memebuy23buy

e39 540 vs.530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wangel436
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1029
    • Ylöjärvi

    e39 540 vs.530d

    Autokuumetta pukkaa,mutta kertokaapa kokemuksi kyseisistä malleista,kuka on joskus kyseisen mallin omistanut. Lähinnä moottorin kesto kiinnostaa ja huoltotoimenpiteet,luonteeltahan nuo ovat aika erilaiset. Korin ongelmat noista onkin jo tiedossa ja abs viat sun muut. Vaihtoehtoja näyttäis olevan jonkin verran tarjolla,kun touring malli pitäis löytää.
    Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

    E61 530D ///M-sport




  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3728
    • Raisio

    #2
    Ajatko 5000km vai 50000km vuodessa?

    Käyttökuluissa bensakasi kalliimpi. Korjauskuluissa mennään ihan tuurin kanssa, vanhojahan nämä jo on.

    Mitkä jutut autossa tärkeitä?

    Paljon ajetun dieselin vielä saa myytyä, kilometrivikaisen kasin kohdalla jo???

    Comment

    • Jii_Koo
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2013
      • 785
      • Jkl

      #3
      30dA itsellä kohta 50tkm ollut ajossa.
      Normaalihuollon ja kulutusosan lisäksi "jumppaa" aiheutunut abseista, sekä dieselvuodoista konehuoneen puolella (suutinta ja letkunpätkää uusittu).
      [sarcasm]on nää prkl kun ei 350tkm kerkee ajaa, ja jo on ongelmia[/sarcasm]
      Moottorina mun mielestä oivallinen kombo taloudellisuutta ja hauskuutta, vääntöä on koko kierrosalueella.

      Tomaattilaatikot sitten asia erikseen, jos sellaista meinaat. Itsellä hyvä yksilö käsissä, niin en osaa siitä kummemmin sanoa pahaa. Kai ne toimii, jos ei niitä riko... :think
      '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

      Comment

      • ana87
        BTCF Member
        • Dec 2009
        • 45
        • Pöytyä

        #4
        Itsellä ollut 540ia -98 sekä 740ial -97 ( sama kone kuitenkin ) ja tällä hetkellä 530da -03.

        Jos aloittais noista v8. Mukavia ajaa vääntöä ja tehoa löyty mukavasti jopa pieneen leikkimiseenkin, mutta maf:in sai vaihtaa molempiin ja 540 pamahti jakoketjun ohjuri ilman varoittamista ( muistaakseni 290tkm kohdalla ).
        Molempien v8 ongelma oli perän kiinnityksessä et se ei kestänyt kummassakaan ( tosin molemmilla tuli välillä kiihdyteltyä ja e39 tuli muutenkin kokeiltua luisuttamista). Noilla taisi tulla yhteensä ajettua 25tkm ja muuten ihan normi huolloilla selvisi.

        Ja sitten noki vasara malli. Mukava ajaa kanssa ja vääntöä hyvin ei yhtä tehokas kuin v8 mutta riittää hyvin tohon koriin omasta mielestäni ( tomaatillakin pystyy leikkimään kesällä).
        Koneen puolelle ei ole muuta tarvinnut tehdä kuin egr termostaatti vaihtaa, mutta surullisen kuuluisa tomaatti petti ( 266tkm ).
        Muuten ei ole mitään muuta ongelmaa tullut vastaan.

        Comment

        • Wangel436
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1029
          • Ylöjärvi

          #5
          Kilometrejä tulee 10-15tkm vuodessa,joten sen puolesta ei oikein diisseli vielä puolla paikkaansa. Alunperin oli vaan bensavehe se ainoa oikea... ,mutta jossain vaiheessa kun nettiautoa selas niin suht järkevillä kilometreillä olevia 540 ei meinaa olla tarjolla, diisseleissä on vaihtoehtoja vähän enemmän,kun auto pitää olla omastamielestä keppilaatikolla. Vai paljonko tuollaisen steppilaatikon remontit yleensä maksaa?,kun niissähän tuntuu yleensä vikoja olevan vähän enemmän. Ja missä kilometreillä tuollaiseen diiseliin saa alkaa tekeen turboremppaa?
          Autossahan pitää olla kaksi toimivaa kattoluukkua....

