Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530dA puhaltaa kylmää kovassa vauhdissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    e39 530dA puhaltaa kylmää kovassa vauhdissa

    Auto 10/99 530dA Touring, automaatti-ilmastointi.
    Niin eli sieraimet on tukittu keulasta, termari vaihdettu ja nyt -10c ulkona koneen lämmöt 88c-92c kun kierrokset pysyy alle 2000rpm. Mutta kun ajaa yli satasta ja kierrokset nousee vaikka 2200rpm niin alkaa puhaltamaan viileää. Koneen lämmöt ei muutu juurikaan, ehkä vähän laskee mutta ei alle 80c, mutta sisälle puhallettava ilma on kylmää!

    Mikä tuota rakkinetta vaivaa. Koitin tutkia realista putkien kiertoa ja en keksi mikä tuota vaivaa.
    Webasto on kotona sisällä ja autossa sen tilalla yhdysputki.
    Normaaliajossa lämmöt nousee nopeasti ja jo 45c koneen lämmöillä automaatti-ilmastointi alkaa puhaltaa lämmintä ja kovenemassa määrin.

    Eikä auta että laittaa 32c koneeseen, kylmää tulee jos vauhtia on.

    Karvahattua syvemmälle ja hanskat käteen tai sit ajellaan max. 100kmh

    ...
  • Jolli
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 2556
    • Virolahti

    #2
    Siellä on pelkääjän puolella tulipeltiin tuleva ilmaputki varmaan irti.
    Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

    Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
    PM tavoittaa, puhelimella ei.

    Comment

    • reddewil
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 3015
      • West Coast

      #3
      Se sarvi mikä tulee ilmanputsarilta? Ei ole valitettavasti irti.

      Viskon nakkasin kuikkaan, ei auttanu, paitsi että lämmöt pysyy siellä 80c ku ennen tipahti alle sen ku kierrätteli 3000rpm pakkovaihteella.
      Sen huomaa heti ku vauhti nousee että alkaa kojelauta naksuu siihen malliin että kohta tulee kylmää ja niin tekee ja välittömästi ku tiputtaa vauhdin niin alkaa pukkaa lämpöö. Ärsyttävä vika, pitää ajaa ku mummot.
      ...

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        Lämmöt on ainakin liian matalat. Oletko milloin EGR termarin vaihtanut? Ellei ole tietoa niin vaihda se. Ei pitäisi lämpöjen noin tippua kierroksilla, jos molemmat termarit on kunnossa.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • reddewil
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 3015
          • West Coast

          #5
          Ei oo nuin vanhassa EGR:ssä termaria.
          Käy ne lämmöt 92c kun ajelee nätisti. Mutta ilman viskoo paikallaankin kierrättäessä lämmöt tippuu :think
          Ja tarkistin niin sarvet on jämysti kiinni rintapellissä.
          ...

          Comment

          • reddewil
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 3015
            • West Coast

            #6
            Jaa nyt vissiin sit antautu se termari, taas? Ja kylmää tuntus tulevan helpommin ku kaartaa oikealle ja nestettä on riittävästi kyllä.

            15km ajoa takana, ei tuosta nouse tällä kelillä ja tolla vauhilla.
            Paisarissa pystyy uittaa sormea, joten siellä tuo neste on kylmempää, oisko 40c, eikä ylävesiletku ole kuuma ja sieltähän vettä tulee paisariin pientä letkua pitkin...

            Tuossa ku eilen pysähyin ja täyskaasu 100km/h pysähys ja sama muutaman kerran niin nousi 92c ja pihassa ei lähteny tippuu tyhjäkäynnillä eikä vaikka kaasutteli ja puhalsi kuumaa kierroksillakin. Eikö tuo pata muka lämpee normaali ajolla, tai siis lämpesh'n se jokin aikaa sitten vaikka ei sisään lämpöä sitten saanutkaan. Vai vieko sisäpuhallus koneelta lämmöt?
            Last edited by reddewil; 27-01-2015, 22:40.
            ...

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by reddewil View Post
              Jaa nyt vissiin sit antautu se termari, taas? Ja kylmää tuntus tulevan helpommin ku kaartaa oikealle ja nestettä on riittävästi kyllä.

              15km ajoa takana, ei tuosta nouse tällä kelillä ja tolla vauhilla.
              Paisarissa pystyy uittaa sormea, joten siellä tuo neste on kylmempää, oisko 40c, eikä ylävesiletku ole kuuma ja sieltähän vettä tulee paisariin pientä letkua pitkin...

