Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja tuulettimen puhallus "pumppaa"??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1637

    E39 ja tuulettimen puhallus "pumppaa"??

    ja kyseessä automaatti-ilmastointi, mallia 2001

    Eli ongelmana on se, että auton tuulettimen puhallusteho tavallaan pumppaa kuin sinikäyrä. Jos tehon lyö täysille, niin tuuletin mouhoaa täysillä ilman pumppausta.

    Millaisesta häikästä on kyse ja paljon kustantaa korjaus (jos vaan suinkin on kokemusta asiasta)?
  • aapok
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 807
    • Liperi

    #2
    Olisiko kyseessä tässäkin tapauksessa se kuuluisa "siili" eli lämmityslaitteen vastus joka säätää puhallusnopeutta. Se aiheuttaa tollasia ongelmia, ja lopulta mulla ainakin meni mykäksi koko puhallin. Merkkiliikkeessä n.90€
    -Aapo-

    520da touring Lci M-sport -07
    1600-2 -68 (kaveriprojekti)
    Chevrolet Avalanche LTZ -09
    Sea Ray 230 sundancer -94

    Comment

    • Mlatvala
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 3553
      • Kuopio

      #3
      Tarjotaan vaihtoehtoa jossa peukalo ei ole kasvanut keskelle kämmentä, jolloin remontti maksaa viiden sentin matkan tinajuotettaa ja kolvin, joita saa varmaan alle kympillä, joilla yhden kolvauksen voi suorittaa...
      E61 535d alkuunsa viritetty.

      Comment

      • MarttiKK
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 1637

        #4
        Originally posted by aapok
        Olisiko kyseessä tässäkin tapauksessa se kuuluisa "siili" eli lämmityslaitteen vastus joka säätää puhallusnopeutta. Se aiheuttaa tollasia ongelmia, ja lopulta mulla ainakin meni mykäksi koko puhallin. Merkkiliikkeessä n.90€
        Missä se sijaitsee ja onko helppo vaihtaa itse?

        Comment

        • MarttiKK
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 1637

          #5
          Originally posted by Mlatvala
          Tarjotaan vaihtoehtoa jossa peukalo ei ole kasvanut keskelle kämmentä, jolloin remontti maksaa viiden sentin matkan tinajuotettaa ja kolvin, joita saa varmaan alle kympillä, joilla yhden kolvauksen voi suorittaa...
          Kaikki nuo löytyy valmiiksi eli tarkempia ohjeita siiS?

          Comment

          • Samppasika
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 769
            • Kempele

            #6
            Originally posted by Mlatvala
            Tarjotaan vaihtoehtoa jossa peukalo ei ole kasvanut keskelle kämmentä, jolloin remontti maksaa viiden sentin matkan tinajuotettaa ja kolvin, joita saa varmaan alle kympillä, joilla yhden kolvauksen voi suorittaa...
            Kerroppa lisää? Tinaa löytyy ja säädettävä Welleri sekä intoa tehdä kaikki itse... Onko sieltä joku juotos irronnut, kun tuota tekee? Itsellä sama vika eikä kiinnostais laittaa enää yhtään turhaa euroa autoon.... Miten tuo siili muuten lähtee tuolta irti. On niin ahdas paikka, ettei pääse kunnolla näkemään, eli käsikopelo hommiksi menee TIS:n ohjekaan ei kovin selkeätajuinen ollut. Paina alaspäin ja vedä ulos??
            Last edited by Samppasika; 15-03-2005, 21:29.
            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
            E61 530d M-sport -08
            E39 528i Touring -97

            Yhteydenotot: [email protected] !!

            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

            Comment

            • sand
              Bimmer Rookie
              • Aug 2004
              • 155
              • palokka

              #7
              Kyseessä siis tämä (?): http://www.540i6.com/finalstagereplacement.html

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Mlatvala
                Tarjotaan vaihtoehtoa jossa peukalo ei ole kasvanut keskelle kämmentä, jolloin remontti maksaa viiden sentin matkan tinajuotettaa ja kolvin, joita saa varmaan alle kympillä, joilla yhden kolvauksen voi suorittaa...
                Tuo E39:n vastus on epoksiin valettu möykky, mistä sitä voi juottaa?
                E39 528iA

                Comment

                • jukktuom
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 52

                  #9
                  Kiinnostais nuo juotos ohjeen...

                  Juuri itse vaihdoin omaani ko. siilin. Ainut mitä voi uudelleen juotella on nuo liitosnastat. Eli niitä vain lämmittelee uudelleen.
                  Tuota massaa ei saa mitenkään pois rikkomatta laitetta enempää..

                  Joten jos ohjeita syvällisempää korjaukseen on niin olisin todella kiinnostunut, mutta aika mahdottomalta tuntuu..

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #10
                    Originally posted by jukktuom
                    Juuri itse vaihdoin omaani ko. siilin. Ainut mitä voi uudelleen juotella on nuo liitosnastat. Eli niitä vain lämmittelee uudelleen.
                    Tuota massaa ei saa mitenkään pois rikkomatta laitetta enempää..

