Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 540iA viskopuhallin pyörii usein *KORJATTU*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kt10734
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2008
    • 370
    • Uusimaa

    e39 540iA viskopuhallin pyörii usein *KORJATTU*

    Moro,

    Liekö ominaisuus vai vika, mutta tuntuu että autoni visko pyörii aika usein ja kuulostaa vanhalta Volvolta, scheisse! Tässä vanhemmassa M62:ssa (ilman vanosta) ilmeisesti ilmastoinnin flekti on vain ilmastointia varten ja uudemmassa (9/98->) myös moottorin jäähdytystä varten vai olenko ymmärtänyt väärin?

    Kysymys: Voiko ilmastoinnin sähköflektin muuttaa helpohkosti pyörimään moottorin jäähdyttämistä varten ja onko siitä apua, jotta visko ei pyörisi niin usein? Voi varmasti, mutta onko kukaan tehnyt niin? Haulla en löytänyt äkkiseltään vastausta.
    Last edited by kt10734; 14-10-2014, 22:28.


    Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Oman E38:n (sama vanhempi M62) visko ei pyöri kyllä ihan liian herkästi.
    Pitää seistä paikoillaan jonkin aikaa ennen kuin tarraa kiinni.

    Katso salavalikosta tarkat lämmöt. Nouseeko edes ennen kuin visko nappaa kiinni?
    Visko voi hajota myös tuohon suuntaan että ottaa kiinni liian aikaisin.
    Silloin on vaarana myös saada irtonaisia tuulettimensiipiä konehuoneeseen.

    Comment

    • kt10734
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2008
      • 370
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by Muurahainen View Post
      Oman E38:n (sama vanhempi M62) visko ei pyöri kyllä ihan liian herkästi.
      Pitää seistä paikoillaan jonkin aikaa ennen kuin tarraa kiinni.

      Katso salavalikosta tarkat lämmöt. Nouseeko edes ennen kuin visko nappaa kiinni?
      Visko voi hajota myös tuohon suuntaan että ottaa kiinni liian aikaisin.
      Silloin on vaarana myös saada irtonaisia tuulettimensiipiä konehuoneeseen.
      Tuota noin, pitääpäs kurkata. Kyllä sillä saa ajella jonkin aikaa ennen kuin nappaa kiinni, mutta tuntuu, että vähän liian usein pöhisee, en ole varma.

      Autoon on vaihdettu uusi termostaatti ja vesipumppu kesällä, että ei ainakaan niiden pistäis vaikuttaa asiaan.
      Last edited by kt10734; 23-09-2014, 22:19.


      Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

      Comment

      • kt10734
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 370
        • Uusimaa

        #4
        Nyt on luettu lämpötilat. +10´C lämpötiloissa tuo flekti ei huuda kovinkaan usein ja lämmöt pysyy seka-ajossa noin 104´C. Visko tarraa kiinni 105´C asteessa ja pöhiseen aina välillä normiajossa. Onkohan oikea lämpötila?
        Last edited by kt10734; 24-09-2014, 22:35.


        Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          En ole tuota ihan tarkkaan seurannut täytyy myöntää.
          Ja nyt ei ole 38 ajossa niin en oikein voi katsoakkaan.

          Mutta ehkä vähän alhaiselta kuulostaisi.

          Löytyisiköhän tähän joltain muulta tarkempaa tietoa?

          Comment

          • -kalevi-
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 507
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by kt10734 View Post
            Nyt on luettu lämpötilat. +10´C lämpötiloissa tuo flekti ei huuda kovinkaan usein ja lämmöt pysyy seka-ajossa noin 104´C. Visko tarraa kiinni 105´C asteessa ja pöhiseen aina välillä normiajossa. Onkohan oikea lämpötila?
            Itse katsoin joskus niin 106 C tarrasi kiinni. Normaaliajossa pöhisee todella harvoin...
            E87 118d
            E70 3.0d
            Ex: E36 M3
            Ex: E36 cabriolet m60b40
            Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
            Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

            Comment

            • kt10734
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 370
              • Uusimaa

              #7
              OK, kiitti tiedosta. Taitaa mennä visko vaihtoon kun tuhisee niin usein.

              EDIT: Just ajoin kaupunkinopeuksilla 15´C lämpötilassa ja viskotuuletin pöhisi jatkuvasti ja lämmöt 105-107´C. Mitenköhän paljon tuo syylärin sisäinen kunto vaikuttaa jäähdytysominaisuuksiin ja viskon toimintaan?
              Last edited by kt10734; 25-09-2014, 14:57.


              Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                #8
                Originally posted by kt10734 View Post
                Mitenköhän paljon tuo syylärin sisäinen kunto vaikuttaa jäähdytysominaisuuksiin ja viskon toimintaan?
                Kyllähän se vaikuttaa helvetin paljon. Erittäin suuri osa lämpöongelmista johtuu syyläristä vaikkei siinä minkään näköistä ulkoista vikaa olisikaan.
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Ja kuinka vanhat nesteet mahtaa olla? Entä onko oikea seossuhde?
                  4 vuoden välein vaihdettava.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • kt10734
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2008
                    • 370
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by Supa View Post
                    Ja kuinka vanhat nesteet mahtaa olla? Entä onko oikea seossuhde?
                    4 vuoden välein vaihdettava.
                    Nesteet on noin 2kk vanhat, 50/50%.

