Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 puhaltaa aina lämmintä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Machigo
    Newbiemmer
    • Feb 2015
    • 9
    • Somewhere, over the rainbow...

    e39 puhaltaa aina lämmintä

    Onpa tullut ihmeteltyä vähän aikaa, kun oma e39 puhaltelee pelkkää lämmintä vaikka lämmönsäädintä lykkäisi kylmemmälle (18).

    Sitten kun ollaan 18 asteen alapuolella niin toki viilenee, mutta vähän liikaakin.

    Ideoita, ratkaisuja, anything?
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16395
    • Leppävirta

    #2
    Vesiventtiili jumittaa.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E32 Diamantscwharz 750iL '94

    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1838
      • Kotona/Poissa

      #3
      Originally posted by Machigo View Post
      Onpa tullut ihmeteltyä vähän aikaa, kun oma e39 puhaltelee pelkkää lämmintä vaikka lämmönsäädintä lykkäisi kylmemmälle (18).

      Sitten kun ollaan 18 asteen alapuolella niin toki viilenee, mutta vähän liikaakin.

      Ideoita, ratkaisuja, anything?
      Onko täysautomaattinen vaiko puoliauto ilmastointi? Sisäilman lämpötilaa haisteleva anturi jos ei saa oikeaa mittaustietoa, ei puhalluslämpökään voi olla kohdallaan.

      Semiautomaateissa tilanne menee pieleen jos anturin alipaneletku irtoaa. Anturi löytyy kuskin polvien tienoilta ratin alla olevasta verhoilulevystä. Letku ottaa alipaineen imusarjasta, ja sen avulla imee kabiinin ilmaa anturin läpi.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • Machigo
        Newbiemmer
        • Feb 2015
        • 9
        • Somewhere, over the rainbow...

        #4
        Originally posted by Havis View Post
        Onko täysautomaattinen vaiko puoliauto ilmastointi? Sisäilman lämpötilaa haisteleva anturi jos ei saa oikeaa mittaustietoa, ei puhalluslämpökään voi olla kohdallaan.

        Semiautomaateissa tilanne menee pieleen jos anturin alipaneletku irtoaa. Anturi löytyy kuskin polvien tienoilta ratin alla olevasta verhoilulevystä. Letku ottaa alipaineen imusarjasta, ja sen avulla imee kabiinin ilmaa anturin läpi.
        Semiautomaattinen ilmastointi löytyy. Pitänee tutkia tuo alipaineletku. Toivottavasti olisi siitä kiinni. :think

        Comment

        • aae30
          BTCF Member
          • May 2010
          • 2728
          • .fi

          #5
          Sisko joskus hiukan hikoili tietämättömyyttään e39 lämmityksen kanssa ,
          kun oli se keskimmäisten suuttimien välinen rulla väärässä asennossa,
          siis se rulla mistä löytyy ne siniset ja punaiset pallot.
          Sorry I'm Not Sorry
          E34 540iA 93 sedan
          E34 540iA 93 sedan
          E39 530iA 00 touring

          Comment

          • apche
            Bimmer Rookie
            • Aug 2013
            • 94
            • Somalia

            #6
            Originally posted by aae30 View Post
            Sisko joskus hiukan hikoili tietämättömyyttään e39 lämmityksen kanssa ,
            kun oli se keskimmäisten suuttimien välinen rulla väärässä asennossa,
            siis se rulla mistä löytyy ne siniset ja punaiset pallot.
            Kertokaa mulle tuon rullan logiikka? Autossa on automaatti-ilmastointi, joten minkä vuoksi siihen on pitäny sotkea tuollanen manuaalitoiminto?
            -

            Comment

            • öpel
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 253
              • ??????

              #7
              Eikös tuo keskimmäinen rulla ohita lämmityskennoston, eli jos haluaa pitää ikkunat sulana kaikkein kovimmillakin pakkasilla, mutta hengittää vähän raikkaampaa ilmaa, niin tuosta voi nopeasti ruuvata ulkoilmaa naamariin.
              BMW 523i E39 MY1999

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by apche View Post
                Kertokaa mulle tuon rullan logiikka? Autossa on automaatti-ilmastointi, joten minkä vuoksi siihen on pitäny sotkea tuollanen manuaalitoiminto?
                Asia on erittäin yksinkertainen ja käytännöllinen: tolla kojelaudan suuttimien erillisellä lämmönsäädöllä on mahdollista tehdä hienosäätöä tilanteen mukaan koskematta varsinaisen lämmityslaitteen lämpötila-asetuksiin.

                Jos kovilla pakkasilla haluaa tilapäisesti kabiiniin enemmän lämpöä, säätää rullat punaiselle, ja jos taas tulee liian kuuma, niin siniselle. Itse en esim ole muuttanut lämppärin lämpötila-asetuksia varmaan kuuteen vuoteen, lukuunottamatta säännölisesti parin kuukauden välein tekemääni min/max vesiventtillien ajojumppaa. Tuon rullan kanssa pelaaminen on riittänyt hienosti kaikkiin perustilanteisiin.

                Ja kojelaudan suuttimia ei sitten koskaan kannata suunnata naamaa kohti, aivan turha kuivata silmiään suotta.
                Last edited by Havis; 12-02-2015, 07:14.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Naapuri81
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2008
                  • 51
                  • Espoo

                  #9
                  Moi.
                  oisko kellään kuvaa siitä letkusta verhoilussa? Ei taho sattua silmään millään.
                  tai tarkempaa koordinaattia?
                  Kiitos.
                  Sole mikhään yövalo, son telekkari...

                  Comment

                  • öpel
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 253
                    • ??????

