Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ohje uuden avaimen tekemiselle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erijeeper
    Newbiemmer
    • Oct 2014
    • 3
    • Oulu

    E39 ohje uuden avaimen tekemiselle

    Moi,

    Tällä Forumilla on useasti kyselty vaihtoehtoisia tapoja kuinka tehdä vara-avain Bemarille, alla on yksityiskohtainen selostus kuinka minä tein BMW E39 vm 1999 uuden avaimen onnistuneesti:

    1.) Tilaa avain esim Banggoodilta ~15-20 € jossa on ohjelmoimaton RFID siru (musta siru, noin 10 x 5 x 3 mm) mukana:



    Avaimen muodon jyrsiminen paikallisella lukkosepällä ~10-30€  Avain yhteensä 25-50€. Tämä ko avain toimii kahdella eri taajuudella 315MHz ja 433MHz, väärällä taajuudella ei opettaminen autolle onnistunut. Taajuuden vaihtaminen onnistui pitämällä 1. nappi pohjassa ja viisi kertaa painaa 3. nappia. Kaukosäätimen opettaminen tehdään autolle Forumin ohjeiden mukaan...

    2.) Tilaa esim Aliexpressilta AK90+ EWS-ajonesolaitteen/avaimen ohjelmointilaite ~40€.


    3.) Asenna AK90+ ohjelmistot ja lue jokaisesta avaimesta avaimien numerot (No. 1-10) ko. laitteella ”Test key” kohdasta . HUOM: ohjelmisto tukee vain XP käyttöjärjestelmää.

    4.) Irroita EWS autosta, 1999 Touringista se löytyy suoraan ratin vasemmalla puolella olevan kaukalon takaa. Valkoinen laatikko, googlella löytyy kuvia.

    Avaa EWS, ja ota piirilevy esille. Valitse oikea prosessorityyppi AK90 ohjelmiston alasvetovalikosta. Laita ohjeen mukaan prosessorin päälle valkoinen lukija, TAI jotkut EWS versiot vaativat muutaman johdon juottamisen, mutta ohjelmistossa on tarkat kuvalliset ohjeet noille tapauksille. Lue ajonestolaitteen tiedot tietokoneelle ”Read EWS” napilla.

    Tämän jälkeen voit asentaa EWS:n takaisin autoon.

    ”EWS analyze” kohdasta näet EWS:n tiedossa olevat avaimet. Vertaa niitä tallessa oleviin avaimien numeroihin (luettu kohdassa 3). Vapaisiin numeroihin voit ohjelmoida uuden avaimen RFID sirun.

    5.) Avaimen RFID siru koodataan valitsemalla ”write key”. Seuraavasta valikosta valitaan mille avaimen numerolle ko siru koodataan. Älä valitse avainta, joka on ”locked” tai ”NOT IN USE”, koska ne eivät käynnistä autoa. Paina ”Write key” kun olet valinnut vapaan avaimen numeron. Ohjelma ilmoittaa ”Write data OK” kun kirjoitus onnistui.

    Ohjelmoinnin jälkeen voit testata onnistuiko sirun koodaaminen ”test key” kohdasta.

    Homma OK. Avaimen pitäisi nyt käynnistää auto ja kokonaishinnaksi tulee noin 65-90€ riippuen avaimen jyrsinnän hinnasta. Lisäksi tuon AK90 (~40€) laitteen voi vielä myydä eteenpäin, mikäli ei tarvitse sitä enää...

    Tässä on eräs tapa tehdä uusi avain, myös muita käyttömahdollisuuksia tällä AK90 laitteella on. Epäilemättä tämä toimii myös muille kuin E39 malleille, laite ilmoitti lukevansa EWS 2, 3 ja 4:sta.
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4048
    • Turku

    #2
    Hyvät ohjeet, tosin veikkaan että katoaa kohta bittiavaruuteen tämä thread-
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • Erijeeper
      Newbiemmer
      • Oct 2014
      • 3
      • Oulu

      #3
      Originally posted by suppari View Post
      Hyvät ohjeet, tosin veikkaan että katoaa kohta bittiavaruuteen tämä thread-
      Forumin sääntöjä ei rikota, eikä edes liikuta harmaalla alueella. Ajonestosysteemi säilyy täysin koskemattomana, pelkästään ajonestosysteemin tuntema avaimen RFID tunniste siirretään uuteen avaimeen.

      Comment

      • Muurahainen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Ja muutenkin ei ole ihan parkkipaikalla tehtävä toimenpide.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Samalla hinnalla mutta vähemmällä vaivalla pääsee kun:
          - tilaa sen kopioavaimen kuten yllä
          - kaiverruttaa sen
          - tilaa marmorilta halvimman mahdollisen perusavaimen autolle; hintaa tämmöisellä alle 50€ (ainakin pk seudulla, maakunnissa tahtovat avaimista jostakin syystä suurempia katteita)
          - ottaa sirun perusavaimesta ja siirtää kopio kaukosäätöavaimeen.