              Tuossa ku eilen pysähyin ja täyskaasu 100km/h pysähys ja sama muutaman kerran niin nousi 92c ja pihassa ei lähteny tippuu tyhjäkäynnillä eikä vaikka kaasutteli ja puhalsi kuumaa kierroksillakin. Eikö tuo pata muka lämpee normaali ajolla, tai siis lämpesh'n se jokin aikaa sitten vaikka ei sisään lämpöä sitten saanutkaan. Vai vieko sisäpuhallus koneelta lämmöt?
              Kyllähän se on termarissa vika. Ei tuota nyt mikään muu voi selittää. Kyllä tuolla padalla pitää lämpöä riittää ehjällä termarilla ilman keulan tukkimista. Turhaan sen viskon otit pois, ei nuo matalat lämmöt siitä johdu. Eipä ole pitkä aika kun foorumilainen sai marmorilta valmiiksi rikkinäisen termarin..
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • reddewil
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 3015
                • West Coast

                #8
                Joo nyt vaihoin termarin (gates), vesipumpun ja webasto laitettu paikolleen uudella (korjatulla) kortilla, vaihoin säätötangotki tseenoneihin ku vanhat oli muruina.
                Hallista ku rysäytin käyntiin niin webasto ei ainakaan sanonu mitään, käytin sulakkeen pois varmuudeksi, ei elon merkkejä.
                Lämmöt oli 92 ku tulin kotipihaan, eli pelais. En käyny ajamassa kovaa vauhtia ku lunta tullu paljo ja kellohi sata. Kuvassa edellinen uusi termri jossa vikaa vikaa... uusi tulossa briteistä.


                EDIT: Mittarissa 410tkm ja paikollaan oli orkkis vesipumppu, päättelin siitä kun tiiviste oli yhtäpuuta lohkonpäädyn kopan kanssa!

                Last edited by reddewil; 31-01-2015, 22:37.
                ...

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #9
                  82c näkyy olevan lämmöt kun ajosta sammuttaa, vaikka ois tullu reippaammastikkin ja toinen sierain on tukittu eikä viskoa ole edelleenkään.
                  ...

                  Comment

                  • reddewil
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 3015
                    • West Coast

                    #10
                    Perk! Tuossa päivällä vähän ajelin nii ok mut Turkuun tullessa ihan vaan vauhdin nosto tuonne 110 niin heti 2000rpm:n yli ja haaleeta. 89 näytti salavalikko mut mittariston mittari nytkähti alle puolen välin ja kylmää puhaltaa. Vapaalle tai kiekat alle 2k niin heti kuumaa!
                    taasko se reunatiiviste irtos vai mikä helvata tuota vaivaa?
                    Onko 1,1bar ylipainetta ok ahto, sais liikkuu rivakammin ku haikuakaan ei tuu putkesta.
                    Webastoon pääsi weban ohjelmalla kiinni mutta ei voi käynnistää eikä käynnisty. Sanoo no fault ja jännite ja lämpö näky 20c. Ei puhu eikä pukaha. Kele seki!
                    ...

                    Comment

                    • Hezman
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 708
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by reddewil View Post
                      Perk! Tuossa päivällä vähän ajelin nii ok mut Turkuun tullessa ihan vaan vauhdin nosto tuonne 110 niin heti 2000rpm:n yli ja haaleeta. 89 näytti salavalikko mut mittariston mittari nytkähti alle puolen välin ja kylmää puhaltaa. Vapaalle tai kiekat alle 2k niin heti kuumaa!
                      taasko se reunatiiviste irtos vai mikä helvata tuota vaivaa?
                      Onko 1,1bar ylipainetta ok ahto, sais liikkuu rivakammin ku haikuakaan ei tuu putkesta.
                      Webastoon pääsi weban ohjelmalla kiinni mutta ei voi käynnistää eikä käynnisty. Sanoo no fault ja jännite ja lämpö näky 20c. Ei puhu eikä pukaha. Kele seki!
                      Mielenkiintoinen vika sulla setvittävänä Ensinnäkin tuo ahtopaine on täysin normaali jos vakio ohjelma käytössä.

                      Tuohon lämpö ongelmaan sitten. Kaikki oikein toimiakseen tarvii oikeat signaalit joten kattoisin nyt ainakin että kaikki lämpötila-anturit näyttää suht todentuntuista lukemaa. Onko moottorin lämpötila-anturi dual mallia, eli kahdella vastuspiirillä? ulkolämpötila?


                      Onko sulla INPAa käytettävissä? Sillä kannattas sitten tutkia aut.ilmastoinnin parametrejä. Sisälämpötilat, pyynti/todellinen.
                      Entä vesiventtiilin toiminta? Kun auto parkissa niin toteutuuko suurinpiirtein pyydetty lämpötila?

                      Webasta sen verran että jos moottorin lämpö on normaali (n. 90 astetta) niin webastolta veden lämpöö katottaessa täytyy kyllä näyttää reilusti yli 20.

                      Moottorin lämpötila-anturin arvot vastusmittarilla:

                      Setpoints for resistance check
                      •Resistance at 20 °C: 2.5 ... 3.0 kOhm

                      •Resistance at 50 °C: 0.7 ... 0.9 kOhm

                      •Resistance at 100 °C: 0.12 ... 0.17 kOhm
                      Last edited by Hezman; 17-02-2015, 08:02.

