyistä yhtään mitään. Voidaan varmaan olettaa, että nuo johtumiset akselin läpi yms. eivät ole millään lailla suunniteltuja juttuja, eikä niitä edes oteta erikseen huomioon.





                          "The air temperature coming through the radiator is sensed by the bi-metal thermal spring on the front of the thermal fan clutch. It expands and contracts with the change in air temperature operating a valve inside of the clutch. "

                          Comment

                          • kalevik
                            BTCF Member
                            • Apr 2009
                            • 957
                            • Salo

                            #28
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            En tiedä kyllä mistä olet fysiikan oppisi saanut, mutta aivan varmasti vesipumpulta johtuva lämpö + koneesta säteilevä lämpö lämmittää viskoa ja sen bi-metallijousta, kun auto on paikallaan. Visko kytkeytyy kyllä vaikka estäisit pahvilla ilman läpivirtaamisen syylärin läpi. Se bi-metallijousi kun on kiinni siinä viskossa, joten kuumavisko-> kuuma bi-metallijousi (auton ollessa paikallaan). Ilmavirta toki sitten jäähdyttää nopeasti sen bi-metallijousen, kun auto lähtee liikkeelle.
                            Pystyisitkö viskon toimintaa seuraamalla sanomaan onko vesipumpussa muovi- tai metallisiivet?

                            Tämähän vaikuttaa olennaisesti vesipumpulta johtuvaan lämpöön, koska vesipumpun akseli on käytännössä ainoa reitti.
                            Last edited by kalevik; 29-09-2014, 20:25. Reason: kirjoitusvirhe.
                            E61 525i, Suzuki VS1400
                            Exät: Jaana, Susanna, Maija

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #29
                              Originally posted by ihi View Post
                              Viskossa olevilla jäähdytysrivoilla on yllätys yllätys tarkoitus jäähdyttää sitä kytkintä ja öljyjä.

                              Tossa on nyt vielä rautalankaa, mutta ei tässäkään puhuta mistään johtumisista ja lohkon säteilyistä yhtään mitään. Voidaan varmaan olettaa, että nuo johtumiset akselin läpi yms. eivät ole millään lailla suunniteltuja juttuja, eikä niitä edes oteta erikseen huomioon.





                              "The air temperature coming through the radiator is sensed by the bi-metal thermal spring on the front of the thermal fan clutch. It expands and contracts with the change in air temperature operating a valve inside of the clutch. "
                              Niin kytkimen & öljyn lämpötilat vaikuttavat suoraan tuohon bi-metallijouseen.

                              Tuossakin sanotaan selvästi, että se bi-metallijousi reagoi ilman lämpötilan muutoksiin. Moottori kyllä lämmittää sen konehuoneen todella tehokkaasti e39:ssä, jos auto on paikallaan ja visko ei ole kytkeytynyt. Syyläristä läpi tuleva ilma jäähdyttää viskon bi-metallijousta ja koko konehuonetta. Kun syyläristä tulee riittävän kuuma, siitä läpivirtaava ilma ei enää jäähdytääkkän kovin tehokkaasti sitä bi-metalli jousta.

                              Tämä väittely lähti liikkeelle väittestäsi

                              Originally posted by ihi View Post
                              Viskoa ei kiinnosta moottorin lämpötila. Ainoastaan jäähdyttimen läpi tulevan ilman lämpö. Jos ilmavirta jäähdyttimen läpi viskolle estyy syystä tai toisesta, ei visko kytkeydy vaikka kone keittäisi.
                              Tämän nyt voit ihan itse vaikka käydä testaamassa laittamalla pahvin syylärin eteen. Se visko edelleen nappaa kiinni ennen moottorin keittämistä.

                              Toki se syylärin läpi virtaava ilma vaikuttaa viskon kytkeytymiseen, mutta ei se nyt ole se ainut vaikuttava tekijä.

                              Originally posted by kalevik View Post
                              Pystyisitkö viskon toimintaa seuraamalla sanomaan onko vesipumpussa muovi- tai metallisiivet?

                              Tämähän vaikuttaa olennaisesti vesipumpulta johtuvaan lämpöön, koska vesipumpun akseli on käytännössä ainoa reitti.
                              Teoriassa kyllä, käytännössä tuskin. Tuo on kuitenkin vain yksi muuttuja todella monien muuttujien joukossa, jotka vaikutavat viskon toimintaan
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • ihi
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2003
                                • 243
                                • Kota

                                #30
                                Pysyn kannassani. Visko ei kytkeydy akselista johtuvan tai moottorista säteilevän lämmön voimasta. Vaatii kuuman ilmavirran joka käytännössä tulee tuulitunnelin vuoksi vain ja ainoastaan syylarilta.

                                Kytkintä ja öljyä JÄÄHDYTETÄÄN, ettei ne pala kytkimessä syntyvän KITKAN takia. Niillä rivoilla ei suinkaan lämmitetä bi-metallijousta joka on muutenkin kosketuksissa runkoon vain päistään. Nämä rivoitukset ovat läsnä myös vakioluistoisissa viskoissa joissa ei lämpötilalla ole vaikutusta kytkeytymiseen, eikä niissä näinollen myöskän ole jousella ohjattavaa venttiiliä.

                                Kattila keittää komeasti lämmönjohtumisesta aiheutuvaa aktivointia odotellessa, niin en viitsi edes kokeilla. Sillä pumpulta tulevalla lämmöllä on kutenkin aika matka kuljettavanaan akselista viskon sisuksiin ja siitä silikoniöljyn läpi toiseen puoliskoon ja siitä jousen päistä itse jouseen. Voit vetää pillillä sen akselin vaikka punahehkuun ja silti menee minuutteja, että se jousi edes vähän lämpiää jos silloinkaan. Olisi melkoinen hystereesi sisäänrakennettuna systeemiin tuolla johtumistyylillä.

                                Näkisin muutenkin, että tässä hommassa sulla on se todistustaakka, kun väittelet komponettivalmistajien omia dokumentteja vastaan. Minua nyt ei v*ttujakaan kiinnosta mitä kukakin haluaa uskoa.

                                Mutta pähkinänkuoressa, se bimetallijousi jota kuuma ilma lämmittää on käytännössä se ainoa asia joka kytkeytymistä ohjaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