                    #10
                    Originally posted by Naapuri81 View Post
                    Moi.
                    oisko kellään kuvaa siitä letkusta verhoilussa? Ei taho sattua silmään millään.
                    tai tarkempaa koordinaattia?
                    Kiitos.
                    Mikä letku? Semi-automaattisen ilmastoinin lämpötila-anturille?
                    Image hosted for free at CtrlV.in
                    BMW 523i E39 MY1999

                    Comment

                    • peto2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 8267
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #11
                      alipaineletku
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • Naapuri81
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2008
                        • 51
                        • Espoo

                        #12
                        juurikin tuo minkä Öpel postasi. Tänään tarkastukseen.
                        Kiitos paljon.
                        Sole mikhään yövalo, son telekkari...

                        Comment

                        • apche
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2013
                          • 94
                          • Somalia

                          #13
                          Originally posted by öpel View Post
                          Eikös tuo keskimmäinen rulla ohita lämmityskennoston, eli jos haluaa pitää ikkunat sulana kaikkein kovimmillakin pakkasilla, mutta hengittää vähän raikkaampaa ilmaa, niin tuosta voi nopeasti ruuvata ulkoilmaa naamariin.
                          Originally posted by Havis View Post
                          Asia on erittäin yksinkertainen ja käytännöllinen: tolla kojelaudan suuttimien erillisellä lämmönsäädöllä on mahdollista tehdä hienosäätöä tilanteen mukaan koskematta varsinaisen lämmityslaitteen lämpötila-asetuksiin.

                          Jos kovilla pakkasilla haluaa tilapäisesti kabiiniin enemmän lämpöä, säätää rullat punaiselle, ja jos taas tulee liian kuuma, niin siniselle. Itse en esim ole muuttanut lämppärin lämpötila-asetuksia varmaan kuuteen vuoteen, lukuunottamatta säännölisesti parin kuukauden välein tekemääni min/max vesiventtillien ajojumppaa. Tuon rullan kanssa pelaaminen on riittänyt hienosti kaikkiin perustilanteisiin.

                          Ja kojelaudan suuttimia ei sitten koskaan kannata suunnata naamaa kohti, aivan turha kuivata silmiään suotta.
                          Kuulostaapa fiksulta. Tai sitten ei. Automaatti-ilmastointi, jossa manuaalisäätö. Ei ole mennyt päivääkään, että tuota rullaa ei saisi jumpata edes takaisin. Liian kuumaa, säätöä, liian kylmää, säätöä. Ehkä tuossa jokin vika, mutta juuri oli huollossa ja ilmastoinnista ei löytynyt mitään sanomista, vaikka erikseen pyysin katsomaan, että mikä sitä vaivaa...
                          -

                          Comment

                          • antti79
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 2499
                            • Littoinen

                            #14
                            Originally posted by apche View Post
                            Kuulostaapa fiksulta. Tai sitten ei. Automaatti-ilmastointi, jossa manuaalisäätö. Ei ole mennyt päivääkään, että tuota rullaa ei saisi jumpata edes takaisin. Liian kuumaa, säätöä, liian kylmää, säätöä. Ehkä tuossa jokin vika, mutta juuri oli huollossa ja ilmastoinnista ei löytynyt mitään sanomista, vaikka erikseen pyysin katsomaan, että mikä sitä vaivaa...
                            Jopas on ilmastoinnin käyttö hankalaa, näyttää myös Jenkeillä olevan vaikeuksia ymmärtää E39:n säätöjä, mitä Bimmerfest foorumilta mielenkiinnosta lueskelin. Auttaako tämä kuva jotain henkilöä?



                            Ja tästä linkistä BMW E39:n ilmastoinnin täydellinen toimintaselostus.
                            Last edited by antti79; 01-04-2015, 07:59.
                            sigpic
                            Originally Posted by jari kihlman
                            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                            Comment

                            • öpel
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 253
                              • ??????

                              #15
                              En ole vielä sellaista automaatti-ilmastointia kokenut, jossa ei tarvitsisi välillä vähän hienosäätää lämpötilaa. Eikä E39:n toteutus ole edes mitenkään parhaasta päästä, kun muistelee aikakautensa autolehtien vertailuja. Eikö se auringonpaiste-sensorikin tullut vasta vuosimalliin 2001. En ole varma uusista autoista, mutta muistikuva on että E39 aikaan taisi olla vain Saab jonka ilmastoinnin todettiin jakavan lämpötilan oikein matkustamoon.


                              Itse pidän tuota keskisuuttimien rullaa maximi punaisella, jolloin keskisuuttimista tulee ainakin suurinpiirtein saman lämpöistä ilmaa kuin muistakin suuttimista ja lämmön hienosäätö tapahtuu täysin ilmastoinnin paneelin termostaattia säätämällä. Puhalluksen suuntaus joka reiästä tasapuolisesti (minulla siis tämä puoliautomaattinen ilmastointi IHKR)

                              Keskisuuttimiin tulee koskettua lähinnä niinä talvipäivinä kun taivaalta sataa alijäähtynyttä vettä, joka jäätyy heti tuulilasiin ja näkyvyys menee heti nollaan. Silloin on pakko vääntää ilmastoinnin lämpötilasäädin maksimi asteisiin, suuntaus lasiin ja puhallus täysille, jotta näkisi edes vähän eteensä (jokainen kyseisen sääilmiön kokenut tietää kuinka perseestä se on, pyyhkimillä ei tee yhtään mitään). Tuolloin kabiinin lämpö myös nousee saunan tasolle, joten helpottaa elämää huomattavasti kun keskisuuttimista saa "ryöstettyä" kylmää ilmaa vähän oloa helpottamaan.
                              BMW 523i E39 MY1999

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