Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i -97 ABS + ASC + [Startti ongelma (korjattu)]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 523i
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2009
    • 319
    • Iisalmi

    E39 523i -97 ABS + ASC + [Startti ongelma (korjattu)]

    Eli Abs ja ASC valot syttyy välillä ja kuten olen lukenut niin monessa abs-anturi häiriöisessä valot myös sammuu kun virrat käyttää pois.
    Huomasin myös, että kun kääntyy jyrkästi vasemmalle niin abs "ulahtaa" samallalailla kuin sillon kun rengas yrittää lukkiutua.

    Eli onkohan kyseessä oikean takarenkaan anturi?
    Mittaristo ja vakionopeudensäädin toimii ihan normaalisti.
    Etupään anturit käytetty liittimistä irti viimekesänä iskareiden vaihdon yhteydessä joten voihan sielläkin häiriötä olla.
    Niin ja moottorin lämpötilalla ei tunnu olevan merkitystä tähän.
    Kiitos!

    Etuvasen anturi tuli vaihdettua ja vika hävisi.
    Last edited by 523i; 17-04-2015, 18:22.
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9990
    • KVLA

    #2
    Ensin vikakoodit lukuun kunnon laitteilla ja sitten lisäkyselyt tuonne:

    Comment

    • 523i
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2009
      • 319
      • Iisalmi

      #3
      Aamulla pikkupakkasessa abs+asc valo syttyi herkästi, mutta nyt kun kone on lämmin valo ei syty edes puolen tunnin ajolla. Ja nyt näköjään (abs) valo ei myöskään aina syty kun virrat laittaa päälle. ASC valo kyllä toimii.
      Huoltomies meinasi, että vikakoodeja on turha lukea jos valot ei pala.

      Comment

      • Juize
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2010
        • 231
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by 523i View Post
        Huoltomies meinasi, että vikakoodeja on turha lukea jos valot ei pala.
        Höpö höpö. Kyllä ne sinne muistiin jää, ja ne saa luettua jos on kunnon laitteet.
        G31 530e -21 M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
        ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
        ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
        ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

        Comment

        • 523i
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2009
          • 319
          • Iisalmi

          #5
          Ensimmäisenä tietenkin veikkasi kalleinta vaihtoehtoa eli ohjainboxia.
          Kahden tunnin mutkittelun ja jarrutellun/kiihdyttelyn jälkeen kumpikaan valo ei syttynyt, voisko alkuviikon märät tiet tehdä jonku oikosulun/häiriön johonkin anturiin ja nyt kuivilla teillä ongelma hävisi?
          Nyt näkyy abs valo syttyvän starttauksen yhteydessä.
          Vähän olen itse veikkanut huonoa akkua, että antureille ei riittäisi virta.
          Miten jos tuo ohjausboxi olisi rikki, niin eikö sillon myös nopeusmittari olisi nollilla?
          Last edited by 523i; 12-03-2015, 11:30.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 9990
            • KVLA

            #6
            Lukaiseppa nyt kuitenkin tuo linkittämäni topiikki.Siellä viisaammat kyllä kertoo,että näissä vanhemmissa vika on harvoin boksissa vaan löytynee sieltä anturi/johdotus puolelta.

            Vikakoodit voi lukaista joku foorumilainenkin esim. INPA:lla,kun laitat paikkakunnan näkyviin tuon "Finlandin" tilalle.Niin ei tarvi viedä autoa tuonne pajalle,jossa näistä ei näemmä oikein ymmärretä.
            Last edited by Heguli 31; 12-03-2015, 12:56.

            Comment

            • 523i
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2009
              • 319
              • Iisalmi

              #7
              Nyt monen starttailun ja lyhyien matkojen ajon jälkeen auton startti ei siirtynyt vauhtipyörälle vaan pyöri tyhjää ja pienen naputtelun jälkeen startti otti vauhtipyörään kiinni, mutta ei jaksanut pyörittää vaan napsui. Etes apuvirralla pyörittäminen ei auttanut. Meniköhän startti oikosulkuun? Tai voiko huono akku tehdä oikosulun jolloin edes apuvirta ei riitä?

              Eli startti pyörii tyhjää hyvin, mutta kun naputtaa starttia, startin ratas siirtyy vauhtipyörälle, mutta startti alkaa vain napsumaan, eli onko startissa niin huonot hiilet, että vääntö ei riitä? Vai hapettuneet startin johdot estää virran kulun? Akku on 7v vuotta vanhan, joten sekin voi olla.
              Last edited by 523i; 12-03-2015, 18:02.

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Ja huonolla akulla / latauksella saa myös abs valot tauluun.