          E61 530D ///M-sport




          Comment

          • Sammmy
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2012
            • 274
            • 03

            #6
            Molemmista löytyy kokemusta.

            540 uudemmalla tekniikalla yhdistettynä steppilootaan oli mielestäni aivan loistava. Vetää jo alhaalta mukavasti ja veto jatkuu ylös asti melko tasaisena. Väännön tunne ihan eri luokkaa kuin 530d:ssä ja sitä voimaa riittää aina yläreservissä asti.

            Näiden bensakasien automaattiloodat kestää isojen poikien mukaan paljon paremmin.

            530d ihan jees auto jos ajaa paljon, mutta noilla mainitsemillasi kilometreillä ei taida olla kannattavaa hommata, toki ihan kuinka itse tykkää. 30d koneessa ihan tarpeeksi vetoja normiajeluun, tekniikka luotettava ja vääntää melko tasaisesti alhaalta asti.

            Itse kallistuisin bensakasin puoleen, etenkin jos löytyy uudemmalla tekniikalla oleva timmi peli. On se kasin äänimaailma ja fiilis ihan eri planeetalta näihin työkoneisiin verrattuna.

            Comment

            • Hezman
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 708
              • Jyväskylä

              #7
              Koneen puolelle ei ole muuta tarvinnut tehdä kuin egr termostaatti vaihtaa, mutta surullisen kuuluisa tomaatti petti ( 266tkm ).
              Muuten ei ole mitään muuta ongelmaa tullut vastaan.
              530D:stä vain kokemusta. Loisto auto kun löytää hyin pidetyn yksilön. Mahdollisimman vähän räpelletty ja ehdottomasti suomi-auto.
              Automaattilaatikko ei ole paras mahdollinen mutta kestää sen minkä kaikki muutkin, normaaliajoa. Ralliautoksi niitä ei ole suunniteltukkaan. Ja jos taipumuksia kumin polttoon niin sitte kannattaa unohtaa.

              Comment

              • Jii_Koo
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2013
                • 785
                • Jkl

                #8
                Originally posted by Wangel436 View Post
                Kilometrejä tulee 10-15tkm vuodessa,joten sen puolesta ei oikein diisseli vielä puolla paikkaansa. Alunperin oli vaan bensavehe se ainoa oikea...
                Tuo ikuinen Diisselin kannattavuuskysymys on vähän kinkkinen... Usein jää huomiotta se, että sillä käydään tankilla harvemmin. Itselläkään ei varmaan tuolla laskukaavalla ole "kannattavaa" ajella kiisselillä, mutta ns. käyttökikkareessa on kivempi kun näytössä on 7,3L/100km, eikä 11L/100km.

                Tuo 8-koneen kulutus oli tuulesta temmattu arvio (omistajat korjatkoon) ja tuo 7,3 on se, mitä oma automaatti on vienyt koko minun omistusaikana. Matkoja lähinnä lomamatkat Suomen sisällä ja mökkireissut, suurinosa n. 70% kaupunkialueella.

                Bensavehje on varmasti hauskempi leikkikalu, riippuu mitä hakee.

                Originally posted by Hezman View Post
                ehdottomasti suomi-auto.
                Tähän on kyllä otettava kiinni... Miksi ehdottomasti Suomi-auto?
                '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                Comment

                • jantsu
                  Bimmer Rookie
                  • May 2004
                  • 168
                  • siilinjärvi

                  #9
                  2 kpl 530da:ta ollut ja niillä noin 200tkm ajettu ilman laatikko ongelmia(molemmat lastutettuja).
                  Nykyisin 330da,jolla ajettu melkein 300tkm ei laatikko ongelmia.Pari kk ollut myös 540A uudemmalla tekniikalla.Bensa vehje todella vääntävä alhaalta lähtien vaikka diiselissä yli 100nm enemmän.540 tuntuu joka suhteessa voimakkaammalta kuin diiseli.Laatikon D ja Sport asennoilla on eroa bensassa kun taas diiselissä ne on tyhjänpäiväisiä.Laatikko kestää hyvin kun ajaa vain D asennossa.Kulutus bensassa noin 12l/100km ja diiselit 8l/100km.
                  Molemmat vaihtoehdot huoltojen ja osien suhteen samanlaisia.