          -tällöin ei jää ylimääräistä ohjelmointilaitetta mutta yksi mekaaninen avain jää.
          Laihialainen voi tietysti yhdistää vielä kopio kaukosäätöavaimen peräosan ja tilatun perusavaimen avainosan jolloin kaiverruksen hintaakaan ei mene...

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Uusi avain Saksan merkkarilta n.125e posteineen.

            Nuo tarvikeavaimet on usein huonompaa materiaalia kuin orggis, joko kuluu nopeasti piloille tai on niin kovaa että suutarilta menee terät.

            Comment

            • Tuonela
              BTCF Member
              • Sep 2004
              • 368
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Uusi avain Saksan merkkarilta n.125e posteineen
              Heittäsitkö vielä tarkemmat koordinaatit...?
              Miettinyt kanssa noita tarvikeavaimia, mutta niistä kun ei ikinä tiedä mitä saa. Suomessa avaimen hinta taitaa olla marmorilla n.200€?

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8

                Comment

                • Boiga
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 1773
                  • Ylöjärvi

                  #9
                  Millä tavalla 99 pre fl malliseen e39 saa fl mallisen avaimen helpoiten? Rouvan autossa fl avain ja muutenkin jaksettu joskus tehdä täysi fl mutta toinen avain olisi kätevä. Toki samahan se olisi alkuperäinen tilata mutta fl malli hienompi.
                  Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by Boiga View Post
                    Millä tavalla 99 pre fl malliseen e39 saa fl mallisen avaimen helpoiten? Rouvan autossa fl avain ja muutenkin jaksettu joskus tehdä täysi fl mutta toinen avain olisi kätevä. Toki samahan se olisi alkuperäinen tilata mutta fl malli hienompi.
                    Avain muuttuu uudempaa 99 vuoden aikana, muistaakseni 11/99.

                    Comment

                    • Gedd
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2010
                      • 479
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Boiga View Post
                      Millä tavalla 99 pre fl malliseen e39 saa fl mallisen avaimen helpoiten? Rouvan autossa fl avain ja muutenkin jaksettu joskus tehdä täysi fl mutta toinen avain olisi kätevä. Toki samahan se olisi alkuperäinen tilata mutta fl malli hienompi.
                      Itse tilasin ebaysta pattereilla toimivan facelift näköisen avaimen jossa on oikean mallinen terä (Terän tyyppi vaihtelee siitä riippuen kaiverretaanko avaimeen ura reunoille vai "ontoksi" keskelle).

                      Avaimesta pystyy vaihtamaan taajuuden, siinä on 2 vaihtoehtoa. Tuli pattereineen ajonestosiruineen ja nyt pähkäilen löytyykö joltakin tuo AK90 että saa uudet sirut toimimaan vai siirtelenkö vanhoista avaimista sirut.

                      Comment

                      • Pääkkäri
                        Bimmer Rookie
                        • May 2013
                        • 54
                        • E-Savo

                        #12
                        Originally posted by Gedd View Post
                        Itse tilasin ebaysta pattereilla toimivan facelift näköisen avaimen jossa on oikean mallinen terä (Terän tyyppi vaihtelee siitä riippuen kaiverretaanko avaimeen ura reunoille vai "ontoksi" keskelle).

                        Avaimesta pystyy vaihtamaan taajuuden, siinä on 2 vaihtoehtoa. Tuli pattereineen ajonestosiruineen ja nyt pähkäilen löytyykö joltakin tuo AK90 että saa uudet sirut toimimaan vai siirtelenkö vanhoista avaimista sirut.
                        Paljon maksoi? Ja olisko linkkiä myyjälle. Pitäis kans hommata.

                        Comment

                        • Gedd
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 479
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Pääkkäri View Post
                          Paljon maksoi? Ja olisko linkkiä myyjälle. Pitäis kans hommata.


                          Kuvasta poiketen mukana tuli myös BMW logot.

                          Mukana tulevat patterit olivat mun tapauksessa loppu eli tarvitsi uudet (CR2025) ja takakontin luukun painike oli turhan tiukka (eli nappi "kantoi", paineli itsekseen) eli siitä sai ottaa ihan hiuksen verran pois että tuli napakka tuntuma itse nappiin.

                          Noissa on 2 eri taajuusvaihtoehtoa (EU ja USA) ja piti vaihtaa avaimen taajuus että suostui ohjelmoitumaan autoon. Tapahtui pitämällä avausnappia pohjassa ja painamalla nopeahkosti 5 kertaa kontin avausta. Sen jälkeen normaali opetus avaimelle ja hyvin skulaa.

