Heip elikkäs tuli hommattua tuommonen 528i 1997vm bmw ajettu 300tkm, huomasin puuttuvat alatehot kun auton ostin joten käytin vikakoodit luetuttamassa, antoi nokka-akselin asentotunnistimelle koodit. Vaihdoin kyseisen anturin josta ei tuntunut olevan mitään hyötyä. Eli siis auto ei meinaa oikein vetää 1t-3,5t kierroksen kohdalla, lähtee 4tuhannen kierroksen kohalla sitten vetämään ihan kunnolla(niinkuin 2.8l kone pitääkin vetää). Käytin tämän jälkeen uudestaan vikakoodeissa antoi tällä kertaa vikakoodia vanokselle sekä edelleen nokka-akselin asentotunnistimelle. Voiko tuo herjata tuota nokka-akselintunnistinta vaikka vika ei ois siinä ja tosiaan vaihdon jälkeen tuli vielä tuo vanos tuohon kaveriks. Mietin siinä sitten etten kai tehnyt mitään väärää vaihdon aikana o.O Eli tuon valkoisen mötikän alta lähti siis anturi [linkki alla](vanosjuttuja tämä mötikkä ilmeisesti), sitten tässä selailin kampi-akselin tunnistinta antaa varaosahakuna samanlaisen tunnistimen mutta vähän pidempänä, onko näillä tunnistimilla siis ero ja missä tämä kampiakselintunnistin sijaitsee/voisko mahd olla siinäkin vikaa? Vähän tyhmä olo tulee näitä kysellessä, mutta tosiaan ensimmäinen bmw merkkinen auto ja ei oo tämmösiin tullu perehdyttyä, enemmänkin alustan kuluvia osia tullu vaiheltua Ja auto vähän heikon oloisesti käynnistyy, tai aina lähtee käyntiin mutta semmonen heikon olonen käynnistys.. Ja kannattaisiko nuita vanoksen tiivisteitä ruveta vaihtelemaan, lueskellut että alatehot sais niitten vaihtamisella takas, ja jos kokemusta on nii onko kuin iso homma ollu/onko järkeä ruveta niitä vaihtelemaan kun kuitenkin auto toimii ihan hyvästi, ainoo vaan nuo alaväännöt..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Nokkakaselitunnistin/vanos/kampiakselitunnistin
Collapse
X
-
Eli kampuran asentoanturihan siinä vikana, ja itseasiassa tuohon on tullut Recall BMW:ltä, alkuperäinen 5V Hall-anturi korvataan 12V anturilla(sama kuin M52tu & M54) ja vaatii myös adapteripiuhan joka ryöstää 12V-jännitesyötön vanokselta. Kannattaa vaihtaa suosiolla, nuo 5V-hall anturit pelaavat aivan paskasti vanhemmiten kun piuhoihin tulee vähän jännitehäviöitä.
Siis koskee ainakin moottoreita joissa Hall-anturi lohkon takapäässä mutta luulisi sen 5V-anturin toimivan paskasti lohkon etupäässäkin, malli vaihtuu siinä just jossain vm 97 paikkeilla.
Ja se vikakoodikin kannattaa tarkistaa varmasti, sama koodi on toisessa taulukossa nokka-anturi ja toisessa kampuran anturi, ei noista aina voi olla satavarma että on tulkittu koodi oikeasta taulukosta. Jos luet ite vikakoodeja niin homma on helppo tarkastaa, kampianturi/nokka-anturi irti ja lukemaan mitä vikakoodia antaa. Kone käy ja kukkuu myös vaikka kampuran anturi on irti, tehoja vaan on aika paskasti ja käynnistys kestää ~ sekunnin normaalia pitempään.Last edited by naukkis; 10-06-2015, 21:59.
-
-
Originally posted by naukkis View PostEli kampuran asentoanturihan siinä vikana, ja itseasiassa tuohon on tullut Recall BMW:ltä, alkuperäinen 5V Hall-anturi korvataan 12V anturilla(sama kuin M52tu & M54) ja vaatii myös adapteripiuhan joka ryöstää 12V-jännitesyötön vanokselta. Kannattaa vaihtaa suosiolla, nuo 5V-hall anturit pelaavat aivan paskasti vanhemmiten kun piuhoihin tulee vähän jännitehäviöitä.
Siis koskee ainakin moottoreita joissa Hall-anturi lohkon takapäässä mutta luulisi sen 5V-anturin toimivan paskasti lohkon etupäässäkin, malli vaihtuu siinä just jossain vm 97 paikkeilla.
Ja se vikakoodikin kannattaa tarkistaa varmasti, sama koodi on toisessa taulukossa nokka-anturi ja toisessa kampuran anturi, ei noista aina voi olla satavarma että on tulkittu koodi oikeasta taulukosta. Jos luet ite vikakoodeja niin homma on helppo tarkastaa, kampianturi/nokka-anturi irti ja lukemaan mitä vikakoodia antaa. Kone käy ja kukkuu myös vaikka kampuran anturi on irti, tehoja vaan on aika paskasti ja käynnistys kestää ~ sekunnin normaalia pitempään.