                      Comment

                      • furious123
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2008
                        • 43
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by reddewil View Post
                        Auto 10/99 530dA Touring, automaatti-ilmastointi.
                        Niin eli sieraimet on tukittu keulasta, termari vaihdettu ja nyt -10c ulkona koneen lämmöt 88c-92c kun kierrokset pysyy alle 2000rpm. Mutta kun ajaa yli satasta ja kierrokset nousee vaikka 2200rpm niin alkaa puhaltamaan viileää. Koneen lämmöt ei muutu juurikaan, ehkä vähän laskee mutta ei alle 80c, mutta sisälle puhallettava ilma on kylmää!

                        Mikä tuota rakkinetta vaivaa. Koitin tutkia realista putkien kiertoa ja en keksi mikä tuota vaivaa.
                        Webasto on kotona sisällä ja autossa sen tilalla yhdysputki.
                        Normaaliajossa lämmöt nousee nopeasti ja jo 45c koneen lämmöillä automaatti-ilmastointi alkaa puhaltaa lämmintä ja kovenemassa määrin.

                        Eikä auta että laittaa 32c koneeseen, kylmää tulee jos vauhtia on.

                        Karvahattua syvemmälle ja hanskat käteen tai sit ajellaan max. 100kmh

                        Mulla myös e39 puhalsi kylmää aina yli 100km/h vauhdissa,vika oli vesiventtiilissä joka on konehuoneessa
                        Last edited by furious123; 17-02-2015, 12:40.

                        Comment

                        • reddewil
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 3015
                          • West Coast

                          #13
                          Weban lämpö oli 20c ku auto oli seissy parkissa, luulen että ihan todellisia lukemia oli.
                          ei oo inpaa tai varmaan onki ku kaikenmaailman johtoja ja softia on aina autocomista lähtiin.
                          Pitäskö tuota inpaa alkaa opettelee ja asentaa win8,1 koneeseen vai onko jotai oikotietä?
                          Voiko veden kierto olla jotenkin väärin että pienillä kierroksilla pelaa mutta kun veden virtaus kiihtyy niin joku letku puskeekin vastaan ja vesi ei liiku? Muistan jotain letkukaavio katsoneeni ja mielestäni mulla menee kuuma sisäkennoilla ja paluun putkissa on vesiventtiilit, ainakin letkuja kokeillessa lämmöstä päätellen?
                          ...

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by reddewil View Post
                            Weban lämpö oli 20c ku auto oli seissy parkissa, luulen että ihan todellisia lukemia oli.
                            ei oo inpaa tai varmaan onki ku kaikenmaailman johtoja ja softia on aina autocomista lähtiin.
                            Pitäskö tuota inpaa alkaa opettelee ja asentaa win8,1 koneeseen vai onko jotai oikotietä?
                            Voiko veden kierto olla jotenkin väärin että pienillä kierroksilla pelaa mutta kun veden virtaus kiihtyy niin joku letku puskeekin vastaan ja vesi ei liiku? Muistan jotain letkukaavio katsoneeni ja mielestäni mulla menee kuuma sisäkennoilla ja paluun putkissa on vesiventtiilit, ainakin letkuja kokeillessa lämmöstä päätellen?
                            Tuskin johtuu veden kierron väärästä reitistä, kun sieltä parkissa tulee lämmintä. Alkuperäisiä letkuja käyttämällä on muutenkin melko mahdoton mennä ne väärin laittamaan. Vesiventtiilit voisi hyvin olla syylliset. Jos autocom näyttää IHKA:n anturien lämmöt niin katso sillä, ellei niin sitten INPA.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • SwampHog
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2011
                              • 43
                              • Nokia

                              #15
                              Itellä puhaltaa 1500 rpm niin kuumaa ettei kättä kestä kun laittaa puhalluksen siitä keskikonsolista huhkimaan.
                              Vesipumppu, päätermari ja EGR termari vaihettu alkutalvesta.

                              Mulla oli vanhasta termarista ne muoviklipsit joka pitää termostaattia paikallaan, poikki ja termari eleli omaa elämäänsä kotelossa. Ei tullu ku haaleaa ilmaa ja -15 asteen pakkasella rupes jo palelemaan vaikka keula oli pahvilla tukossa.

                              Nyt on itellä päinvastainen ongelma kun topicissa, vesiventtilin kiertopumppu on vissiin antautunut, ei puhalla kuumaa ilmaa kabiiniin kun kierrosten ollessa yli 1500rpm eli parkissa palelee, mutta matkalla tarkenee
                              Pitänee koittaa jos sais hiilten vaiholla tuohon elämää, muuten pitää tilata romikselta joku vanha ja huoltaa se. Uus maksaa yli 300€ Ebay:ssä..
                              E39 530d -01, Peugeot 406 2.0 ST

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