Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39, meneekö turbo vaihtoon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juoko
    Newbiemmer
    • Apr 2012
    • 10
    • Kiiminki

    e39, meneekö turbo vaihtoon?

    kyseessä 2003 525da, ajettu 400tkm, alkuperäinen turbo.
    oireet: veto hukassa alakierroksilla, mutta 3000 rpm => toimii ok.
    käytetty korjaamolla, jossa letkut ja ahtopaineen säädin tarkistettu, ok.
    ahtopaineen säädin takeltelee, herkistetty.
    Tämän jälkeen päivän pari toimii lähes ok.
    Kunnes taas veto aivan hukassa, kunnes kierrokset jotenkin saa ylös, sitten mennään. Välillä mustaa savua mutta ei aina.
    Korjaamon tuomio on turbon vaihto: n. 1400€
    Ehdotuksia?
  • Suhailija
    Newbiemmer
    • Sep 2014
    • 9
    • Seinäjoki

    #2
    Kokeile ottaa ilmamassamittarin liitin irti. Jos sitte toimii normaalisti nii on vika ilmamassamittarissa.

    http://forum.bmw5.co.uk/topic/6696-530d-maf/

    Tuolla heti ensimmäisessä kuvassa on liitin irroitettuna ilmamassamittarista.

    Comment

    • Janna
      BTCF Member
      • Dec 2013
      • 1053
      • Rovaniemi

      #3
      löyhästi aiheen vierestä,
      oma 530d ei myöskään väännä alakierroksilla, siinä vajaassa 3000 huomaa selvän eron.
      Edellinen omistaja vaihtoi ilmamassamittarin juuri tämän vuoksi, ei vaikutusta.
      Taidettiin yhdessä päättää, että se nyt vain on tällainen,
      Tietysti auton historiaa ei tiedetä kovin pitkälle, että onko ollut tuollainen uudesta asti vai onko muuttunut kilometrien kertyessä.

      Tietysti aloitukseen palatakseni, kun valitaan tarpeeksi pieni vaihde liikkeelle lähtiessä ja hitaassa kaupunkirullauksessa niin ei ongelmaa.
      Esimerkiksi kakkosella ei ole mitään asiaa yrittääkään liikkeelle,
      mutta ajossa sitten toimii niinku pitääkin, esim maantieohituksissa ei takeltele.

      Ja nythän mää tajusin että sulla on automaatti. eli tokkopa tästä apua on.
      joku viisaampi varmasti osaa neuvoa paremmin.

      Comment

      • juoko
        Newbiemmer
        • Apr 2012
        • 10
        • Kiiminki

        #4
        mittari vaihdettu

        jäi tosiaan mainitsematta että ihan ensimmäisenä kokeilin irrottaa ilmamassamittarin. Vaikutus oli sellainen että alakierroksilla kyllä toimi, mutta pohjaan polkaistessa kierrokset ensin laski, ennenkuin uudestaan turbo heräsi. Romuttamolta haettu toinen IMM ei auttanut, taidan vaihtaa takaisin alkuperäisen kokeeksi.

        Comment

        • Hammu
          Moderator
          • Nov 2006
          • 3971
          • Nurmijärvi

          #5
          Feelu voi olla myös ahtopaineanturissa.

          Comment

          • juoko
            Newbiemmer
            • Apr 2012
            • 10
            • Kiiminki

            #6
            ilmamassamittari sittenkin

            Noh, vihjeistä innostuneena otin ilmamassamittarin uudelleen irti. Ja auto toimiikin niinkuin mitään vikaa olisi koskaan ollutkaan.

            Comment

            • O.K.
              Moderator
              • Nov 2003
              • 4854
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Janna View Post
              löyhästi aiheen vierestä,
              oma 530d ei myöskään väännä alakierroksilla, siinä vajaassa 3000 huomaa selvän eron.
              Edellinen omistaja vaihtoi ilmamassamittarin juuri tämän vuoksi, ei vaikutusta.
              Tämä ei koske alkuperäisen kysyjän ongelmaa, koska hänellä on tarpeeksi uusi auto. Mutta sinulle voi vaikuttaa riippuen autosi valmistusajankohdasta. Tuo ilmamassamittarin malli on vaihtunut jossakin kohtaa (oisko ollut 1/2001 alkaen) ja vanhempien autojen moottorinohjaus pitää päivittää ymmärtämään uudemman IMM:n signaalia vaihdon jälkeen. Ja jos autoosi on kerran IMM vaihdettu, niin uusi malli siellä on (2001 jälkeen Bosch on tehnyt vain uudemman mallisia mittareita). Itse kävin päivittämässä moottorinohjauksen huollossa muutama kuukausi sitten IMM:n vaihdon jälkeen (mun auto 12/2000). Ehdin ajaa jonkun aikaa tuossa välissä uudella mittarilla ja vanhalla moottorinohjauksella ja meno oli samantapaista kuin vanhalla rikkinäisellä ilmamassamittarilla.