Kampiakselin anturin kun irroittaa niin ei kone edes käynnisty. Näin ainakin M62tu:ssä. Nokka-akselin anturin voi irroittaa ja silloin startauttaa vähän pidempään.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Kiitos vastauksista, eli siis vaikka nokka-akselianturi ois irti auto toimis mutta käynnistys vähä heikosti tosiaan 1sek viiveellä niinku puhuttiin? Tuli nimittäin semmone mieleenku tätä asensin, oli tosi ahdasta saada asennettua se toinen pää, yhellä sormella sivusta ja pihdeillä päältä yritin sitä työnnellä paikallen, aikani sitä räplättyä sain sen sinne(ehkä) ei mahtunu edes käsi siitä vetämään että menikö pohjaan, kasailin siinä kaikki ja pistin auton käyntii, aattelin että ku lähti käyntiin et kyllä se pohjaan meni. Voiskohan siis olla että se ei pohjaan ole mennyt koska ei tapahtunut asialle yhtään mitään :P Ja jäi nyt epäselkäks siitä kampiakselitunnistimesta että missä se sijaitsee, lueskelin huoltokirjaa jonka mukaan 25.6.2014 on kyseinen tunnistin vaihdettu liikkeessä maksanut 98e nettohintana osalla+työ, eli en nyt usko että siitä kuitenkaan olisi kyse. Pitääpäs tuossa kun aikaa on nii mennä rassailemaan ja tarkistamaan onko tämä tunnistin nyt menny pohjaan asti! tosiaanku ajattelin ettei se kyllä käyntiin lähe jos se ei oo pohjassa. Vikakoodit luetutan yhellä tutulla ilmatteeks, eli ei oo itelläni. Ja tarvikeanturi advaraosalta minkä vaihdoin 56e makso..
Comment
-
-
Originally posted by kuopioguy View PostKiitos vastauksista, eli siis vaikka nokka-akselianturi ois irti auto toimis mutta käynnistys vähä heikosti tosiaan 1sek viiveellä niinku puhuttiin? Tuli nimittäin semmone mieleenku tätä asensin, oli tosi ahdasta saada asennettua se toinen pää, yhellä sormella sivusta ja pihdeillä päältä yritin sitä työnnellä paikallen, aikani sitä räplättyä sain sen sinne(ehkä) ei mahtunu edes käsi siitä vetämään että menikö pohjaan, kasailin siinä kaikki ja pistin auton käyntii, aattelin että ku lähti käyntiin et kyllä se pohjaan meni. Voiskohan siis olla että se ei pohjaan ole mennyt koska ei tapahtunut asialle yhtään mitään :P Ja jäi nyt epäselkäks siitä kampiakselitunnistimesta että missä se sijaitsee, lueskelin huoltokirjaa jonka mukaan 25.6.2014 on kyseinen tunnistin vaihdettu liikkeessä maksanut 98e nettohintana osalla+työ, eli en nyt usko että siitä kuitenkaan olisi kyse. Pitääpäs tuossa kun aikaa on nii mennä rassailemaan ja tarkistamaan onko tämä tunnistin nyt menny pohjaan asti! tosiaanku ajattelin ettei se kyllä käyntiin lähe jos se ei oo pohjassa. Vikakoodit luetutan yhellä tutulla ilmatteeks, eli ei oo itelläni. Ja tarvikeanturi advaraosalta minkä vaihdoin 56e makso..e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Jos nokka-anturi ei toimi niin sen tunnistaa heti suuttimien säksätyksestä. Rikkonainen kampianturi aiheuttaa monesti vikakoodin nokka-anturista. Yleensä vikaantunut kampianturi aiheuttaa satunnaisesti ajossa hetkellisen sytytyskatkoksen (jonka jälkeen tehot katoaa kun moottorinohjaus menee vikamoodiin) tai auto sammuu tyhjäkäynnillä. Uudestaan startatessa toimii taas normaalisti.
Comment
-
-
Originally posted by kuopioguy View PostJa kannattaisiko nuita vanoksen tiivisteitä ruveta vaihtelemaan, lueskellut että alatehot sais niitten vaihtamisella takas, ja jos kokemusta on nii onko kuin iso homma ollu/onko järkeä ruveta niitä vaihtelemaan kun kuitenkin auto toimii ihan hyvästi, ainoo vaan nuo alaväännöt..
http://www.btcf.fi/forum/attachment....6&d=1219778107-Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
-
Originally posted by Tome View PostJos nokka-anturi ei toimi niin sen tunnistaa heti suuttimien säksätyksestä. Rikkonainen kampianturi aiheuttaa monesti vikakoodin nokka-anturista. Yleensä vikaantunut kampianturi aiheuttaa satunnaisesti ajossa hetkellisen sytytyskatkoksen (jonka jälkeen tehot katoaa kun moottorinohjaus menee vikamoodiin) tai auto sammuu tyhjäkäynnillä. Uudestaan startatessa toimii taas normaalisti.
edit: ja totta helvetissähän sillä on väliä jos ne johot on siellä ratkeillu, tämän katsottuani tulin taas vähän viisaammaksi (ehkä )
Last edited by kuopioguy; 11-06-2015, 13:44.
Comment
-
-
Originally posted by janne1974 View PostEi tuo vanoksen huolto mikään niin iso homma ole. Ja jollei vanoksen tiivisteitä vaihdettu, niin on jo korkea aika vaihtaa ne. (Juuri moisen huollon tehneenä) Omassa vanos oli jo ainakin kertaalleen uusittu, mutta vanos oli väljä kaikinpuolin.
Comment
-
-
Originally posted by kuopioguy View PostMeinaatteko nyt ihan tosissaan että tarvikeanturi ei pelais ? ei kehtais ruveta huntin anturia tilailemaan huvikseen..Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Comment
-
-
Originally posted by Attekun View PostMitä oon itse foorumia selaillut, se on tullut aika selväksi, että tarvikeantureita ei kannata hankkia
edit: tuossa jollekki vanoksen tiivisteiden vaihto ohjeet jos tarttee
Comment
-
-
Originally posted by kuopioguy View PostOisko tiedossa mitään sivua jossa ois vaihto-ohjeet :P ? Ei tässä ihan heti pysty ruveta vaihtelemaan nii vois ainakii opiskella etukäteen..
tuolta löytyy..-Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
Comment