                Comment

                • 523i
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2009
                  • 319
                  • Iisalmi

                  #9
                  Todennäkösesti startin bendixsessä on jotain vikaa koska startti pyöri tyhjää?
                  Voiko vähäinen virta aiheuttaa sen että bendix ei siirrä pyörää vauhtipyörälle?
                  Kokeiltiin toisella akulla mutta silloin startti pyöri vaan tyhjää, vanhalla akulla saatiin kopauttamalla startin pyörä vauhtipyörälle mutta startti ei jaksanut pyöriä.
                  Huonoon akkuun on turha antaa apuvirtaa?
                  Onko muuten alkuperäisen soittimen kellon sammuminen yhteydessä virran vähyyteen?
                  Last edited by 523i; 12-03-2015, 19:34.

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 9990
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by 523i View Post
                    Todennäkösesti startin bendixsessä on jotain vikaa koska startti pyöri tyhjää?
                    Voiko vähäinen virta aiheuttaa sen että bendix ei siirrä pyörää vauhtipyörälle?
                    Kokeiltiin toisella akulla mutta silloin startti pyöri vaan tyhjää, vanhalla akulla saatiin kopauttamalla startin pyörä vauhtipyörälle mutta startti ei jaksanut pyöriä.
                    Huonoon akkuun on turha antaa apuvirtaa?
                    Onko muuten alkuperäisen soittimen kellon sammuminen yhteydessä virran vähyyteen?
                    Startin solenoidi on se joka sitä bendix-ratasta siirtelee.Jos akku on huonolla hapella,niin silloin startti pyörittää laiskasti,tai solenoidi vain naksahtaa.Siellä startissa voi olla paskaa,ettei se bendix siirry.Myös viallinen bendix voi pyöriä tyhjää,vaikka se siirtyisikin hammaskehälle.

                    Comment

                    • Axum
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 4416
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Startin solenoidi on se joka sitä bendix-ratasta siirtelee.
                      Eipäs, solenoidihan kytkee virran roottorille ja bendix kytkeytyy keskipakovoiman vaikutuksesta vp:lle
                      - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                      - E39 528ia
                      - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                      Puretaan 520ia -97
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                      Comment

                      • 523i
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2009
                        • 319
                        • Iisalmi

                        #12
                        Autosähkömies meinasi, että vähäinen virta akussa ei riitä solenoidille siirtämään startinpyörää vauhtipyörälle. Mahdollista on myös, että startin pyörä on vauhtipyörällä, mutta bendix luistaa kulumisen vuoksi.
                        120€ kunnostettu startti (täytyy olla bosh?) Motonetissä 125€ uusi. Eikö kunnostettu vastaa uutta? Kuitenkin laadukkaampi.
                        Last edited by 523i; 13-03-2015, 09:04.

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 9990
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by Axum View Post
                          Eipäs, solenoidihan kytkee virran roottorille ja bendix kytkeytyy keskipakovoiman vaikutuksesta vp:lle
                          Kirjoituksestasi voisin päätellä,että ko.starttimoottorissa ei ole solenoidin ja bendix-rattaan välistä siirtohaarukkaa ollenkaan...

                          Originally posted by 523i View Post
                          Autosähkömies meinasi, että vähäinen virta akussa ei riitä solenoidille siirtämään startinpyörää vauhtipyörälle. Mahdollista on myös, että startin pyörä on vauhtipyörällä, mutta bendix luistaa kulumisen vuoksi.
                          120€ kunnostettu akku (täytyy olla bosh?) Motonetissä 125€ uusi. Eikö kunnostettu vastaa uutta? Kuitenkin laadukkaampi.
                          Tarkoitat varmaan kunnostettua starttimoottoria,eikä akkua?
                          Last edited by Heguli 31; 13-03-2015, 08:45.

                          Comment

                          • 523i
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2009
                            • 319
                            • Iisalmi

                            #14
                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Kirjoituksestasi voisin päätellä,että ko.starttimoottorissa ei ole solenoidin ja bendix-rattaan välistä siirtohaarukkaa ollenkaan...



                            Tarkoitat varmaan kunnostettua starttimoottoria,eikä akkua?
                            Joo siis starttimoottori. Kuulemma manuaaliin ja automaattiin on eri hammasluvut startin pyörässä?

                            Comment

                            • 523i
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2009
                              • 319
                              • Iisalmi

                              #15
                              Nyt on uusi exide EA770 akku paikallaan ja startti pyörii tyhjää yhtä tehottoman kuuloisesti. Pitää vaihtaa tuo 120€ kunnostettu BOSH startti suosiolla. Outo, että ASC ja ABS valo ei edelleenkään syty joka starttauksella.
                              Last edited by 523i; 13-03-2015, 10:31.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