                    Kun kiihdytin autolla niin lämmöt laskee noin 101-asteeseen ja sitten nousee taas normiajossa 104-105-asteeseen ja alkaa pöhinä. Näin sen "sähkötermostaatin" kuuluukin toimia ilmeisesti. Termostaatti on KL-varaosan Behr ja sekin on uusittu kesällä.

                    Kannattaisikohan ensin uusia tuo visko vaikkapa sillä Schmiedmannin osalla ja sitten alkaa miettiä sitä syyläriä?
                    Last edited by kt10734; 25-09-2014, 16:50.


                    Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

                    Comment

                    • maukka86
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 490
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by kt10734 View Post
                      OK, kiitti tiedosta. Taitaa mennä visko vaihtoon kun tuhisee niin usein.

                      EDIT: Just ajoin kaupunkinopeuksilla 15´C lämpötilassa ja viskotuuletin pöhisi jatkuvasti ja lämmöt 105-107´C. Mitenköhän paljon tuo syylärin sisäinen kunto vaikuttaa jäähdytysominaisuuksiin ja viskon toimintaan?
                      Oletko milloin kattonut, onko syyläri ylipäätään puhdas ja ilma pääsee virtaamaan sen läpi?

                      Laitanpa kuvan, minkälainen oman auton syyläri oli kun otin sen irti (joo se on eri korimallista, mutta se ei liene tässä oleellista). Lämpöongelmia ei ollut, mutta visko otti kovin herkästi kiinni kesällä ja pelkäsin, että milloin siivet tulee konepellistä läpi. Käytännössä koko syylärin ja ilmastoinnin lauhduttimen väli oli täynnä roskaa. Alkohan tuo 16 vuotta vanha syyläri muutenkin jo oleen vaihtokunnossa, alareuna oli pullistunut ja lähes hajosi käsiin. Uudella puhtaalla syylärillä viskonkin toiminta normalisoitu, eli vain pitkissä liikennevaloseisahduksissa kuumilla yli +25 asteen keleillä alkaa puhaltamaan voimakkaammin ja lähes heti liikkeellelähdön jälkeen humina taas hiljenee.
                      Attached Files
                      f22 220i

                      Comment

                      • kt10734
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2008
                        • 370
                        • Uusimaa

                        #12
                        Maukka:

                        Katsoin kesällä, että syylärin edessä ei ole suuremmin lehtiä tms ja poistin ne mitä siellä alalokeroissa oli. Paineilmalla voisin puhallella huomenna töissä varovasti jäähdytintä ja kokeilla auttaako. Pitää varoa, ettei rivat taivu.

                        Voihan se olla, että tuo visko toimii ihan normaalisti ja jäähdyttimen teho ei vaan riitä, jos on likainen sisältä ja/tai ulkoa.


                        Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

                        Comment

                        • maukka86
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 490
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by kt10734 View Post
                          Maukka:

                          Katsoin kesällä, että syylärin edessä ei ole suuremmin lehtiä tms ja poistin ne mitä siellä alalokeroissa oli. Paineilmalla voisin puhallella huomenna töissä varovasti jäähdytintä ja kokeilla auttaako. Pitää varoa, ettei rivat taivu.

                          Voihan se olla, että tuo visko toimii ihan normaalisti ja jäähdyttimen teho ei vaan riitä, jos on likainen sisältä ja/tai ulkoa.
                          Luulisin e39:ssä olevan samanlainen rakenne, että ilmastoinnin lauhdutin ja syyläri ovat peräkkäin ja todella hyvin koteloitu joka puolelta? Jos rakenne on yhtä tiivis kuin e46:ssa, ongelma on nimenomaan lauhduttimen ja syylärin väliin jäävä rako, joka täyttyy ajan kanssa roskasta. Tätä rakoa on käytännössä mahdotonta puhdistaa ilman syylärin irroitusta.
                          f22 220i

                          Comment

                          • kt10734
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 370
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by maukka86 View Post
                            Luulisin e39:ssä olevan samanlainen rakenne, että ilmastoinnin lauhdutin ja syyläri ovat peräkkäin ja todella hyvin koteloitu joka puolelta? Jos rakenne on yhtä tiivis kuin e46:ssa, ongelma on nimenomaan lauhduttimen ja syylärin väliin jäävä rako, joka täyttyy ajan kanssa roskasta. Tätä rakoa on käytännössä mahdotonta puhdistaa ilman syylärin irroitusta.
                            OK, pitääpä purkaa keulaa vähän ja putsata tuo väli, jos on samanlainen rakenne. Toisaalta syyläri maksaa vain pari sataa, että samalla sen voisi melkein vaihtaa.


                            Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

                            Comment

                            • kt10734
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2008
                              • 370
                              • Uusimaa

                              #15
                              Tuolta korjausvideo-osiosta löytyi videopätkä, jonka mukaan viskon tulisi tarrata vasta 109-asteessa:



                              Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