memebuy23buy

523 automaatti ei vaihda *vika korjattu*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ppeetu
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2012
    • 278
    • Vantaa

    523 automaatti ei vaihda *vika korjattu*

    Aloitin uuden topicin, koska en oikein löytänyt ratkaisua muualta. Auto on siis vuoden -96 automaattilaatikollinen 523. Laatikko on toiminut mielestäni ihan ok aikaisemmin, huomioiden auton kilometrit, karvan alle 300tkm. Kylmänä ei oikein vaihda isommalle, ja joskus jumitta pienellä vähän aikaa, sekä vakionopeuden säädin päällä vaihtaa todella herkästi vaihdetta pienemmälle, ja alamäessä jarruttaa vähän nytkähteleävsti, mutta myös vakkari on jälkiasennettu tarvikemalli.

    Tänään kuitenkin huomasi selvästi, kun lumikelillä ajeli ja antoi vähän kyytiä, että moottoritielle siirtyessä auto kiihtyi reippaasti 100-110km/h, mutta jätti kolmosvaihteen sisään, eikä vaihtanut isommalle. Tämän teki muutaman kerran kun rampista kiihdytin.

    Autolla tosiaan ajettu 298tkm, eikä minun aikana 25tkm ole vaihdettu kertaakaan laatikkoöljyjä, enkä muista lukeneeni papereista että vanha omistajakaan olisi vaihtanut. Kannattaisiko vaihtaa ja katsoa auttaako? Onko laatikossa jokin nopeusanturi mikä on sökönä? Nyt viime aikoina parkkiin ajaessa, varsinkin pidempien ajojen jälkeen on autolla haissut palaneelta, ei kai vain laatikko hajoamassa?
    Last edited by ppeetu; 06-01-2015, 19:09.
    E91 320d M-Sport


  • Muurahainen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by ppeetu View Post
    Aloitin uuden topicin, koska en oikein löytänyt ratkaisua muualta. Auto on siis vuoden -96 automaattilaatikollinen 523. Laatikko on toiminut mielestäni ihan ok aikaisemmin, huomioiden auton kilometrit, karvan alle 300tkm. Kylmänä ei oikein vaihda isommalle, ja joskus jumitta pienellä vähän aikaa, sekä vakionopeuden säädin päällä vaihtaa todella herkästi vaihdetta pienemmälle, ja alamäessä jarruttaa vähän nytkähteleävsti, mutta myös vakkari on jälkiasennettu tarvikemalli.

    Tänään kuitenkin huomasi selvästi, kun lumikelillä ajeli ja antoi vähän kyytiä, että moottoritielle siirtyessä auto kiihtyi reippaasti 100-110km/h, mutta jätti kolmosvaihteen sisään, eikä vaihtanut isommalle. Tämän teki muutaman kerran kun rampista kiihdytin.

    Autolla tosiaan ajettu 298tkm, eikä minun aikana 25tkm ole vaihdettu kertaakaan laatikkoöljyjä, enkä muista lukeneeni papereista että vanha omistajakaan olisi vaihtanut. Kannattaisiko vaihtaa ja katsoa auttaako? Onko laatikossa jokin nopeusanturi mikä on sökönä? Nyt viime aikoina parkkiin ajaessa, varsinkin pidempien ajojen jälkeen on autolla haissut palaneelta, ei kai vain laatikko hajoamassa?
    Vikakoodit vikakoodit

    Kylmänä ei heti vaihdakkaan isommalle ominaisuutena. Ilmeisesti liittyy siihen että lämmöt halutaan saada ylös nopeasti.

    Kiihdytitkö rampista ihan kickdown pohjassa?

    Comment

    • ppeetu
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2012
      • 278
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Muurahainen View Post
      Vikakoodit vikakoodit

      Kylmänä ei heti vaihdakkaan isommalle ominaisuutena. Ilmeisesti liittyy siihen että lämmöt halutaan saada ylös nopeasti.

      Kiihdytitkö rampista ihan kickdown pohjassa?

      En kiihdyttänyt, kaasu oli pohjassa mutta ei kickdownia. Tänään ajoin vantaa-riihimäki-vantaa reissun ja puolikaasulla kiihdyttäessä rampista ajettiin motari varmaan 5km kolmosvaihteella kierrosten ollessa 4-4500rpm. Voisikohan rikkinäinen termari tehdä tätä, sillä lämpömittari ei nouse puoleen väliin asti vaan käy vähän kylmänä. Turha täällä arvuutella, täytyy lukea koodit ja miettiä lisää:think
      E91 320d M-Sport


      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8975
        • Kellokoski

        #4
        Oikean kokoiset renkaat joka nurkassa?

        Abs anturivikakin voi aiheuttaa että menee vikatilaan ja vaan kolmoselle..
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • ppeetu
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2012
          • 278
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by _nixu_ View Post
          Oikean kokoiset renkaat joka nurkassa?