              Tuossa lisätietoa http://www.bmwforums.info/guides-how...or-coding.html
              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
              E34 525i

              Comment

              • Janna
                BTCF Member
                • Dec 2013
                • 1053
                • Rovaniemi

                #8
                Originally posted by O.K. View Post
                Tämä ei koske alkuperäisen kysyjän ongelmaa, koska hänellä on tarpeeksi uusi auto. Mutta sinulle voi vaikuttaa riippuen autosi valmistusajankohdasta. Tuo ilmamassamittarin malli on vaihtunut jossakin kohtaa (oisko ollut 1/2001 alkaen) ja vanhempien autojen moottorinohjaus pitää päivittää ymmärtämään uudemman IMM:n signaalia vaihdon jälkeen. Ja jos autoosi on kerran IMM vaihdettu, niin uusi malli siellä on (2001 jälkeen Bosch on tehnyt vain uudemman mallisia mittareita). Itse kävin päivittämässä moottorinohjauksen huollossa muutama kuukausi sitten IMM:n vaihdon jälkeen (mun auto 12/2000). Ehdin ajaa jonkun aikaa tuossa välissä uudella mittarilla ja vanhalla moottorinohjauksella ja meno oli samantapaista kuin vanhalla rikkinäisellä ilmamassamittarilla.

                Tuossa lisätietoa http://www.bmwforums.info/guides-how...or-coding.html
                unhotuihan se vuosimalli kuitenkin, eli -03,
                eli ero aloittajan autoon on loota

                Comment

                • jpalvima
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2008
                  • 50
                  • Hämeenkyrö City

                  #9
                  Originally posted by juoko View Post
                  kyseessä 2003 525da, ajettu 400tkm, alkuperäinen turbo.
                  oireet: veto hukassa alakierroksilla, mutta 3000 rpm => toimii ok.
                  käytetty korjaamolla, jossa letkut ja ahtopaineen säädin tarkistettu, ok.
                  ahtopaineen säädin takeltelee, herkistetty.
                  Tämän jälkeen päivän pari toimii lähes ok.
                  Kunnes taas veto aivan hukassa, kunnes kierrokset jotenkin saa ylös, sitten mennään. Välillä mustaa savua mutta ei aina.
                  Korjaamon tuomio on turbon vaihto: n. 1400€
                  Ehdotuksia?

                  Sen verran loivaa offtopic:ia että jos menee turbonvaihdoksi niin 00' 530DAT kustannuksia tuli n vuosi sitten
                  - turbo 385Eur, kunnostettu vaihtoturbo ( ihan kuitillinen, takuut ym on)
                  - työt alta-alle + moottoriöljyjen ja suodattimen vaihto 400Eur
                  eli ihan tuplahintainen tuo 1400Eur ei ole mutta paljon ei puutu

                  Comment

                  • juoko
                    Newbiemmer
                    • Apr 2012
                    • 10
                    • Kiiminki

                    #10
                    mistä noin edullinen turbo?

                    uskallatko paljastaa mistä noin edullisen turbon oikein takuun kanssa voi ostaa?

                    Comment

                    • intfreak
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 2966
                      • Uusikaupunni

                      #11
                      eBaysta löytyy useampiakin ~300e turbon myyjiä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Garrett ei anna lupaa eikä varaosia korjauksiin, joten laatu voi olla mitä sattuu.
                      Itellä kyllä on nyt testissä ko. turbo, 7tkm menty ja vielä toimii, joskin öljyä tuntuu ahtoputkiin menevän :think Myöskin tykkää kerätä putkeen nokea -> pitkän matka-ajon jälkeen pölläyttää sankat savut. VNT säädöt/ahtopainesäätö (alipaineletkut?) voi olla hiukan pielessä tai MAF sekoilee. Ahtoa tais olla ~0,1bar enemmän kuin pyydetty.

                      Originally posted by jpalvima View Post
                      Sen verran loivaa offtopic:ia että jos menee turbonvaihdoksi niin 00' 530DAT kustannuksia tuli n vuosi sitten
                      - turbo 385Eur, kunnostettu vaihtoturbo ( ihan kuitillinen, takuut ym on)
                      - työt alta-alle + moottoriöljyjen ja suodattimen vaihto 400Eur
                      eli ihan tuplahintainen tuo 1400Eur ei ole mutta paljon ei puutu
                      1400e tulee varmaankin siitä, että otetaan tehdasuusi turbo ~1000e. Tuskin korjaamo lähtee tilailemaan kunnostettuja turboja.
                      Last edited by intfreak; 13-10-2014, 09:02.
                      N62 Money Spender Club

                      Comment

                      • BreeZi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2004
                        • 2371
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Itse olen ahtimen hankkinut neringsiltä, ja ei voi moittia. Hinta&laatusuhde on todella kohdallaan. Mukana tulee myös asialliset ohjeet ja takuulaput.
                        Takuukin taitaa olla 2v ilman km rajoitusta.
                        - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                        - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                        - E- ja F- sarjan avaimet.
                        - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                        - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                        .

