Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 540iA viskopuhallin pyörii usein *KORJATTU*
Collapse
X
-
Originally posted by ihi View PostPysyn kannassani. Visko ei kytkeydy akselista johtuvan tai moottorista säteilevän lämmön voimasta. Vaatii kuuman ilmavirran joka käytännössä tulee tuulitunnelin vuoksi vain ja ainoastaan syylarilta.
Kytkintä ja öljyä JÄÄHDYTETÄÄN, ettei ne pala kytkimessä syntyvän KITKAN takia. Niillä rivoilla ei suinkaan lämmitetä bi-metallijousta joka on muutenkin kosketuksissa runkoon vain päistään. Nämä rivoitukset ovat läsnä myös vakioluistoisissa viskoissa joissa ei lämpötilalla ole vaikutusta kytkeytymiseen, eikä niissä näinollen myöskän ole jousella ohjattavaa venttiiliä.
Kattila keittää komeasti lämmönjohtumisesta aiheutuvaa aktivointia odotellessa, niin en viitsi edes kokeilla. Sillä pumpulta tulevalla lämmöllä on kutenkin aika matka kuljettavanaan akselista viskon sisuksiin ja siitä silikoniöljyn läpi toiseen puoliskoon ja siitä jousen päistä itse jouseen. Voit vetää pillillä sen akselin vaikka punahehkuun ja silti menee minuutteja, että se jousi edes vähän lämpiää jos silloinkaan. Olisi melkoinen hystereesi sisäänrakennettuna systeemiin tuolla johtumistyylillä.
Näkisin muutenkin, että tässä hommassa sulla on se todistustaakka, kun väittelet komponettivalmistajien omia dokumentteja vastaan. Minua nyt ei v*ttujakaan kiinnosta mitä kukakin haluaa uskoa.
Mutta pähkinänkuoressa, se bimetallijousi jota kuuma ilma lämmittää on käytännössä se ainoa asia joka kytkeytymistä ohjaa.
Kuinka monta kattilaa olet saanut keittämään ennen viskon tarraamista, koska ilma ei ole virrannut syylärin läpi (auton ollessa paikallaan tyhjäkäynnillä)?
Samalla kun ne rivat jäähdyttävät viskoa, ne lämmittävät ilmaa sen ympärillä, jos syylärin läpi ei pääse virtaamaan ilmaa. Lämpenevä ilma taas vaikuttaa siihen bi-metallijouseen.
Siellä konehuoneessa sitä lämpöä riittää melkoisesti kun auto käy paikallaan. Tämän nyt huomaa hyvin kun helteellä avaa heti ajon jälkeen konepellin, varsinkin jos on joutunut juuri ennen pysähtymistä muutomissa liikennevaloissa seisomaan pidempään. Vikakoodeja lukiessa joskus näkynyt 60C imuilman lämpöjä, vaikka anturi on muovin sisällä imuputkessa.
Ei kait tässä nyt kenelläkään ole ollutkaan epäselvää, että se bi-metallijousi ohjaa viskon toiminnan näissä nestetäytteisissä viskoissa.
No joo turhahan tästä on kiistellä, koska kummankin on käytännössä mahdoton todistaa, mistä se bi-metalliin vaikuttava lämpö tulee ilman laboratorio olosuhteita.
Originally posted by Doni666 View Posthttp://www.haydenauto.com/upload/Hay...TS_6980012.pdf
Eikös tuossa sanota selkeäsi, että ilmavirta ohjaa viskon toimintaa?Last edited by HTK12; 29-09-2014, 22:18.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostTuollakin selkeästi sanotaan, että lämpötila ohjaa. Ilmavirta toki vaikuttaa lämpötilaan, mutta silloin kun visko ei ole kytkeytynyt ja syylärin läpi ei pääse ilmavirta, niin eipä siinä bi-metallijousen ympärillä kovin kummoinen ilmavirta käy.
Oletko koskaan edes katsonut konepellin alle?