                  Comment

                  • Muurahainen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by jantsu View Post
                    2 kpl 530da:ta ollut ja niillä noin 200tkm ajettu ilman laatikko ongelmia(molemmat lastutettuja).
                    Nykyisin 330da,jolla ajettu melkein 300tkm ei laatikko ongelmia.Pari kk ollut myös 540A uudemmalla tekniikalla.Bensa vehje todella vääntävä alhaalta lähtien vaikka diiselissä yli 100nm enemmän.540 tuntuu joka suhteessa voimakkaammalta kuin diiseli.Laatikon D ja Sport asennoilla on eroa bensassa kun taas diiselissä ne on tyhjänpäiväisiä.Laatikko kestää hyvin kun ajaa vain D asennossa.Kulutus bensassa noin 12l/100km ja diiselit 8l/100km.
                    Molemmat vaihtoehdot huoltojen ja osien suhteen samanlaisia.
                    Vakiossa 530d:ssä on vähemmän vääntöä kuin 540:ssä.

                    Itse en 540:in perässä ollenkaan karsasta automaattia. Niitä ei tietoni mukaan mitenkään kauheasti ole hajonnut ja mukavuus tuossa on erinomainen.

                    Suomiautoakaan en välttämättä riesakseni ottaisi

                    Comment

                    • deemu79
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2011
                      • 453
                      • Helsinki

                      #11
                      Omassa Touringissa kulutus vaihteli 6,3 ja 6,5:n välillä. Paras auto hintaluokassaan jos kilometrejä tulee yhtään yli 14tkm.
                      Ei olis pitäny myydä mutta kilsoja tulee niin vähän nykyään...
                      sigpic
                      328i Coupe M-Sport -95

                      Comment

                      • Muurahainen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Originally posted by deemu79 View Post
                        Omassa Touringissa kulutus vaihteli 6,3 ja 6,5:n välillä. Paras auto hintaluokassaan jos kilometrejä tulee yhtään yli 14tkm.
                        Ei olis pitäny myydä mutta kilsoja tulee niin vähän nykyään...
                        Onko sillä oikeasti niin väliä jos auto muuten miellyttää miten kilsoja tulee?
                        Itselle mielipaha on sen verran kallista ettei ihan pienellä halua ikävää autoa.

                        Comment

                        • aae30
                          BTCF Member
                          • May 2010
                          • 2747
                          • .fi

                          #13
                          Originally posted by Muurahainen View Post
                          Itselle mielipaha on sen verran kallista ettei ihan pienellä halua ikävää autoa.


                          Itsellä vasta reilu kymppi alla nykyisellä 540iA toukalla,
                          eikä paluu 530d(+30tkm tj) toukkaan tunnu enää edes siedettävältä hätäratkaisulta, jos nykyinen hajois..

                          Kiireisimmät varmasti tietää, että näistä kahdesta vain 530d mittari jumii jo 220km/h paikkeil
                          Sorry I'm Not Sorry
                          E34 540iA 93 sedan
                          E34 540iA 93 sedan
                          E39 530iA 00 touring

                          Comment

                          • jantsu
                            Bimmer Rookie
                            • May 2004
                            • 168
                            • siilinjärvi

                            #14
                            Originally posted by Muurahainen View Post
                            Vakiossa 530d:ssä on vähemmän vääntöä kuin 540:ssä.

                            Itse en 540:in perässä ollenkaan karsasta automaattia. Niitä ei tietoni mukaan mitenkään kauheasti ole hajonnut ja mukavuus tuossa on erinomainen.

                            Suomiautoakaan en välttämättä riesakseni ottaisi
                            Näin kylläkin d=410nm ja bensa 440nm.Lastutettu 330d ei tunnu ajossa niin terhakalta kuin 540 vaikka diiselissä 550nm.Suoritusarvoissa ei kuitenkaan eroa juuri ole.

                            Comment

                            • EPDM
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2005
                              • 4624
                              • Lahti.

                              #15
                              Myös mollempia omistunut ( yli tusinan verran e39 kaikenkaikkia). Lastutettu 530d on aika eri auto kun vakio. Nämä kulkineet ajetaan väänöllä.
                              Viviendo en Lahiti
                              BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                              Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                              Vw Corrado vr6

                              Comment

                              Working...
                              X