          Abs anturivikakin voi aiheuttaa että menee vikatilaan ja vaan kolmoselle..
          Talvirenkaat ovat kaikki 235/35/17. Autossa on kyllä abs-anturi vika:think abs ja luistonesto eivät toimi ja toisessa topicissa epäilivät abs anturi vikaa. Tänään luen vikakoodit, niin nään mikä anturi pitää vaihtaa. Suositteletteko tuohon laatikkoon öljynvaihtoja?
          E91 320d M-Sport


          Comment

          • antti79
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2499
            • Littoinen

            #6
            Originally posted by ppeetu View Post
            Talvirenkaat ovat kaikki 235/35/17. Autossa on kyllä abs-anturi vika:think abs ja luistonesto eivät toimi ja toisessa topicissa epäilivät abs anturi vikaa. Tänään luen vikakoodit, niin nään mikä anturi pitää vaihtaa. Suositteletteko tuohon laatikkoon öljynvaihtoja?
            Eli alikokoiset renkaat ja ABS-anturi sökö. Eiköhän laatikko ongelmat poistu kun saat edellä mainitut asiat kuntoon.
            Öljyjä ei kannata tässä vaiheessa alkaa vaihtamaan, voi tulla lisää ongelmia.
            Oikea rengaskoko on 235/45/17.
            sigpic
            Originally Posted by jari kihlman
            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3727
              • Raisio

              #7
              Originally posted by antti79 View Post
              Eli alikokoiset renkaat ja ABS-anturi sökö. Eiköhän laatikko ongelmat poistu kun saat edellä mainitut asiat kuntoon.
              Öljyjä ei kannata tässä vaiheessa alkaa vaihtamaan, voi tulla lisää ongelmia.
              Oikea rengaskoko on 235/45/17.
              Totta joka sana ja lisäksi kannattaa tarkistaa laatikon öljymäärän taso max 50 asteisesta öljystä ja tarkistaessa pidetään Bemu käynnissä.

              Comment

              • ppeetu
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2012
                • 278
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by ritariässä View Post
                Totta joka sana ja lisäksi kannattaa tarkistaa laatikon öljymäärän taso max 50 asteisesta öljystä ja tarkistaessa pidetään Bemu käynnissä.
                Originally posted by antti79 View Post
                Eli alikokoiset renkaat ja ABS-anturi sökö. Eiköhän laatikko ongelmat poistu kun saat edellä mainitut asiat kuntoon.
                Öljyjä ei kannata tässä vaiheessa alkaa vaihtamaan, voi tulla lisää ongelmia.
                Oikea rengaskoko on 235/45/17.
                Kiitos paljon. Tyhmä kysymys, mutta mistä ne öljyt näkee? Kone huoneesta en löydä muutakun moottoriöljyn tikun
                E91 320d M-Sport


                Comment

                • dokki
                  BTCF Member
                  • Feb 2013
                  • 236
                  • valtimo-sotkamo

                  #9
                  Pistät inpan kiinni autoon ajelet loota öljyt max 50 asteiseksi ja auto nosturille kaikki vaihteet läpikäytynä js auto käynnissä laatikon öljy proppu auki ja öljyä pitäisi valua hieman sillon määrä ok.
                  BMW e39 530dA-98
                  BMW e38 735iAL-97

                  EX:BMW e39 523iA-97
                  BMW e36 320ci-92
                  BMW e36 316i -92
                  BMW e36 325 -91 252hv 315nm
                  Honda civic TIC -89 220hv 230nm

                  Comment

                  • ppeetu
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2012
                    • 278
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by dokki View Post
                    Pistät inpan kiinni autoon ajelet loota öljyt max 50 asteiseksi ja auto nosturille kaikki vaihteet läpikäytynä js auto käynnissä laatikon öljy proppu auki ja öljyä pitäisi valua hieman sillon määrä ok.
                    Ei valitettavasti ole mitään nosturi paikkaa:think Kävin äsken katsomassa vikakoodit tuttavan luona, ja vasen etu ABS-anturi antoi koodia, oli antanut jo 255 kertaa. Toivottavasti laatikon toiminta tokenee anturin vaihtamalla. Onko teillä tarkkaa osanumero sille etuakselin ABS-anturille?

                    Katsottiin myös samalla airbagin koodit.

                    Ignition circuit 1 - driver belt tensioner
                    Ignition circuit 2 - passenger tensioner

                    Antaa koodin kuskin vyön liittimestä, mutta mikä tuo matkustajan puolen virhekoodi on? Viime kesänä auttoi kuskin puolelle ainakin liittimen tökkiminen, nyt ei auttanut. Varmaan jotain sähköspraytä sumuttaa vaiko onko näihin jotain bmw-keinoa?
                    Last edited by ppeetu; 04-01-2015, 20:15.
                    E91 320d M-Sport


                    Comment

                    • Muurahainen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by ppeetu View Post
                      Ei valitettavasti ole mitään nosturi paikkaa:think Kävin äsken katsomassa vikakoodit tuttavan luona, ja vasen etu ABS-anturi antoi koodia, oli antanut jo 255 kertaa. Toivottavasti laatikon toiminta tokenee anturin vaihtamalla. Onko teillä tarkkaa osanumero sille etuakselin ABS-anturille?