                        Finmodi oy
                        050-3063926
                        [email protected]

                        Comment

                        • jpalvima
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2008
                          • 50
                          • Hämeenkyrö City

                          #13
                          Originally posted by juoko View Post
                          uskallatko paljastaa mistä noin edullisen turbon oikein takuun kanssa voi ostaa?
                          Toki, ebay.de: Tais tulla puhuttua scheissea, oli 389 e + pk = 410 Eur. Nyt näytti olevan 349 Eur , 24kk takuu ilman km-rajaa

                          Nyt 70tkm kovaa ajoa takana, hyvin toimii Niin ja se asennus-arbeit oli kanssa kuitillinen... eikä ainakaan vielä vaikuta sen huonommalta performanssilta kuin merkkihuollon tms lasipalatsin hommat

                          Seller: turboservice24 ( 585 )
                          Seller Information: Turboservice24, Ewa Chorobinska
                          Ewa Chorobinska
                          Scharnweberstr. 117
                          13405 Berlin
                          DE Message from seller:

                          Bitte an die Kaution für Artikel 190695450045 denken.
                          Die Höhe der Kaution ist in der Auktion verzeichnet.

                          Die Kaution können Sie per PayPal bezahlen in dem Sie auf "Geld Senden" klicken und
                          die Kaution als "Andere Waren" deklarieren. Falls Sie das Geld überweisen, können Sie die Kaution einfach mit dem Artikel anweisen.

                          Vielen Dank,
                          Ihr Turboservice24


                          Item title
                          Price
                          Shipping price

                          Qty
                          Item total Turbolader Turbo BMW E38 E39 530d 730d 135KW 184PS 142KW 193 PS M57D GT2556V ( 190695450045 ) Paid on Nov-09-12
                          EUR 389.00 EUR 21.00
                          1
                          EUR 389.00




                          Subtotal EUR 389.00

                          Shipping and handling EUR 21.00




                          Total EUR 410.00
                          Last edited by jpalvima; 15-10-2014, 12:21. Reason: typo

                          Comment

                          • make2929
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2012
                            • 92
                            • etelä-pohjanmaa

                            #14
                            Laitetaas tänne kun ei viitsi uutta ketjua aloittaa.

                            Eli omassa koslassa 530d turbo huollettiin, ja edelleen ujellus kuuluu kylmänä. Vetää ja toimii muuten hyvin, ujellusi lakkaa kun kone lämpiää normaalia ?

                            Mistähän johtuu myös "dumppi ääni" tulee kun kiihdyttää hieman kovempaa ja vaihtaa vaihdetta eli kun kaasun päästää ylös ?

                            Toinen "ujellus" kuuluu aina kun vaihde päällä, heität vaihteen vapaalle ujellus lakkaa kellään tietoa tästä ?

                            Comment

                            • JarkkoMikael
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2010
                              • 165
                              • Jyväskylä

                              #15
                              e39 turbon vaihto

                              Nostellaas vanhaa topikkia...

                              Elikkäs tieto lisää tuskaa, otin imuputken omasta -02 vuoden 530d automaatista irti uteliaisuuttani ja ahtimen siivet heiluu ihan holtittomasti etenkin eteen&taakse suunnassa varmaan 2mm.

                              Olen tuossa pohdiskellut vaihtoehtoja ja uuden ja kunnostetun välillä mutta vaihtotyöhön en löytänyt tarkkoja ohjeita eli niistä muutama tarkentava kysymys.

                              - Vaihto ilmeisesti helpompi tehdä alakautta kun ei ainakaan uutta huvittasi purkaa yhtään.

                              - Tuleeko öljyä pihalle jos auto on nokka ylhäällä (en mielelläni vaihtaisi öljyjä kun on 1000 km sitten vaihdettu).

                              - Mahtuuko pakoputki tulemaan pois kun ei ole kuin tasalattia talli ja pukit.

                              - Vai mahtuuko ahdin tulemaan tuosta apurunkon etupuolella olevasta kolosta putkea kokonaan irrottamatta.

                              - Muuta huomioitavaa tai vinkkejä kun on ensimmäinen ahdettu auto minkä omistan.



                              Tuossa olis aika halpa uusi tai sitten kunnostettuna Suomesta hintaluokkaan vähän yli 500e kummanko noista sitten ottaa.

                              JM

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