Oli moottorin/jäähdytysveden/jäähdyttimen lämpötila mikä tahansa, tuulettimen siivet pyörivät koneen käydessä aina. Ehjä visko ei ole mikään on/off kytkin, vaan välittää voimaa aina jonkin verran. Tämä tarkoittaa että ilmaa virtaa aina jäähdyttäjän läpi.
Tee sinä 'laboratoriokoe' ja laita vaikka 5 cm vuorivillasta kiekko viskon eteen eristeeksi ja odottele keittääkö vai siirtyykö lämpöä vesipumpun akselia pitkin siihen bi-metalliin?
Minä en sitten maksa mitäänE61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Originally posted by kalevik View PostItse asiassa tuolla sanotaan selkeästi että 'tuulettimen läpi tulevan ilman lämpötilaa tunnustellaan bi-metallijousella, joka ohjaa jne...'
Oletko koskaan edes katsonut konepellin alle?
Oli moottorin/jäähdytysveden/jäähdyttimen lämpötila mikä tahansa, tuulettimen siivet pyörivät koneen käydessä aina. Ehjä visko ei ole mikään on/off kytkin, vaan välittää voimaa aina jonkin verran. Tämä tarkoittaa että ilmaa virtaa aina jäähdyttäjän läpi.
Tee sinä 'laboratoriokoe' ja laita vaikka 5 cm vuorivillasta kiekko viskon eteen eristeeksi ja odottele keittääkö vai siirtyykö lämpöä vesipumpun akselia pitkin siihen bi-metalliin?
Minä en sitten maksa mitään
En ole ikinä katsonut konepellin alle.
Eihän tuo koe nyt mitenkään edustaisi sitä tilannetta kun syylärinläpi ei ilma kierrä, koska se visko nyt saa sitä lämpöä muutenkin kun vesipumpun akselia pitkin. Esim. Pakosarjat, lohko jne. lämmittää ihan kivasti sitä konehuonetta. Toiseksi omassa autossani ei kyllä visko näillä keleillä kyllä juuri koskaan ota kiinni, joten hieman hankala testata. Diagnostiikkaa katsellessa olen nähnyt 60C imuilman lämpöjä. Tuo anturi sijaitsee kuitenkin imuputken sisällä huomattavasti viileämässä paikassa kuin visko.
Tuolla sanotaan, että yleensä kytkeytyy syylärin lämpöjen ollessa ~170F (~77C). Syylärin läpi virtaavan ilman lämpötila on tuota matalampi, kokeileppa joskus kuinka lämmintä siellä konehuoneessa on kun auton on pidempään ollut tyhjäkäynnillä.
Mutta turhahan tästä on keskustella, koska konehuoneeseen ei lämpöä voi tulla mistään muualta kuin syylärin läpivirtaavasta ilmasta.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostTuolla sanotaan, että yleensä kytkeytyy syylärin lämpöjen ollessa ~170F (~77C). Syylärin läpi virtaavan ilman lämpötila on tuota matalampi, kokeileppa joskus kuinka lämmintä siellä konehuoneessa on kun auton on pidempään ollut tyhjäkäynnillä.
Engages at approximately 177 radiator air temperature (about 30 lower than coolant temperature)
suomeksi:
Kiinnittyy (kytkee) (syylärin läpi) tulevan ILMAN ollessa 177 F (~80 celcius), noin 30 F matalammalla kuin jäähdytysveden lämpötila (joka esimerkissä olisi noin 97 celcius-astetta.
Originally posted by HTK12 View PostMutta turhahan tästä on keskustella, koska konehuoneeseen ei lämpöä voi tulla mistään muualta kuin syylärin läpivirtaavasta ilmasta.E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Originally posted by kalevik View PostItseasiassa siellä sanotaan:
Engages at approximately 177 radiator air temperature (about 30 lower than coolant temperature)
suomeksi:
Kiinnittyy (kytkee) (syylärin läpi) tulevan ILMAN ollessa 177 F (~80 celcius), noin 30 F matalammalla kuin jäähdytysveden lämpötila (joka esimerkissä olisi noin 97 celcius-astetta.
No turhaahan se , varsinkin kun referoit dokumentteja miten sattuu...e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Comment