                      Katsottiin myös samalla airbagin koodit.

                      Ignition circuit 1 - driver belt tensioner
                      Ignition circuit 2 - passenger tensioner

                      Antaa koodin kuskin vyön liittimestä, mutta mikä tuo matkustajan puolen virhekoodi on? Viime kesänä auttoi kuskin puolelle ainakin liittimen tökkiminen, nyt ei auttanut. Varmaan jotain sähköspraytä sumuttaa vaiko onko näihin jotain bmw-keinoa?
                      Vyönkiristimen paukuistahan tuo valittaa kummallakin puolella.

                      ABS anturi on hyvinkin mahdollisesti syypää tuohon vaihteistoon.
                      Myös oikean kokoiset renkaat auttavat kummasti E39:n laatikon toimintaan.

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        #12
                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        Myös oikean kokoiset renkaat auttavat kummasti E39:n laatikon toimintaan.
                        OT.
                        En vittu käsitä miten vaikeaa on ostaa oikean kokoiset renkaat nykyään.

                        Kannattaa sitten vielä kun saat ne anturit ja oikean kokoiset renkaat alle ottaa yhdeksi yöksi akunkenkä irti.
                        Last edited by jannmann; 05-01-2015, 08:31.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • ppeetu
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2012
                          • 278
                          • Vantaa

                          #13
                          Vaihdoin tänään anturin. Nimark.fi eikä schmiedmannilla ollut kummallakaan hyllysä anturia, joten hain motonetistä boschin tarvikeanturin. Vanha oli vähän jumissa suolapaskasta, ja oli niin hauras että mureni käsiin. Papukaijapihdeillä sain anturin lopulta pois. Uusi meni helposti paikalleen.

                          Auto käyntiin ja valot herjasivat ABS:sää ja luistonestoa. Kun lähdin liikkeelle valot sammuivat 100m ajon jälkeen, eivätkä syttyneet. Nyt laatikko toimii erittäin hyvin. Vaihtaa kuten kuuluu, pysyy menossa mukana kiihdytyksissä, ja jos ajosta polkasee, niin pudottaa myös pienemmälle

                          Asiasta toiseen. Auto herjaa "check tail lights" vaikka perän valoissa ei ole mitään vikaa. Missä tämä amturi sijaitsee, joka valoja lukee?
                          Ja sen jarrupalojen teksti joka kertoo paloista, tarviiko sitä erityisesti nollata palojen vaihdon jälkeen, vai riittääkö vaan uudet palat, ja valo sammuu itsestään ajotietokoneesta?
                          E91 320d M-Sport


                          Comment

                          • Muurahainen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by ppeetu View Post
                            Vaihdoin tänään anturin. Nimark.fi eikä schmiedmannilla ollut kummallakaan hyllysä anturia, joten hain motonetistä boschin tarvikeanturin. Vanha oli vähän jumissa suolapaskasta, ja oli niin hauras että mureni käsiin. Papukaijapihdeillä sain anturin lopulta pois. Uusi meni helposti paikalleen.

                            Auto käyntiin ja valot herjasivat ABS:sää ja luistonestoa. Kun lähdin liikkeelle valot sammuivat 100m ajon jälkeen, eivätkä syttyneet. Nyt laatikko toimii erittäin hyvin. Vaihtaa kuten kuuluu, pysyy menossa mukana kiihdytyksissä, ja jos ajosta polkasee, niin pudottaa myös pienemmälle

                            Asiasta toiseen. Auto herjaa "check tail lights" vaikka perän valoissa ei ole mitään vikaa. Missä tämä amturi sijaitsee, joka valoja lukee?
                            Ja sen jarrupalojen teksti joka kertoo paloista, tarviiko sitä erityisesti nollata palojen vaihdon jälkeen, vai riittääkö vaan uudet palat, ja valo sammuu itsestään ajotietokoneesta?
                            Valojen tarkistus on valomoduulissa. Haistelee polttomosta onko kaikki ehjiä. Erillistä anturia ei ole.

                            Palaako kaikki 4kpl? Eikä ole mitään ledi valohässäkkää? Tarkista ettei ole hapettumaa ja vaihda vaikka polttimot uusiin.

                            Comment

                            • foursquare
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2012
                              • 76
                              • Lahti

                              #15
                              Itselläni syttyi tänään myös e60 abs ja luistonesto valo palamaan, ja juuri ennen sitä oli myös tilanne että laatikko ei vaihtanut isommalle vaan huudatti parisataa metriä 2-3 vaihteella. Voisikohan siinä olla sama homma että vasen etu anturi. Tosin se on tehnyt tuon vaihteen vaihtamatta jättämisen samassa kohdassa tietä ennenkin. Risteyksen jälkeen pitkä mutka.
                              530dA E60 -orientblau metallic

                              Comment

                              Working...
                              X