                    Joten jos ohjeita syvällisempää korjaukseen on niin olisin todella kiinnostunut, mutta aika mahdottomalta tuntuu..
                    Onko tuo nyt sitten plug'n'play vaihto-operaatio vai kannattaako viedä suosiolla huoltoon?

                    Comment

                    • Jess
                      Newbiemmer
                      • Nov 2003
                      • 18

                      #11
                      On ihan plug'n'play vaihto. Aikaa menee muutama minuutti ja työkaluiksi tarvitsee meisselin, joka löytyy BMW:n omasta "työkalulaatikosta". Vaihoin omaan E39 viime talvena, ku alko puhallusnopeus "pumppaamaan", siis muuttui itekseen miten sattuu. Ostin uuden siilin merkkiliikkeestä maksoi n. 80-90€, kysyin samalla meneekö näitä, niin ukko vastas että menee aika paljon ja on kuulema sama siili aina E39 ja E46 olipa ilmastointeja, autom.ilmastointeja tai ei. On muuten päällisin puolin eri näkönen vähän se uus ku vanha siili, et liekkö vaihtaneet kestävämpään, mutta tietysti passaa paikoilleen samalla lailla kuin vanhakin.

                      Comment

                      • Samppasika
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 769
                        • Kempele

                        #12
                        Originally posted by jukktuom
                        Juuri itse vaihdoin omaani ko. siilin. Ainut mitä voi uudelleen juotella on nuo liitosnastat. Eli niitä vain lämmittelee uudelleen.
                        Tuota massaa ei saa mitenkään pois rikkomatta laitetta enempää..

                        Joten jos ohjeita syvällisempää korjaukseen on niin olisin todella kiinnostunut, mutta aika mahdottomalta tuntuu..
                        Juurikin tuota itsekin epäilin. Jo tuo reippaasti yli kymmenen tuulettimen nopeutta antaa ymmärtää, ettei kyseessä olisi perinteinen vastuslanka kiepeistä väsätty etuvastus, jossa jokaiselle nopeudelle oma vastus...
                        Originally posted by Jess
                        On ihan plug'n'play vaihto. Aikaa menee muutama minuutti ja työkaluiksi tarvitsee meisselin, joka löytyy BMW:n omasta "työkalulaatikosta". Vaihoin omaan E39 viime talvena, ku alko puhallusnopeus "pumppaamaan", siis muuttui itekseen miten sattuu. Ostin uuden siilin merkkiliikkeestä maksoi n. 80-90€, kysyin samalla meneekö näitä, niin ukko vastas että menee aika paljon ja on kuulema sama siili aina E39 ja E46 olipa ilmastointeja, autom.ilmastointeja tai ei. On muuten päällisin puolin eri näkönen vähän se uus ku vanha siili, et liekkö vaihtaneet kestävämpään, mutta tietysti passaa paikoilleen samalla lailla kuin vanhakin.
                        Onko se jollain ruuvilla, vaiko vain tuolla alapuolen klipsillä kii.. Ku ei noista kuvista selviä oikein mitään..
                        Last edited by Samppasika; 16-03-2005, 15:45.
                        Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                        E61 530d M-sport -08
                        E39 528i Touring -97

                        Yhteydenotot: [email protected] !!

                        Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                        Comment

                        • Wessu
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2004
                          • 88
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by Samppasika
                          Juurikin tuota itsekin epäilin. Jo tuo reippaasti yli kymmenen tuulettimen nopeutta antaa ymmärtää, ettei kyseessä olisi perinteinen vastuslanka kiepeistä väsätty etuvastus, jossa jokaiselle nopeudelle oma vastus...

                          Onko se jollain ruuvilla, vaiko vain tuolla alapuolen klipsillä kii.. Ku ei noista kuvista selviä oikein mitään..
                          Oma lähti ihan vetämällä ,mutta tiukassa oli prkl...
                          Vanhassa siilissä tosi isot piikit ja piikkejä harvassa->uudessa lyhyet piikit ja tiheässä.

                          Comment

                          • Jess
                            Newbiemmer
                            • Nov 2003
                            • 18

                            #14
                            Ei oo millää ruuveilla siili kiinni, sellanen klipsu siinä on. Sitä klipsua ku painaa johonki suuntaan, en muista mihin, ni lähtee helposti pois, uusi "klipsahtaa" paikoilleen ku vaan työntää sen sinne koloonsa. Meisseliä tarvii vaa ku ottaa sen verhoilulevyn siitä matkustajan jalkatilasta pois, että saa sen osan näkösälle.

                            Comment

                            • Keimo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2032
                              • Kekkoslovakia

                              #15
                              Joo, siilen vaihdon ja samainen pumppaus katosi. Siili kustansii 82 € ja itse vaihdon. Helppo homma, tila vaan kävi ahtaaksi irrottamisen suhteen.
                              Last edited by Keimo; 26-04-2005, 09:28.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