                          Hoksasin että mullahan on noi muoviset lompakkoavaimet ja niistä löytyi tarran alta vielä toimivat EWS-sirut jonka sain siirrettyä uuteen avaimeen. Nyt on 2 uutta toimivaa avainta yhden vanhan sijaan

                          Comment

                          • Fubar
                            BTCF Member
                            • Aug 2003
                            • 195
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by WSE1 View Post
                            Samalla hinnalla mutta vähemmällä vaivalla pääsee kun:
                            - tilaa sen kopioavaimen kuten yllä
                            - kaiverruttaa sen
                            - tilaa marmorilta halvimman mahdollisen perusavaimen autolle; hintaa tämmöisellä alle 50€ (ainakin pk seudulla, maakunnissa tahtovat avaimista jostakin syystä suurempia katteita)
                            - ottaa sirun perusavaimesta ja siirtää kopio kaukosäätöavaimeen.

                            -tällöin ei jää ylimääräistä ohjelmointilaitetta mutta yksi mekaaninen avain jää.
                            Laihialainen voi tietysti yhdistää vielä kopio kaukosäätöavaimen peräosan ja tilatun perusavaimen avainosan jolloin kaiverruksen hintaakaan ei mene...
                            Tämä vaikutti nuukalle miehelle kokeilemisen arvoiselta jutulta. Onko tuo siru siinä perusavaimessa miten kiinni? Ja pitääkö se siru juottaa siihen kopioavaimen piirilevylle kiinni vai onko avaimessa jokin muu "paikka" johon siru laitetaan kiinni?
                            Pielmaierilla näytti olevan hinta noussut ja Julia tarjosi uuttaa salmiakkiavainta hintaan 175€ joka sisältää verot ja postikulut. Merkkiliikkeessä hinta olisi 198€.. Eli säästöä on vielä, mutta ei enää mitenkään kauhesti.
                            E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
                            ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

                            Comment

                            • Fubar
                              BTCF Member
                              • Aug 2003
                              • 195
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by Fubar View Post
                              Tämä vaikutti nuukalle miehelle kokeilemisen arvoiselta jutulta. Onko tuo siru siinä perusavaimessa miten kiinni? Ja pitääkö se siru juottaa siihen kopioavaimen piirilevylle kiinni vai onko avaimessa jokin muu "paikka" johon siru laitetaan kiinni?
                              Pielmaierilla näytti olevan hinta noussut ja Julia tarjosi uuttaa salmiakkiavainta hintaan 175€ joka sisältää verot ja postikulut. Merkkiliikkeessä hinta olisi 198€.. Eli säästöä on vielä, mutta ei enää mitenkään kauhesti.
                              Nyt kun olen tätä asiaa vähän netistä tutkinut niin tuo ews-siru on tosiaan täysin erillinen musta pikku palikka jolla on siinä avainrungossa oma "kolo".
                              Nyt seuraava kysymys onkin että kun näissä halvoissa avainrungoissa tuo piirilevy on hieman erilainen kuin alkuperäisessä (tuo charging coil puuttuu kokonaan) niin onko noissa avaimissa ladattava akku vai vaihdettava patteri?
                              Lisäksi kiinnostaa että onko sirun siirtäminen tosiaan niin helppoa että tuo musta palikka vaan siirretään esim. siitä perusavaimesta tuohon uuteen ja auto lähtee käyntiin?
                              Mikä virka tuolla alkuperäisen avaimen transponder chipillä on? Onko sillä jotain yhteyttä EWS:n kanssa? Eli onko jonkinlaiselle koodaukselle tarvetta? Vai onko kaikki ajonestoon liittyvä tieto tuossa siirrettävässä palikassa?
                              Avainrunko siis esimerkiksi tuo: http://www.ebay.co.uk/itm/Remote-Key...oAAOSwNnRYmBIm
                              ja noita muita juttuja ole lueskellut esim. tästä linkistä: http://www.bimmerfest.com/forums/sho....php?p=5834384

                              Osaisiko joku fiksu vastata noihin kysymyksiin? Olen hyvin lähellä tehdä itse kokeen ostamalla tuon perusavaimen ja ebaysta uuden rungon ja katsomalla että saako vähän reilun satasen kustannuksella toimivan salmiakkiavaimen hankittua (78€ perusavain Kuopion Laakkoselta,+ n. 10€ uusi avainrunko ebaysta ja avaimen jyrsintä lukkosepällä tuskin voi olla yli 25€)
                              Tuossa jäisi vielä n. 60€ säästöä Saksan uuteen alkuperäiseen ja tulisihan siinä onnistumisen ilo jos homma toimii. Ja jos ei toimi, niin sitten kädessä on kuitenkin toimiva perusavain ja tieteelle menee vain tuon ebay avaimen hinta ja jyrsinnän hinta.
                              Onko muuten näissä euroopan autoissa kaukosäätimen taajuus 315MHz vai 433MHz?
                              E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
                              ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